Telefonisk kommunikation med dyrlæge Telefonisk kommunikation med dyrlæge
Jeg syntes man hører om flere og flere tilfælde hvor en dyrlæge har fejl vurderet et dyrs helbred, når ejeren ringer ind for at få en dyrlæges vurdering.
Er det dårligt dyrlæge arbejde, eller kan det være os som ejer der rent faktisk formulere os så forkert, at dyrlægen vurdere noget andet?
Når man ringer til dyrlægen og er bekymret for sit dyrs ve og vel, fordi dyret måske er dødsyg, kan man så være så fortvivlet og forvirret at man faktisk glemmer halvdelen af hvad man vil sige, fejlfortolker dyrets symptomer, eller overser nogle vigtige faktorer?
Jeg kan huske en gang hvor vi mistænkte hesten for enten borelia eller en hjerneblødning, hvor der var så mange små signaler/symptomer fra hesten, som blev overskygget af de større og egentligt mindre væsentlige symptomer. Vi ringede selvfølgelig til dyrlægen straks, og han kom så hurtigt han kunne, og i mellemtiden mens vi holdt øje med hesten noterede vi alt hvad vi så. Selvom at der ikke gik mere end 30 min før dyrlægen stod i døren havde vi i vores panik allerede glemt halvdelen af hvad vi havde noteret.
Hvad tænker i om dette? Er det simpelthen dyrlæger der er for useriøse, tager for ledt på tingene, eller kunne det egentligt skyldes ejers dårlige beskrivelse?
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
Dyrlæger gør deres arbejde så godt de kan. Men de kan også tage fejl, og det er jo ikke menneskeliv de har med at gøre, selvom jeg ved, at folk er glade for deres hest. Men hvor let vil man regne med det er, at diagnosticere et dyr, der ikke kan fortælle, hvordan det har det?
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.895
Det kan i forvejen være svært at diagnosticere et dyr, selv når man står lige ved siden af det. Det bliver endnu svære, hvis ikke umuligt at gøre det over telefon. Det vil i hvert fald kræve en lang samtale, og kan godt forstå hvis ikke dyrlægen gider det. Opkald til dyrlægen koster ikke penge, og tager tid fra dyrlægens andre patienter. Derfor hvis man vil have sit dyr diagnosticeret ordentligt, så skal man tage sit dyr til dyrlægen og ikke bare ringe. Man kan ikke forvente diagnosticering over telefon.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Altså, jeg tror selv at ejere forventer for meget, og forklare for dårligt over telefonen, for en dyrlæge ved oftes hvilke forskellige symptomer der hører under de forskellige sygdomme.
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 254
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Jeg mener at vi ejere ikke skal forsøge at selv komme med konklusioner om hvad hesten evt fejler.. Da vores opgave er at få dyrlægen til at komme til os hvis det drejer sig om mere end en skramme. Derfor skal vi KUN sige hvad vi ser. Hvis vi er i tvivl om dyrlæge er nødvendigt så skal vi selvfølgelig ringe ind og høre. Men dyrlægen kan umuligt se i gennem telefonen så hvis de siger at det nok ikke er noget alvorligt og vi godtager det, så må vi tage den på vores egen kappe hvis der sker noget. Det er vores hest og vores ansvar at få dyrlægen til at komme.
Mvh TT
maj 2007
Emnet kommer i forbindelse med et emne et andet sted, hvor det ender ud i en aflivning fordi dyrlæge vurdere at det ikke er nødvendigt med et visit.
Ejer er selvfølgelig helt oprevet, men forlanger erstatning af den første dyrlæge hun taler med, da hun mener at det er hans fejl at hunden bliver aflivet, da han telefonisk vurdere at hunden ikke har behov for et tilsyn.
Det var derfor jeg tænkte om det aldrig er ejers dårlige forklaringer, manglende beskrivelse der er fejlen (du ved i følge dyremennesker er det altid de kloge langtids uddannede folk der er idioten)
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.719
Det kan være svært at tænke klart hvis ens elskede dyr er sygt og så kan man hurtigt glemmer halvdelen når man ringer til dr. dyr. Man kan ikke forvente diagnosticering over telefon, man kan jo aldrig være 100% sikker på at dyret fejler det og det uden rent faktisk at havde set den. over telefonen kan man jo egentligt kun gætte sig til det.
fx stod jeg for nogle måneder siden med en hest som efter akut indlæggelse pludselig have en STOR øm og hård bule på halsen og når han gik så hev han efter vejret som om noget blokerede luftrøret og hostede, i ren panik over at nu var der igen noget galt med ham, fik jeg nok forklaret det lidt dårligt, ihvertfald vurderede dyrlægen over telefonen at det nok var spiserørs forstoppelse og de kom med det samme. Det viste sig bare at være en allergisk reaktion pga den medicin han fik da han var indlagt og når han så gik og slappede af med hovedet nede så trykkede bulen på luftrøret.
jan 2004
Det eksempel du fortæller om, hvor hesteejeren forlanger erstatning fra dyrlægen, synes jeg også er urimeligt. Så skulle hesteejeren jo til at starte med have tilkaldt dyrlægen, hvis det stod så skidt til.
Hesteejere skal som alle andre dyremennesker tage sig sammen, og betragte dyr som dyr, og ikke som familiemedlemmer, og tilegne dem følelser og intelligens, som de ikke har. Det er ikke fair overfor et dyr, efter min mening. Det er også det der er med til at gøre dyrlægernes arbejde sværere, fordi der bliver forlangt af dem, at de skal arbejde med dyreejere, fremfor dyret selv.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.504
I min verden er en god dyrlæge ham der formår at tage sig af ejer for så at kunne behandle dyret korrekt. Dyrlægen skal have menneske kundskaber.
mar 2011
AMT - hvis dyrlægen selv ikke vil komme ud fordi den ikke mener der er noget galt til trods for en meget bekymret ejer... Så synes jeg dyrlægen skal komme med en erstatning.
Men ikke hvis ejer så siger i tlf. Nå ok hvis du siger det bare er det så bliv væk (e.l.)
Mvh TT
maj 2007
Det skal lige siges at det er søndag aften, og ejer taler med vagt dyrlæge.
Syntes bare ikke at man donerer kan forlange erstatning når dyrlægen ikke engang har tilset dyret
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.504
Dog mener jeg ikke at mine dyr er en del af familien, de er dyr vi er mennesker. Men vi har valgt at tage dem til os så er det vores ansvar at sørge for dem
jan 2004
mar 2011
Mvh TT
Telefonisk kommunikation med dyrlæge