{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.918 visninger | Oprettet:

Seneskade - arvæv? {{forumTopicSubject}}

Godaften!

Søger lige lidt erfaring med seneskader og arvæv.

Min hest fik i marts en besynderlig bule på bagsiden af kodeleddet (på størrelse med en lille bordtennisbold) på forbenet. Den har hverken været varm eller hævet, men simpelthen bare "hård" som knogle fra starten af.

Jeg har haft dyrlæge ude to gange - fik først Ekyflogyl, som jeg smurte med i 14 dage uden virkning. Så var dyrlægen ude igen - og han kaldte det for et slags overben (ikke et rigtigt overben, for det sidder jo ud fra senen). Dyrlægen sagde at det var kosmetisk og at jeg bare kunne ride hesten igen. Dyrlægen mente ikke at en scanning var nødvendig.

Hesten har ikke på noget tidspunkt været halt.

Men..... Overvejer lidt at få en second opinion, for det sidder jo trods alt et ret træls sted og jeg har bare sådan en lille nagende tvivl om der kunne være andet galt (seneskade). Hesten bliver redet uden problemer (er endnu ikke i fuld træning, da jeg har været ekstra forsigtig).

Kan de godt bare rende rundt med sådan en bule uden problemer? Igen - dyrlægen mente ikke at jeg ville få noget ud af en scanning andet end at bruge penge på det (ret reel dyrlæge smiley ), så jeg ved ikke om det bare er mig der er pylret...

Erfaring søges med lignende skader!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seneskade - arvæv?
  • #1   31. maj 2015 en bule i forbindelse med seneskade er normalt ikke hård. Det vil jo typisk skyldes irriterede slimsække mm. og derfor være bløde/virke væskefyldte.
    Jeg synes det lyder som et overben, men det er jo umuligt at gætte uden at se det og uden at være dyrlæge smiley

Men går du og er bekymret, så få det tjekket -måske du bare får spildt lidt penge, men så får du i hvert fald ro i sindet, og det er vel osse penge værd smiley

• #2   31. maj 2015 Hej Kathrine. smiley Freya har efterhånden flere af de "hårde buler" og har haft det nogle år nu. Der har intet været, hun har ikke været halt eller noget- tror ikke du skal bekymre dig smiley

• #3   31. maj 2015 Michelle - Argh okay, jeg har ikke så stor erfaring med seneskader (heldigvis), så det vidste jeg egentlig ikke. For ja, bulen har som sagt været hård og uændret fra dag 1. Kølede det ned de første par dage, men det hjalp intet.

Ja, det kan godt være at jeg bare skal få bestilt en scanning og så få det ud af verden - for ja, som du skriver, så er ro i sindet jo sådan set pengene værd i stedet for at blive ved med at bekymre sig over det smiley

• #4   31. maj 2015 Hej Julie!

Pyh, jeg er nok bare lidt pylret.. smiley Synes bare at det er så voldsom en bule, når det sidder så dumt. Er det også forben hun har buler på? smiley

• #5   31. maj 2015 Det er faktisk på udvendige side af hendes bagben. smiley var også bekymret i starten, og jeg smurte med det samme som du gjorde, og efter ingen ændring besluttede jeg mig for at fortsætte med af ride som jeg plejer smiley har en idé det er noget brusk på afveje eller sådan noget smiley

• #6   31. maj 2015 Ja okay smiley Hmm... smiley

• #7   31. maj 2015 Men hvis du nu beslutter dig for at få ham scannet, vil jeg rigtig gerne hører om resultatet smiley

• #8   31. maj 2015 Axel har osse lidt buler på det ene forben -en på indersiden af piben, og en på indersiden af koden. Begge er overben (og hårde), og skyldes ganske enkelt slag fra modsatte hov under træning (hvorfor han jo så går med gamacher -han går nemlig noget snævert)

Jeg har heldigvis ikke oplevet så mange seneskader, men nogen stykker er det da blevet til, igennem mange år som rytter, og alle som en har haft BLØDE hævelser hvis de var hævede (nogle har bare været varme).

Men ja som sagt -ro i sindet har altså osse en værdi, så hvis du fortsat er bekymret, så få det tjekket. Hellere dyrlæge ud en gang for meget end en gang for lidt. Og en scanning er trods alt ikke så dyr smiley

• #9   31. maj 2015 Julie - Vi skal have dyrlæge ud til en anden hest i næste uge, så tager jeg lige en snak med ham. Skal nok skrive, hvis det er smiley

Michelle - Jeg er også overbevist om at det er fra et slag fra baghoven, så det kunne jo godt være noget i den dur smiley Tak fordi du ville dele dine erfaringer! Nej, det er rigtigt - en scanning er ikke så dyr. Jeg får lige endnu en snak med dyrlægen igen (og holder mig fra netdyredoktor og Google, som absolut ikke hjælper på pylrethed smiley ).

God aften til jer!

• #10   1. jun 2015 Min har også sådan en bule og det er ikke en seneskade som er årsagen. Min har fået det som følge af et sår, og derved blot dannet arvæv. Det er det samme som sker ved et overben og man kalder det også et overben selvom det sidder ude på senen.

• #11   1. jun 2015 Tak for svar Team Grafik.
    Må jeg spørge til om det også er i sådan en størrelse? smiley For den er alligevel så stor at gamacherne faktisk ikke passer ordentligt længere..

Nyt spørgsmål - nogle der har erfaring med laserbehandling af overben i forhold til at mindske størrelsen? smiley

• #12   1. jun 2015 Grafiks er ikke kæmpe stor, omkring 1 cm i diameter smiley

• #13   1. jun 2015 Ja okay - vil tro at Sandors er 2-2,5 cm i diameter. Den er i hvert fald ikke til at overse smiley

• #14   1. jun 2015 hej.

jeg havde egentligt besluttet mig for ikke at deltage i denne tråd, men nu spørger du til størrelse.

min egen hest har tre mellemstore overben henholdsvis to på indersiden af højre forpibe og et på indersiden af venstre pibe. det på venstre fik han først og det syntes jeg var stort var 1 cm i diameter. men så fik han de to på højre og de er ca. 2 cm i diameter. jeg bruger traditionelle dressurgamacher med "blød" plastik på indersiden. Jeg har det dårligt med at bruge springgamacher fordi de presser ind på overbenene, men hesten der overvejende springhest og gamacher er et most med en klodset hest (for mig) smiley

Min venindes hest fik for to år siden et meget stort overben, der grænser til det problematiske, for det er ca. 5 cm højt og 2 cm bredt på indersiden af venstre pibe helt oppe under knæet, så det næsten virker som om knæet går længere ned på indersiden. Hesten virker ikke påvirket og dyrlægen har kigget på det. men det ser voldsomt ud.

• #15   1. jun 2015 Pia - Tak fordi du skriver smiley Det er rart at høre om andres erfaringer. Kan fornemme at det måske ikke er helt så ''unormalt'' alligevel smiley

Jeg har også droppet springgamacherne, da de kommer til at stramme nederst ellers. Så nu bruger jeg bandager eller dressurgamacher (dem fra RBH, som går hele vejen rundt - de ''former'' sig ligesom lidt efter bulen, og kan stadig sidde ordentligt, selvom de ikke bliver strammet så meget nederst) smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #16   2. jun 2015 Hvis den ikke er halt eller lignende, ville jeg ikke være bekymret smiley Min har et ret stort overben pga et brækket griffelben og har indtryk af, at det er meget normalt alle steder på benene. smiley

• #17   2. jun 2015 CSF - Okay, jamen det giver da lidt ro i sindet..! smiley

Det ser sådan her ud:

profilbillede
  • #18   2. jun 2015

profilbillede
Kommentér på:
Seneskade - arvæv?

Annonce