5. dec 2007 Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 160
Vold på stævnepladsen?! {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen!
For nogle en uge siden var jeg med som hjælper til et stævne, for min veninde.
Da vi skal ned til trailerparkeringen, står en pige (17 år+, ved hvem hun er, men kender hende ikke), hendes veninde og en voksen kvinde, som jeg formoder var pigens mor. Problemet er, at hendes hest ikke vil i læsses i traileren, og derfor slår og sparker pigen hesten i maven (Meget voldsomt!!), men den eneste reaktion hun for ud af det er en panisk hest. Pigen får veninden til at bruge en pisk, til at "markerer" over for hesten. Kan se veninden ikke bryder sig om situationen, hvorefter pigen selv overtager pisken. Hesten får adskillige slag hvorefter den suser op i traileren. Moderen siger ingenting, og det er da heller ingen andre der gør, ligesom jeg heller ikke gør. Men ligesom min veninde og jeg skal gå fra trailerstedet, bliver pigens hest urolig i traileren, og hun farer op i traileren og råber af hesten og sikkert mere end det. Min veninde og jeg kigger håbløst på moderen, som bare kigger væk. Oppe på stævnepladsen bliver der snakket om episoden nede ved traileren, da vi ikke er de eneste som har overværet episoden.
Pigen, som faktisk vinder en præmie og burde være glad, står igen nede ved trailerområdet, ligesom min veninde og jeg skal køre hjem. Da vi skal køre forbi, blive pigens hest lidt urolig, og pigens eneste respons til hesten er et par slag i hovedet og på halsen, og skældsord i høje toner.
Hvornår skal man gribe ind? Burde vi have meldt det til stævnearrangørerne? Er der noget jeg kan gøre, hvis jeg møder hende en anden gang på stævnepladserne og oplever samme opførsel overfor hendes hest?
Jeg forstår ikke at moren ikke greb ind og gjorde noget? Men det var åbenbart en acceptabel opførsel?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Ville under alle omstændigheder nok lige spørge ind til hendes 'metode' til at 'tæmme' hesten.. Eller måske bare på afstand råbe at de skal lade være med at slå den hest.. Ofte er det nok folk bliver opmærksomme på, at der er nogen der lægger mærke til det.
Hvis det var til distriktsstævne - og det er ikke for sent nu, så find ud af hvem der var TD og evt. finde ud af hvem andre der så det, så indgive en anmeldelse.. Det går nok ikke noget ved hendes måde at være på overfor hesten derhjemme.. Men hun kan få karantæne fra stævnepladserne og måske det får hende til at tænke en ekstra gang..
maj 2010
Følger: 24 Følgere: 1975 Heste: 3 Svar: 129
Er det C-Stævne eller opefter?
dec 2007
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 160
dec 2007
mar 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Svar: 5
Nå nok om det. Jeg synes man altid skal tage stilling med det samme, jeg gør det. Men ja jeg holder heller ikke kæft, man skal ikke slå ens dyr.
dec 2007
mar 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Svar: 5
dec 2007
feb 2008
Følger: 154 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 2.153
feb 2013
Følger: 11 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 77
Må så også sige at det er lidt af en fesen veninde der gør det alligevel når hun ikke har lyst. Der må man altså stå fast.
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.507
men vi skal også huske at vi har forskellige tilgange og opfattelser af det at holde hest. Jeg ser ofte ting som jeg ikke udsætter mine dyr for, men er det min grænse eller GRÆNSEN der er overtrådt?
Det lyder dog ikke som om, at det du oplevede var en acceptabel opførsel, men vi skal også passe på, at vi ikke anklager alle og enhver, som skubber en hest bagi med en kost eller tjatter med en kæp.
dec 2007
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.191
Ikke ok for hesten virkede så fin. Var det hos BOOR?
Mvh ponymor
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.930
Jeg ville personligt have gået op til stævnearrangørerne og fortalt dem om hændelsen. Jeg har oplevet at de faktisk tager fat i personen og siger det ikke er ok
jun 2011
Følger: 18 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 1.153
Selvfølgelig er det ikke okay, men vi vidste ikke hvad vi skulle gøre. Min far har ingen erfaring med heste - udover de tre gange har har hjulpet med at læsse min daværende part, alligevel forbarmer han sig over dem og går faktisk hen og pænt spørger pigen om hun vil have hjælp, for så vil han gerne give en hånd med.
Desværre blev hun bare stiktosset på ham, så han svarede pænt tilbage at hun aldrig fik læsset sin hest, hvis hun blev ved med at tæske den og derefter valgte vi bare at køre. Jeg var så skuffet over hendes reaktion, og gad godt vide om hun stod 1 time mere og baksede med hesten
dec 2009
Følger: 11 Følgere: 23 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 100
Og så kan du jo fortælle ejer at det er smukt at ta' i byen og hive sløjfer hjem, men en del af god hestemanagement også indbefatter at man gør hesten trailervant på en tryg og behagelig måde.
:)A
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 508 Svar: 4.079
Det er fuldstændig lige meget om det "kun" er et D stævne. Den opførsel er ikke acceptabel på noget plan.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
apr 2007
jeg er bestemt ikke fortaler for vold, så at møde vold med vold som nogen foreslår, ser jeg slet ingen fornuft i heller.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
At når det når så langt ud, når er heste-ejer/læsser ved at være godt træt at situationen.
Så blander man sig, ved de forkerte, får man kæmpe sviner, og det har man måske ik meget lyst til, når man nu bare vil hjælpe.
Jeg tror osse det afhænger lidt af, hvem man er, om man har "mod" til at gribe ind.
Men om vent synes jeg osse man ska "blande" sig/tilbyde hjælp.
Eller stoppe direkte vold.
Jeg har selv flere gange hjulpet, eller tilbudt.
For det er slet ik ok, at stå ude på en stævneplads, og tæve hesten ind.
Jeg har selv haft problemer med mine egne, men det har vi trænet hjemmefra.
Og jeg har nu ingen problemer med læsning.
Dejlig fornemmelse, når andre står og bøvler, ik tæver
dec 2007
Syntes bare det er super ærgerligt at nogle personer kan være sådan overfor et så vidunderligt dyr, som hesten!
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
Film det og gå til arrangørerne.. Og sig til pigen at du har filmet så hun måske lige kan tænke sig om en anden gang.. Men jeg ville ikk lægge det på nettet, men ville håbe hun ville tro det..
apr 2007
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Hun fortjener at få en opsang, men hun fortjener at få det på den rigtige måde - ikke gennem video på facebook eller lignende, men gennem autoriteter.
Hvis du har mod på det, ville jeg også opfordre til at gå hen til personen og spørge, hvad hun lige synes, hun har gang i. Du har 100% ret til at blande dig, når sådan en adfærd foregår på en offentlig plads.
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Men jeg tør derimod godt sige højt 'Føj for helvede en opførsel' eller lign, sådan at vedkommende høre det, men uden at jeg siger det direkte til personen.
Og det havde jeg nok også gjordt her.
Jeg oplevede engang en mor, vis søn faldt på cykel og hans ben hang fast i cyklen. Han græd. Moderen gik bare hen og ruskede i ham og råbte at han skulle se at komme op igen. Her sagde jeg højt 'hvis man ikke magter børn, skal man fanme ikke have dem' imens jeg gik forbi hende. Herefter stoppede hun og hjalp sønnen op.
Blogger
Må indrømme at havde du gjordt det mod mig, havde du fået en anmeldelse. Det havde jeg ikke fundet mig i, uanset hvad du mener jeg ville have gjordt forkert.
Blogger
læser lige det var til stævnet på BOOR. Nu overvejer jeg helt hvem det mon er og om jeg kender hende Oo
dec 2007
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 926
Nå i ser dette ske, så find TD eller bed sek. om at ringe efter dem. (de er oftes på opvarmningsbanen)
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Men ja.. jeg ville ha løbet op til de bestyrer og sagt der er nogen som står og mishandler sin hest. Den ulidelige kvinde havde ikke fortjent den præmie og burde ikke have dyr.... føj for satan!
Vold på stævnepladsen?!