{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.021 visninger | Oprettet:

Vold på stævnepladsen?! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

For nogle en uge siden var jeg med som hjælper til et stævne, for min veninde.
Da vi skal ned til trailerparkeringen, står en pige (17 år+, ved hvem hun er, men kender hende ikke), hendes veninde og en voksen kvinde, som jeg formoder var pigens mor. Problemet er, at hendes hest ikke vil i læsses i traileren, og derfor slår og sparker pigen hesten i maven (Meget voldsomt!!), men den eneste reaktion hun for ud af det er en panisk hest. Pigen får veninden til at bruge en pisk, til at "markerer" over for hesten. Kan se veninden ikke bryder sig om situationen, hvorefter pigen selv overtager pisken. Hesten får adskillige slag hvorefter den suser op i traileren. Moderen siger ingenting, og det er da heller ingen andre der gør, ligesom jeg heller ikke gør. Men ligesom min veninde og jeg skal gå fra trailerstedet, bliver pigens hest urolig i traileren, og hun farer op i traileren og råber af hesten og sikkert mere end det. Min veninde og jeg kigger håbløst på moderen, som bare kigger væk. Oppe på stævnepladsen bliver der snakket om episoden nede ved traileren, da vi ikke er de eneste som har overværet episoden.
Pigen, som faktisk vinder en præmie og burde være glad, står igen nede ved trailerområdet, ligesom min veninde og jeg skal køre hjem. Da vi skal køre forbi, blive pigens hest lidt urolig, og pigens eneste respons til hesten er et par slag i hovedet og på halsen, og skældsord i høje toner.

Hvornår skal man gribe ind? Burde vi have meldt det til stævnearrangørerne? Er der noget jeg kan gøre, hvis jeg møder hende en anden gang på stævnepladserne og oplever samme opførsel overfor hendes hest?

Jeg forstår ikke at moren ikke greb ind og gjorde noget? Men det var åbenbart en acceptabel opførsel?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vold på stævnepladsen?!
  • #1   21. maj 2015 Var det til klub eller distriktsstævne?
    Ville under alle omstændigheder nok lige spørge ind til hendes 'metode' til at 'tæmme' hesten.. Eller måske bare på afstand råbe at de skal lade være med at slå den hest.. Ofte er det nok folk bliver opmærksomme på, at der er nogen der lægger mærke til det.

Hvis det var til distriktsstævne - og det er ikke for sent nu, så find ud af hvem der var TD og evt. finde ud af hvem andre der så det, så indgive en anmeldelse.. Det går nok ikke noget ved hendes måde at være på overfor hesten derhjemme.. Men hun kan få karantæne fra stævnepladserne og måske det får hende til at tænke en ekstra gang..

• #2   21. maj 2015 Jeg ville nok have meddelt det til stævnearrangørerne.
    Er det C-Stævne eller opefter?

• #3   21. maj 2015 Nej det var et alm. udv. D-stævne, men ved at rytteren også rider C-stævner. smiley Ja det burde vi have gjordt.

• #5   21. maj 2015 Ja det var en svær situation at stå i, men tror jeg næste gang, måske vil prøve på en professionel måde, at påpege overfor rytteren, at hendes fremgangsmåde ikke er fair overfor hesten smiley

• #6   21. maj 2015 Jeg har trådt ind med det samme. Det der er ikke okay, jeg var selv til et landsstævne på et tidspunkt og der stor nogen og slog deres hest med en kost. Undskyld mig en kost? Jeg bliver rasende når jeg ser det, og fandt en kost med det samme og gik over og slog faktisk ejeren , det så han ikke lige komme, han blev mega forskrækket, spurgte have fanden jeg have gang i? Spurgte om hans synes det var fantastisk? For det er sådan din hest føler. Jeg blev mega rasende, og gik til stævne arrangerøren og de tog det derfra.

Nå nok om det. Jeg synes man altid skal tage stilling med det samme, jeg gør det. Men ja jeg holder heller ikke kæft, man skal ikke slå ens dyr.

• #7   21. maj 2015 Hold da op!? Ja man skal se mange mærkelige ting nogle gange! Jeg ved også godt det ikke er i orden den måde hun har behandlet sin hest på, men det er f***** svært at bryde ind, selvom man burde gøre det, for dyrets skyld smiley

• #8   21. maj 2015 Gå op til dommeren / Stævnet næste gang og sig til dem hvad der sker nede ved traileren.

• #9   21. maj 2015 Det vil jeg gøre smiley Det er nok ikke sidste gang man oplever sådanne episoder på stævnepladserne, desværre smiley

• #10   21. maj 2015 Jeg havde sku nok optaget hende og meldt det til politiet og dyreværnet smiley

• #11   21. maj 2015 Der er jeg så dum at jeg ikke kan tie stille. Jeg havde 100% marceret lige derhen og sagt min mening, men det eneste der havde hjulpet var at sige det til dem der havde arrengeret og forklare hvad der skete. Det hjælper sjældent at gå hen og spille klog, især når folk er i det rødefelt.
    Må så også sige at det er lidt af en fesen veninde der gør det alligevel når hun ikke har lyst. Der må man altså stå fast.

• #13   21. maj 2015 Selvfølgelig skal man gøre noget når nogen går over stregen !
    men vi skal også huske at vi har forskellige tilgange og opfattelser af det at holde hest. Jeg ser ofte ting som jeg ikke udsætter mine dyr for, men er det min grænse eller GRÆNSEN der er overtrådt?

Det lyder dog ikke som om, at det du oplevede var en acceptabel opførsel, men vi skal også passe på, at vi ikke anklager alle og enhver, som skubber en hest bagi med en kost eller tjatter med en kæp.

• #14   21. maj 2015 Ja jeg må prøve at kontakte stævnearrangørerne så de kan være opmærksomme på det fremover! ;-k)

• #15   21. maj 2015 Har på fornemmelsen at vide hvem det var. Vidste ikke det blev så slemt (så ikke så meget da vi havde lidt travlt). Havde jeg vidst det blev ved så længe havde jeg nok sagt noget!
    Ikke ok for hesten virkede så fin. Var det hos BOOR?
    Mvh ponymor

• #17   21. maj 2015 Jeg har før blandet mig i det, når folk ikke opfører sig ordenligt overfor deres heste til stævner. Min egen hest bliver læsset med læssetov, og jeg tror faktisk der er mange der tænker at nu skal der ske en masse vildt(alle kigger i hvertfald når man kommer gående med en hest med det på) min går dog så fint op i traileren med læssetov, bare ikke uden(sikkert et eller andet mentalt smiley )

Jeg ville personligt have gået op til stævnearrangørerne og fortalt dem om hændelsen. Jeg har oplevet at de faktisk tager fat i personen og siger det ikke er ok smiley

• #18   21. maj 2015 Engang jeg var til steder, ser mig og min far en pige der tydeligvis har besvær med at få hendes hest til at gå i traileren, dette er da vi læsser min daværende part af. Jeg sadler op, varmer, springer min bane, og vi gør klar til at læsse hesten igen efter han har spist lidt græs. Vi ser at hun stadig ikke har fået sin hest op, og nu er ret frustreret. Så frustreret at hun også slår hesten med en springpisk og sparker efter benene på den, på et tidspunkt svinger hun også et longetov ind i hovedet på hesten. Hendes mor står også ved siden af og er godt muggen.
    Selvfølgelig er det ikke okay, men vi vidste ikke hvad vi skulle gøre. Min far har ingen erfaring med heste - udover de tre gange har har hjulpet med at læsse min daværende part, alligevel forbarmer han sig over dem og går faktisk hen og pænt spørger pigen om hun vil have hjælp, for så vil han gerne give en hånd med.
    Desværre blev hun bare stiktosset på ham, så han svarede pænt tilbage at hun aldrig fik læsset sin hest, hvis hun blev ved med at tæske den og derefter valgte vi bare at køre. Jeg var så skuffet over hendes reaktion, og gad godt vide om hun stod 1 time mere og baksede med hesten smiley

• #19   21. maj 2015 Frem med mobilen og film optrinnet - og så kan du jo samtidig oplyse "ejer" om at optagelsen bliver lagt ud på alle hestesites, såfremt overgrebet ikke stoppes her og nu.
    Og så kan du jo fortælle ejer at det er smukt at ta' i byen og hive sløjfer hjem, men en del af god hestemanagement også indbefatter at man gør hesten trailervant på en tryg og behagelig måde.
    :)A

• #20   21. maj 2015 Puha smiley får så ondt af at høre om det.. Jeg havde fløjet fuldstændig op i det røde felt og skældt pigen og ikke mindst moren ud! Truet med anmeldelse og gået til stævne arrangørerne! Aller helst ville jeg have taget hesten og fået den med hjem (i hvert fald væk fra de) men det havde jo blevet ris til egen røv da det havde været tyveri smiley så det gør jeg selvfølgelig ikke.

Mvh TT

• #21   21. maj 2015 evt film det, men gå ALTID til stævnearrangør med det. Lad dem tage sig af det og evt give det videre til TD.
    Det er fuldstændig lige meget om det "kun" er et D stævne. Den opførsel er ikke acceptabel på noget plan.

• #22   21. maj 2015 Ville ønske en havde taget pisken vappet hende sådan en i hovedet at hun ville sætte sig på røven, spurgt med store bogstaver, gjorde det ondt?? Dét gør det også pp din hest?!!! smiley smiley

• #23   21. maj 2015 Jeg syntes det er meget bekymrende, hvis vi får et samfund/en sport hvor man filmer hinanden i tide og utide ! faktisk tror jeg også at det er på kant med loven.

jeg er bestemt ikke fortaler for vold, så at møde vold med vold som nogen foreslår, ser jeg slet ingen fornuft i heller.

• #25   21. maj 2015 Uhhh, det ka være et meget følsomt emne.
    At når det når så langt ud, når er heste-ejer/læsser ved at være godt træt at situationen.
    Så blander man sig, ved de forkerte, får man kæmpe sviner, og det har man måske ik meget lyst til, når man nu bare vil hjælpe.
    Jeg tror osse det afhænger lidt af, hvem man er, om man har "mod" til at gribe ind.

Men om vent synes jeg osse man ska "blande" sig/tilbyde hjælp.
    Eller stoppe direkte vold.
    Jeg har selv flere gange hjulpet, eller tilbudt.
    For det er slet ik ok, at stå ude på en stævneplads, og tæve hesten ind.

Jeg har selv haft problemer med mine egne, men det har vi trænet hjemmefra.
    Og jeg har nu ingen problemer med læsning.
    Dejlig fornemmelse, når andre står og bøvler, ik tæver smiley

• #26   21. maj 2015 Ja det var til stævnet i BOOR! smiley Jeg tror det mest fornuftige jeg kunne have gjort, var at gå til stævnearrangørerne, men måske også have påpeget overfor pigen at hendes handling ikke var i orden. At filme eller på anden måde "Få beviser", ville jeg ikke ty til. Det er et følsomt emne, specielt i denne verden, hvor man ikke kan blive dygtig nok i forhold til sne konkurrenter, koste hvad det vil!?
    Syntes bare det er super ærgerligt at nogle personer kan være sådan overfor et så vidunderligt dyr, som hesten! smiley

• #27   22. maj 2015 Det ville intet hjælp at sige noget til hende.. Hun ville være noget så ligeglad og du ville bare blive råbt af..
    Film det og gå til arrangørerne.. Og sig til pigen at du har filmet så hun måske lige kan tænke sig om en anden gang.. Men jeg ville ikk lægge det på nettet, men ville håbe hun ville tro det..

• #28   22. maj 2015 min erfaring siger mig faktisk, at ret mange bliver "flove" eller som et minimum overvejer deres opførsler, hvis man lige råber HEY eller lign. Man skal op til toppen af poppen før de er så sikre på deres egne metoder, at de intet opfatter af ens kommentarer.

• #29   22. maj 2015 Puha, en træls oplevelse, kan godt forstå hvis du var helt målløs. Men nu ved du jo hvad du skal gøre, hvis der kommer en næste gang - forhåbentlig ikke, men det er jo en realitet, at sådan noget sker.

Hun fortjener at få en opsang, men hun fortjener at få det på den rigtige måde - ikke gennem video på facebook eller lignende, men gennem autoriteter.
    Hvis du har mod på det, ville jeg også opfordre til at gå hen til personen og spørge, hvad hun lige synes, hun har gang i. Du har 100% ret til at blande dig, når sådan en adfærd foregår på en offentlig plads.

• #30   23. maj 2015 Jeg er meget dobbeltmoralsk, og jeg indrømmer det. For jeg må indrømme jeg nok ikke umiddelbart ville turde bare sådan at sige noget direkte til dem.
    Men jeg tør derimod godt sige højt 'Føj for helvede en opførsel' eller lign, sådan at vedkommende høre det, men uden at jeg siger det direkte til personen.

Og det havde jeg nok også gjordt her.
    Jeg oplevede engang en mor, vis søn faldt på cykel og hans ben hang fast i cyklen. Han græd. Moderen gik bare hen og ruskede i ham og råbte at han skulle se at komme op igen. Her sagde jeg højt 'hvis man ikke magter børn, skal man fanme ikke have dem' imens jeg gik forbi hende. Herefter stoppede hun og hjalp sønnen op.

• #31   23. maj 2015 Dennis D

Må indrømme at havde du gjordt det mod mig, havde du fået en anmeldelse. Det havde jeg ikke fundet mig i, uanset hvad du mener jeg ville have gjordt forkert.

• #32   23. maj 2015 Hmmm
    læser lige det var til stævnet på BOOR. Nu overvejer jeg helt hvem det mon er og om jeg kender hende Oo

• #33   24. maj 2015 Ja præcis! Jeg tror også at man skal konfronterer hende i situationen, og håbe at hun får øjnene op for, hvad det egentlig er hun har gang i?! Tror dog desværre at det ikke trænger ind, eftersom jeg kan forstå, at det ikke er et enestående tilfælde med hendes opførsel på stævnepladsen!? smiley

• #34   25. maj 2015 Det skal meldes til stævnearrangørerne samt TD. TDéren vil derefter gå hen og obsevere og snakke med dem. Evt gul/rødt kort.

Nå i ser dette ske, så find TD eller bed sek. om at ringe efter dem. (de er oftes på opvarmningsbanen)

• #35   25. maj 2015 Har det samme som DD... Men jeg bliver desværre bare meget sur på mig selv fordi jeg ikke tør sige noget når det er sådan en situation smiley

Men ja.. jeg ville ha løbet op til de bestyrer og sagt der er nogen som står og mishandler sin hest. Den ulidelige kvinde havde ikke fortjent den præmie og burde ikke have dyr.... føj for satan!

Kommentér på:
Vold på stævnepladsen?!

Annonce