{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.633 visninger | Oprettet:

Dagligt kommentar om bidløs?/: {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg arbejder på en rideskole, og har det godt med de mennesker der er der, men dagligt siden jeg startede der, blev der kommenteret på, at jeg rider bidløst, og folk prøver at få mig til at gå over til bid.
Jeg har aldrig før været bidløs rytter, og gør det blot fordi min hest er blevet mishandlet igennem bidet, og har arvæv i munden, at jeg ikke bruger bid.
Jeg er begyndt at blive lidt dårligt tilpas, med at folk kommenterer på det, og begynder at tvivle på mig selv, og min beslutning.
Folk mener at vi ville arbejde meget bedre sammen, hvis vi red med bid, selvom vi lige har startet vores første dressur stævne, lc2 til 64,5%.
Min pony har været tilredet i et år (4 år gammel), og nu er jeg ved at miste selvtilliden omkring mit valg. Tager tingene for meget til mig, og svært at ignorere det, nå de kommentere på det hver dag.
Hvad ville i gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dagligt kommentar om bidløs?/:
  • #1   17. apr 2015 Min hest ser ikk så fed ud i virkeligheden, btw.:P appen maser billedet sammen..

profilbillede
  • #2   17. apr 2015 Jeg ville sige "hooold nu kæft, jeg rider sån her, og du noget andet"
    For hvor ville jeg da blive træt af, at høre på den samme kommentarer hele tiden.

• #3   17. apr 2015 Det er jeg virkelig også.
    Den eneste som ikke kommenterer på det, er min træner. Han siger "hvis din hest fungerer bedst uden bid, så er det sådan det er".

• #4   17. apr 2015 Og det er jo osse så det ska være...
    Man ska da bruge det man synes fungere bedst.
    Og er det de samme der bliver ved med at sige det, ville jeg gøre meget udtryk for, at jeg ABSOLUT ik gider høre på det mere smiley

• #5   17. apr 2015 Har jeg også prøvet, men det er lidt som om at de ikke fatter det.
    Sagde os "hvis jeg virkelig ville have bid i munden på min hest, havde jeg nok brugt det for lang tid siden".

• #6   17. apr 2015 Du må tage en dyyyyb indånding og så informere de folk der spørger, så de kan lære lidt smiley

• #7   17. apr 2015 Har desv også prøvet at forklare folk divas situation, men de fatter det ikke/:

• #8   17. apr 2015 Så forklarer du da bare at det jo er dit valg og du har valgt at din hest ikke skal udsættes for smerter fra biddet når nu den har arvæv i munden, som biddet netop vil genere - forstår de ikke det, så lukker du den bare der smiley

• #9   17. apr 2015 Synes bare at jeg har prøvet alt.
    At forklare hendes situation, at bede dem om at blande sig uden om, og at ignorere dem. Intet hjælper /:

• #10   17. apr 2015 Hold da op, du er godt nok oppe imod nogle fat-brikker der smiley
    Få trykt en T-shirt, hvor du skriver noget, fx "fat det, jeg rider bidløs"
    Så når der kommer en af disse, vender du bare ryggen til og går smiley

• #11   17. apr 2015 uha har osse prøvet noget lignende med en hoppe jeg passede for år tilbage -.- også med min egen, som går lidt med og uden bid (mest uden i dressur, da han ikke fungere særlig godt på biddet)

men høre de ikke efter (eller ikke vil høre efter) må du tage det sure med det søde, ser ud til at den går godt på bidløs, og hvis det er det der fungere for jer, jamen så skal du ikke tvivle over din beslutning smiley alle har deres måde at ride på, og det må andre bare finde sig i smiley min er til og med blevet kaldt ting som badekar og helikopter XD derved hans kæle navn "det flyvende badekar" ahaha XD men så længe du har gjort det klart hvorfor, så syntes jeg ikke der skal gøres mere ud af det, de må bare finde sig i at du rider bidløst smiley

• #12   17. apr 2015 Hvis din hest fungerer bedst uden bid, så er det vel sådan det er..

Præcis ligesom nogle heste har brug for gamacher, mens andre ikke har.. Sådan er både mennesker og dyr forskellige og hvis folk ikke fatter det, er der vel intet andet at gøre end at ignorere det til de fatter det smiley

• #13   18. apr 2015 Jeg synes det ser godt ud på det billed du har vedhæftet.. din pony har aktiveret ryggen og går til biddet. to ting nogle folk har svært ved at kombinere.
    hvis din pony går godt uden bid og det fungere for jer så synes jeg da bestemt at det er en god løsning smiley

• #14   18. apr 2015 Mange tak alle smiley
    For mig er det vigtigt, at hesten bærer sig selv, og som du siger Anne; aktiverer ryggen og samler sig. Bid eller ej smiley

• #15   18. apr 2015 Bare rolig om 5 år har du verdens sejeste pony, som vinder alle stævnerne foran de andre, fordi din hest rent faktisk har lært sin grundressur og har lært at bruge sig selv ordentligt og så kan de andre bare stå og ærgre sig over at de har sagt sådan til dig. Jeg synes det er fedt at du går op i at din hest bruger sig selv korrekt. Fordi nogle af dem der siger til dig at du skal ride med bid, siger det sikkert kun fordi de har erfaret at det Gør hestens uddannelsesforløb meget hurtigere, hvis man har muligheden for at hive den lidt i munden, så den kan arte sig. Og Dres heste har sikkert ikke lært at bruge ryggen. så vil de have sværere ved øvelserne i de højere klasser og dommeren vil forhåbentlig se skævt til en hest der ikke har lært at bære sig selv smiley

det skal ikke lyde som om jeg generaliserer bid ryttere, for jeg rider selv med bid på min hest smiley

• #16   18. apr 2015 du må bare sige at du ikke vil være dyremishandler.

og så ellers bare hører efter din træner - alle andre er jo bare misundelige fordi de ikke selv tør, at gå imod strømmen. sådan er det tit på rideskoler mm. man må ikke være anderledes.

• #17   18. apr 2015 Havde også sagt, at de kunne bare blande sig uden om - det er min hest, ikke din! smiley
    Du kender den trods alt lidt bedre end dem smiley

Der er også flere, der synes det er helt forrykt, at jeg har valgt, at min den ene hest, kun skal være tur hest, og ikke bane hest - Men nu fungere hun bedre som turhest, og hun køre bare død i banen og vil ikke smiley
    Der har jeg også må sige en ting eller 2 meget klart smiley

• #18   18. apr 2015 Men giv endelig ikke efter, så vinder de jo smiley
    Du skal gøre det du føler er rigtigt for dig og din hest smiley

• #19   18. apr 2015 Anja: fordi man rider med bid er man altså ikke dyremishandler.

• #20   18. apr 2015 Oki, så det blev til, at bidryttere er dyremishandlere Anja?
    Den må du lige forklare og dokumentere...!
    Men du fik den da lige vent, til de gode og de onde, hmmm

• #21   18. apr 2015 Syntes det er virkelig ærgeligt , at der er mennesker der ikke kan se , at du bare gør / føler hvad der er bedst for DIN hest. Hvis din hest fungere bedst uden bid , så stå endelig ved dit valg smiley Ved godt det kan være hårdt , når der er flere der siger dig imod, men ignorer dem.

Der er heste der fungere bedst med bid og så findes der dem som fungere bedst uden smiley
    PS. Flot gået med stævnet ! smiley

• #23   18. apr 2015 Lyt til dig selv og ikke mindst lyt til din hest. Jeg får også til tider kommentarer om at skifte til bid. Jeg har valgt (hvis de er konstruktive) at høre hvad de siger, aktivt tænke over mit valg og så forklare hvorfor jeg har valgt at ride uden bid. God dialog er bedre end at diskutere hvem der har ret eller ej. Og efter en god dialog plejer folk at respektere ens beslutning også selvom de måske ikke er enige.

Jeg har to to søde og dygtige undervisere og den ene, min jord-underviser, rider selv uden bid, så hun bakker op om min beslutning, og jeg har lige talt med den anden, min ride-underviser, om det (han er alm berider og underviser primært folk der rider med bid) og han støtter også fuldt ud min beslutning. + da vi talte om det sagde han at heste kan stort set det samme uden bid som med bid, så han så intet problem i at ride uden.
    Verden er virkelig ved at rykke sig, når man hører en berider sige det smiley

• #24   18. apr 2015 Bed dem lukke røven smiley
    Får selv kommentare, når jeg gør det, men nu har selv de mest skeptiske fundet ud af. at det faktisk er meget smart. Især hvis vi skal vente lidt på tandlægen.

• #25   18. apr 2015 Tak:) vil ikke sige til dem "..fordi jeg ikke er dyremishandler" det kan hurtigt blive tolket forkert:)

• #26   18. apr 2015 Ja lad for guds skyld vær med det, så bliver du kun mere upopulær smiley

• #27   18. apr 2015 Jeg ville flytte sted vis folk kom dagligt med kommentarer om at jeg rider med bid! Nu ved jeg ikke om de opføre sig ordenligt ellers? For sådan nogle folk kan altså være rigtig stride! vis de er det overfor dig syntes jeg måske du skulle prøve at overveje det smiley

• #28   18. apr 2015 Vend det til din styrke og tænk: "Ja, jeg rider bidløst på min pony, fordi jeg har stor nok viden inden for hesteverdenen til at se, at min pony har dette behov, og selvom jeg tager dette hensyn, så kan vi stadig ligeså meget (og måske mere) som dem der rider med bid".
    Vær stolt over dit valg!

• M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
    #29   18. apr 2015 Sebastian, se dette som fantastisk god træning i at stå ved en beslutning og en personlig overbevisning, selv om andre ønsker at rokke ved dem. Hvis DU mærker (og det fornemmer jeg du gør), at det bidløse er løsningen for dig og din hest, så lad ikke andres kommentarer og meninger påvirke. Det er lettere sagt end gjort, jeg ved det - jeg er 41 år og skal stadigvæk huske mig selv på det fra tid til anden.
    Men det er tilfredsstillende at holde fast i sig selv og være tro mod egne overbevisninger, trods "modstand". Så fortsæt I bare det bidløse smiley

Og noget andet: Det kan aldrig blive din pligt at forklare eller forsvare hvad DU har valgt til DIN hest. Hvad du gør, er alene din sag, hvad folk tænker om det handler mere om dem end om dig. Tænk at have så travlt med andres sager. Jeg kan forstå deres indblanding, hvis du mishandlede din hest, men DETTE? Vorherre til hest altså....

• #30   18. apr 2015 Bed folk om at blande sig uden om, kængere er den ikke

• #31   18. apr 2015 De første uger efter jeg havde købt min hest, stod han også på en rideskole. Der kom også kommentarer, da jeg skiftede ham til bidløst. Han var gammelrideskolepony på stedet, og dagen jeg fik underskrevet købererklæringen, smed jeg bidet. Og hold nu kæft jeg fik mange kommentarer på det.
    Der kom alt fra "du må altså ikke ride bidløst uden tilladelse"(det stod der desuden ikke noget om i reglementet), til om jeg ikke ville ride ud af ridehuset, fordi de ikke følte jeg kunne styre hesten(han var som altid en lidt flyvsk hest, men på ingen måde ustyrlig, eller på nogen måde anderledes end med bid), og jeg ved snart ikke. Jeg priste mig lykkelig, da jeg kunne flytte du til det sted hvor jeg står nu, hvor både bid og bidløst modtages med åbne arme, og der ikke er fordomme om nogen af tingene smiley

Med det sagt, er der desværre ikke ret meget at gøre. Lad være med at give dig, bare rid som det passer dig, det rager dem ikke, hvorvidt du rider med eller uden bid smiley

• #32   18. apr 2015 Jeg ved rigtig godt hvordan du har det mht kommentarer omkring brug/hold af hesten. Jeg er også pisse træt af at få høre om at jeg fodrer min hest på den måde jeg gør og vurderer nu på om jeg skal flytte ham. Har det dog bare svært ved det da han bruger utrolig lang tid på at falde til smiley

Mvh TT

• #33   18. apr 2015 Ja og det er fjollet at de synes hun skal rides med bid. Min lillesøster på 11, har redet på hende, siden diva var 3 år.
    Sagde os "giv mig én god grund til at ride med bid" og hende jeg sagde det til, kunne ikke komme med en grund. Så Self er det fordi det bryder normen.
    Ja min hest er ung, men hun kender ikke noget godt omkring bidet, og hun havde mange flashbacks bla med longepisken, så tør slet ikke tænke på, hvad bidet vil gøre ved hende. Desuden kender hun ikke til andet, end at ride bidløst, så jeg føler mig klart mere sikker, at ride uden end med på hende.

• #34   18. apr 2015 Jeg fik samme kommentarer ... Men ikke på grund af bidløs ridning, men der i mod fordi jeg rider med stang, når vi rider på tur, ganske enkelt af den grund, at min pony er meget stærk og særdeles urolig med et almindeligt trensebid i munden ... Jeg vil langt, langt hellere kunne stoppe min hest, frem for at skulle sidde deroppe og hive, flå og skabe mig for at kunne komme igennem.
    En dag fik jeg kommentaren, at det var synd for hesten. Så vendte jeg mig, edderspændt og træt af kommentarer, og sagde, at hvis jeg kan nyde en afslappet tur med et stærkere bid og ingen træk i tøjlerne, frem for at smadre min hests tænder og mund med et "blidere bid", så ville jeg til hver en tid proppe et stangbid i hoved og røv på hesten!
    Jeg sluttede af med at fortælle dem, at de nok skulle se at få styr på deres egne skummende, under-lod dressurheste, før de farede i flint over min portugisiske stang.

• #35   18. apr 2015 Det er det rigtige vakg for din hest hvis den ikke er tilpas med bid i munden smiley

Jeg synes du skal holde fast i din beslutning, hvis de ikke vil holde op må du fortælle dem at det er dit valg, og du gør det der er bedst for din hest. Ellers vis dem denne: https://m.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg

HOLD FAST! Det er ikke andre der OVERHOVEDET skal bestemme det!

• #36   18. apr 2015 Man vælger suverænt selv hvilken optømning man vælger til sin hest.. Så længe det ikke udgør en risiko for andres sikkerhed, så er jeg all for at folk selv vælger..

Jeg kan ride min hest bidløst, med bid, cordeo og det afhænge af hvilket humør vi lige er i..
    Jeg er ikke fanatisk.. Faktisk så kunne det ikke rage mig mindre om folk rider med bid eller uden.. Så længe de har fuld kontrol over deres heste hvis de rider sammen med andre..!

• #37   18. apr 2015 Er det ude på Hammelev? smiley Synes jeg kan genkende rytterstuen, eller hvad det nu hedder!

Hvis jeg var dig, ville jeg lade det gå ind af det ene øre og ud af det andet. Jeg rider selv bidløs, og jeg havde en helt anden holdning til tingene en de fleste, da jeg købte min pony. Jeg ville træne på en bestemt måde, og i starten på mit opstaldningssted, tror jeg, de tænkte jeg var sindssyg smiley Havde købt en helt utrænet hest og ville ikke bruge "tvang". De mente i hvert fald ikke, at jeg ville få noget godt ud af den dumme krikke, men jeg blev ved, som jeg mente, det var bedst. De har senere hen alle sammen måtte indrømme, at jeg jo har fået en super dejlig pony ud a det - så noget har jeg jo gjort rigtigt. smiley
    Der var så ikke nogen, som var imod min træning, men tror nu nok, at de syntes, jeg var helt væk og havde købt en hest, der var for stor en mundfuld. smiley

• #39   18. apr 2015 Holla: jeg synes klart at stangbid og muffebid er de bedste bid man kan få. De ligger roligt i hestens mund. Og ja et stangbid kán være stærkt, men det kommer jo også helt an på rytteren!

• #40   18. apr 2015 Og jeg rider jo netop kun med det, da det ville være uansvarligt og til fare for mig selv, hesten og andre, hvis jeg ikke kunne holde hesten tilbage. Forestil dig lige en hest med 180 i timen på en landevej, tøjlerne flyver om hovedet på den, mod den kommer en bil pakket med en hel familie på vej til Skagen ........ Slam.
    Desuden ville jeg få Tarzan-arme, hvis jeg skulle sidde og holde hesten med et trensebid. Hun er en stærk tingest, og det ved hun godt, når vi rider i naturen. Og indtil det er trænet helt væk, så vil jeg gerne sikre mig, at sikkerheden er helt i top. Desuden slapper hun en del mere af, når der ikke sidder en abe i den anden ende og hiver og holder konstant ....

• #41   18. apr 2015 Madsen: ja okay:) min er tidl mishandlet, så hun har ikke altid stået på en rideskole. I starten stod hun på en gård langt ude i skoven, hvor hun lærte blot at blive trukket, og blive berørt. Hvis jeg havde haft hende på en rideskole fra dag ét, havde de sikkert tænkt det samme om mig:)
    Jeg har altid været den klassiske rytter, og trænet mine ungheste, som de fleste andre gør, men ved diva var det Self ikke en mulighed. Jeg har blot fokuseret på, at hun skulle have selvtillid, og tillid til mig. Og nu nogen gang har hun lidt for meget selvtillid, og lever lidt for meget op til sit navn, Diva smiley

• #42   18. apr 2015 Synes det er super du rider bidløst og vær stolt af det. I min optik er det bedre for heste uden metal i munden.. Min egen red jeg kun til med bid men har siden udelukkede redet bidløst. smiley
    Det er bestemt ikke alle kan ride sådan, ofte fordi hesten er blevet 'hård' i munden og ikke forstår signalerne. Så vær stolt af det smiley

• #43   18. apr 2015 Der er mange der har lidt ondt i numsen over dem der rider bidløst og rider deres hest samlet i mens.
    I mens der er også nogen der siger pænt hvor fedt det er at hesten samler sig bidløst.

Ja, alle os der rider bidløs på hestene får kommentar fra nogen irriterende heste mennesker.

Hvis du ikke kan ignorre dem, ville jeg endelig sige pænt at det har doktor dyr anbefalet og ikke synes at hun skal rides med bid pga hendes arvæv.
    Så længe du kan styre din hest bidløs og det er det der fungere på hende, spørger du bare hvad problemet er smiley

Men synes endelig lidt at du bare skal ignorer dem og sige tak for din mening og gå væk fra samtalen, det er din hest og din beslutning smiley

Forresten super fin hest du har dig! Og Tillykke med stævnet! smiley

• #44   19. apr 2015 Så længe man har styr på hesten bør andre være ligeglade ved hvad man rider med.. Så forsæt du bare..
    Dog undre det mig lidt at du skriver at din (meget smukke) hest har arvæv efter mishandling med bid men senere skriver du den aldrig har prøvet andet en bidløst ? Du skriver også i har redet stævne, men der er bid da jo altså påkrævet ?

• #46   19. apr 2015 "Stand up for something, even if it means standing alone. Because often times, the one who flys solo has the strongest wings"
    Tro på dig selv. smiley

• #47   19. apr 2015 Hollaender: Hvis det er et bid med vægtstang forstår jeg du mener det er stærkere, men et stangbid(uden vægtstænger) er ikke stærkere end et alm. trensebid smiley Den knækker bare ikke midtpå, som et todelt eller et tredelt smiley

Bare vær ligeglad med dem. Det er dét der fungere for jer, og derved gør du det rigtige for din hest. smiley

• #48   19. apr 2015 Det er en stang med kæde. Altså, ikke blot et udelt trensebid. smiley

• #49   19. apr 2015 Folk finder alle lejligheder til at kommentere på det. Viste dem et billede ad min nye springsadel.

profilbillede
  • #50   19. apr 2015 Signe: hun blev indtøjet med et for stramt bid som plag. (Under lod med indspændinger.
    Man kan godt starte uden bid i dressur, dog uden for konkurrence smiley

• #51   19. apr 2015 Stakkels hest smiley utroligt hvilke vanvittige ting nogen finder på

Kommentér på:
Dagligt kommentar om bidløs?/:

Annonce