Syet på benet - råd? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.. Min ene hest rev sig på knæet for lidt over 2 uger siden og blev syet.. Han stod i 2 uger med forbinding på og i forgårs kom dyrlægen og fjernede sting og lagde en ny forbinding.. På mandag skal jeg fjerne forbindingen og så må han gerne begynde at røre sig noget mere..
Mit problem er så, at han er en meget livlig hest så jeg er bange for at hvis jeg lukker han på fold, så springer han såret op igen, for det er jo stadig svagt.. Vi har snakket om at lave en sygefold, men efter han har stået i boks så længe (han har gået en skridttur næsteb hver dag ca 10 min) så er jeg bange for at han simpelthen ikke blir på sygefolden..
Vi har så snakket om at den første uge vil vi bare gå ture og trave lidt med ham men han er meget svær at holde når han har stået stille så længe.. Og hvis vi smider ham i longe tror jeg også han eksploderer..
Er der nogen der har erfaringer / gode råd?
Hvornår mon såret er stærkt nok til at holde til en galoptur på folden?
Hvad ville i gøre?
Lade ham blive i boksen noget tid endnu og så lukke på fold og håbe på det bedste?
Prøve at lave en sygefold?
Løbe ture / longe med risiko for at han vil galopere og hoppe rundt?
mar 2011
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 124
Min part har selv stået på sygefold, og en lidt mindre fold senere, men har stadig fået skade, fordi hun har givet den fuld gas på marken
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Jeg ville smide ham på en sygefold, med adgang til masser af mad, så du på bedst mulig vis kan holde ham i ro. Start med at tage ham ud nogle timer - jeg ville selv foretrække at være der, hvis der skulle ske noget. Har somme tider holdt "picnic" ved mine hestes sygefolde, de gange de har været skadet, hvor jeg enten har kunnet spise frokost eller slikke sol i sommerperioderne Tiden på sygefolden øges så jævnligt (alt efter hvor pænt han går), og med tiden kan du smide ham på en 'almindelig' fold. Du kan sagtens supplere sygefolden med skridt- eller trækketure, hvis du har mulighed for at holde ham "ved jorden" Det handler i bund og grund om at gøre dem mentalt og/eller fysisk (i et vist omfang, selvfølgelig!) trætte, så er det langt nemmere at komme videre i sygeforløbet
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
Vil i mene at han skal alene på sygefold med sin kammerat ved siden af eller skal de sammen på sygefold? Den anden hest er også ret frisk..
Og burde jeg lave en sygefold allerede nu så han kommer ud med forbinding på de første par dage, så ee der vel mindre chance for at det går op tænker jeg
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
De første dage gik det super, men herefter har han været et monster at have med at gøre, har måtte stå bundet i boksen mm.
Så vi besluttede mandag at lave en lille sygefold til ham, hvor hans foldmakker kan gå lige op af så han ikke er helt alene, og så har jag haft ham i snor i begyndelsen.
Bare det at komme ud i frisk luft og et sted hvor han kan græsse, fik ham til at slappe MEGET mere af.
Nu er folden udvidet en lille bitte smule, stadig med hans makker lige ved siden af. Og han NYDER det. Han tøffer stille og roligt rundt derude, og er meget meget mere rolig end han har været i boksen.
Så dete r blevet løsningen her. Det fungerer langt bedre for vores. Men heste er jo ikke ens, så kig på din hest og se hvad der virker bedst for den.
Smider du den på sygefold, så hold den i snor i begyndelsen, til du har en fornemmelse af hvad den gør, og så du er sikker på den ved hvor hegnet er. Lav folden stor nok til at den kan bevæge sig uden at rende i hegnet med det samme, men lille nok til at den ikke kan styrte omkring.
Og bliver det trækketure, jamen så smid trense på, så har du bedre hold på den.
Jeg har tidligere haft hest i streng boksro i 5 mdr -det var da osse "spændende" de første gange på trækketur da han måtte begynde at bevæge sig igen. Men trense på, det hjælper gevaldigt.
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
Fx Domosedan, til at lægge under tungen...
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Jeg ville ikke smide makker med på folden, men have den lige ved siden af (og helst en rolig en af slagsen)
Syet på benet - råd?