{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

hest med seperations angst? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hoppe på 13 år, hun er førehoppe på folden. problemet er at jeg kan ikke have hende inde alene, så jeg kan komme ud og ride.

det er især 1 hest hun vrinsker samnen med, dog er problemet der kun hvis den anden hest er på folden, så har tænkt om det kan være fordi hun føler sig truet i hirakiet? hvis den anden hest er på udendørs banen, hvor hun heller ikke kan se den er der intet.

desuden gider hun den absolut ikke når hun så kommer ud på folden, hun bliver sur og sparker efter den.

sidste sommer gik de adskilt, og der var ingenting, kunne sagtens tage hende ind og ride.

ideer til hvad jeg kan gøre modtages, synes det er synd hvis hun skal gå på enefold.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest med seperations angst?
  • #1   7. apr 2015 Hun skal da på ingen måde gå på enefold fordi den anden hest vrinsker efter din.
    Det er et spørgsmål om tilvænnig. Jeg selv er i fuld sving, og efter 10 mdr. tur træning går vi nu mere eller mindre tur uden større problemer. I starten var et et problem for ham bare at gå alene på ridebanen (50 m. væk fra folden) Han stejlede og forsøgte gang på gang at rive sig fri. Ja faktisk kunne han ikke angang stå i stalden alene når han skulle strigles og der er vel 15 m. fra stald til fold, og han kan sagtens se dem fra stalden af.

Jeg har trænet det med en blanding i, at det selvfølgelig bliver taget stille og roligt, et skridt ad gangen, men samtidig finder jeg mig ikke i at han stejler op ad mig, og det for han bestemt også afvide. Jeg har brugt en kapsun til at træne i. En god ting er at så snart du går væk fra den anden hest, så aktiver din hest, få den til at tænke på noget andet og så lad hver med at gå længere væk end at både du og hesten kommer til at kunne rumme smiley

• #2   7. apr 2015 Hvorfor ikke hente den på folden og så sadle op? smiley er det et problem at trække den væk fra fold? Hvis jeg ikke lukker Tindur ud med de andre skaber han sig lidt også indtil han forstår at det ride/hygge tid... Så kan jeg sagtens tage og gå med ham forbi foldene og afsted.. Jeg har heller ingen problemer med at hente ham på fold.. Men hvis han føler de forlader ham er den slem, men ikke hvis han forlader dem...giver det mening? smiley

Mvh TT

• #3   7. apr 2015 Gus, jeg forstod det straks som at i ikke kunne komme afsted på tur?

• #4   7. apr 2015 det er ikke kun den anden der er problemet, jo hun løber meget rundt på folden, men min står og rejser sig i kæderne på staldgangen og går mod kæderne og jeg kan ikke ride hende, hun rejser sig med mig og hopper rundt.

• #5   7. apr 2015 kan sagtens ride hende på tur og på udendørs banen, hvis jeg får hende sadlet op uden at hun har smadret det hele. kan derimod slet ikke ride i ridehallen.

• #6   7. apr 2015 Først og fremmest skal hun vænnes til at staldgangen og ridehallen = tryghed. Derfor ville jeg starte med at have den anden hest med inde. Når hun er helt tryg mens den anden hest er der, kan man prøve at trække den ud og lade hende blive, for så at komme tilbage så hun ved at hun altid får den anden hest at se igen. I starten skal det bare være få sekunder og så kan du gradvist øge tiden. Til sidst burde hun kunne stå der selv smiley Det er også en god idé at forbinde de steder hun panikker med foder/godbidder så hun får en god association.
    ^ Det er sådan jeg selv har trænet med min egen, men det kræver selvfølgelig en hjælpende hånd fra en anden person og hest smiley Held og lykke med det smiley

• #7   7. apr 2015 jamen jeg ved hun kan og det er udelukkende den anden hest, så jeg vil kun kunne træne det med netop denne hest, hun er helt ligeglad med at der er andre med inde, hvis det ikke er hende.

hendes "kusine" som hun har kendt hele live og gået sammen med største delen af tiden, var med inde i dag og hin var stadig ligeså "åndsvag".

• #8   7. apr 2015 Så er det bare med at komme i gang med netop de to smiley

Kommentér på:
hest med seperations angst?

Annonce