Seperations angst? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Har det problem at min hest Astoria går helt amok når jeg tager på tur på min islænder Katla. Jeg har kun de 2 heste, og vil ikke have råd til at have en hest mere.
Men lige så snart Katla kommer ud fra folden af, løber Astoria rundt og vrinsker. Og det gør hun i al den tid mig og Katla er væk.
Så når jeg kommer tilbage er hun drivvåd af sved og skummer helt.
Jeg synes det er helt vildt synd for Astoria.. Så hvad skal jeg dog gøre :(?
Selv hvis jeg rider på et lille aflukket sted på folden hvor Astoria kan se hende, går hun helt amok. Og det er så træls, for jeg føler ikke rigtig at jeg kan tage ud og ride, og så går det ud over Katla som bliver forsømt :(..
Går med tanken om Astoria vil have bedre af at komme et sted hen med flere heste..
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1922 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
Jeg følger lige med.
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.262
dec 2006
Følger: 39 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 720
Heldigvis kan Katla godt stå alene på folden hvis Astoria er ude..
Opstaldere vil jeg helst undgå.. Vil gerne have lidt privat liv, da hestene går i løsdrift lige op til huset
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Den eneste løsning er træning... træning, træning og mere træning. Start med at tage tage hestene ud på skift. Gå væk med dem kortvarigt, og så snart du øjner den mindste form for "afslapning" hos den efterladte hest, går du tilbage med den hest, du har taget væk. Det er en langsommelig proces, som kræver tålmodighed, men det er den eneste måde at løse problemet på. Astoria skal simpelthen lære, at det er ok, når du tager Katla, for I kommer tilbage igen.
Selv om du ikke har råd til en tredje hest... har du så evt. mulighed for at udleje sommergræs eller lignende, så der kommer flere heste på folden?
dec 2006
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.975
Ved godt du skriver, du ikke har råd til en hest mere, men en shetlænder koster ikke så meget i foder, og de fleste smede tager dem billigere, men dyrlægen er det samme som de andre.
Ellers har du så mulighed for, at tage Astroria med som håndhest?
Ellers kan du træne det stille og roligt, ved at øge det gradvist, så Astoria finder ud af, at du kun tager Katla ud i kort tid til, at starte med.
Nogle heste vil lærer det, men andre har desværre svært ved det
Selv er min ikke ret glad for, at komme væk fra de andre, men det går fremad. Jeg startede med, bare at tage ham ind i stalden og strigle, og så ud igen til de andre. Nu kan vi ride på tur alene, dog vrinsker han nogle gange på turen, men han løber ikke hjemad, som han ellers plejede at gøre.
Hvor lang tid har du haft hestene? Og hvor lang tid har de gået sammen?
dec 2006
Astoria kan ikke komme med som håndhest da hun går helt amok når jeg rider Katla, prøvede engang at gøre det på folden og måtte hurtigt opgive, da hun troede hun kunne lege med Katla imens, så det blev for farligt..
Men der er ikke nogen problemer når Astoria bliver taget ud, hun bliver kun oprevet når det er hende der er alene på folden..
De har gået sammen siden 2. januar. Og har haft Katla i 3 år, men kun Astoria siden 2.januar, da hun blev købt så Katla ikke skulle gå alene..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Træning, træning og træning :o).
Meget andet er der ikke for.
Gå med en hest uden for folden, måske kun 5 meter fordi det er der til den anden er afslappet og ind med hesten igen. Nogle dage efter kan du måske gå 10 meter, måske 20 meter væk.
dec 2006
dec 2006
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Det kan sikkert også trænes væk, men det vil blive et langt og sejt træk, og vil også kræve mere end bare dig alene.
Hun kan ikke stå på stald mens du er ude og ride? Eller set reagerer hun måske ligeså slemt på?
dec 2006
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Men det er svært, for det er ikke sjovt at komme hjem til en hest, der har opført sig så tosset, men hvis du også gerne vil koncentrere dig om ridningen og måske ikke føler for at sætte det på stand-by, mens du træner med den anden, så ville jeg personligt selv overveje, at finde et andet sted til den
dec 2006
dec 2006
Tak for hjælpen alle sammen
dec 2011
Følger: 53 Følgere: 84 Heste: 14 Emner: 168 Svar: 1.168
dec 2006
Seperations angst?