Sko eller ikke ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt en hest som har meget stiv ryg og lænd og han bruger ikke sine ben ordentligt. Han er i behandling og gør fremskridt.
Han går med 4 sko nu og har gjort det længe.
Mit spørgsmål er så om det vil være bedst at han bliver ved med det?
Jeg tænker at når han er vant til det og i forvejen er så stiv er det nok bedst at han beholder dem på?
Men på den anden side er det jo bedst for dem at gå uden og så får han måske mere "frihed", forstå mig ret, når nu han er stiv?
Spørger selvf smeden når han kommer, men kunne være i kunne smide et råd eller to
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Kommer an på hestens hove :o) Bare husk på, at hvis skoene pilles af så kan den ikke nødvendigvis gå uden noget med det samme og skal evt have boots, wraps e.l på i en overgangsperiode - det glemmer mange smede bare, piller skoene af, hesten er øm også kommer de på igen.
Men det kommer jo an på årsagen til hesten har sko på, den skal jo løses :o)
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
nov 2007
Hvis hesten i forvejen er øm i kadaveret (eller hvad der nu er årsagen til stivheden), så er det næppe gavnligt hvis den samtidig bliver ømtået og derfor forsøger at aflaste hovene og får lavet yderligere spændinger i kroppen.
Så det er altså ganske relevant hvordan hovkvaliteten er, hvordan den bruges osv.
Personligt havde jeg ladet skoene blive på til det andet er i orden vil jeg tro...
sep 2007
En hest skal ikke blive øm når man piller skoene af - derfor kan der være være behov for en overgangsperiode med andet på hovene, imens fx sålen gøres stærkere ;o)
nov 2007
Jeg kender ikke TS's hest, men siger blot at jeg ville vente med at eksperimentere med andre ting, til det problem den står med her og nu er løst
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
sep 2007
Der findes andre løsninger end boots ( om end nogle duer til 24/7 brug ), men jeg ved godt, at det ikke er så udbredt, fordi de fleste smede netop bare piller skoene af også får man en øm hest ind imellem :o)
Sko eller ikke ?