1.267 visninger
|
Oprettet:
Jeres første unghest {{forumTopicSubject}}
Davs mennesker
Jeg er i fuld gang med at finde mig en ny hest, den vil så blive min første unghest.
Hvad er jeres oplevelser med jeres første unghest?
Hvor gamle var både hesten og jer selv, hvad kunne den dengang, og kan den nu? Har i særligt gode/dårlige erfaringer, og måske lidt råd som jeg kan bruge?
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Jeg gjorde hende ryttervant og havde hende også med i skoven og ude og blive trafiksikker.
Hvad hun kan nu skal jeg ikke kunne sige. Vi fik en økonomisk krise derhjemme og måtte af med både unghesten og min gamle pony.
Det bedste tip jeg kan give er tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed. Og kig på hesten og mælk efter om den er klar til det du beder den om :).
jul 2011
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 636
Mine gode råd:
Lad være med at have de store ambitioner på stævne pladserne de første år! De første år i hestens liv er jo de vigtigste! De første par år gælder det bare om at hesten skal være glad og motiveret, og tage nye oplevelser som noget positivt.
Jeg havde - og har stadig en hestekyndig person (min mor) med hver gang jeg rider. Jeg er selv kun 14 år, og det er også min første gang at jeg har med ungheste at gøre, men det er rart at have en med på sidelinjen og hjælpe til hvis der opstår problemer. Jeg får undervisning 1-2 gange om ugen af min underviser.
Undervisning er noget jeg anbefaler på det kraftigeste! gerne lige fra din første ridetur!
Og ja, som sagt at du tager ridningen og håndteringen i hestens tempo. og lad den få de vokse pauser den har brug for. Min havde voksepauser 8/12 mdr af sit 5. leveår
Held & lykke med at finde din perfekte hest
Det bliver en oplevelse for livet, det lover jeg dig!
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 12
Vi har ikke haft ret travlt, og med en del forhindringer hvor jeg hhv har været skadet og han har, så er vi oppe nu og ride MB3, og er gået fra la2 til MB3 på under et år!:) og vi kan nå meget længere!
Du skal tænke over om du føler dig klar til det, det kræver enormt meget at have en unghest i forhold til en der bare er lidt vant til tingene
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 230 Svar: 1.807
maj 2013
Følger: 78 Følgere: 68 Heste: 5 Emner: 43 Svar: 498
Jeg har så lært hende at blive longeret og have rytter på. Hun var allerede trafiksikker i forvejen. Hun har aldrig været bange for biler og maskiner.
Jeg fik hende så sendt i tilridning da det var en for stor mundfuld for mig at gøre selv.
Dagen i dag, har hun været tilreden i to måneder (snart tre) og hun klarer det bare rigtig godt! Men ja som DancingEquin skriver, så er tålmodighed et rigtig godt tip. Og meget vigtigt når du har med en unghest at gøre
sep 2007
Følger: 71 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 136
Jeg har selv redet ham op, selvfølgelig med hjælp fra undervisere Det har ikke været let, har haft en masse røvture og det var ikke altid lige sjovt at ride . Men jeg synes det er fantastisk og tænke på at jeg selv har fået ham så langt, selv om jeg ikke var fandens rutineret da jeg fik ham
Det kræver osse aner af tid og tålmodighed med en unghest, de vil ikke lige altid som du vil . Så undervisning og hjælp fra folk der har prøvet det før ville være en fordel
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
han havde haft rytter på men ikke noget med at stige op i stigbøjlerne eller haft tøjlen i hånden, faktisk bar som en sæk kartofler..
Nu kan han når han ellers er i form (har stået stille det sidste år) gå Lb dressur og lidt la øvelser, sprunget baner på 90cm og 120cm i enkelt spring, rides med andre og alene på tur, rides af børn og nybegyndere, har været med til ringridning, er nem at have med rundt og generelt en nem hest..
eneste grund til han ikke kan mere er pga manglende rytter..
Jeg fortryder at jeg ikke fik underviser på før jeg havde haft ham 6måneder, for tilred ham desværre meget forkert, men fik rettet op på det efter jeg fik underviser på og startede forfra..
Jeg har ikke flere gode og dårlige oplevelser end jeg har med en hvilken som helst hest.. MEN medmindre man er så heldig som jeg var at få en hest der bar fra dag et af gjorde hvad man bedte om, ja så skal man være klar på at man ALDRIG må lade unghesten bestemme, for gør man det en gang venter der en lang og hård kamp (har haft flere ungheste)..
så man skal virkelig turde at bestemme..
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
I sidste uge købte jeg mig en ny unghest han er lige knap 5 år og jeg er snart 25 nu, Han kan de basale ting, som at stå pænt, gå pænt osv, og er rytter vant, men det er så os det. Han har et super godt , dog følsomt sind, så regner ikke med han bliver særlig svær (;
Et godt råd er nok at finde en god hjælper med forstand på ungheste , derudover vær rolig og ha massere af tålmodighed (:
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 628
Jeg har nemlig en yngling for øje, hvor ejer har sagt god for en prøveperiode, da hun vil være sikker på, at den ikke bare bliver sendt videre pga. manglende kemi eller lignende.
Til alle andre: Mange tak for de mange svar, det er helt sikkert en hjælp! Jeg vil prøve på, at have alt det i siger i baghovedet
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Og så fik jeg den næste unghest som 15 årig, 3 faktisk (én 5 års hingst, én 2 års hingst og en 9 måneders hingst). Og igen som 18 årig (1 års hingst), 19 årig (5 års hoppe) og igen nu her som 20 årig (3 års vallak og hingste føl).
Jeg har stadig alle overstående, og jeg elsker det at jeg ved hvor de stammer fra, og at lærer med dem igennem livet
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
okt 2008
Følger: 382 Følgere: 385 Heste: 6 Emner: 122 Svar: 649
Og i dag er hun nået af en fantastisk hoppe, som kan lidt af hvert.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 219 Heste: 6 Emner: 52 Svar: 667
Ville ikke have været foruden dette, og fortryder ikke et øjeblik at jeg takkede ja, selvom det har været en kamp..
dec 2011
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 787
Et halvt år efter hun blev sendt hjem (hun blev sendt hjem maj 2013) begyndte jeg at tilride en 4 års hingst. Han var så forstående og klar på opgaven og klar i hovedet at vi allerede tredje gang kunne trave selv, kønt var det ikke, men han forstod det fuldt ud, dog er han ikke redet siden desværre da jeg havde mange problemer med ejeren af hesten på det tidspunkt.
Som 14 års fik jeg så min første egen pony på 5 år. Prop umulig og svær at have med at gøre, han smed mig af og gjorde mig bange for at ride, men han er kommet utroligt langt fra da vi startede, han er desværre til salg nu da jeg bliver nødt til at kommere videre med en ny hest, ellers kommer jeg aldrig til at ride igen Håber på igen at kunne få unghest da jeg syntes de er spændende at arbejde me dog altid har masser af personlighed
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Jeg var 13 på det tidspunkt.
Nu har jeg en der lige er fyldt 5. Hun kunne det grundlæggende da jeg fik hende i august 14.
Skridt, trav og galop. Volter og så kunne hun springe.
Nu kan hun lidt mere, men det går i hendes tempo. Jeg er 14, fylder 15 i juli.
Råd: Du skal have overblik HELETIDEN! Det er så vigtigt. Du skal ikke blive nervøs, og hvis det skulle ske den bliver utryg eller bange, så skal du bare have den frem og fokusere på dig. Du skal vise den at den kan stole på dig.
Du skal være bestemt, for går den, ja så går den. De er hurtige til at fange sådan noget.
-Held og lykke!
Det er super spændende at arbejde med de unge.
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 56 Heste: 19 Emner: 1 Svar: 195
Men købte først min egen plag (lige knap 2 år) sidste forår. Jeg søgte efter en 100% rå hest jeg selv kunne opdrage og træne på min egen måde. Så det fik jeg. Han kunne INTET udover at få renset hove - han kunne knap nok trækkes med uden at løbe af helvedes til og var meget dominerende. I starten var det en kamp uden lige - men nu, ja nu han simpelthen den sødeste, nemmeste og mest kærligste unghest jeg nogensinde har arbejdet med. Så tillidsfuld og lærenem. Han er mentalt langt fremme ift. hans alder - alt hvad jeg beder ham om gør han uden at tvivle et sekund. Og han elsker at lave noget - han bliver en fornøjelse at tilride til næste år.
Da jeg fik ham kunne han som sagt intet - men nu kan han alt hvad en unghest skal kunne - og mere til. Jeg har selvfølgelig taget hensyn til om han mentalt kunne følge med, men det har som sagt ikke været noget problem.
Han har været med på en masse ture - både udenbys (agilitystævne, juleoptog, skovtur med 10 andre heste) og herhjemme. Han kan gå side om side med traktorer, busser og andre store maskiner. Køer, hunde, heste, ingen dyr kan skræmme ham. Generel er der overhoved ingen problemer i trafikken. Han er den nemmeste. Udover det laver vi en masse agility - vipper, paller, preseninger m.m. og det tar han også i stiv hov. Han er super til longering i skridt og trav - også over bomme, preseninger, piske der svinger rundt omkring, "bind" for øjnene m.m. Han er ligeglad med alle former for sadler (lammeskinds, alm. sadel, pads osv). Trensen/bidet genere ham heller ikke. Det sidste nye er vi er påbegyndt lange liner, og ja, det tar han også i stiv hov.
Vores eneste problem er at han mener vandslangen spiser ham, men det skal han nok lære at den ikke gør.
Mit råd til dig er at du først og fremmest skal være sikker på du magter sådan en mundfuld som en unghest og at du har tålmodigheden til at vente (fx i mit tilfælde har jeg min hest i 2 år før jeg kan ride den).
Ellers er der ikke andet for en at springe ud i det. De unge er en fornøjelse at arbejde med, de giver så meget af sig selv, så tillidsfulde og lærenemme.
Held og lykke.
jan 2007
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 6 Emner: 131 Svar: 421
Jeg har siden jeg var helt lille haft ungheste, unge ponyer osv.
Arbejdet i salgsstalde, en hingstestation hvor jeg har tilredet, redet for avler Aage Brunhøj Jensen på ponyer og heste, og været selvstændig med heste i ridning og tilridning. Rider nu indimellem heste for avlere Lars Langendorff og Annemette Rossen som laver Pilekær hestene.
Har stor erfaring indenfor tilridning og de unge heste.
En unghest er en hest som DU skal lære alt, og du skal være meget obs på om du er klar til de ups and downs der kommer med en ung musse
Hvis du ikke har prøvet det før vil mit råd til dig være at have en med erfaring i baghånden som kan vejlede, vise vej og hjælpe dig når tingene bliver svære.
Jeg har haft 1 hest ud af de rigtig mange jeg har tilredet som jeg opgav fordi jeg ikke kunne læse denne hest, jeg kunne ikke vinde dens tillid, og jeg kunne ikke se hvordan jeg skulle fortsætte med denne, da det efter 4måneder endte med en rodeotur som sagde spar to, jeg kunne være blevet indvalid hvor jeg ikke var blevet på, det var vildt.. Hesten har inden jeg fik den været tre måneder hos såkaldte 'professionelle' som ikke engang kunne få en sadel på den stakkel. Den var skræmt, men fik tillid da den var hos mig, indtil vi skulle noget nyt osv.
Den var sidenhen hos tre andre i tilridning og endte med at sendte to mennesker med ambulancen og det var først da den kom ud til en "cowboy" at den kunne rides på
Husk at se dine begrænsninger og få hjælp til dette, så kan du måske næste gang
Jeg er ikke ude på at skræmme dig, men jeg vil fortælle dig at det kan være svært med nogle heste, og det skal man være forberedt på.
Til gengæld når tingene lykkedes er det SÅ fedt, og man ser så mange fremskridt ofte, små ting som betyder så meget
Men mit råd vil være hav en person i baghånden som KAN sit kram, og som kan hjælpe dig og rådgive dig hvis du er på dybt vand, det er dig som står med hestens grunduddannelse
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Jeg fik som 35 årig mine første 1 års plage til at gå hjemme på gården, som selskab til min ridehest. De to plage er nu rideheste på 7 og 8 år.
Tålmodighed er rigtig god ting att have. Du skal huske, at DU skal lærer hesten ALT. En unghest ved ikke hvad et tryk med schenklerne betyder, aner ikke hvad det betyder at lave et galopanspring, aner ikke hvorfor den skal stå på tre ben og balancerer for at få renser hove, aner ikke hvorfor den skal gå frem når du trækker i et traktor ect.
Fx lært min ene unghest at gå i trailer da han var 1 år - ingen problemer, han gik bare op.
Den anden unghest på 2 år trænede jeg med i over 1/2 år før han gik villigt op i traileren.
God undervisning - uden en god underviser, som er vant til træning af ungheste, så bliver det kun et middelmådigt resultat.
Jeg havde/har gode beridere uddannet ved Hasse Hoffmann som undervisere, og jeg har redet undervisning lige fra hestene blev tilredet som 4 års. På den måde er jeg endt med to gode ungheste på middelsvært niveau i dressur - uden mine undervisere var jeg/vi slet ikke kommet så langt. De ved hvordan man bygger en unghest op til en god ridehest, hvordan man retter fejl m.m.
Til gengæld koster det penge at få god undervisning !
Vil du ride ??? Spørg dig selv hvad du vil med det at have hest !? Personligt er jeg glad for at ride, så kunne jeg kun have 1 hest, så havde jeg en ridehest. Nu har jeg hestene hjemme, så derfor var det hyggeligt at have et par 1 års plage, men jeg havde min gamle ridehest ved siden af, så jeg hele tiden har kunnet ride stævner, skovture ect. Jeg synes også at "ren" unghesteridning er "kedeligt" og "besværligt", at ride rundt i 20 min på volte og skråt igennem er ikke det jeg synes er sjovt. At altid skulle ride sammen med andre, fordi man ikke bør ride alene hvis der sker noget ect - møg besværligt.
Jo det er fedt at stå i dag med to heste du selv har "lavet" og trænet til det de kan, og jeg er stolt af det Men det er SÅ nemt at fejl - bare se hvor mange heste som sælges som 6-7 års, fordi ejeren ikke længere har lyst og modet til atblive ved, fordi de har redet sig ind i problemet, ikke kan håndterer hesten fra jorden af ect. Disse heste er "ødelagte", fordi de aldrig bliver velredne gode rideheste, fordi den grundridning de skulle have haft lagt som unge er blevet ødelagt. Som at undlade at lærer et barn alfabetet, og så forvente de skal blive gode "læsere" som voksne.
Så tænk dig godt om, hvorvidt du har modet, tiden, ro, penge og underviseren i baghånden til at hjælpe dig i at lave en super god ridehest.
Mvh Charlotte
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
nov 2014
Følger: 97 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 481
Jeres første unghest