Fjordheste {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Hvad er problemet med fjordhest??
(Uddybning????????
Har en tilsalg pt. Hver gang man læser en søge annonce hvor beskrivelsen passer på min (blanding af fjordhest araber oldenborg nogen siger også en meget lille del fuldblod)
I dem Står der altid ingen fjordhest.
Hvorfor bare fordi det er fjordhest er det da ikke sikkert de ikke kan tændes eller ikke kan nå langt. De eneste der vil have fjordheste er små børn og begyndere hvilket ikke passer sammen med araber
Så det er et næsten umuligt marked
Uddybning ????????)
Hvad synes i om fjordheste evt blandninger
Hvorfor/hvorfor ikke ville i købe dem
Det kunne ligeså godt være tinkere så hvis i har noget til dem er det også velkomment
Bare kom med alt i kan både fjordheste folk og ikke men begrund jeres svar
Så lige et billede af min til sidst (billede er efterhånden gammelt, men pyt)
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
Har set flere gode fjordblandinger, men tror folk stadig lader sig skræmme af "fjordhesteudtrykket" - desværre.
sep 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 69
Men kender mange der vælger fjordheste fra fordi de er stærke i halsen og stædige og dovne, men det jo ikke sandt om hver evig eneste hest!
Det kunne lige så godt være hvilken som helst anden race
Nogen har fordomme, sådan er livet desværre
jun 2009
Følger: 75 Følgere: 80 Heste: 3 Emner: 95 Svar: 804
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 628
De er besværet af (i 95% af tilfældeene) ikke at have gode nok gangarter, tendens til at blive stærke og få underhals, og for at have en snæver ganachefrihed.
Derfor vælger de fleste seriøse ryttere at styre uden om disse, hvilket egentlig er forståeligt nok, når der jo findes mange andre og langt nemmere racer på markedet.
Det er dog blevet populært at blande fjordheste med ædlere racer (især araber), for at kompensere for det kolde blod. Disse er faktisk temmelig eftertragtede for ryttere på de lavere plan, da disse ofte har fjordhestens fantastiske temperament.
Fjordhesten er en fantastisk race, men den er bare ikke avlet til finere ridning. Blandingshestene har det med at klare sig lidt bedre, jeg red f.eks. p-klasser på en fjordhest/DV-blanding.
Jeg håber at dette klarede lidt op i tingene
feb 2014
Følger: 13 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 30
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.003
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 360
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.059
Jeg forstår godt at folk ikke vil købe blandinger, men de kan være ligeså dejlige, jeg har haft en der var blanding af Holstener og Fjordhest som jeg lige ved ligge et billede ind af
apr 2013
Følger: 50 Følgere: 51 Heste: 12 Emner: 29 Svar: 122
jul 2013
Følger: 93 Følgere: 174 Heste: 6 Emner: 21 Svar: 151
okt 2006
Følger: 98 Følgere: 117 Heste: 4 Svar: 731
Jeg vil ikke købe en fjordheste blanding, bliver det en fjordhest jeg en dag køber, så skal den have røde papirer.
Din pony ser rigtig sød ud, måske den vil blive solgt hvis du sætter den ind på flere salgsider. F,eks. dem der er på facebook.
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.674
Og jeg kan da sagtens forstå at folk kigger efter fuldblodstypen hvis de vil op og springe høje klasser eller ride dressur med de store
Har selv fjordhest og han er da dejlig springer ubesværet og kan gå LB dressur. Men man for ikke meget foræret, når man kommer fra en connemara over på ham så er der meget at holde styr på
Kender da godt en fjordhest der går 110 klasser, men det er jo ikke størstedelen..
feb 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 118
Mit temperament passer bare ikke så godt til en hestetype som kan modstå meget pres når den bliver motiveret for andet.
Jeg har i hvert fald oplevet med min egen at han FULDSTÆNDIG ignorerer signaler når han pludselig vender rundt fordi han skal se på andre heste e.l. Og det til trods for at han godt ved hvad signalerne betyder.
En god ting ved fjordhestene er at de er stabile, rolige og ikke så nemt bliver bange. Desværre har min så heller ikke passet ind i det billede endnu, men han er blevet noget mere fornuftig efter han er kommet på magnesium. Så nu skal jeg også bare overbevises om at han er holdt op med at rende over mig, trække afsted med mig osv. når han bliver bange.
Jeg mener så godt at fjordheste godt kan klare sig fint til stævner. De kan selvfølgelig mangle noget i forhold til gangmaskinerne, men det er da set at fjordheste kan følge med. Alternativt kan man ride fjordhestestævner.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Fjordhesten er ofte heste i den billige ende (med mindre der er gode papier og resultatet bag), og når den så samtidig er blandet med så anderledes racer, så hopper pænt uden om..
Jeg kunne selv rigtig godt tænke min en fjordhest, men det er udelukkende med henblik på større klasser og fjordhestestævner.
aug 2007
Følger: 274 Følgere: 272 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 667
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
En blanding derimod er jeg vild med. Araber-fjordhesteblandingen er særligt skøn og dem har jeg mødt en del dejlige eksemplarer af. Problemet kan være at når man avler to modsætninger så er det lidt svært at gennemskue ud fra en annonce om hesten har ramt en god blanding af de to, eller om den har meget fra den ene eller anden side. Man må være dygtig til at beskrive, fordi ellers er der mange der ikke gider gøre sig umagen at finde ud af om den passer på deres ønsker. Hvis teksten er kort og upræcis så går folk bare vidre. Man skal fange folks interesse.
En vigtig del er også billedet. Det er ikke for at kritisere men for at hjælpe jeg siger det, men hvis du vælger et billede som fx det du har lagt ind her, så ser hesten ret klumpet og usammenhængende ud. Det er bedre at få en til at hjælpe og så lave et flot opstillingsbillede af hesten i trense med bid, uden næsebånd, uden sadel, set fra siden og hvor den står godt på benene og kigger opmærksomt. Altså i fald man ikke har et rigtig godt ridebillede liggende på lager.
Hvis man ikke er så god til billeder så kan man også lave en video med forskellige små klip af hesten i forskellige situationer.
nov 2013
Følger: 4 Følgere: 10 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 25
Så det er lidt et paradoks - på den ene side er han en super begynder hest fordi han er så sød og rolig når man sadler op, stiger op osv. På den anden side skal man faktisk være en virkelig god rytter for at ride ham ordentlig...
Så min konklusion er (baseret på denne ene hest :)) at (i hvert fald min) fjordhest kræver en rigtig dygtig rytter, og de fleste rigtig dygtige ryttere vil altså have en hest med nogle finere gangarter osv. som andre også har skrevet.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
okt 2010
okt 2010
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.059
mar 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 60 Svar: 602
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Fordi fjordheste ikke er dem der ligger lige til højre benet for at komme langt, der skal arbejdes en del mere for det og tingene kommer ikke af sig selv - derfor vælger man ikke lige en fjordhest hvis man vil ride PRI :o).
Der udover er de ikke altid super motiverede for at komme af med pres, hvilket ikke just er en fordel på en dressurbane. Mange forbinder også fjordhesten med dem de har mødt på rideskolen og sætter alle i bås med heste der fra.
Men med alle racer i det hele taget, så er der nogen der kommer lettere til tingene end andre og nogle skal der kæmpes lidt mere for tingene med ( fx ved at man ikke vinder meget på gangarter men skal vinde på præcision og stabilitet ).
Det må folk da helt selv om hvad de vælger :o)
jan 2012
Følger: 81 Følgere: 1939 Heste: 6 Emner: 210 Svar: 841
Det gør så at jeg er mere stolt af det nu, men har mange gange været ved at opgive. Skulle jeg ud og købe endnu en hest, ville jeg nok kigge efter noget andet, da jeg ikke har mødt særlig mange som er så talentfulde som Findus (min). Der kommer nogle dygtige nogle ind imellem, og jeg synes at fjordheste er de sødeste og har det bedste sind
mar 2014
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 3 Svar: 2
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Også er det bare en kæmpe forskel på fjollere, og hvilke typer man har mødt i sit liv.
Jeg har selv 3. I hver sin kategori. En er 152 høj, næsten lige så bred, med et ben i hvert hjørne, er ret tung, og rytteren skal den ondelyme gøre en indsats hvis han skal være bare lidt elegant? Men han kan godt.
Også har jeg lige købt en ny 151 høj og ligner en DV'er i form bare han er gul. Lange ben, lang krop og tynd hals, og som har meget let ved at udføre øvelserne. Det er en fornøjelse så hurtigt han lære.
Personligt rider jeg fjoller fordi jeg kan få en hest med ret gode egenskaber og temperament for små penge, skal jeg have de samme egenskaber hos andre racer, så snakker vi også helt andre priser. Jeg har givet 29.000 tilsammen for dem alle 3. Og en af de går nu LA4-6, min den nye forventer jeg også kan gå LA til næste år og den sidste han er bare god og rar, og hvis jeg havde haft tiden gik han også LA.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.874
Når folk skriver "ingen fjordheste", så behøver du ikke at tage det som en personlig fornærmelse - det betyder bare at de hellere vil have en brun/rød/whatever hest
Hvis jeg skulle købe en ny hest, så ville jeg også frasortere en række hesteracer/-typer - ikke for at fornærme de som ejer en sådan, men fordi mine præmisser er anderledes.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Det er ikke fordi jeg synes de andre er dårlige, jeg synes bare bedst om de gule.
På samme måde som andre bedst kan lide islændere, DV'er osv. Og nogle ikke kan lide fjollere, ser jeg kun som en fordel, for fik alle de fjordheste-fornægtere (i mangel af bedre ord) øjnene op for denne fantatiske race, så vil prisen jo stige gevaldigt på de gule.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
En blanding af fjordhest, araber, oldenborg og fuldblod er racer, hvis fordele og ulemper "stikker i alle retninger". Så racerne siger meget lidt om hvad hesten kan forventes at kunne.
Men hvis hesten har grundridningen i orden, passer til køber i størrelse og er god på tur og prisen matcher at det er en blanding, så findes køberne derude til en allround hest.
Vil du sælge din hest, så skriv en god tekst om hvad den kan, hvad den har deltaget i.
Bevis det med et par gode ride billeder og et billede fra siden uden udstyr, så man kan vurdere eksteriør.
Sæt prisen realistisk, og du skal nok få den solgt. (De købere, som vil avle køber ikke blandinger. De købere, som vil se på race og/eller stamtavle for at finde ud af hvad hesten kan forventes at kunne, vil ikke købe blandinger. Så du har kun de købere tilbage, som er tilfreds med en beskrivelse af hvad dyret egner sig til.)
Personlig er jeg ret ligeglad med farve, race med videre (medmindre jeg senere får mulighed for at avle.)
Grundlæggende vil jeg bare have en hest med et behageligt temperament, cool på tur, grundridningen i orden og i en passende størrelse.
En hest og rytter er altid et smukt syn, hvis man passer sammen.
okt 2006
Følger: 98 Følgere: 117 Heste: 4 Svar: 731
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.874
apr 2013
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
apr 2013
Fjordheste