1.185 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Hjælp Første gang med hest. Hjælp Første gang med hest.

Hej alle sammen.

Nu er min drøm gået i opfyldelse, jeg har fået/får en hest. jeg har allerede fundet ud af hvilken og jeg er helt vild med ham. nå men jeg går på efterskole på lolland, han skal med mig derned og være der i en uge (så jeg lige kan mærke ham) og så betaler vi bagefter hvis han stadig er noget for mig (hvilket han helt sikkert er) nå men nu er det jo første gang med hest herfra... og jeg har lige nogle spørgsmål;

- Ville det være en god idé at lade ham "stå" stille den første dag (de første 2 dage)??

- hvad skal jeg gøre med foder? - skal han bare have det samme som skole hestene? smiley

- Har i andre gode råd til mig som skal have min første hest smiley

Tusind tak - Maja

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp Første gang med hest.
  • #1   1. jan 2015 Bed om at få lidt foder med fra ejer, så han gradvist kan omstilles til hvadend de nu fodrer med på skolen -pludseligt foderskift kan i værste fald føre til kolik.

I forhold til at stå stille er det aldrig noget vi har praktiseret med ny heste -på ankomstdagen er de kommet på fold og har fået hilst på kammeraterne. Og så er jeg ellers så småt gået igang med ridningen
    Tænk over at vi jo heller ikke lader hesten få flere dage til at vænne sig til en stævneplads eller et nyt undersvisningssted e.l.

• #3   1. jan 2015 Jeg vil altid lade en ny hest stå minimum den første dag (nogle heste tager længere tid, så vent til han er faldet helt til ro). Selvom man jo gerne vil bruge alle vågne timer ude hos hesten, så har den altså brug for lidt hvile - selvom det er svært smiley

Start med at give den det samme som den har fået hos tidligere ejer. Det er sikkert langt mere praktisk at skifte over til skolen foder, men gør dette i en flydende overgang. Jeg ville lave et blandingsfoder den første måned, hvor det gamle foder bliver skiftet mere og mere ud med det nye. Husk at spørge gamle ejer om der er noget som hesten ikke kan tåle smiley

• #4   1. jan 2015 Jeg synes forresten ikke helt at man kan sammenligne en flytning og et stævne med hvad angår at falde til. Umildbart lyder det jo fornuftigt nok det som Michelle siger, men nogle heste har det altså med at ændre adfærd og stresse selvom de er stævnevante. Da jeg fik min pony gik han utroligt mange stævner og er altid iskold med hvad det angår, dog var han helt oppe og køre første gang jeg flyttede ham. Andre gang har der slet ikke været noget, så det afhænger vel af hesten og situationen smiley

• #5   1. jan 2015 foderskift skal være gradvist så den ikke for kolik, mht til ridning kommer det meget an på hvor gammel hesten er og hvor vant den er til at blive flyttet. Min hest har ikke prøvet at blive flyttet fra sin flok før så når han skal flyttes her til febuar for han fri en uge før jeg begynder at arbejde med ham igen. Men med de ældre heste eller dem der har prøvet det før kan man sagtens begynde at ride allerede dagen efter, du skal selvfølgelig huske på det tager nogle heste noget tid at vænne sig til nye omgivelser så den vil måske kigge en smule og virke lidt mere voldsomt end den var da du prøvede den. Når du kender hesten kan man bruge den energi til noget rigtig godt ude på stævnepladsen, det giver lidt ekstra power:)

• #6   1. jan 2015 Tusind tak smiley der blev jeg lige lidt klogere smiley

• #7   1. jan 2015 Tja, har man hesten på prøve for at beslutte om man vil købe eller ej, giver det jo ikke meget mening at give den fri det meste af prøveperioden.

Og vi har nu haft temmeligt forskellige heste, men ingen som ikke klarede flytning uden de store problemer -at falde til i flokken har for nogen taget længere tid end for andre (og nogen har krævet at starte med kun at dele fold med 1-2 heste før de blev lukket sammen med hele flokken), men at være tilpas med stedet som sådan og klar til at arbejde, har normalt ikke taget mere end et par timer.

• #8   1. jan 2015 ville anbefalde at den for enefold den første uge eftersom det kan tage heste lidt tid at blive accepteret i en flok og de kan hurtigt få lidt knubs af de andre inden de bliver accepteret i hirakiet. Hvis du er rigtig uheldig kan han jo blive halt af et spark og imens det stadig ikke er din pony er det bedst ikke at tage chancen og på den måde får han også lov til at møde de nye heste uden at de kan skade ham, det gør det hele en del lettere:)

• #9   1. jan 2015 Jeg syntes at du skal lade ham falde lidt en eller to dage og angående fode skal han nok have det han fik ved de gamle ejere smiley

smiley

• #10   1. jan 2015 Nu ved jeg ikke om dine forældre er hestekyndige eller om i har haft en inde over, men husk at få hesten undersøgt af en dyrelæge og sørg for den ikke har nogle skjulte fejl som gamle ejer har "glemt" at nævne. Der er desværre rigtig mange uærlige sælgere rundt omkring:/
    Det er også altid godt lige at spørge ind til fx sommereksem. Min veninde købte en pony omkring vinter hvor de bagefter fandt ud af at den havde sommereksem. Det er bare ikke fedt at stå med:/

• #11   1. jan 2015 Det bliver så spænde Maja smiley

• #12   1. jan 2015 neel; Ja, jeg skal have en dyrelæge ud og kigge på ham, han var dog ren i røgten 2014 så forventer ikke noget... og vi får tilsendt de billeder. jeps det husker jeg smiley

• #13   1. jan 2015 Ja flora smiley kan ikke vente! vi skal ride så meget sammen!!! smiley smiley

• #14   1. jan 2015 jaaaaeerr smiley hvordan kommer han der ned?

• #15   1. jan 2015 min far har arrangeret noget med en hestetransporter hahah... smiley

• #16   1. jan 2015 Da jeg købte min sidste mener jeg at jeg skridtede hende lidt den første dag, bare for at komme ud.
    Det vil jeg mene man godt kan.
    Jeg ville IKKE begynde at skifte foder, ej heller lukke hesten ud til fremmede så længe den er på prøve, det kan du gøre når den reelt er din. Indtil da, skal den have det foder den får hos ejer, og komme alene på fold. Man skal tænke sådan at man måske takker nej, og hesten skal tilbage, og syntes ikke det er fair at den skal skiftes frem og tilbage, lige som det heller ikke er fair over for ejer at lukke den ud i en ny flok, men risiko for skade til følge. Disse risikoer må man gøre for egen regning.

• #17   1. jan 2015 det er godt!
    så er det sidste jo endelig at nyde det! det er helt fantastisk at få sin egen hest/pony! Jeg er på hest nummer 9 nu og det er stadig lige så fantastisk som den første. Selv efter 10 år som hesteejer så synes jeg stadig det er fedt:)
    Held og lykke med det!:)

• #18   1. jan 2015 Tusind tak neel, jeg glæder mig så meget

• #19   2. jan 2015 Jeg er enig med Belinda, jeg ville heller ikke skifte foder eller lukke hesten ind i en ny flok. Dog ville jeg nok ikke benytte en enefold, men bare lukke den på fold med en enkelt hest, så den stadig har lidt selvskab, og når du så er sikker på, at det er den du skal have, så lukke den sammen med flokken og skifte foderet i en flydende overgang.

Men husk, selvom du nu er sikker på at det er den hest, så skal du forholde dig MEGET kritisk til den, lad være med at se på den, som om det er den hest du skal have, du skal gerne opdage alle fejl og unoder under prøveperioden og derefter tage stilling til om det skal være den.
    Held og lykke smiley

• #20   2. jan 2015 tak trine smiley - det har jeg også tænk mig smiley smiley

• #21   2. jan 2015 Hvis du vil være helt sikker på den ikke kommer tilskade i den uge det ikke er din hest så lad den stå alene. Vores heste går 2 og 2, men de kan altså stadig godt komme tilskade og igen når de ikke kender hinanden kan du risikere den for en smule tæv. Hvis den for lov til at gå alene ved siden af den flok du regner med han skal gå i så er risikoen for skader meget mindre. MIn gamle pony var tæt på aflivning da der kom en ny hest ind i deres flok og han fik sparket sig selv en af de gange han blev jagtede rundt. Det er meget sjældent det sker og man skal ikke blive bange for at lade hesten gå på fold med andre fordi det er det bedste for dem, men det er altid godt lige at være på den sikre side når det ikke er din hest den første uge:)

• #22   2. jan 2015 Jeg synes du skal spørge nuværende ejer om hesten skal på enefold eller hvad han/hun vil have. Vil ejer have at hesten skal på fold to sammen er det jo ejer selv, der står for eventuelle skader, i hvert fald efter min mening, det skal dog selvfølgelig aftales indbyrdes.
    Så spørg ejer, inden du smider hesten på fold, så er du i hvert fald sikker på at du har dit på det rene smiley

Kommentér på:
Hjælp Første gang med hest.

Annonce