1.386 visninger
|
Oprettet:
selvpas eller ej? {{forumTopicSubject}}
hej
syntes i ikke at en del af det at have hest er at man også selv muger ud og fodre? I stedet for "bare" at komme og strigle og ride din hest, og så tage hjem igen, syntes i så ikke at det er bedre vis man selv søre for det hele omkring sin hest? Der er rigtig mange der jo for stald personalet til at gøre næsten det hele, og jeg vil personligt selv gerne ordne al stald arbejde osv. Hvad er jeres mening? Det er vel smag og behag, føler bare at det er en del af det.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
jeg syntes det er okay at man får andre til at gøre det og har man lyst til at betale for også at få muget, ja så er det jo også folks egen beslutning, nogle har jo altså også mere tid end andre Jeg hygger mig nu fint med at fylde hønet og muge, det tagre mig 100 år men så ved jeg også det er gjort ordetnligt
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Nej, det er ikke nødvendigvis en del af det og have hest hvis man ikke har tiden :o). Med arbejde, kæreste, børn, andre hobbyer og hvad ellers man kan ligge ind i løbet af døgnet, så løber folk altså bare tør for tid.
Hvis jeg selv skulle komme og både fodre morgen og aften, så ville jeg ikke have tid til og have hest. Jeg har ej heller tid til altid og lukke ind og ud - eller en af delene.
Jeg hjælper gerne når jeg er der og har tiden, men at være bundet til altid og være i stalden fx kl. 16-17 fordi man skal lukke ind - det har jeg været og hold da op hvor irriterende.
Jeg muger gerne ud, fordi jeg alligevel er der og derfor sagtens kan muge ud. Men hvis jeg skulle stå et sted hvor de gjorde det for mig, ville det intet gøre - tværtimod, mere tid til min hest.
Så nej, det er ikke nødvendigvis en del af det og have hest :o)
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 386
sep 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 58
mar 2010
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
De 2 jeg har opstaldet er dog fuldpas og det reder både min rygskade og mig så jeg har mere tid til blot at være sammen med mine krikker
mar 2010
jul 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 426
Jeg muger selv og laver fodre til min hest+jeg har ind/udluknings vagter i nogen weekender. Det dækker fint mit kontrol behov
Blogger
mar 2010
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 245
Men personligt vil jeg helst stå for det hele selv. Så kan jeg selv bestemme og så ved jeg også at min hest får det rigtige med hensyn til foder, wrap osv.
Jeg er så priviligeret at hesten står hos min mor. Hun hjælper mig de dage jeg ikke kan komme derud Hun lukker ud hver morgen. Så lukker jeg, min søster eller min papfar ind.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Blogger
jun 2012
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 108 Svar: 656
Det eneste jeg ville ønske nogle gjorde for mig, var at muge ud og lave hønet!
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Det passer ganske simpelt ikke sammen med mine skoledage. Men kan sagtens selv muge, så det gør jeg
jan 2014
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 293
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Nu har jeg prøvet både selvpas, delvis selvpas og fuldpas.
Og det at jeg ikke er forpligtet til, at skulle ud til min hest hverdag, eller finde en der kan ordne tingene for mig (hvilket virkelig kan være svært, især i julen), er for mig virkelig rart.
Det er heller ikke altid det er lige nemt at få det hele til at hænge sammen, både med transport og tid, og så er det igen en god ting, at man ikke skal i stalden hverdag.
Men jo, alle de sure tjanser hører da med, så jeg hjælper i stalden når jeg er derude, hvis det lige ser ud til at min hjælp kan bruges (lukke heste ind, muge, strø, give hø osv).
Men jeg foretrækker klart fuldpas.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Er dog nu flyttet og har fuldpas, og det er simpelthen nødvendigt da jeg studerer i Østjylland, men er på Fyn i samtlige weekender og ferier. Så nu f.eks. i juleferien hvor jeg er væk i 14 dage, så er jeg himmel lykkelig for at jeg har fuldpas, så jeg med ro i sindet kan sidde hjemme og vide at min hest bliver passet efter alle kunstens regler.
mar 2011
Mvh kontrolfreaken TT
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 202 Svar: 897
mar 2011
maj 2007
Følger: 77 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.479
mar 2011
Mvh TT
dec 2012
Derefter cyklede jeg videre på arbejde, da jeg så havde fri, cyklede jeg tilbage til stalden, mugede ud, red, lavede foder, ordnede løsdriften, fjernede lort på folden osv. så cyklede jeg de 4 km hjem og så ud med hund igen, så lave mad osv, det var hårdt, men det kunne sagtens lade sig gøre og så fik jeg os boks osv for kun 400kr men jeg har så heller ikke mand eller børn.
mar 2011
dec 2012
nov 2008
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 7 Emner: 320 Svar: 5.593
jeg har også haft lange arbejdstimer så det gjorde at især om vinteren så har jeg svært ved at nå at lukke ind
lige nu er hun udlånt så der skal jeg ikke tænke på noget
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.338
Jeg har 2 børn og en mand samt stort hus og grund der altid skal passes.
Jeg har mine heste hjemme og min dag er indrettet efter dem, sådan er det bare det er den del af at have hest i min verden
Jeg ville ikke undvære det tætte forhold man får til sin hest ved at være den som ordner ALT med den, den der får vrinsket HVER gang man kommer i stalden eller hjem i bilen fra job
Den som hører den hyggelige gumlen i stalden om aftenen , når det rusker og regner ned på taget
Ja man ER meget afhængig af det og det ER surt engang imellem ( især om vinteren ) og nogen gange så har man heller ikke tiden til at ride fordi man prioterer en ren boks.
Men for mig er det ikke kun ridningen der trækker ved at have hest? det er samværet med den og det er meget andet end KUN ridning.
Ærligt så har jeg ind imellem overvejet at sætte den på ridecenter om vinteren pga ridehuset :-).
Men jeg ville ALDRIG kunne gå på kompromi med foldtid !!. Min hest skal på fold SÅ mange timer som muligt så derfor er det aldrig blevet til noget med ridecenteret
Men sådan er vi jo forskellige og det skal man også have lov til Nogle har heste som hobby og for andre er det en livsstil
Jeg ville da ønske jeg kunne have det som hobby? så jeg bare kom og red og betalte mig fra alt det "sure" men det kan jeg ikke for jeg synes det forringer livskvaliteten alt for meget for min hest ?
Jeg kan ikke leve med at min hest får eks 4 timer på fold og skal gå i flokke der er udskiftning i hele tiden? eller på små folde hvor de næsten står oveni hinanden med smat til maverne ( overdrivelse fremmer forståelsen )
Så hellere stå op kl 5 hver morgen for at fodre og lukke heste ud og gå i stalden kl L..... om aftenen for fodre til nat
Men det er jo helt op til den enkelte hvad man lægger i det at have hest
mar 2011
Mvh TT
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.338
At have hest hjemme og selv stå for det hele giver ikke frihed jo frihed til selv at bestemme det hele omkring hvad de spiser/hvornår de spiser/kommer ud/ ind / dækken på af, om de skal gå på jordfold eller græsfold hele vinteren osv, alle disse ting er frihed
Men fritid har man ikke meget af uden det bliver brugt på dyrene
Men det er det hele værd bare ved at man altid har dem lige udenfor døren, ser den mindste tegn på sygdom faktisk før den kommer fordi man kender sin hest så godt i alle situationer:-)
Og det at sidde i haven med en tår kaffe imens man sidder og kigger på de klør hinanden eller ligger og slapper af på folden, ja eller kalder efter en ved lågen for at man skal komme med en gulerod eller klø dem lidt bag ørene Det er BARE det hele værd
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Jeg har stået et sted hvor jeg stod for alt selv. Både ind/udluk fodring pasning af boks osv. Og skulle også selv sørge for at få hø og halm hjem osv. Jeg gik hjemme på det tidspunkt så der nød jeg bare at bruge så meget tid i stalden..
Nu går han i løsdrift, så skal kun komme en gang om dagen og fodre og give hø/wrap. Det giver meget mere frihed. Jeg vil ikke stå et sted igen hvor jeg skal ordne alt selv, det er bare for besværligt når man skal arbejde også.
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Det er da hyggeligt nok at lege dyrepasser og ville da elske at have mulighed for at have ham i baghaven, men jeg GLÆDER mig til, at han kommer til at stå på fuldpas, så der er plads til et liv ved siden af - forstået på den måde, at man ikke er afhængig af, at man skal ud og fodre osv.
jan 2014
Følger: 55 Følgere: 43 Emner: 41 Svar: 385
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Lige pt. er jeg i en situation som andre også nævner, med at jeg er i en anden landsdel hver weekend og ferie. Dernæst, så starter jeg snart på et nyt arbejde, hvor jeg i teorien kan få flyttet mine arbejdstider med et lille døgns varsel og/eller er af sted i flere dage. Det holder bare ikke hvis jeg skulle have hest på selvpas
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.628
Nu kunne jeg aldrig nogensinde drømme om, at have hest i boks, da det ikke er noget jeg vil byde dem, men hypotetisk set, hvis jeg havde hest på et ridecenter, så skulle jeg da godt nok selv sørge for, at gøre det der skulle gøres! Hvis jeg valgte at have hest sådan et sted, så ville jeg da også sørge for, at jeg havde tid til de ting der så følger med (udmugning, ind-/udlukning osv.).
Forstår altså ikke dem, der ser det som en sur pligt, at passe hesten. Der har jeg det altså lidt sådan, at så har man egentlig ikke fortjent at have hest, hvis ikke man gider passe den.
selvpas eller ej?