{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.386 visninger | Oprettet:

selvpas eller ej? {{forumTopicSubject}}

hej smiley

syntes i ikke at en del af det at have hest er at man også selv muger ud og fodre? I stedet for "bare" at komme og strigle og ride din hest, og så tage hjem igen, syntes i så ikke at det er bedre vis man selv søre for det hele omkring sin hest? Der er rigtig mange der jo for stald personalet til at gøre næsten det hele, og jeg vil personligt selv gerne ordne al stald arbejde osv. Hvad er jeres mening? Det er vel smag og behag, føler bare at det er en del af det. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  selvpas eller ej?
  • #1   30. dec 2014 jeg kommer selv og muger og fylder mine hønet, men jeg er afhængig af ind- og udluk samt morgen og aftenfodring da jeg ind i mellem har nogle åndsvage arbejdstider smiley
    jeg syntes det er okay at man får andre til at gøre det og har man lyst til at betale for også at få muget, ja så er det jo også folks egen beslutning, nogle har jo altså også mere tid end andre smiley Jeg hygger mig nu fint med at fylde hønet og muge, det tagre mig 100 år men så ved jeg også det er gjort ordetnligt smiley

• #2   30. dec 2014
    Nej, det er ikke nødvendigvis en del af det og have hest hvis man ikke har tiden :o). Med arbejde, kæreste, børn, andre hobbyer og hvad ellers man kan ligge ind i løbet af døgnet, så løber folk altså bare tør for tid.

Hvis jeg selv skulle komme og både fodre morgen og aften, så ville jeg ikke have tid til og have hest. Jeg har ej heller tid til altid og lukke ind og ud - eller en af delene.
    Jeg hjælper gerne når jeg er der og har tiden, men at være bundet til altid og være i stalden fx kl. 16-17 fordi man skal lukke ind - det har jeg været og hold da op hvor irriterende.

Jeg muger gerne ud, fordi jeg alligevel er der og derfor sagtens kan muge ud. Men hvis jeg skulle stå et sted hvor de gjorde det for mig, ville det intet gøre - tværtimod, mere tid til min hest.

Så nej, det er ikke nødvendigvis en del af det og have hest :o)

• #3   30. dec 2014 ja, jeg kan bedst lide vis man f.eks. deles om at fodre, så man også selv gør det nogengange, smiley

• #4   30. dec 2014 Jeg har prøvet begge dele samt at have hestene hjeme og jeg må nok erkende at selv om det har været rigtig svært at slippe kontrollen med hvad og hvordan han fodres og hvor meget han kommer på fold er det faktisk en stor lettelse at man også kan have en øv dag

• #5   30. dec 2014 ja, kan godt se vis man ikke har tiden til det, så er det dejligt at der er nogle til t gøre det smiley

• #6   30. dec 2014 Jeg ahr de fleste stående hjemme, så det bliver jeg lidt nødtil haha.

De 2 jeg har opstaldet er dog fuldpas og det reder både min rygskade og mig så jeg har mere tid til blot at være sammen med mine krikker smiley

• #7   30. dec 2014 tænker også bare at det må være hyggeligt at have fuldstændig kontrol af sin hest, og måske føles det mere som sin "egen" hest? Men ved ikke, bare min mening smiley

• #8   30. dec 2014 Det er super hyggeligt at fodre og lukke ud selv men det er ikke tidsmæssigt muligt altid.
    Jeg muger selv og laver fodre til min hest+jeg har ind/udluknings vagter i nogen weekender. Det dækker fint mit kontrol behov

• #9   30. dec 2014 Jeg ville med glæde undvære alt da og kun skulle komme og nusse om dyret smiley

• #10   30. dec 2014 hehe smiley kan nu godt forstå med alle de heste du har smiley

• #11   30. dec 2014 Det ville da være luksus at få muget ud ;-D

Men personligt vil jeg helst stå for det hele selv. Så kan jeg selv bestemme og så ved jeg også at min hest får det rigtige med hensyn til foder, wrap osv.

Jeg er så priviligeret at hesten står hos min mor. Hun hjælper mig de dage jeg ikke kan komme derud smiley Hun lukker ud hver morgen. Så lukker jeg, min søster eller min papfar ind.

• #12   30. dec 2014 Jeg kan bedst lide at muge og blande foder osv selv, synes også det super hyggeligt at have fodervagter, men har ikke tid hver dag, synes også det hyggeligt at lukke ud og ind, men tiden er der desværre ikke til at kunne gøre det hver dag (:

• #13   30. dec 2014 Også hvis jeg kun havde en. Ville have det helt fint med jeg kun skulle komme og nusse og ride haha smiley

• #14   30. dec 2014 Jeg står et sted med selvpas, men det ville da være mega luksus at have nogle til at muge boksen og lave hønet! Vi skiftes til at tage ind og ud-luknings vagter! Når man har vagt, skal man fylde vand op på foldene, fjerne/give hønet, ligge halm op, feje stalgangen og fodre! Man laver selv hestens mad klar og sætter det frem! smiley
    Det eneste jeg ville ønske nogle gjorde for mig, var at muge ud og lave hønet! smiley

• #15   30. dec 2014 Der hvor jeg står var aftalen at jeg selv muger ud og evt. ordner med foder. Så lukker de ud/ind. På et tidspunkt ville de bruge boksen (hvis jeg sagde ja) så skulle min stå i en af løsdriftsboksene med to af deres heste. Det var ok med mig. Da muget jeg ikke ud men hjalp til at strø når jeg havde tid. (de muger ud hver 3 uge, strør dagligt med stalosan og halm) Foder er med i prisen. Da jeg kom var høet ikke så næringsrigt så Tindur havde mere end nok hø at tygge i da de fik massere af det. Så kom et godt hø år i fjor (for nogle) hvor han ikke fik ret mange kilo i døgnet. Dette var jeg ikke ret glad for. Så i år fik jeg heldigvis boksen igen og kunne hænge op småmaskede hønet så jeg ikke behøvet at bekymret mig for hans mave. Så nu køber jeg ekstra hø udefra, og så fylder jeg 12 kg i nettene hvor 7kg er med i opstaldning og 5kg er af eget indkøbt. Han spiser dog ikke 12 kg mere. Nu er han nede på 10kg da han har lært at hans hø altid er der så han ikke behøver at overspise smiley Så jeg bruger 1 time dagligt på at ordne boks og foder. dog vaskes, sprayes og smører jeg hans hove hver dag da vi bøvler med sur stråle. Så dette tager 30 min. Så min 1 1/2 time hos hesten er jeg hver dag medmindre jeg rider så bruger jeg i hvert fald 3 timer smiley Kan ikke vænte til han kommer hjem at gå i løsdrift så sparer jeg opfyldning af hønet osv da de kommer til at få ad libitum i slowfeeder hvor jeg har en minibigballe smiley

Mvh TT

• #16   30. dec 2014 Har ikke tid til at gå og lukke ud og ind hver dag samt fodre.
    Det passer ganske simpelt ikke sammen med mine skoledage. Men kan sagtens selv muge, så det gør jeg smiley

• #17   30. dec 2014 Så enig med dig Anne S:-)

• #18   30. dec 2014 Jeg synes faktisk at det rareste er fuldpas. smiley

Nu har jeg prøvet både selvpas, delvis selvpas og fuldpas.
    Og det at jeg ikke er forpligtet til, at skulle ud til min hest hverdag, eller finde en der kan ordne tingene for mig (hvilket virkelig kan være svært, især i julen), er for mig virkelig rart.
    Det er heller ikke altid det er lige nemt at få det hele til at hænge sammen, både med transport og tid, og så er det igen en god ting, at man ikke skal i stalden hverdag.

Men jo, alle de sure tjanser hører da med, så jeg hjælper i stalden når jeg er derude, hvis det lige ser ud til at min hjælp kan bruges (lukke heste ind, muge, strø, give hø osv). smiley
    Men jeg foretrækker klart fuldpas. smiley

• #19   30. dec 2014 Jeg har altid været van til delvist selvpas.

Er dog nu flyttet og har fuldpas, og det er simpelthen nødvendigt da jeg studerer i Østjylland, men er på Fyn i samtlige weekender og ferier. Så nu f.eks. i juleferien hvor jeg er væk i 14 dage, så er jeg himmel lykkelig for at jeg har fuldpas, så jeg med ro i sindet kan sidde hjemme og vide at min hest bliver passet efter alle kunstens regler.

• #20   30. dec 2014 Ja jeg har desværre svært ved at overlade ansvaret og kontrollen til andre...For hvad nu hvis... smiley Så jeg har det bedst ved at være hos min hest hver dag. Har jo oplevet at folk har taget hø fra ham(tidligere sted) givet ham forkert foder (1 juledag i år) ikke har set at han står og brækker sig pga spiserørsforstoppelse og har store smerter. Jeg kom 3 minutter efter han var blevet "set" til. smiley Og har gået og haltet m.m. Så jeg har erfaring i at det er bedst at gøre det hele selv for så VED jeg at han har det godt og intet mangler. smiley

Mvh kontrolfreaken TT

• #21   30. dec 2014 Sidste vinter stod jeg i selv passer stald, nøj hvor går der meget tid med hestene.. Nu står jeg i fuldpasser stald, men vi hjælper hinanden.. Lukker også nogle gange ind, ordner stald osv., når ejeren er forhindret.. Det er bare svært at få enderne til at nå sammen med fuldtidsjob og selvpasserstald..

• #22   31. dec 2014 Ja jeg har arbejde, hund, to børn og mand.. Det hele handler om prioriteringer smiley

• #23   31. dec 2014 Jeg har aldrig haft egen hest, men fuldpas ville nu kun passe mig, hvis jeg skulle have egen. Der er simpelthen ikke tid til at fodre 2-3 gange om dagen, plus ud og indluk. Det at muge genere mig ikke, jeg har bare de sidste 7 år ikke skulle muge overhoved; hvilket jo er luksus nok for mig smiley

• #24   31. dec 2014 Ja jeg glæder mig til at få ham hjem en dag for så skal jeg bare muge ud og give vit/min en gang om dagen. Så kommer der selvfølgelig påfyld af hø i slowfeeder en gang om ugen ca. og lidt arbejde med hegn og hestepærer fra folde.. Men jeg kommer til at spare tid i den sidste ende både på kørsel og arbejde smiley Og så har jeg ham lige udenfor vinduet smiley

Mvh TT

• #25   31. dec 2014 Da jeg arbejde fuldtid, stod jeg op kl. 5.30, luftede hund og cyklede ud og fodrede heste og lukkede dem ud ( hvis de stod inde) ellers skulle jeg først ud og hente dem på folden.
    Derefter cyklede jeg videre på arbejde, da jeg så havde fri, cyklede jeg tilbage til stalden, mugede ud, red, lavede foder, ordnede løsdriften, fjernede lort på folden osv. så cyklede jeg de 4 km hjem og så ud med hund igen, så lave mad osv, det var hårdt, men det kunne sagtens lade sig gøre og så fik jeg os boks osv for kun 400kr smiley men jeg har så heller ikke mand eller børn.

• #26   31. dec 2014 Der hvor jeg stod før fodrede jeg om morgen, gik tur med hunden, tog på arbejde, tilbage til hesten og muge ud, hjem og gå tur med hunden, lave mad og være sammen med børnene, få de i seng. Op og fodre hesten samt at strigle og nusse om han. Nogle aftener tog jeg også på mit arbejde nr.2.... Alt man virkelig vil får man til! Er mit eget ordsprog smiley Dog fik manden efterhånden tjansen med hunden da det var ham der skulle have hund til trods for at jeg sagde nej...

• #27   31. dec 2014 Man kan hvad man vil (: Jeg havde ikke råd til hest dengang, hvis jeg ikke stod i selvpas og tog de fleste vagter, men det gør mig nu heller ikke noget, jeg kan godt li' at arbejde i stalden, det er min måde at koble af på (:

• #28   31. dec 2014 jeg har en skade i ryggen der gør jeg ikke kan muge ud jeg skal have hjælp hvis det er og det er min kæreste der ellers har hjulpet og han har ikke interessen så det naturlige er at jeg har fuldpas smiley
    jeg har også haft lange arbejdstimer så det gjorde at især om vinteren så har jeg svært ved at nå at lukke ind smiley

lige nu er hun udlånt så der skal jeg ikke tænke på noget smiley

• #29   31. dec 2014 Ja jeg har fuldtidsarbejde hvor jeg kører hjemmefra kl 6 om morgenen og er hjemme igen kl 16 hver dag.
    Jeg har 2 børn og en mand samt stort hus og grund der altid skal passes.

Jeg har mine heste hjemme og min dag er indrettet efter dem, sådan er det bare smiley det er den del af at have hest i min verden smiley

Jeg ville ikke undvære det tætte forhold man får til sin hest ved at være den som ordner ALT med den, den der får vrinsket HVER gang man kommer i stalden eller hjem i bilen fra job smiley
    Den som hører den hyggelige gumlen i stalden om aftenen , når det rusker og regner ned på taget smiley

Ja man ER meget afhængig af det og det ER surt engang imellem ( især om vinteren ) og nogen gange så har man heller ikke tiden til at ride fordi man prioterer en ren boks.
    Men for mig er det ikke kun ridningen der trækker ved at have hest? det er samværet med den og det er meget andet end KUN ridning.

Ærligt så har jeg ind imellem overvejet at sætte den på ridecenter om vinteren pga ridehuset :-).
    Men jeg ville ALDRIG kunne gå på kompromi med foldtid !!. Min hest skal på fold SÅ mange timer som muligt så derfor er det aldrig blevet til noget med ridecenteret smiley

Men sådan er vi jo forskellige og det skal man også have lov til smiley Nogle har heste som hobby og for andre er det en livsstil smiley

Jeg ville da ønske jeg kunne have det som hobby? så jeg bare kom og red smiley og betalte mig fra alt det "sure" men det kan jeg ikke for jeg synes det forringer livskvaliteten alt for meget for min hest ? smiley

Jeg kan ikke leve med at min hest får eks 4 timer på fold og skal gå i flokke der er udskiftning i hele tiden? eller på små folde hvor de næsten står oveni hinanden med smat til maverne smiley ( overdrivelse fremmer forståelsen smiley )

Så hellere stå op kl 5 hver morgen for at fodre og lukke heste ud og gå i stalden kl L..... om aftenen for fodre til nat smiley

Men det er jo helt op til den enkelte hvad man lægger i det at have hest smiley

• #30   31. dec 2014 Så enig Dorthe smiley Vi ser efter gård der er sådan at Tindur kan komme hjem og gå sådan jeg ønsker det smiley De siger til mig gang på gang i stalden.."Det må da være dejligt at ikke nødvendigvis skulle stå op tidligt for at fodre osv som der du stod før" Jeg svarer ærligt. Det var da også helt fint. Det er sådan det er at have hest. Og jeg glæder mig til at vi kan få ham hjem en dag.. Det kan de ikke helt forstå..at jeg går så meget op i min hest at jeg ønsker at fodre, muge ud og bare være der... smiley

Mvh TT

• #31   31. dec 2014 smiley ikke at skulle stå tidligt op !! smiley

At have hest hjemme og selv stå for det hele giver ikke frihed smiley jo frihed til selv at bestemme det hele omkring hvad de spiser/hvornår de spiser/kommer ud/ ind / dækken på af, om de skal gå på jordfold eller græsfold hele vinteren osv, alle disse ting er frihed smiley
    Men fritid har man ikke meget af uden det bliver brugt på dyrene smiley

Men det er det hele værd bare ved at man altid har dem lige udenfor døren, ser den mindste tegn på sygdom faktisk før den kommer smiley fordi man kender sin hest så godt i alle situationer:-)
    Og det at sidde i haven med en tår kaffe imens man sidder og kigger på de klør hinanden eller ligger og slapper af på folden, ja eller kalder efter en ved lågen for at man skal komme med en gulerod eller klø dem lidt bag ørene smiley Det er BARE det hele værd smiley

• #32   31. dec 2014 Jeg har prøvet begge dele og kan se både fordele og ulemper i begge.
    Jeg har stået et sted hvor jeg stod for alt selv. Både ind/udluk fodring pasning af boks osv. Og skulle også selv sørge for at få hø og halm hjem osv. Jeg gik hjemme på det tidspunkt så der nød jeg bare at bruge så meget tid i stalden..

Nu går han i løsdrift, så skal kun komme en gang om dagen og fodre og give hø/wrap. Det giver meget mere frihed. Jeg vil ikke stå et sted igen hvor jeg skal ordne alt selv, det er bare for besværligt når man skal arbejde også.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #33   31. dec 2014 Står i delvis selvpas/løsdrift (skal fodre 3x om ugen) nu og helt ærligt, så savner jeg at have min hest på fuldpas!

Det er da hyggeligt nok at lege dyrepasser smiley og ville da elske at have mulighed for at have ham i baghaven, men jeg GLÆDER mig til, at han kommer til at stå på fuldpas, så der er plads til et liv ved siden af - forstået på den måde, at man ikke er afhængig af, at man skal ud og fodre osv. smiley

• #34   3. jan 2015 Min hest står i løsdrift. De er så søde at morgenfodrer, men jeg skal selv aften/eftermiddags fodre og når jeg er der giver jeg wrap til alle heste :-). Jeg synes det er dejligt selv at stå for noget smiley

• #35   3. jan 2015 Jeg ville ikke have noget i mod at passe hest, men skulle jeg have hest nu, så ville det blive i fuldpas.
    Lige pt. er jeg i en situation som andre også nævner, med at jeg er i en anden landsdel hver weekend og ferie. Dernæst, så starter jeg snart på et nyt arbejde, hvor jeg i teorien kan få flyttet mine arbejdstider med et lille døgns varsel og/eller er af sted i flere dage. Det holder bare ikke hvis jeg skulle have hest på selvpas smiley

• #36   4. jan 2015 Mine står i løsdrift, og ejeren af stedet, som jeg kender rigtig godt, giver hø og vand. Så skal jeg bare selv sørge for vitaminer, så det er nemt.
    Nu kunne jeg aldrig nogensinde drømme om, at have hest i boks, da det ikke er noget jeg vil byde dem, men hypotetisk set, hvis jeg havde hest på et ridecenter, så skulle jeg da godt nok selv sørge for, at gøre det der skulle gøres! Hvis jeg valgte at have hest sådan et sted, så ville jeg da også sørge for, at jeg havde tid til de ting der så følger med (udmugning, ind-/udlukning osv.).
    Forstår altså ikke dem, der ser det som en sur pligt, at passe hesten. Der har jeg det altså lidt sådan, at så har man egentlig ikke fortjent at have hest, hvis ikke man gider passe den.

Kommentér på:
selvpas eller ej?

Annonce