{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boksro=foder?
  • #1   12. dec 2014 Axel har tilbragt ca 5 mdr med boksro. Han fik ikke egentlig krybbefoder, men fik lidt urter der skulle være godt for fordøjelsen samt vit/min, og havde adgang til hø i hønet 24/7. Han er ret nøjsom, så det krævede streng kontrol med høet at undgå at han tog for meget på -bare lige noget at være obs på.
    -det er vigtigt at der gives godt stråfoder så maven holdes igang. Og så må man ganske enkelt holde godt øje med hesten og tage evt problemer i opløbet.

Vi oplevede heldigvis ingen problemer overhovedet med hverken bentøj eller fordøjelse. Tilgengæld krævede det lidt omtanke at aktivere ham lidt, for han kedede sig bravt -men 5 mdr er osse lang tid på den måde. 4 uger er lidt mere overkommeligt

• #2   12. dec 2014 Jeg ville nok give noget mash med masser af væske og olie.
    Og så hø i slowfeedernet, så tiden kan gå med at pille hø ud af nettet smiley
    Og ja, så lidt krybbefoder som muligt.

• #3   12. dec 2014 godt hø - vitaminer m.m. og så en masse gulerødder smiley

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/11167/

mvh Ponymor

• #4   12. dec 2014
    Hø/wrap ad libitum og begræns foderet til noget uden meget stivelse i ( max 10 % ).

• #5   12. dec 2014 Puha det var længe - men sådan er det jo desværre engang imellem smiley
    Min er også skadet og skal stå i boks i 4 uger, men må dog komme ud at trække i en halv Time i døgnet - det hjælper lidt - selvom det ikke er længe smiley
    Håber I finder på noget spændende, hun kan lave i boksen smiley god dag

• #6   12. dec 2014 Jeg ville give den fri hø/wrap.
    og så kun vitaminer og mineraler.
    evt roepiller, fiberpiller eller lucerne, alt efter hvordan den er at holde i huld.
    Men ikke noget med en masse sukker og stivelse i.

• #7   12. dec 2014 Hø, hø og mere hø. Af kryppefoder ville jeg udelukkende give roepiller og vitaminer.

• #8   12. dec 2014 Skære ned i krybbefodret, og skrue op for hø'et/wrappen.

• #9   12. dec 2014 Ok.. tak for alle svarene.. skru ned for krybbe foder og op med wrap. Mash får hun i forvejen+masser af gulerødder.
    Ved ik lige hvordan man skal underholde hende.. hun er en rød dame med gang i. Så håber ikke hun bliver helt bims smiley

• #10   12. dec 2014 Evt. hæng en boldt op til hende i boksen det er der nogle heste som hygger sig med - du kan også få fat i sliksten som måske kan være interessante for hende.

• #11   12. dec 2014 Nu ved jeg jo ikke hvordan din hest er, men Axel var faktisk kun "bims" den første uges tid, og så affandt han sig med situationen. Det er mit indtryk at mange heste reagerer sådan -altså på et tidspunkt bare accepterer at det er deres liv fra nu af. Det betyder ikke de trives med det, men det gør det noget nemmere at håndtere dem.

• #12   12. dec 2014 æbler i en spand med vand kan være god aktivitet
    en bold

giv gulerødder bundet på en lang snor så skal hesten bruge munden til at nulre dem ud

• #13   12. dec 2014 Min var rigtig glad for Recover fra Equsana.

• #14   12. dec 2014 Min står også stille pt pga operation. Jeg er blevet rådet til følgende af Pavo som vi bruger: speedibet, vitaminer og så bruger vi relax amino, da han har meget energi og kun må gå 20 min om dagen. Min står på spåner og får wrap 3 gange dagligt og så slowfeedernet med halm, han kan spise hele dagen.

• #15   12. dec 2014 Min hyp har bold og boredom ball. Det har den meget glæde af. Likit har generelt en del legetøj

• #16   12. dec 2014 Jeg ville så umiddelbart ikke turde give halm til en hest der har boksro. Der er jo ingen bevægelse til at sætte/holde gang i fordøjelsen.
    Hos os blev det ordentligt stråfoder, men i hønet så mængden kunne holdes nede så han ikke tog voldsomt på

• #18   13. dec 2014 Det der med bolde har vi til dato ikke haft en hest der havde glæde af. Vi prøvede det til Axel da han havde boksro, vi har prøvet det til vores hingst på folden (han går alene, da han bedækker alt med en puls på folden) og ja... ikke en eneste har syntes der var noget som helst idé i sådan en bold.
    Så det var ikke noget jeg ville invistere i medmindre jeg på forhånd vidste hesten gider den slags -om ikke andet ville jeg i hvert fald teste en billigere løsning først (fendere fra havnen kan f.eks. være en mulighed)

-og HAR man en hest skal man måske osse være lidt varsom med den slags. Hvis hesten har boksro er det jo sikkert fordi den absolut ikke må bevæge sig, og så kan en bold gøre mere skade end gavn tænker jeg.

Men de der sliksten i diverse smagsvarianter til at hænge op, havde Axel en del glæde af.
    Og så bare det at man sad hos ham i boksen. jeg fik i det lille halve år, læst temmeligt mange bøger når jeg sad ude ved ham.

• #19   13. dec 2014 Puha, det må have været en slem skade, hvis han skulle stå i boksen i 5 måneder smiley

• #20   13. dec 2014 Han sprang over et hegn og skar senerne over i bagbenet. Vi ville aflive, det ville forsikringen ikke, og så var der jo ikke andet for end at give de optimale chancer for at få en hest ud af det igen.
    Dengang (ved ikke hvad man gør nu) var normen at man trækker sene-enderne på plads og syr sammen, men det giver sjældent et godt resultat -i bedste fald kunne man håbe på en skovturshest (og har snakket med flere med heste der istedet måtte aflives under forløbet eller i genoptræningen). tilgengæld kan den komme på fold allerede efter 14 dage.

Axel fik istedet skinne på så benet var fikseret og så skulle enderne selv finde hinanden og vokse sammen -det havde man bedst erfaringer med i Tyskland, så det prøvede vi. Men den slags tager altså enormt lang tid, og kræver at hesten under INGEN omstændigheder kommer til at bevæge benet så der kommer træk på senerne.
    -så derfor, 5 mdr i boks (og han blev ridehest igen kan jeg lige tilføje -men gør det aldrig aldrig igen, skulle det ske igen blev hesten aflivet)

Kommentér på:
Boksro=foder?

Annonce