{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.079 visninger | Oprettet:

Gjord stop {{forumTopicSubject}}

Hej Derude smiley

Vi har en araber på snart 6 år, som er umulig at finde sadel til smiley De ryger ganske enkelt frem på ham smiley

Sælger har vi nu besøgt, som anbefaler en billig wintec dressur, med en stop gjord smiley

Men er det løsningen? Der er jo også de ergonomiske gjorde, der er beregnet på runde maver?

What to do smiley

Venligst

Ulla og Elise smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gjord stop
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   21. nov 2014 Hvis sadlen glider frem lægger den ikke optimalt, ergo vil gjordstop, halerem, antiglid underlag osv osv måske gøre så sadlen ikke glider, men sadlen vil stadig ligge dårligt og genere hesten

• #2   21. nov 2014 Evt få en sadelmager ud smiley

• #3   21. nov 2014 Beklager i har vist ikke forstået problematikken smiley

Min datter rider uden sadel og har gjort det i rigtig lang tid smiley Fordi vi ikke kan finde en sadel der passer. Hesten er under stadig udvikling......En araber udvikler sig og vokser til omkring 8 år og han er lige knap 6.

Vi investerer ikke 20.000 i en ny sadel nu smiley

Hvad er jeres erfaring med stopgjord og evt. ergonomisk gjord til runde maver?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   21. nov 2014 Ulla: uanset hvad, så hvis sadlen glider, så ligger den stadig og genere hesten, selvom man bruger gjordstop mm.

Det skjuler bare problemet, det løser det ikke..

(Også kan man også sagtens købe brugte sadler til 2000)

• #5   21. nov 2014 Jamen passer sadlen ikke så passer sadlen ikke. Så må man leve med samvittigheden over at man rider med en dårlig sadel eller betale for at få den tilpasset løbende. Du kan også købe en bomløs så sadlen selv tilpasser sig.

HVIS det er gjordlejet der ikke passer, og ikke sadlen, så kunne en anden gjord hjælpe, men så SKAL det også være gjordlejet der er problemet. Stopgjord har jeg ingen erfaring med.

• #6   21. nov 2014 Problematikken er at i ikke kan finde en sadel der passer hesten, og søger erfaringer med lappeløsninger. Find en sadel der passer, som er stoppet med uld så sadelmager løbende kan tilpasse den hesten. ALLE heste vokser til de er 7-8 år, og vil ændre facon hele livet afhængigt af træning, fodring og sundhedstilstand.. Ikke bare arabere. Det er netop derfor vi andre brugere sadelmagere til jævligt at følge op på om udstyret passer.

Alternativt kan i overveje at se på bomløse - de er mere tilpasningsdygtige. Men i skal nok op over 10k (i hvert fald for nyt) hvis det skal være af ordenlig kvalitet.

• #7   21. nov 2014 Læs nu for pokker hvad jeg skriver smiley

Min datter rider UDEN sadel netop fordi vi ikke kan finde en sadel der passer smiley

Vi har forsøgt med brugte sadler og nye. Men han udvikler sig hele tiden smiley

Hvis i alligevel ikke har erfaringer med stop gjord eller en ergonomisk gjord, så behøver i jo ikke reflekterer.

Men tak alligevel smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#8   21. nov 2014 Hvad skal du bruge en gjord til hvis du alligevel ikke har bogen sadel?

Eller er det en ridegjord du mener ?

• #9   21. nov 2014 Jeg har erfaring med ergonomisk - jeg har haft banan, anatomisk og et par af de der super fancy brede lamme-elastik sataner som tømmer kontoen (jeg ELSKER dog min Xpand), men det endte med at jeg fik skræddersyet en sadel, da det ikke hjalp godt nok (xpand er købt efterfølgende, bare fordi den er blød). Min sadel er nu så godt tilpasset at den bliver liggende selvom jeg kan få en hånd ind mellem hest og gjord. Og dette på en hest der før var umulig at finde en sadel til. Mit problem har været at jeg har kigget på standardmodeller, hvor je fra start skulle have haft en prof inde over.

Jeg HAR læst og forstået at din datter ikke rider med sadel (der er ingen her der siger at hun ikke gør), men jeg læser også at du overvejer købe en Wintec og fikse tilpasningsproblemerne med en gjord. Køb en ordenligt tilpasset sadel fra start, og i sparer både penge og besværet ved dyrlæge og løbende udskiftning af ekstraudstyr.

• #10   21. nov 2014 Tak McFluff smiley

Mit svar var heller ikke møntet på dig, men når folk uden at læse hvad jeg skriver straks angriber os for at bruge lappeløsninger, bliver jeg altså irriteret.

Jeg opdagede at du svarede netop som jeg havde svaret de øvrige i tråden.

Jeg synes dit svar er yderst velkvalificeret smiley

Tak for det smiley

Ulla

• #11   21. nov 2014 Jeg har gode erfaringer med banangjorde.
    Det giver lige det sidste, hvis sadlen har svært ved at blive tilbage feks. pga fremskudt gjordleje.

Jeg har selv en pony, hvor det er meget svært at få sadlen til at ligge, da hun er umarkeret, godt polstret på skulderen og har gjordlejet langt fremme. Til hende har jeg en baloun bømløs sadel og en banangjord, og så ligger den fornuftigt.

Med hendes mor havde jeg samme problem indtil hun blev 7-8 år, så begyndte faconen at blive bedre, og dermed lå sadlen også bedre.

• #12   21. nov 2014 Jeg havde problem med min sadel gled frem på Glorija. Hun er umulig at finde sadel til. Det er løste det for os var at købe sådan en gele kile til at ligge bag sadlen. Måske kan det hjælpe jer også?

Ellers har min træner en gjord fra professionel choice men sådan noget gummi på så gjorden ligger fast men det var vist mere fordi hun havde problemer med den gled lidt til siden.

Inden folk høvler mig ned har jeg prøvet masser af sadler og haft sadelmager ude og hun var enig med mig i at dette her var det bedste valg vi kunne gøre nu..

Mener den hedder en back ridser man kan bl. A. Få dem ved horze smiley

• #14   24. nov 2014 Vi har nu købt en gammel Wintec dressur og den ligger faktisk godt på ham. Den glider en anelse frem, men ikke meget i forhold til hvad hidtil vi har prøvet. Vi har bestilt en banangjord og så håber vi at det gør tricket. Det skal tilføjes at vi har lagt et skummellemlag mellem sadel og underlag smiley

Dette er blot en løsning indtil han har udviklet sig tilstrækkeligt, til at finde en permanent løsning smiley

Tak for de pæne svar smiley

Venligst Ulla smiley

Kommentér på:
Gjord stop

Annonce