{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Jagt og Mordax? {{forumTopicSubject}}

Nu stod jeg jo her og troede at udesæsonen var slut for den lille springhest og mig, så den fik sko på uden huller..

Men men, der er jagt på Kallehavegaard i Randers på lørdag, og det lyder jo som en rigtig sjov omgang, vi startede vores første jagt i foråret (uden mordax), hvilket gik helt over alt forventning smiley

Ville så lige høre, for skulle vi en tur i terrænet til militarytræning eller spring på græs ville jeg nok have foretrukket at have et par mordax i sådan som vejret/underlaget er nu.
Dog har jeg også hørt fra flere at mordax ikke rigtigt hjælper til jagt.

Vil i mere erfarne jagtfolk dele lidt ud af tanker og erfaringer? smiley

Bruger i mordax?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jagt og Mordax?
  • #1   27. okt 2014 Mordax er ikke nødvendigt smiley
    Har redet 21 jagter indtil videre i år og har to tilbage, hesten har 4 sko på men ingen mordax huller smiley

• #3   27. okt 2014 Fedt!

Dejligt dig og Giza er kørende smiley

Og lækkert, gik også fint for os uden i foråret, men er 8 år siden jeg ellers sidst red jagt, så er ikke liiige helt up-to-date, og overvejede det ikke engang der i foråret fordi der var så tørt smiley

• #4   27. okt 2014 Ja på Giza, nogle enkelte rider med mordax, men selvom Giz er meget forsigtig på en almindelig springbane/terrænbane på græs, har hun aldrig været usikker på jagter uden mordax smiley

• #5   27. okt 2014 Altså kommer an på bunden smiley da jeg var yngre red jeg uden Mordax i gjern fordi det var marker. I mjjr red jeg altid uden fordi det var hede dvs dyb sand bund smiley

• #6   27. okt 2014 Jeg skulle ride jagt her i efterårsferien, var også i tvivl om jeg skulle tage mordax på. Det gjorde jeg heldigvis ikke, for de skulle ud og gå på asfalt et stykke tid. Vi travede også, så er godt nok glad for jeg ikke tog mordax på smiley

• #7   27. okt 2014 Hej TS
    Det er altid en vurderingssag og et skøn for hver enkelt.

Jeg har oplevet både og.

Min den store jagtbassehest, han går med 4 sko men jeg rider ikke med mordax på ham.

Vores anden hest, han går også med 4 sko og han er meget "stivbenet" når han ikke har mordax på, så det er et must med ham.

Vi havde engang en anden hest, den kom fra noget military hos forrige ejer, den var vant til altid at have mordax i og gik bedst på jagter med mordax.

Så det er lidt forskelligt mht. bund og med hest.

Så prøv dig frem og hvis du er i tvivl, så vælg det, du selv synes er bedst for dig.

• #8   27. okt 2014 Man kan sagtens ride uden mordax, men skal ride efter omstændighederne. Jeg red i Dyrehaven for en uge siden meget mudder og regn, der havde de nok ikke hjulpet meget. Men ved snævre vendinger, som jo også kan forekomme på jagt, synes jeg at de er rare. Hvis hesten ellers er vant til jagt og sikker på benene ville jeg ikke være betænkelig.
    Men det er vigtigt at den er god til at finde balancen igen, hvis det er smattet. Det kommer også meget an på om det er kort græs eller skovbund jagten ligger i og det ved du jo på forhånd smiley God jagt

• #9   27. okt 2014 I de 6 år jeg har redet jagter nu har det aldrig været med mordax. De er mere til gene end de hjælper.

• #10   27. okt 2014 jeg har aldrig haft mordax i til jagt smiley

• #11   27. okt 2014 Med den slags bund du rider i på jagt har mordax ingen virkning, specielt ikke når det har regnet så meget som det har, og du risikerer at skulle ride på asfalt og hårde grusveje.

Derudover er der en øget risiko for spark, når man rider jagt. Så dem du rider sammen med, vil sætte pris på du ikke bruger mordax.

• #12   27. okt 2014 Så håber jeg vejret holder nogenlunde så vi kan komme afsted, og uden mordax..

Tusind tak for svar og hjælp!
    Dejligt med konstruktive beskrivelser og egne erfaringer smiley

• #13   27. okt 2014 Da jeg red jagt på kalle, mener jeg at jeg satte mordax i, men hvis jagten forløber som den plejer så foregår det meste i skridt, så er det kun hen mod springene der galopperes, ruten plejer også at være fornuftig, og tror godt man vil kunne ride den uden mordax.

• #14   27. okt 2014 Tja, jeg havde jo nok sat mordax i -vi bruger mordax til kørestævner, osse selvom en del af strækningen går på asfalt/grusveje... og senest i forhindringerne er vi afsindigt glade for dem.

Jeg smider osse mordax i når jeg rider i skoven i våde perioder, og jo de gør en forskel -ikke i dybt pløre, men på græs gør de... osse græs der ikke er i form af en fint kort-klippet springbane

• #15   27. okt 2014 jeg rider aldrig med mordax til jagt smiley

Kommentér på:
Jagt og Mordax?

Annonce