Køb af fjordhest {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Jeg er blevet lidt interesseret i fjordheste. Men der er bare det, at jeg hører SÅ mange dårlige ting om dem. Jeg har flere gange oprettet tråde om tunge racer (irish cob mm.) hvor nogle har forslået fjordhest, hvis jeg gerne ville have en tung racer, men ikke have at gøre med en kæmpe (som en Irish cob godt kan fremstå som, hvis man som mig, kun er 14 år) ikke længe efter, at fjordhesten var blevet forslået, var der straks nogle, der fortalte, at fjordhesten (absolut) ikke var nogle førstegangs hest (som jeg leder efter)
Jeg leder bare efter en hyggehest- og en ny bedste ven -jeg har ikke tænkt mig, at stille op til stævner eller ride dressur, spring mm. (Håber bestemt ikke, at det lyder som om, jeg ikke tror, at fjordheste kan bruges til dette, det er bare ikke det jeg har tænkt mig) kan en fjordhest fungere som skovturs/hyggehest (jeg har hørt, at man skal sætte sig i respekt over for dem, d de til tider kam være temmelig egenrådige, men er der noget ud over det, der kan være problemer med, med fjordheste?
Jeg ser frem til at høre fra jer
Liva
aug 2014
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 6 Svar: 53
apr 2011
Følger: 145 Følgere: 119 Heste: 7 Emner: 10 Svar: 922
nu har jeg ikke selv hest eller noget, men har altid haft med fjordheste at gøre, og temperamentet variere utrolig meget hos den individuelle hest, så det kommer vel utrolig meget an på den enkelte hest
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3037 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
jun 2013
Følger: 1 Emner: 30 Svar: 43
Mange tak for svarene
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Lad være med og lytte til alverdens teorier omkring hesteracer.
En hest er for det meste hvad den er opdraget til. Ligesom hesten er hvordan den fodres, den er hvordan ejeren er og den er hvordan stalden er - hele miljøet omkring den. Samt selvfølgelig personlighed.
Jeg hader virkelig alt det med " jeg har hørt " og generaliseringer omkring hesteracer, fordi heste i høj grad er hvad vi gør dem til.
Så at sige en araber er ustrylig og en fjordhest er doven og stædig - det har bare ikke hold i virkeligheden.
jun 2013
okt 2008
Følger: 382 Følgere: 385 Heste: 6 Emner: 122 Svar: 649
jul 2013
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 65
sep 2007
Det er heller ikke det jeg mener. Men måske lidt svært og forklare.
Jeg mener at det er forkert når folk stempler en hel race til at være på en bestemt måde - ligesom jeg mener det er forkert når folk lytter til, at en bestemt race er på en bestemt måde.
Istedet for at gå ud fra hvordan den enkelte hest er.
Du kan godt finde en fjordhest der er elendig hyggehest fordi den er opdraget elendigt mht. signaler, får foder med 40% stivelse som gør den kuks i kasketten og den kun er ude 3 timer om dagen og samtidig har en ejer med et temperament der sidder oppe under loftet.
Så gu vil hesten da være overgearet og hidsig.
Ligesom man vil få en "doven og stædig" fjordhest hvis man forventer at en hest der fx. ikke er særligt motiveret for at komme af med pres, reagere super perfekt på negativ forstærkning. Og desuden rides med en forkert sadel og er vind og skæv i kroppen.
Så vil hesten da helt klart virke doven og stædig - fordi den trænes forkert!
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
For en fjordhest kan nemt være splitterragende sindssyg og umulig at styre, men den kan også være jordens rareste og nemmeste hest - og sådan er det for ALLE racer.
Så lad være med at skære alle over én kam, og så tag ud og prøv hesten, og så er det ligemeget om du falder for en fjordhest, en haflinger, en DV eller hvad pokker du falder for - bare den uanset race er lige præcis dét DU leder efter i en HEST, og ikke i en RACE
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 3 Svar: 53
Det vigtigste er jo at DU opdrager den til at være som du vil have.
jun 2013
Fordi:
-Prisen
-Det GENNERELLE temperament
-De er generelt godmodige, tålmodige og samarbejdsvillige heste
-De fungere oftest rigtig godt som skovtursheste, da der GENNERELLE skal meget til at skræmme dem.
Men sådan kan enhver anden race jo og godt være
sep 2007
Jeanet K - Og de opfører sig lige netop fordi hesten er opdraget elendigt.
Liva - Hvad jeg bare vil frem til er at man ikke kan sige noget generelt om en race, dvs man ikke kan sige at heste er tålmodige, samarbejdsvillige og godmodige - det har jo intet og gøre med noget som helst andet end opdragelsen.
Jeg har mødt en del fjordheste, der ikke falder i den beskrivelse - men det hænger igen igen, sammen med opdragelse, hvordan man holder hesten og personlighed.
Så mit råd er; kig efter annoncer hvor dine krav om en rolig hest opfyldes og kig på racen som nummer to ting :o).
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 4 Emner: 78 Svar: 463
okt 2007
Følger: 348 Følgere: 384 Heste: 4 Emner: 772 Svar: 11.330
Du skal bare finde den (fjord)hest med det perfekte temperament netop til dig!
Og hvis du beslutter dig for en fjordhest vil jeg bestemt søge over til en der har med fjordheste at gøre, i stedet for at købe den privat, så er du mere sikker på at de finder en de mener har det rette temperament, i stedet for en man prøver nogle gange hvor den er super sød og så når man for den hjem at man så ikke magter den alligevel.. Det er bare så super vigtig at ens førstegangs hest er en man kan stole på og at det netop er hesten for dig!(:
Jeg fandt min fjorddreng igennem min ridelærer Jens fra Stutteri Birken, han har bestemt fundet den perfekte hest til mig!!(:
jan 2014
Følger: 43 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 15
Jeg har redet fjordheste i mange år, og det er virkelig sjældent at jeg har mødt sådan en egenrådig hest, som man skal sætte sig i respekt for.
Tror bare det handler om at finde den rigtige fjordhest, og prøv den gerne mange gange, så du er sikker på det er den rigtige for dig.
Jeg vil også råde dig til at vælge en vallak fremfor en hoppe, da jeg synes de er lidt mere medgørlige Men det må du jo selv vurdere :b
feb 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 118
Da jeg var barn red jeg en dejlig fjordhest som var rigtig fin og flere af mine ridekammerater red fjordheste som også gik rigtig godt.
I dag har jeg min egen som på papiret er fjordhest men indeni er han ind imellem en æsel-araber. Dvs at han er stædig som et æsel og samtidig kan komme op og køre som en araber.
Jeg har oplevet flere fjordheste som ikke har været egnet som begynderheste, netop fordi man hele tiden skal opdrage på dem. Men jeg har også oplevet flere rigtig godmodige og rolige fjordheste som alle ville kunne håndtere. Så helt klart er der stor forskel på hestenes personlighed.
Så hvis du gerne vil have en fjordhest, synes jeg da du skal tage ud og se hvad markedet byder.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Dvs. min. 8 år, og meget gerne en hest, som har dressuren i orden, og som har startet nogle stævner - sådan en hest har nemlig "set verden", og har en masse erfaring i bagagen, som vil komme dig til gode, uanset om du vil ride i skoven eller noget andet.
En fjordhest kan være et godt bud - men det kan så mange andre racer også. Det handler ikke så meget om racen, men om de ting, jeg har nævnt ovenfor.
Tag en erfaren hestemand m/k med ud at kigge på hest, og lad være med at falde for et kønt udseende, hvis hesten ikke harmonerer med dine krav.
Når man køber hest for første gang, så er der rigtig mange ting, man skal lære - og hvis man samtidig ender op med et kræ man ikke kan styre, så er det bare slet ikke sjovt at have hest.
Du skal være forberedt på, at en hest som jeg anbefaler - den koster penge. Du kan til enhver tid få en billigere hest, som er yngre og måske nytilredet, og enhver sælger vil påstå, at den er åh så sød - men sørg nu for at få en ERFAREN hest, som er VELREDET og VELOPDRAGEN. Det vil du glæde dig over hver eneste dag
mar 2012
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 622
Jeg har selv en fjordhest, og startede med at få part på hende som 13-årig og lånte hende da jeg var 14. Nu har jeg så købt hende. Hun er min første hest.
Fjordheste kan være stædige af helvede til, og man skal have i mente at det altså er utrolig stærke dyr.
Når det er taget i betragtning, så er det også utrolig samarbejdsvillige dyr, de er hårdtarbejdende og generelt meget 'pleasende'.
For mig har det været meget vigtigt med en rolig hest, der ikke ser spøgelser osv. Der er vidst ingen tvivl om, at fjordhesten generelt er en meget rolig og jordnær hest.
Fjordhesten er perfekt til det du vil bruge den til (selvfølgelig er andre racer også det). Den kan lidt af hvert.
Nu vil jeg så til enhver tid vælge en af den mere sporty type. Min Ida kan lidt af hvert og går fremad med stor lyst. Jeg har redet på nogle fjordhypper der ikke har helt den samme energi og lyst (muligvis også fordi de er redet forkert og ensformigt), men det får man ikke helt så meget ud af.
Derudover synes jeg ikke fjordmennesker er ligeså snobbede, som mennesker med "finere" heste (undskyld til jer med andre hesteracer). Generelt selvfølgelig.
Eksempelvis har vi en facebookgruppe (Fjordhesten Danmark), hvor folk altid er søde at hjælpe hinanden, uden at få det der heste"bitch"-hed... som der desværre er i hesteverdenen.
Jeg er så glad for, at jeg fandt min fjordhest, og efter jeg har fået hende, er der ingen tvivl om, at jeg altid vil vælge fjordhest fremover.
Jeg synes bare ikke at det er ligeså sjovt at ride en ikke-fjordhest, som det er at ride en fjordhest.
Jeg synes sagtens at du kan tage fjordheste med i din heste-søgning. Men lad være med, at udelukke andre racer.
mar 2012
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 622
Vigtigt at huske at det er mit generelle indtryk af fjordhesten som race.
som min mor siger, så er jeg også selv en fjordhest - sådan temperament-mæssigt ;P
mar 2014
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 46
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 12 Emner: 642 Svar: 5.693
Det handler om opdragelse.
Fjordhesten avles til det folk gerne vil have, det er den bedste allround hest man kan få.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Fjordheste er ofte ret kloge og de er derfor ret hurtige til at "lære" unoder også.. Og så er de ofte stærke både fysisk og psykisk hvilket nogle af dem udnytter
Køb af fjordhest