Hvilket foder? {{forumTopicSubject}}
Jeg har stort set altid brugt det foder som opstaldningsstedet tilbyder, men efter at være flyttet, overvejer jeg at finde noget andet. Jeg har dog ikke særlig meget styr på det, så tænkte at jeg ville have nogle flere øjne med på sagen.
Jeg er nemlig lidt i tvivl om, hvor stort et behov hun egentlig har for krybbefoder.
Det er en hoppe på 16 - har dog aldrig fået seniorfoder endnu, og klare sig helt fint uden. Hun er en varm hest, og det tænker jeg at der gerne må tages bare lidt hensyn til i foderet. Hun har ikke tendens til forfangenhed, og har aldrig været overvægtig. Hun holder sig meget stabilt vægtmæssigt, men taber hun sig først er hun meget svær at fede op igen. Så her tænker jeg hellere forebygge end behandle.
Hun bruges ikke til ridning pt, og det er meget begrænset hvor meget hun bliver motioneret ellers.
Hun får wrap (sommetider hø) i boks og på fold, og der er altid mere end rigeligt.
Foderet må selvfølgelig gerne være økonomi venligt, men kom bare med nogle bud
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Horselux Easy og suppleret med fiberpiller for huld/energi.
Kan fodre en 400 kg hest for 139 kr pr. måned med Easy, gives der også fiberpiller ender det ud på max 110 kr oven i pr. måned.
Hesten skal have 100 gram pr. 100 kg hest.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
sep 2007
Man kan give det for begge dele. Men det er ikke nogen kæmpe vild energi der kommer ud af det, som hvis du hælder havre på dyret ;o).
Det er langsom energi og man kan også sige at hvis hesten mangler huld, så mangler den også tit energi/har ikke så meget og på den måde matcher det.
Men nej, du får ikke en hest med 140 i timen ;o). Min får den kost og hun påvirkes let af stivelse og hun har energi, men ikke en overgearet irriterende energi som hun ville have det af havre/stivelse.
dec 2006
sep 2007
Hvis du generelt er til foder med lavt stivelses indhold findes der også Pavo Care4Life og Dangros Omega 3 Easy. De er dog dyrere og fodre med samt tildelingsmængden er større.
dec 2006
Det holdt hun helt fin huld på, men jeg synes ikke det ændrede ved hendes energi, på trods af at hun kom fra havre og så til det. Så jeg er nok lidt skeptisk med at smide penge efter produkter der lover en masse :o)
Men jeg vil lige prøve at slå dem du nævner op, og se hvad det er for noget
sep 2007
Jeg er generelt glad for foder med lav stivelse, billigt og lav tildelingsmængde. Derfor har jeg valgt Easy ;o). Care4Life er også lækkert, men det er bare det dyrere.
Et foder som Balios Natur- Genuss opfylder lav stivelses delen, men det er vimse dyrt og fodre med fx.
Så derfor ville det du linker til fx have alt for meget stivelse i, for stor tildelingsmængde og også være for dyrt til jeg ville bruge det.
dec 2006
Hvad hvis man fodrede med Horselux easy, kan det gå alene eller skal det suppleres med f.eks. fiberpiller?
sep 2007
Det kan godt gå alene, det er fuldfoder der dækker ind ved 100 gram pr 100 kg hest.
Nogen supplere så med andet udover for huld, energi, tyggetid e.l :o)
dec 2006
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 33
http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1059313-foder_raad
I korte træk, så har din hest ik behov for alverden, når du ikke bruger den til ridning. Det bedste er, ifølge råd fra min tråd, at lade den få så meget hø/wrap, som den kan gumle i sig og så evt. supplere med horselux easy. Og så kan du jo tilpasse krybbefoderet, hvis hun skulle komme i ridning - med fiberpiller ex. Men hvis du generelt ikke bruger hende forfærdelig meget, så burde hø/wrap ad libitum og horselux easy være dækkende
Håber tråden kan bruges
Hvilket foder?