{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Dækkener - hvor mange? {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG smiley
Jeg står og skal have dækken på min hest for første gang, og han skal kun jagt klippes, så han får kun dækken på så han ikke får så voldsom en vinterpels!
Her kommer mit spørgsmål så: hvor mange forskellige dækkener skal han have? Lige nu går han med et regndækken udenfor, også når han kommer på stald om natten har han et fleecetæppe på til næste morgen. Men er det nok? Skal han også have et overgangsdækken? Og hvor mange gram skal han have i sit vinterdækken? smiley
På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækkener - hvor mange?
  • #1   25. sep 2014 Regn, overgang og vinter dækken smiley

Gram skal du føle dig lidt frem. Et "normalt" vinter dækken er ofte 300 gram - prøv med det, hvis han ikke er kold under dæknet, så er det jo fint - ellers skal du op i gram. Langt de fleste heste klarer sig udemærket i 300/400 grams dækner. Men det er forskelligt fra hest til hest, også alt efter hvor hård en vinter vi får.

Min som eks. går med knap 1200 gram om vinteren.

• #2   25. sep 2014 ja i det her vejr kan han godt nøjes med fleecetæppe om natten, han kan godt få lidt pels under regndækkenet, men det går an på hvor mange gram der i regndækkenet. Ja det vil nok være godt at ha et overgangsdækken på ham med 100-150 g. i, som du giver på når der bliver lidt koldere. Vinterdækkenet skal nok ha 300 g. i tror jeg

• #3   25. sep 2014
    Regn, overgangs ( 200 gram, evt. også 100 gram ) og vinterdækken ( 300 gram, evt. flere gram afhængigt af hvor forfrossen hesten er.

Hesten sætter pels efter lyset, så helt kan du ikke undgå den sætter pels.

Også gerne to af hver. Jeg har kun et af hver og det er noget skidt når det går i stykker, men arbejder på og udbygge mit lager ;o) Min gik med 200 g hele sidste vinter fordi den ikke var særligt kold, hun var ikke klippet. Da jeg trappede op og ned i forår/efter år var det med regn med fleecefoer - men det synes jeg ikke duer, så får fat i noget andet.

• #4   25. sep 2014 Syntes bare at 300 g lyder af meget, når han ikke bliver klippet? smiley
    Han får et stalddækken når han begynder og skal bruge vinterdækken smiley
    Troede bare at han godt kunne klare sig med et regndækken uden for også bare få vinterdækkenet på når der blev meget koldt smiley

• #5   25. sep 2014
    Det kan det også være, men er en god ting og have som back up hvis vi får en irriterende hård vinter :o) Min var ikke klippet men satte ikke meget vinterpels og gik som sagt med de 200 gram i en mild vinter, uden meget sne og frost.

Du kan ikke gå fra regndækken uden foer til 300 gram - det er et stort spring, der er overgangsdækken imellem :o)

• #6   25. sep 2014 Hvor mange gram skal der så være i et overgangsdækken? Vil helst ikke have for mange forskellige dækkener smiley
    Tænker at han godt kan klare sig med et 200 g i vinterdækken? Han må jo godt sætte lidt pels, bare ikke han får den store bamse pels som han plejer smiley

• #7   25. sep 2014 Vil sige 100 eller 150 g. i overgangsdækkenet

• #8   25. sep 2014
    200 gram :o). Man kan også godt have et 100-150 gram.

Du er næsten nød til og have to af hver i tilfælde af det ene bliver gennemblødt af regn eller bidt hul i - det har jeg ikke og derfor står jeg pt. uden regndækken da der er bidt hul i og det er irriterende, når sæsonnen er begyndt.

• #9   25. sep 2014 Han får jo stalddækken på om natten, så hvis vinterdækkenet bliver vådt kan det jo nå at tørre i løbet af natten? smiley

• #10   25. sep 2014
    Nogle gange kan det, andre gange ikke :o) Ligesom det kan gå i stykker ;o)

• #11   25. sep 2014 2 regndækken
    2 overgangsdækken
    2 vinterdækken

så har du en reserve hvis/når de andre går i stykker smiley

• #12   25. sep 2014 Konkurrencehesten har et 150g og et 400g dækken med hals. Optimalt skulle han også have et 0g.

Når jeg går fra 150 til 400g, så fuldklipper jeg smiley

• #13   25. sep 2014 jeg klipper ikke mine. har aldrig gjort det - de bliver så hellere ikke redet, men gider ikke at have en halv islænder når man nu har oldenborg...

så jeg starter med regndækken, så har jeg 150/200g og så 350 g. Og oftes må jeg så lægge 200 g under vinterdæknet, når det bliver rigtig godt. for så fryser de små

MEN du skal prøve dig frem. For der er ikke noget som er rigtig eller forkert. Man skal se og mærke sig frem på sin hest. Det er nemlig kun den som kan fortælle om den fryser eller ej.
    jeg gør det to gange om dagen, lige tjekker. og så tager vi den derfra

• #14   26. sep 2014 Hvis du kun vil have 200 gr. til vinterdækken, så vil jeg foreslå et overgangsdækken på 100 gr. Så der er lidt forskel når du skifter gram, men der må heller ikke være for stort spring. Og så regndækkenet..
    Men det ret forskelligt fra hest til hest hvor meget de fryser.

Sidste vinter nøjes min der var fuldklippet med 150 gram hele vinteren, Det var en mild vinter..

Jeg har altid blot 1 af hvert dækken til mine, har 3 heste og dækkener er ret pebret i forvejen. Det har fungeret fint, men nu har jeg heller ikke nogle der ligefrem smadre deres dækkener. og hvis der kommer rifter i kan de nå at syes til næste sæson de skal bruges..

• #15   26. sep 2014 Du behøver ikke så mange dækkener når du kun jagtklipper, Mine går meget på fold hele vinteren og nogle vintre får de aldrig deres vinterdækken på (300g) så har de kun deres overgangsdækken på (150).
    Sidste vinter havde de kun vinterdækkenet på i 14 dage fordi Anton blev syg af kolik, så han måtte ikke få halm / hø at spise, så han var nød til at få lidt mere på for at kunne holde varmen..

Men prøv dig frem og mærk under, men vil tro et 150-200 g dækken er nok til den, også når den kommer ind om natten.

Men hvorfor skifter du egentlig dækken om natten? Mine står altid med deres dækken indenfor også smiley

• #16   26. sep 2014 Fordi hvis de bliver våde kan de må at tørre i løbet af natten, og fordi at vinterdækkenet ikke skal optage urin om natten så det ødelægger imprægneringen smiley
    Men tænker stadig over om det er nødvendigt og skal have et overgangsdækken med fyld? smiley

• #17   26. sep 2014 Okay, synes bare ikke de tørre ordenligt hvis ikke de er på hestene, og jeg har aldrig oplevet imprægneringen bliver ødelagt smiley

Men hvis du vil give den vinterdækken på, så skal den næsten have et overgangsdækken også eller er der godt nok stort spring fra 0g til 300 g + smiley

• #18   26. sep 2014 Det er bare noget jeg har hørt smiley vi har et varme rum hvor de kommer ind og hænge smiley
    Men han skal jo slet ikke have så mange gram på? smiley

• #19   26. sep 2014 Okay, men det lyder da også logisk nok smiley

Hvis det var mig, ville jeg sørge for han har et regndækken uden fyld i og når det så bliver rigtig koldt så kan du have et overgangsdækken til ham han kan få på (mellem 100-200 g) smiley

• #20   26. sep 2014 Okay, er nemlig helt på bar bund når det gælder dækkener! men det lyder da også meget fornuftigt at han skal have et med mere fyld i, så man trapper ligeså stille op smiley

• #21   26. sep 2014 Ja nemlig. smiley

Mine har sjældent haft brug for deres 300 g. vinterdækkener, de nøjes som regel med at gå med deres 150 g. De bliver ikke klippet, og går på fold fra 9 tiden - 18-19 tiden
    Anton er engang blevet klippet på halsen, da han gik i løsdrift, der fik han dog en hals på, men hvis den kommer ind om natten og bliver klippet inden det bliver rigtig koldt, så kan han også sagtens undvære halsen smiley

• Katrine N
    Katrine N Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 2 Svar: 7
    #22   27. sep 2014 Mærk efter om han er kold og føl dig frem. sidste år var det ikke ret koldt og ikke nødvendigt med ret mange gram

Kommentér på:
Dækkener - hvor mange?

Annonce