Den første hest {{forumTopicSubject}}
Ja, så er det jo blevet min tur til at få en af de dejlige dyr hjem for første gang. Jeg står dog samtidig i den situation at jeg nu er 18 år og intet kender til fodring af heste. (Jo, jeg ved hvad tingene hedder - wrap, grovfoder, hø ...) og så var det jo at jeg tænkte at inden jeg går ned i den dejlige hestebiks og roder lidt rundt efter hvad der nu ellers kunne se godt ud til krikken, ville jeg gerne høre hvordan I normalt fodrer jeres heste/ponyer!
- Derudover vil jeg super gerne have råd om hvad der er godt at gøre i de første par dage man får et sådant dyr hjem. Vi ønsker jo at han får den bedste oplevelse!
Jeg er lidt på bar bund med alt hvad der ikke normalt hører ind under dagligdagen på en rideskole
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 113 Svar: 895
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Ellers kan du vidst gå ned og spørge dig frem i en foderstofsforretning.
Ang. hvad man gør de første par dage. Altså den første dag, hvor vi havde fået Aida - som min hedder - hjem, så fik hun egentlig bare lov til at gå og passe sig selv. Det fik hun egentlig også lov til på andendagen, hvor vi da lige var ude og hilse på hende og give hende lidt gulerødder, men det var vidst også det. På tredjedagen striglede jeg lidt, og præsenterede hende for ridebanen. Altså lod hende kigge på alle hjørner og andre spændende ting, inden hun skulle derud. Og fjerde dag efter hun var kommet hjem var jeg ude og ride på hende.
Men igen det er forskelligt hvor lang tid en hest skal bruge til at falde til
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det er en større verden du har rodet dig ud i - eftersom der er mange holdninger til hvordan tingene skal gøres ;o).
Også inden for foder. Jeg holder mig fx til lav stivelsesprocent på under 10% og en tildeling i g der ikke er høj heller. Samt går ind for at hesten skal have mest mulig, helst fri adgang til grovfoder.
Og derfor er de fleste produkter på en foderstof elendige hvis man følger de krav.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Som Krikken nævner er der forskellige holdninger til ALT, og som ny i "branchen" er det svært at finde hoved og hale i noget som helst.
MIT råd ville være at du får rådgivning til foder. Ved at både St. Hippolyt og Brogaarden tilbyder gratis foderrådgivning.
Det er ikke nok at man har hørt lidt hist og her, når man skal fodre en hest.
Mange gange skal hesten fodres anderledes end vejledningen skriver, og så kan man komme ud i nogle mangler som er skidt for hesten i det lange løb.
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 39
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.192
Vores heste går på græs om dagen men er inde om natten.
Vores 4års (i voksealder) får ca. 2,5 kg pavo fuldfoder fordelt over 3 måltider samt stor portion godt hø til natten (han er først lige begyndt at udvikle sig i "bredden")
Vores 9 års pony (som ikke laver så meget lige nu) får en håndfuld cool müsli tre gange dagligt som suppleres med vitaminer og så lidt hø til natten.
Derudover står de på godt og rigeligt halm
Fodring af hest afhænger af mange ting: størrelse, arbejdsniveau, alder, nøjsom/ikke nøjsom osv. Det vigtigste er godt hø og vitaminer/mineraler!
mvh Ponymor
Den første hest