{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Kan højden virkelig passe? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu har jeg så lige en "pony" i kiggerten. Han er vel hvad man kalder en barokpinto med en pinto mor - halv oldenborger og en frieser far. Han selv er i øjeblikket 144. Begge forældre var 160. Nuværende ejer siger han nok kun bliver 146 men så er det jo jeg tænker: plejer friesere ikke at være langsomme i væksten? Han ser lidt høj ud bagtil og har stadig den spinkle krop. Men benene er store og stærke. Nogle der har erfaring med "langsom" vækst og om han mon bliver højere end forventet? Ikke at det er et problem hvis han ikke gør, jeg synes bare det lød lidt underligt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan højden virkelig passe?
  • #1   9. sep 2014 han er bare en blanding smiley men hvor gammel er den smiley

• #2   9. sep 2014 Kommer jo an på hvor gammel den er en hest vokser til den er sur

• #3   9. sep 2014 Syv

• #4   9. sep 2014 Han er kun 3! Det er derfor spørger smiley

• #5   9. sep 2014 Så forvent 2-5 cmmere

• #6   9. sep 2014 på skolen lærte vi at der er 2 ting, der indgør i højden på hesten smiley
    genitisk-begge forældre er 160, og hvis de ikke avler "småt" ville jeg nok skyde på han bliver der oppe omkring smiley
    miljø-hvis hesten er vokset op i et dårligt miljø, kan voksten blive "ødelagt" altså være langsommere eller stoppe, så de ikke bliver lige så høje smiley
    Min egen hest er 159, far er 166 og mor er 168, han er ikke vokset op i ordenligt miljø smiley
    men hvis din unghest er vokset op et godt sted, ville jeg mene han stadig kan nå at komme op på de 155-160 smiley

• #7   9. sep 2014 Psst. Bedsteforældres højde har også indvirkning smiley Nogle gange springer de en generation over og får bedsteforældres højde... smiley

Mvh TT

• #8   9. sep 2014 Jeg ville gå udfra den ikke holder ponymål. At den er lidt høj bagtil ville jeg ikke se så meget på, det synes jeg en del friesere er, osse når de er udvoksede.
    Men medmindre den har haft en opvækst med seriøse mangler (som i: virkeligt underernæret, mange orm over længere tid og hvad man nu ellers kan komme på) ville jeg gå udfra at den ender som lille hest fremfor stor pony.

Min egen tog 3-4 cm fra han var 5 til han var 7-8 år. Han har haft lidt mangler i opvæksten, men har altså indhentet det forsømte senere.

Vores belgierhoppe var som føl/plag voldsomt angrebet af orm (så meget så dyrlægen var imponeret over at hun stadig var på benene). Hun var noget lille og skravlet i lang tid, men kom efter det og er endt på normal højde afstamning taget i betragtning.

Det er nu ikke mit indtryk at friesere vokser langsommere end alle mulige andre heste. Det er helt almindeligt for en DV e.l. varmblod osse lige at snuppe nogen cm mere efter de er fyldt 3.

• #9   9. sep 2014 Tindur -men hvis den ene forælder er en frieser (= typisk 155+) og den anden pinto med oldenborg på den ene side (= osse typisk 160+) så er det jo hestestørrelser på begge sider. Ok, den ene af pintoens forældre kan self være en pony. Men jeg vælger at gå ud fra den har hest på begge sider

• #10   9. sep 2014 Michelle - Jeg siger ikke at den bliver fugl eller fisk..bare at det ved at kigge på bedsteforældre, kan også give en pegepind smiley

• #11   9. sep 2014 hehe det er rigtig TT smiley det er dog bare ikke noget jeg selv har oplevet, selv min hests bedsteforælder var 165+ og sam er stadig kun en "lille" kugle på 159 smiley

• #12   9. sep 2014 Det har jeg så Malene -min første store hest var en vallak købt som 3 års. Dengang var han ca 163-165.
    Hans farfar var en pony på 145, farmor var en mellemstørrelse DV (omkring de 165 -/-). Hans far var 155.
    På morsiden var der kun DV. Mor var 168 med en noget større far og ca samme størrelse mor.

Og min søde lille 3-års endte på 174, hvilket ikke liiiige var planen... Og havde egentligt regnet med at med pony/lille hest på den ene side og kun en mellemstørrelse mor, så blev han ikke ret meget større. Men det må jo så være morfar der lige slog igennem der.

Men som nævnt må det jo næsten være hesteafstamning der er i TS's hest, så jeg ville bestemt forvente den blev en lille hest og ikke pony

• #13   9. sep 2014 haha så har man da hørt det, kæmpe "baby" du endte med smiley jeg forventer jo heller ikke at det bliver en pony, men en hest mellem 155-160 (hvilket er lille hest i mine øjne :P)

• #14   9. sep 2014 Ja jeg går spændt og venter på at måle Tindur om 19 dage (han fylder 4 år) Han er blevet lidt højere end hvad jeg regnet med...og meget bredere.... smiley Hans far ved jeg ikke hvor høj han endte med at blive men mener han var 158 stg sidst jeg hørte noget og mor er 162 stg. Farfar var 168 stg. Så det er spænende.. Kan ikke kikke over manken mere.. er selv 164 cm.. smiley

• #15   9. sep 2014 Uha, jamen så vil jeg da glæde mig til at se det endelige resultat, hvis jeg da er så heldig at få ham med hjem i november!

Kommentér på:
Kan højden virkelig passe?

Annonce