{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
716 visninger | Oprettet:

Højden på føl {{forumTopicSubject}}

hej derude.

jeg har kig på et føl på 5½ måned, blanding med dv og forædlet oldenborger, hun er 131cm i stg nu, er det et lille føl i forhold til alderen, eller hvad syntes i?

hvor høj vil i skyde på hun bliver?

højden ved fødsel kender jeg desværre ikke, men jeg ved moderen var 161-163 i str, og faderen er ca 166 i stg.

er der nogle der har nogle af en sådan blanding som kan fortælle mig hvordan deres har vokset gennem deres vækst?
(tænker at nogle føl jo vokser hurtigt i starten, hvor andre først tager rykket senere)

håber nogle vil give deres mening omkring det, så jeg kan blive lidt klogere om det dejlige føl kunne blive højt nok til mig, for føllet var virkelig dejligt..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højden på føl
  • #1   25. jun 2012 Jeg har en dreng på 2 mdr i dag, som er 126-128 cm, så det ved det ikke rigtigt. Kontra min, er din lille ja smiley

• #2   25. jun 2012 mit føl ligger også der omkring i højden og det samme med forældrene, og det synter jeg er en fin højde på føllene, det gør ikke noget de ikke vokser for hurtigt i starten men deler det mere ud på de første par leveår, da jeg mener det er en sundere vækst.

jeg syntes af erfaring at mine føl har haft en meget tiltagende vækst mellem 1 og 2 års alderen, der har de indhentet en hel del af det andre havde vokset inden fravænning.

jeg tror det er den forædlede oldenborg del som gør de ikke vokser så stærkt i deres første leveår som DV´erne gør.

jeg har haft min hingst fra han blev fravænnet også, han var ikke særlig stor ved fravænning, men jeg kan love for han tog rykket mellem 1 og 2 års alderen også.

desuden vil jeg lige sige at med den fylde der er ved oldenborgerne (også forædlet model) så er der absolute ingen grund til og ønske sig en hest op over 170 i stg, for de her heste har en god fylde så de virker meget større end de egentlig er.
    - min behøver i hvert fald ikke komme højere op, for han føles som en hest på over 180 i stg og ride.

• #3   25. jun 2012 min forædlede oldenborger var 145 som 1 års, han er idag blevet 166 i stg, så man kan ikke altid regne med de har nået de 90% når de bliver et år, nogle heste vokser også jævnt hele tiden, hvor andre vokser i "ryk" så der er meget forskel på hestes vækst.

• #4   25. jun 2012 min halvpart på et år, frederikborg hoppe, vokser HELT vildt!! ved dog ikke hvor høj hun præcis er , men hende forældre er begge 160cm og hun skulle gerne blive der også, men tror sku hun vokser over, men den fart hun skyder pt smiley

• #5   25. jun 2012 Mit føl var 128 som 5½ mdrs. ca smiley
    Hun er så flaskeføl og var jo lidt mærket af det i starten.
    Hun forventes at blive omkring de 165. (mor 175 og far 166)

Hvis jeg skal gå efter at hun nu hvor hun er 1 år er vokset 90% - ja så bliver hun ikke særlig høj. Men det er meget forskelligt.

Hun vokser stille og roligt og tror hun bliver omkring 165.
    Hellere at de vokse stille og roligt, så de ikke vokser fra hinanden, end at de skyder vildt i vejret og ender med vækstproblemer.

Mon ikke dit føl bliver et sted i 160érne smiley

• #6   25. jun 2012 Hvad så hvis moderen er barokpinto på 147-48 og faderen er barpkpinto på 172. Min følle voksede 10cm de første måneder jeg havde hamhn er fra maj 2010 og fik ham i september sidste år. Han var 138 voksede så til stor 1'er på få måender.. Nu uden at have mål ham tror jeg han er ca 150-53 men han vokser meget langsomt.. Hvor høj tror i han bliver taget efter forældrene og hans alder(ca 2,5år)

Kommentér på:
Højden på føl

Annonce