1.105 visninger
|
Oprettet:
Lade hesten løbe med udstyr {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har op til flere gange set billeder af heste, enten på HG eller andre hjemmesider, løbe frit rundt på banen eller ridehuset med fuldt udstyr.
Har et par gange læst at det var i forbindelse med tilridning. Men forstår ikke helt hvorfor eller hvad det gavner.
-Og er det ikke ret risikabelt?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
det har jeg selv set en gang, hos en berider, de kunne simpelthen ikke longer da den sparkede ud til longen, men der var intet når de lige lod den løs i hallen, så det var bare en slags løslongering
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 39
jun 2014
Følger: 66 Følgere: 66 Heste: 1 Svar: 43
Hvis jeg skal "løs-longere" tager jeg altid stigbøjler (og remme) og tøjler af... så er jeg ihvertfald sikker på den ikke kan hænge fast i noget....og min hest er også lidt bange for hvis ting "dingler" på siden af hende, så synes personligt det er nemmere bare at tage det af
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Der er dog ingen af mine som reagere på den måde. De løber stille rundt i longen med deres udstyr på.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Det er ofte en bedre ide hvis det f.eks er første gang hesten har sadel på at lade den løbe løs og få bukket, end at den flipper ud i longe og ender med at løbet løs rundt med en longe hængende efter sig.
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
At gøre det med en unghest synes jeg er en fuldstændig vanvittig tanke?! Og generelt den her idé nogen har med at "lade hesten løbe energien af sig", wtf?! Hvad er der galt i at vænne en hest stille og roligt til sadel og hovedtøj, hvor den ikke forbinder sadlen med nogen, den skal løbe fra?
Kan jo ikke sige andet, end at der er flere måder på tingene, og at der er nogens måder t´på tingene, som jeg slet ikke bliver enige i
sep 2006
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 298
jeg tænker hvis man fjerner stigbøjler og tøjler, så er der ikke nogen fare ved det..
det med man "lære" hesten at løbe med udstyr eller forsøge at løbe fra det, det gør man bestemt heller ik. da hesten netop finder ud af at det ikke nytter noget, sadlen falder ikke af den laver rodeo hele vejen gennem ridehuset, og så vil den til sidst gi op og falde til ro, og dermed finde ud af at det ikke var farligt at stå stille, og finder ud af at man ikke behøver at flygte.
det er ligesom hvis man skal lære hesten ikke at være bange for en paraply, den bedste måde er hvis man holder paraplyen hen til hesten, og bliver ved med at holde den der selv om hesten går til siden og prøver at komme væk, men så snart den stopper med at prøve at flygte og står stille, så fjerner man paraplyen, og så fandt den ud at det ikke hjalp at flygte, men at det hjalp at slappe af og stå stille... ved at den overlevede og paraplyen forsvandt da den stoppede, bekræftede den sig selv om at det var rigtig gjort, og vil derfor ik flygte fra den næste gang.
det samme med sadlen når den finder ud af at den ikke dør af a stå stille, og den først der får sadlen af igen, vil den ikke flygte næste gang, fordi den nu ved at sadlen ikke forsvinder hvis den løber..
det kommer helt an på hesten, hvilken metode der er bedst. i mange tilfælde er det godt med longe, men i andre er det bedre at lade hesten selv finde ud af det, og også bedst for ens egen sikker hed, frem for at stå med en panikken hest i longe, der kan være til fare for en selv, eller den selv, fordi den måske falder pga den kun kan løbe i cirkel, eller slipper fri med en longe hængene efter sig, og gå så måske mere i panik eller træder på den og vælter eller hænger fast...
så syns man skal bedømme den metode man selv syns er bedst og hvad der er bedst for hesten.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Hesten skal ikke lære at løbe væk fra udstyr/rytter og de skal ikke lære at bukke med udstyr/rytter. Jeg er eksempelvis heller ikke meget for at lære hestene at stejle med og uden rytter, det ender galt i de forkerte hænder.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Og selvfølgelig kan der da ske noget ved at lade hesten løbe med udstyr på. Ikke alene kan den sidde fast eller ridse udstyret - nok er det en mindre detalje - men hesten kan i sin vildskab miste balancen og falde, eller stejle og gå bagover. Og det er da med risiko for en brækket ryg eller andre dumme skader, fordi man valgte ikke at forberede hesten ordentligt på udstyret. Jeg finder det direkte uforsvarligt!
dec 2008
Følger: 305 Følgere: 266 Heste: 1 Emner: 133 Svar: 565
- Har bare ofte tænkt hvorfor det gør godt. Om tøjlerne og bøjlerne er taget af, så ville der da stadig være risiko for skader? Eks. hvis hesten falder? Min egen mening er også at hesten da ikke burde falde til ro og tro at det er ufarligt hvis den går amok. Den vil da bare være fuldstændig død for energi og har måske måtte give op?
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Jeg ville aldrig lade en hest løbe løs med sadel på. For det første skal hesten IKKE lære at løbe og bukke med sadel på. For det andet så kan der nemt ske skader på hest eller udstyr hvis hesten bliver bange og styrter rundt.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
Lade hesten løbe med udstyr