{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.095 visninger | Oprettet:

Lade hesten løbe med udstyr {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har op til flere gange set billeder af heste, enten på HG eller andre hjemmesider, løbe frit rundt på banen eller ridehuset med fuldt udstyr.

Har et par gange læst at det var i forbindelse med tilridning. Men forstår ikke helt hvorfor eller hvad det gavner.

-Og er det ikke ret risikabelt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lade hesten løbe med udstyr
  • #1   6. sep 2014 Det er vel for at hesten skal vænne sig til fx sadlen, uden at skulle tage stilling til en masse andre indtryg? Jeg ville personligt synes, at det var rarest at vænne mig til en sadel, uden også at have et bid i munden og et longetorv der diagerede mig smiley

  • #2   6. sep 2014 i tilridning kan det fx være hvis en hest bare overhovedet IKKE kan longes, som man plejer, mens hesten vender sig til udstyret..

    det har jeg selv set en gang, hos en berider, de kunne simpelthen ikke longer da den sparkede ud til longen, men der var intet når de lige lod den løs i hallen, så det var bare en slags løslongering


  • #3   6. sep 2014 Vil ikke sige det er videre risikabelt - tøjler bør dog være bundet op. Det er god træning for hesten ikke at være begrænset af et tov når den skal vende sig til at bevæge sig med sadel og evt. hovedtøj. Det er omtrent ligeså risikabelt som at have en hest i longe når den har udstyret på - eller som når man falder af og hesten løber videre rundt. smiley

  • #4   6. sep 2014 Selvfølgelig kan der ske uheld, men har aldrig hørt om et uheld der skete på grund af løs-hængende tøjler eller noget i den stil...
    Hvis jeg skal "løs-longere" tager jeg altid stigbøjler (og remme) og tøjler af... så er jeg ihvertfald sikker på den ikke kan hænge fast i noget....og min hest er også lidt bange for hvis ting "dingler" på siden af hende, så synes personligt det er nemmere bare at tage det af smiley smiley


  • #5   6. sep 2014 Jeg bryder mig ikke om at lade hesten løbe løs med sadel, af den simple grund at jeg vil ha kontrol og kunne bremse hesten hvis den får et flip og ender i den helt omgang rodeo. Jeg ser ingen grund til at "lære" hesten at bukke med sadel.

    Der er dog ingen af mine som reagere på den måde. De løber stille rundt i longen med deres udstyr på.


  • #6   6. sep 2014 Hvis man fjerner tøjler samt stigbøjler er der jo ingen fare.
    Det er ofte en bedre ide hvis det f.eks er første gang hesten har sadel på at lade den løbe løs og få bukket, end at den flipper ud i longe og ender med at løbet løs rundt med en longe hængende efter sig.


  • #7   6. sep 2014 Jeg syntes det er en rigtig dårlig ide, hesten kan blive bange og hidse sig op til at løbe løbsk . Specielt hvis man fjerner stigbøjler, så kan sadelklapperne flabre op så hesten bliver virkelig bange .

  • #8   6. sep 2014 Nu er det heller ikke mig, der lige sidder og bladrer rundt mellem hestene herinde, men har heller aldrig set en hest løs med udstyr? smiley Det eneste, jeg kunne forestille mig, ville være hvis det f.eks. skulle være til ære for nogle billeder. Men så alligevel heller ikke?
    At gøre det med en unghest synes jeg er en fuldstændig vanvittig tanke?! Og generelt den her idé nogen har med at "lade hesten løbe energien af sig", wtf?! Hvad er der galt i at vænne en hest stille og roligt til sadel og hovedtøj, hvor den ikke forbinder sadlen med nogen, den skal løbe fra?
    Kan jo ikke sige andet, end at der er flere måder på tingene, og at der er nogens måder t´på tingene, som jeg slet ikke bliver enige i smiley


  • #12   6. sep 2014 jeg har set flere videoer hvor de tilrider heste på denne måde, ved a lade dem løbe rundt med fuldt udstyr..

    jeg tænker hvis man fjerner stigbøjler og tøjler, så er der ikke nogen fare ved det..

    det med man "lære" hesten at løbe med udstyr eller forsøge at løbe fra det, det gør man bestemt heller ik. da hesten netop finder ud af at det ikke nytter noget, sadlen falder ikke af den laver rodeo hele vejen gennem ridehuset, og så vil den til sidst gi op og falde til ro, og dermed finde ud af at det ikke var farligt at stå stille, og finder ud af at man ikke behøver at flygte.
    det er ligesom hvis man skal lære hesten ikke at være bange for en paraply, den bedste måde er hvis man holder paraplyen hen til hesten, og bliver ved med at holde den der selv om hesten går til siden og prøver at komme væk, men så snart den stopper med at prøve at flygte og står stille, så fjerner man paraplyen, og så fandt den ud at det ikke hjalp at flygte, men at det hjalp at slappe af og stå stille... ved at den overlevede og paraplyen forsvandt da den stoppede, bekræftede den sig selv om at det var rigtig gjort, og vil derfor ik flygte fra den næste gang.
    det samme med sadlen når den finder ud af at den ikke dør af a stå stille, og den først der får sadlen af igen, vil den ikke flygte næste gang, fordi den nu ved at sadlen ikke forsvinder hvis den løber..


    det kommer helt an på hesten, hvilken metode der er bedst. i mange tilfælde er det godt med longe, men i andre er det bedre at lade hesten selv finde ud af det, og også bedst for ens egen sikker hed, frem for at stå med en panikken hest i longe, der kan være til fare for en selv, eller den selv, fordi den måske falder pga den kun kan løbe i cirkel, eller slipper fri med en longe hængene efter sig, og gå så måske mere i panik eller træder på den og vælter eller hænger fast...

    så syns man skal bedømme den metode man selv syns er bedst og hvad der er bedst for hesten.


  • #13   7. sep 2014 Jeg er fuldstændig overbevist om at hvis hesten er godt forberedt på de opgaver man stiller dem fx sadel, trense, rytter osv, så "flipper" de ikke ud.

    Hesten skal ikke lære at løbe væk fra udstyr/rytter og de skal ikke lære at bukke med udstyr/rytter. Jeg er eksempelvis heller ikke meget for at lære hestene at stejle med og uden rytter, det ender galt i de forkerte hænder.


  • #14   7. sep 2014 Lige præcis, Lene H, er helt enig med dig!

    Og selvfølgelig kan der da ske noget ved at lade hesten løbe med udstyr på. Ikke alene kan den sidde fast eller ridse udstyret - nok er det en mindre detalje - men hesten kan i sin vildskab miste balancen og falde, eller stejle og gå bagover. Og det er da med risiko for en brækket ryg eller andre dumme skader, fordi man valgte ikke at forberede hesten ordentligt på udstyret. Jeg finder det direkte uforsvarligt!


  • #15   7. sep 2014 Er enig Lene.

    - Har bare ofte tænkt hvorfor det gør godt. Om tøjlerne og bøjlerne er taget af, så ville der da stadig være risiko for skader? Eks. hvis hesten falder? Min egen mening er også at hesten da ikke burde falde til ro og tro at det er ufarligt hvis den går amok. Den vil da bare være fuldstændig død for energi og har måske måtte give op?


  • #16   7. sep 2014 Jeg syntes det er en underlig tilgang at have til tilridning. En hest skal tilrides stille og roligt og i det tempo den kan kapere - og hvis man gør det er der altså sjældent problemer med at få udstyr på.

    Jeg ville aldrig lade en hest løbe løs med sadel på. For det første skal hesten IKKE lære at løbe og bukke med sadel på. For det andet så kan der nemt ske skader på hest eller udstyr hvis hesten bliver bange og styrter rundt.




  • #17   7. sep 2014 Jeg har tidligere, efter tilvænning af sadel i et langsomt tempo hvor vi også har gået nogle ture. Sluppet hesten løs med denne før jeg skulle op. Dette fordi sadelen og stigbøjler føles meget anderledes i trav/galop end i skridt. Og hun var så følsom at jeg vidste hun ville eksplodere første gang disse begyndte at bevæge sig mere end i skridten. Denne hest forstod nada af longe. Hun løb, bukkede nogle omgange, løb lidt til, bukkede lidt og så tog det stille og roligt da hun forstod dette ikke var farligt. Og da jeg kom på ryggen af hende var der intet smiley Mht. de der synes at det er farligt så er det ligeså farligt i longe.. Min venindes fuldblod døde da han blev presset for meget, gik amok, stejlede og landede på ryggen på en pæle hvor bommen knækkede og tog hans ribben hvor lungen punkterede smiley Dette havde ALDRIG sket i mine hænder, men jeg havde ikke tiden selv om jeg blev spurgt..Så hun lod en anden få lov at gøre ham sadel vandt som resulterede i hans død smiley Og man slipper vel ikke hesten løs hvor der kan være fare for at den hænger fast i noget?? smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Lade hesten løbe med udstyr

Annonce