Langturs banehest Langturs banehest
Jeg er ved at varme op til det nye ridedyr jeg evt skal have engang, eller i morgen, WHO knows?!? Og så de næste 20 år frem.
Så jeg mangler viden erfaringer forslag til racen, typen og gangarterne på de forskellige.
1. Tølte naturligt eller anden gangart, som gør langturen mere behagelig for begge.
2. Højde mindst 145 max 155
3. Gerne ædel og robust som kan tåle det danske klima
4. Gerne ikke medfødt tildens tilfangenhed, ved godt det kan ramme alle racer, nogen er bare med udsatte end andre.
5. Og så må dyret faktisk gerne være køn. Farver som sort og brun er udelukket. Alt imellem og uden for farveskala er virkelig spændende i mine øjne. Har set på hvid ponyhest i 19 år nu. Hun startede sort som føl. Og fuldt hendes forskellige farver sommer som vinter. Til lysere nu hvid. Og er ikke træt af det på nogen måde. Men får jo ikke en yngre udgave af lige præcis hende. Så jeg må videre.
Det nemmest tilgængelige er islænder, men de er svære at finde i de store str og med det rette hoved fremad og ridelighed, og som er andet end sort og brun.
Jeg søger kort og godt en minihest med flydende bevægelser, som ikke er en pivskid, og kan tåle mosten. Stærke ben lidt tænding under kontrol kan jeg også lide.
Hesten skal kunne rumme lidt grunddressur i sit hoved, på ridebane. Ville med på tur alene og med andre.
Tanken om et føl, plag tiltaler mig meget. Eftersom det var der jeg startede med min nuværende og har været yderst tilfreds med hende i alle årene. Jeg har virkelig ikke interessen for stævner og løb. Men derfor må hun gerne have evnerne. Og ja det skal være en hoppe, som kan avles på. Hvilket jeg måske vil benytte mig eller ikke.
Jeg ser bort fra negative kommentarer
Og søger kun forslag til hvilke racer jeg specifik kan gå efter.
Jeg tænker selv p.r.e de er bare så dyre, islænder mange er for små. Fellpony er ikke sikker på om de har flere gangarter, welsh cob tror jeg heller ikke har. Og irish cob
BYD ind med forslag
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 84 Heste: 6 Emner: 50 Svar: 680
http://joras.dk/annoncer/HingstVallak.asp?valg=Detaljer&id=21670
aug 2011
Følger: 2 Emner: 7 Svar: 50
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Skridt, trav og galop kan sagtens være behageligt på tur - jeg har redet lang tur i de gangarter :o).
Men skal den kunne tölte så er der en islænder - men dressur er ofte ikke deres force pga. at skulle adskille gangarterne kræver lidt af rytteren.
Kig istedet for alle de krav på selve hesten... Opdragelsen og hvordan den er redet, det andet tror jeg du finder meget få heste med :o)
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.156
Jeg tror i hvertfald du vil få rigtig svært ved at finde alle de ting i én hest som rent faktisk er til salg.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.390
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.967
Trine: Mener du en tennese walker (staves?) De er ret store i stang
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.967
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.738
De Lusitanoer jeg mødte (og den jeg red) var super behagelige i hovedet. Ud af syv hingste lagde ikke en eneste ører eller lignende - det var alle sammen super søde, velopdraget og nysgerrige.
Super cool var i hvert fald en af de ting der kendetegnede Devaneio. Han blev lidt bange for en lille pige der legede med cykler omme bag en busk, men så snart han lige havde hoppet et skridt til siden vendte han tilbage til arbejdet som før. Og så var de jo super behagelige at side på! Det var helt fantastisk at mærke hvordan han kunne accellere på ingen plads og samtidig holde balancen 100% og være helt styrbar.
De kan helt klart anbefales!
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 15
Ellers opfylder den alle andre krav du har
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 178 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.400
Hvis du vil have en hest der kan tölte/har andre gangarter, men som ikke er en islænder, kan det godt blive lidt svært - der findes nogle racer, men ikke mange i Danmark, så du skal nok have importeret den.
Jeg ved ikke om de passer på dine andre krav, men der er jo Tennesee Walking Horse, Paso Fino, Paso Peruano, Aegidienberger, og mener også at Rocky mountain horse har flere gangarter.
Ellers er det vel bare at prøve en masse forskellige heste - nogle har meget behagelige og flydende bevægelser, og nogle har ikke
En veltrænet quarter horse f.eks., har ofte en rigtig lækker jog, som er en meget langsom trav
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 54
Det er gangarter, fede farver, elegance og et mere medgørligt sind
jun 2008
Følger: 80 Følgere: 79 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.335
aug 2011
Følger: 2 Emner: 7 Svar: 50
Og spore mig endnu tættere på denne fremtidige ponyhest.
Langturs banehest