{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

Min pony har fået spat {{forumTopicSubject}}

Hej.
Der er sket det at min pony på 11 år har fået konstateret spat her for en måned siden. Han begyndte at halte for ca. 2 måneder siden, hvor vi lod ham stå stille, men da han blev ved med at halte fik vi ham til dyrlæge. Nu er det så nogle uger siden og han halter stadig. Jeg synes det er svært at tage stilling til, hvad vi skal gøre med ham? Har hørt at det kan gro sammen med tiden, og man kan ride ham stille igen. Men sagen er den at han egentlig var til salg og vi bruger ham ikke herhjemme. Kan man sælge ham til selvskabshest, eller hvad skal man lige gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min pony har fået spat
  • #1   24. aug 2014 Du kan ikke sælge en hest som er halt.. I skal snakke med dyrlægen om hvordan og hvorledes.. Men er der ikke lige den store chance for forbedring så burde hesten blive aflivet.

• #3   24. aug 2014 Okay, tusind tak for svar smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #4   24. aug 2014 Hvad siger røntgen billederne? Hvir slem er spatten, hvad er chancerne for at det gror sammen?

• #5   24. aug 2014 Hesten halter jo nu fordi den har rigtig ond. Man kan med nogle spat prøve nogle behandlinger som kan få dem i forbedring så de evt kan bruge til lidt ret ridning men det jo så spørgsmålet om i vil bruge de penge på det..

Så jah i skal ringe til dyrlægen og høre om mulighederne også tag beslutningen derfra.

Jeg vil sige nå det en hest i har i tanker om ikke og vil beholde og sådan så havde jeg nok valgt og aflive.. Men det jo helt op til jer selv hvor mange penge i vil lægge i og om i vil tage chancen at hvis han kommer sig om sende ham ud i nyt hjem som evt vil overholde de aftaler omkring ham

• #8   24. aug 2014 Når spatten gror sammen i glideleddet bliver den sandsynligvis rengående igen. Det kan tage fra 1/2-1 1/2 år. Nogle heste vil have en smule stivhed i benet, men mange ponyer klarer sig på landsplan i både spring og dressur og man kan ikke se det. Men det er selvfølgelig en handelsfejl, som du skal oplyse ved salg. Processen kan fremskyndes ved, at give en ledbehandling (binyrebarkhormon) i leddet, så det hurtigere går i ro igen.
    Vil dog sige, at få heste ikke bliver helt rene igen. Men hvad der for 20 år siden var den største grund til aflivning af heste, er nu en mindre fejl hos mange.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #10   24. aug 2014 Rikke: spat og slidgigt er ikke det samme nej

• #11   24. aug 2014 Min pony fik i 2011 konstaterer "formodet spat" - vi tog ikke røntgenbilleder men dyrlægen var helt sikker på at det var spat (hendes var kun meget lidt urentgående - min smed kunne ikke engang se det, så det var jo ikke så slemt). Men han kom på smertestillende og stod stille i 5 måneder - så begyndte jeg langsomt genoptræningen og han kom stille og roligt i gang i gang.

I efteråret 2013 begyndte jeg så at løsspringe ham igen og i dag løsspringes han gerne 2 gange om ugen, han er i longe og har også været under rytter igen (dog er han så lille så det er ikke særligt mange ryttere som er små nok :P). Han er aldrig (7-9-13) halt MEN jeg kan se at han går en smule mere stift på bagbenene end han gjorde førhen - han giver den altid max gas og NYDER at springe, gå lange ture, at gå i longe og lege med min unghest.

Ved godt at det ikke altid går så let - men det er altså muligt at hesten med tålmodighed og grundig genoptræning kan blive god igen.

• #13   24. aug 2014 Min ene pony fik konstateret spat sidst i juni 2013. Heldigvis kunne smeden sætte sko med kiler på baghovene så de blev mere stabiliseret, og hun har ikke haltet siden:-) hun går med et lille føl nu, så spatten kunne få ro i det års tid hvor hun ikke kan rides, men glæder mig til at kunne ride hende igen. Hun viser INGEN tegn på smerte, hun får i sit normale foder, glucosamin. Glucosamin hjælper med at "Hele" spatten igen, det kan også forebygge. Synes det virker super godt.
    Jeg ville se om smeden kan sætte sko med kiler i på bagskoene, hvis det hjælper ville jeg sætte ponyen tilsalg, men hvor der bliver skrevet tydeligt, at den har spat. Hvis den bliver ved med at halte, ville jeg aflive den desværre..

Kommentér på:
Min pony har fået spat

Annonce