{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.160 visninger | Oprettet:

Min pony har angst :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Det er bare fordi jeg har en rigtig sød pony, men når den enten ikke kan se de andre heste ude på folden, eller kommer alene ind i stalden, så flipper hun helt ud. Det er i det hele bare, når den er alene uden andre heste. Tidligere har hun gået sammen med sin helsøster, fra fødslen af og så til jeg købte hende. Jeg har tænkt på, om det måske har noget med det at gøre? For nogle heste kan jo både gå i ridehus og stå i stald alene. Det er også til stævne. Når det er på udendørsbane og hun kan se andre heste, så får vi placeringer, men når det er i ridehus, så får vi en sidsteplads. smiley Det er i det hele taget bare det, at vi tror hun har angst for at være alene. Men hvad tror I? For nu har jeg prøvet i et år at få hende til at lade være, men ikke den store ændring. Håber at høre fra jer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min pony har angst :(
  • #2   29. sep 2014 Det er seperationsangst og er meget almindeligt - Det behøver ikke have en årsag, det er ganske naturligt at heste ikke synes det er rart at være alene, det betyder jo deres overlevelseschancer forringes.

Du skal træne det væk og ofte så tager det ikke ret lang tid. Men det kan være omfattende og kræver rigtig god timing, det kræver også at du ikke flooder hende på noget tidspunkt og det kan være svært hvis man gerne vil ud og ride feks.

Hun vil gerne have flokken, du vil gerne have at hun er rolig. Så når hun er rolig (hvad du vil have) giver du hende hvad hun vil have. Feks hvis du tager hende ud af folden og hun stresser op, så stopper du på stedet hvor hun begynder at stresse, venter til hun er faldet lidt ned og lukker hende ud igen.
    På den måde finder hun ud af hvilken adfærd der giver hende det hun vil have. Hvis du sætter hende ud mens hun stresser op finder hun hurtigt ud af at det er den adfærd der kan betale sig. Og det sae gør du på stald, ridehus osv. Ligeså snart hun stresser op, venter du og når hun falder ned giver du hende det hun ønsker.

Det bør ikke tage ret mange gentagelser at få afinstalleret hvis det bliver gjort rigtigt. Men det kræver at du ikke lige tænker "i dag gider vi ikke træne" og så overskrider grænsen, for så er du tilbage på 0 igen.

• #3   29. sep 2014 Tak for svaret smiley Men jeg skal jo ud og ride, jeg har ikke tid til at stå og lukke hende ind og ud 5 gange, hvis det er det der skal til? For jeg skal jo ud og ride. Jeg tror altså også det er lang tid jeg skal vente på, at hun falder lidt til ro, for når hun er stresset, så kan hun bare ikke stå stille. smiley

• #4   29. sep 2014 Men hvis det er det der skal til for at din pony får det godt igen, så kan det vel være lige meget med de andre mål du har?..

• #5   29. sep 2014 Det kan godt være du skal ud at ride, så må du ankomme noget før, så du har tiden, ellers hjælper du ikke hesten, det er et dyr der skal passes på alle leder og kanter og ikke kun rides.

• #6   29. sep 2014 Undskyld mig, det ved jeg da godt!!

• #7   29. sep 2014 Det er ikke en maskine, men jeg rider den hver dag, for vi skal blive bedre.

• #9   29. sep 2014 Problemet er bare, at hun jo som sagt bliver stresset og så er det meget svært at få hende ned igen. smiley

• #10   29. sep 2014 Ja, Totten og Regnbuen! Det er præcis sådan min er!

• #11   29. sep 2014 Det har alle rideskoleheste jo også, så hvis jeg nok køber en rideskoleheste Såå har jeg det samme problem, så følger lige med heder! smiley

• #12   29. sep 2014 Hun er faktisk også tidligere rideskolepony;)

• #13   29. sep 2014 Svært men ikke umuligt at berolige smiley synes du bør gøre som Linette forslår, også måske sætte din træning lidt til side? Self har du planer for jeres arbejde, og det er også godt, men tror ærgerligtalt at det ville være bedst for jer begge, hvis du for løst hendes angst inden du går videre smiley det hverken sjovt for dig eller hesten, at du får en sidste plads, og at den får en dårlig oplevelse ud af jeres indendørs stævner smiley

• #14   29. sep 2014 Det var klogt sagt. smiley Det skal jeg tænke over;)

• #15   29. sep 2014 Jord arbejde. Lad hende lære at stole på dig, se som du en del af flokken. Hun er ikke alene når hun er med dig. Det kommer ikke gratis. Der skal arbejdes bygges bånd op, vises tolmodighed og lederskab smiley er min nervøs bange kan jeg altid hoppe af trække over så kigger vi på det, næste gang ved han hvad det er, og han har mig med, ro på og tager det som det kommer. Pas på at du ikke også selv forventer den opførsel fra hesten. For det du forventer giver hesten... Held og lykke

• #16   29. sep 2014 Det er det der skal til, du må ikke floode hesten i forløbet, så er du tilbage til 0 igen og så kan du ligeså godt droppe ideen om at træne det væk. Så må du gøre op med dig selv om ridningen er vigtigere end at træne seperationsangten væk.

Og du skal ikke tage hende helt ind og vente på hun falder ned, for der er stressniveauet formegentlig så højt at du ikke får noget ud af det overhovedet. Du skal tage hende ud af feks folden, tage hende lidt væk og så snart hun kører lidt op stopper du, bliver stående på stedet og venter på hun falder lidt ned og så sætter hende ind igen.

• #17   29. sep 2014 Tina C

Vi er mennesker, de er heste - Det er ikke det samme og vi bliver ALDRIG en del af flokken og vi er ikke/kan ikke blive deres leder. Selvom heste kan være bange for noget "dumt", så kan de altså godt se forskel på heste og mennesker.

• #18   29. sep 2014 Du bliver simpelhen nødtil at være tålmodig og give hesten tid.
    Jeg har selv lige fået en lånehest hjem, som jeg red på allerede før vi fik den hjem. Hos ejer var hun fuldstændig ligeglad med at stå alene, men efter hun er kommet hjem og stå ved mig, har hun stejlet og kørt sig selv helt op når hun skulle i stalden alene. Så jeg har de første par gange valgt bare at gå fra folden, og ind i stalden, og derefter vende om igen. Hun er nu fuldstændig ligeglad med at stå alene bare på få gange, men det tager tid, og for nogle heste længere tid, så hver tålmodig smiley

• #19   29. sep 2014 Linette er kun delvist enige. Jeg er ikke i tvivl om hesten lytter og føler tryghed ved mig når vi ude. Om den ser mig som støtte pædago hest sødt rovdyr betyder ikke så meget. Bare han ved min stemme og ved jeg hopper af tør gøre ting, gå til ting, han ellers ikke ville. Han bryder sin natur og sit instinkt, da det jo ellers ville havde været smut fra de ting, som du føler dig presset af.

• #20   29. sep 2014 Hvor stor er flokken/hesteholdet?

Har erfaringer med at jo mindre flokken er, jo mere bliver hestene afhængige af hinanden og derved stresser op når de ikke er sammen med de andre..

• #21   29. sep 2014 Det med at trække hende ud fra folden, ind i stalden, og vende om, det har vi gjort, men det er bare ikke blevet bedre?! Så I mener, at hun skal se mig som en lederhest, men hvordan bliver jeg det? Hun skal vel bare have respekt for mig. smiley

• #22   29. sep 2014 Men det er ikke fordi hun ikke er tryk ved mig, når hun ser mig komme, kommer hun hen til af ren tillid. smiley

• #23   29. sep 2014 *mig

• #24   1. okt 2014 Hej Ester smiley
    Det virker ikke helt, som om du forstår hvad de andre mener smiley ... Så nu vil jeg prøve at forklare, eftersom de andre ikke reager smiley
    For det første, bliver det nok ikke bedere på en dag eller to... Det kommer til at tage tid...
    Det du skal gøre er ikke bare, at trække hende ind i stalden også ud igen, som er det jeg forstår du har gjort smiley Det du skal gøre er når du henter hende fra lad os sige folden, da ide du bevæger dig væk fra folden og flokken, hisser hun sig op på et tidspunkt... Det gætter jeg på du godt kan mærke hvornår hun begynder på... Ligeså snart hun ændre sin adfærd til det negative skal du stoppe op(dette er nødvendigvis ikke inde i stalden, det kan være lige fra når du tager hende ud fra folden til du er inde i stalden)! Nu er din opgave, at vente til hun er faldet til ro igen... Værd tålmodig, og hvis du kan, se om du selv kan hjælpe med, at få hende til at slappe af smiley når hun så slapper af igen, vender du om imod folden igen hvor du (mens hun er rolig), slipper hende ud på folden igen smiley Herved lære hun, at først når hun er rolig opnår hun det hun gerne vil: At komme tilbage til flokken igen.
    Denne indlæring tager dog tid, så det er vigtigt du er meget tålmodig, og giver hende plads til at forstå hvad det er der sker.
    Og som de andre skriver, er det vigtigt at du handler på denne måde hvergang! Indtil hun har fattet det smiley - da et brud på træningen, kan gøre processen længer hvilket du jo ikke ønsker smiley
    Hvis der er noget jeg skriver uklart, eller som du ikke forstår så bare spørg løs smiley
    Håber det hjælper ^_^

• #25   1. okt 2014 Ja, jeg har forstået det, kom bare til at skrive det, inden jeg havde læst beskederne. smiley Men jeg skal på ferie på tirsdag i 17 dage, så jeg tror jeg starter træningen efter det. smiley

Kommentér på:
Min pony har angst :(

Annonce