1.287 visninger
|
Oprettet:
Studie og hest {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Sagen er den, at jeg har forelsket mig i en hest, og så stå i et dilemma...
Jeg flytter til Århus om et år eller to for at læse til diætist - derfor vil økonomien ikke være ret god, tror jeg ikke? Jeg aner ikke hvor meget fritid man har tilovers til evt hest og arbejde.
Er der nogle herinde der kan fortælle mig hvad i gør, om i har råd og tid til hest og arbejde ved siden af sit studie??
Jeg går på HF nu, og det klarer jeg fint. Ved ikke om der er forskel på det og en uddannelse - det går jeg ud fra...
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Jeg har ca. 5 kvarters transport fra skolen og hjem + evt. ventetid. Så jeg er ofte hjemme kl. 16.
Jeg arbejder ca. 2 gange i ugen + weekender. Mine vagter er 1-4 timer lange + i alt 40 min. transport fra mit hjem. Mange af mine vagter ligger om morgenen inden jeg skal i skole (når jeg møder sent i skole), eller lige efter arbejde. Lektier bruger jeg ca. 1-1½ time på, udover det jeg indimellem læser i bussen.
I teorien har jeg tid til at ride hver dag, men jeg har ikke energi og overskud til det, og desuden heller ikke lyst til det. Dertil kommer, at jeg kommer sent hjem, og kun har ridebane uden lys, så der er ingen ridning om vinteren.
Men for mig vil det godt kunne lade sig gøre, hvis jeg stod et sted med ridehal, og hvis jeg har energi og lyst til det. :o)
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 191 Svar: 837
Der er vel ingen der skulle være igang med en diætist uddannelse herinde?
okt 2004
Men det er en ganske dum idé at lade være, hvis man ønsker at blive godt uddannet. :o)
Lektier og læsning er vel det samme? Når jeg siger lektier, mener jeg også læsning. :o)
sep 2008
Jaaah, mener det også som det samme, tror jeg fik kludret lidt rundt i det
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.507
Jeg har tid til at have hest, men kun fordi jeg ikke står alene med alle udgifter. For der er ikke tid til at arbejde ret meget ved siden af studie og hest.
jeg rider dog ikke konkurrencer længere og ærger mig ikke over hvis jeg må give hesten 3 fridag på en uge pga. studie
dec 2007
Følger: 158 Følgere: 153 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 556
MEN nu bor jeg også hjemme hos min far, som faktisk betaler alle andre udgifter end dem jeg har til hesten.
Jeg har ca 5 timers arbejde om ugen, mere har jeg ikk overskud til, så derfor ville det være umuligt for mig at få til at hænge sammen som udeboende
Der er mødepligt på mit studie, det er ikk fordi vi har vildt lange dage og mange gange har vi også fridage. Men grundet tendens til depression og stress så vil jeg ikk have stress med at nå både skole,arbejde og hest.
sep 2008
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Så jeg ville undersøge opstaldingsmulighederne ifht hvor du kommer til at bo i fremtiden også - så du ikke lige pludselig står og ikke kan finde noget som du rent faktisk kan betale. Tænker at Århus må være et ret dyrt område at have hest i - synes Randers er rigeligt dyrt men mon ikke det kun bliver værre jo større byen er
Well jeg har tre heste + 2 jobs, 3 kvarters kørsel ud til hestene og 1 times kørsel i skole. Sidste vinter stod de i boks - og ja, jeg var selv ude og lukke ud, ordne stald, fodre og lukke heste ind igen om aftenen (her er jeg streng og de kom ikke ind før end det var mørkt og tidligst kl 17). Er så heldig at jeg i år får en opstalder mere ind og stalden bliver ændret til løsdrift (hurra!) - så ja, hvis man har viljen kan man sagtens have hest selvom man er studerende. Man skal bare gøre op med sig selv hvad det er man vil - for som andre siger er mit sociale liv også lig 0 og jeg har været millimeter fra at gå ned med stress. Det er dog ikke hestene der gør at jeg ikke kan få hverdagen til at hænge sammen, men snarerer det faktum at jeg er nødt til at arbejde så meget ved siden af for at kunne betale dem
- Bare nøjes med at købe én hest og så skal du nok kunne klare det
Har endvidere en veninde som læser kost og ernæring (hvilket vist er den du skal ind på så ;)?) og hun har cirka samme fritid som mig - jeg bruger den jo så bare i stalden, hvilket hun ikke gør
sep 2008
Lige pt får jeg rundt regnet 10.000 udbetalt om måneden, hvor jeg arbejder ca 20 timer i ugen. Jeg har ca udgifter for 4000 til boligen, net osv, og brugte ca 2000-2500 om måneden på hest (den blev aflivet i sommers pga tarmslyng), uden dyrlægeregninger. Så det fungerede jo fint. Men jeg ved ikke om jeg kan arbejde så meget når jeg skal til at læse. Ved jo ikke rigtig hvor mange lektier der er.
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.507
Derudover er husleje, opstaldning osv. ofte dyre i studiebyerne.
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
jeg læser administrationsbachelor, og har 2 heste... den ene er så pensionist men han skal stadig have mad og et sted at bo...
jeg arbejder hver torsdag, hver 4. fredag, hver 4. lørdag og så 2 søndage i mdr. især de 2 søndage er gode, da det er 9 timers vagter med tillæg
maj 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 69
Jeg har også arbejde og så har jeg valgt at hver hest har fri hver anden dag (jeg rider dem skiftevis), så jeg også har tid til lektier og arbejde
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
Men jeg læste i Odense i 2 år og havde min hest med da jeg bare ikke kan undvær hestene og ridningen.
jeg fandt et sted på en gård udenfor Odense som lå tæt på en rideskole, så jeg kunne trække/ride og på rideskolen. Det var hjemme hos nogen private, hvor datteren havde en pony og de havde en lille stald med to bokse. Jeg gav 700 kr om måneden for det og skulle selv sørge for kraft foder til min hest.
Jeg fandt et job hvor jeg kun arbejdede i weekenderne som regel hver anden.
og jeg fik det hele til at løbe rundt på min SU og det jeg kunne tjene på mit weekend job.
Der var dog ikke råd til mærke tøj og cafe besøg og by ture hele tiden. men det var jeg også villig til at ofre for at kunne have min hest med.
Man kan hvad men vil, og hvis økonomien er stram kan du jo overveje et studie lån som suplement til din SU.
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 316
Jeg er ikke liiiige i seng hver aften inden kl 24, men det går fint.
Jeg arbejder hver anden weekend aftenvagt og tager lidt ekstravagter,
Men for mig fungerer det fint kun med weekendvagterne. (Mine forældre hjælper så også med halvdelen af udgifterne (de betaler 3000 om måneden)
DEt kan sagtens lade sig gøre - og i Jylland er det også billigere at have hest end her i KBH - det skal du nok klare. Held og lykke med hesten
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Jeg arbejder som tjener så det varierer meget - men en af de måneder hvor jeg havde mest arbejde jeg 60 timer ved siden af og dét var for meget, der kunne jeg slet ikke følge med. Men typisk arbejder jeg 10 timer om ugen, hvilket er fint
Jeg har ca. 8.000 - 9.000 kr at gøre med om måneden (nogle måneder mere) og der går en 3.000 om måneden til hest (har latterligt billig opstalding). Der så regnet smed og fast dyrlæge med. Min hoppe har dog været meget "syg" og har haft brug for kiropraktor / bindevævsmassør månedligt det sidste år - så kan vi lige ligge mellem 1000 og 1500 kr om måneden oveni
Bor med min kæreste og han betaler for bolig (3000 kr om måneden excl forbrug) og så er det mig der handler. Skal så gerne tilføje at han er sød til og hjælpe med at handle hvis jeg pludselig står med en akut syg hest og mit budget dermed smutter - boede jeg alene kunne jeg nok ikke klare det. Selvom han forbander hestene langt væk er han heldigvis meget forstående og er meget enig i at foder, dyrlæge osv til dem skal jeg under ingen omstændigheder spare på.
Har i år købt stråfoder hjem til hele vinteren i stedet for at jeg skal købe det fra måned til måned, så det håber jeg også bliver en god hjælp over vinteren + min hoppe har ikke brug for nær så mange behandlinger da hun endelig er ved at være rettet nogenlunde op igen (Y).
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
okt 2004
Så læs lige hvad hun skriver: "I Jylland er det også billigere at have hest end her i KBH" - Bemærk: Jylland. Ikke kun Århus. :o)
Så mon ikke hun bygger det på HELE Jylland, og ikke kun Århus. ;o)
Og så kan det altså også godt lade sig gøre at finde opstaldning i/omkring Århus til under 1500 kr. Om det kan lade sig gøre i KBH området ved jeg ikke.
okt 2004
sep 2008
apr 2010
apr 2010
Hvis Makong har dage hun ikke kan nå ud til hesten så skal den jo passes på anden vis...................
sep 2008
apr 2010
sep 2008
okt 2004
Jeg forklarer dig bare, at Katrine skriver at der er billigere i Jylland, og at hun altså derfor ikke udelukkende mener Århus. ;o)
okt 2004
En nem søgning på google viser fx denne http://xn--baskrlund-j3a.dk/
Ellers kan man jo køre en tur rundt, og gå ind til dem med heste, og spørge om man kan få sin hest opstaldet der.
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 316
Studie og hest