{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.287 visninger | Oprettet:

Studie og hest {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Sagen er den, at jeg har forelsket mig i en hest, og så stå i et dilemma...

Jeg flytter til Århus om et år eller to for at læse til diætist - derfor vil økonomien ikke være ret god, tror jeg ikke? Jeg aner ikke hvor meget fritid man har tilovers til evt hest og arbejde.

Er der nogle herinde der kan fortælle mig hvad i gør, om i har råd og tid til hest og arbejde ved siden af sit studie??

Jeg går på HF nu, og det klarer jeg fint. Ved ikke om der er forskel på det og en uddannelse - det går jeg ud fra...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Studie og hest
  • #1   14. aug 2014 Jeg går på ergoterapeutuddannelsen, og vi har typisk timer fra 8.15-14.10, nogle gange senere, nogle gange tidligere.

Jeg har ca. 5 kvarters transport fra skolen og hjem + evt. ventetid. Så jeg er ofte hjemme kl. 16.

Jeg arbejder ca. 2 gange i ugen + weekender. Mine vagter er 1-4 timer lange + i alt 40 min. transport fra mit hjem. Mange af mine vagter ligger om morgenen inden jeg skal i skole (når jeg møder sent i skole), eller lige efter arbejde. Lektier bruger jeg ca. 1-1½ time på, udover det jeg indimellem læser i bussen.

I teorien har jeg tid til at ride hver dag, men jeg har ikke energi og overskud til det, og desuden heller ikke lyst til det. Dertil kommer, at jeg kommer sent hjem, og kun har ridebane uden lys, så der er ingen ridning om vinteren.

Men for mig vil det godt kunne lade sig gøre, hvis jeg stod et sted med ridehal, og hvis jeg har energi og lyst til det. :o)

• #2   14. aug 2014 Tak for dit svar smiley det er jo nok forskelligt fra uddannelse til uddannelse hvordan det foregår. Ved at en der læser medicin fx ingen lektier eller opgaver har, og ingen mødepligt har (men man kommer selvfølgelig alligevel....) men at der så til gengæld er rigtig meget læsning og stof, eller sådan noget... Det er vel også en prioteringssag.

Der er vel ingen der skulle være igang med en diætist uddannelse herinde? smiley

• #3   14. aug 2014 Vi har skam heller ikke mødepligt eller pligt til at læse vores lektier. :o)
    Men det er en ganske dum idé at lade være, hvis man ønsker at blive godt uddannet. :o)

Lektier og læsning er vel det samme? Når jeg siger lektier, mener jeg også læsning. :o)

• #4   15. aug 2014 Ja, selvfølgelig. Det jo ens fremtid.

Jaaah, mener det også som det samme, tror jeg fik kludret lidt rundt i det smiley

• #5   15. aug 2014 Jeg læser/læste HAJUR sidste år og skal læse Jura i år.
    Jeg har tid til at have hest, men kun fordi jeg ikke står alene med alle udgifter. For der er ikke tid til at arbejde ret meget ved siden af studie og hest.

jeg rider dog ikke konkurrencer længere og ærger mig ikke over hvis jeg må give hesten 3 fridag på en uge pga. studie

• #6   15. aug 2014 Jeg læser til pædagog på VIA UC, og har både tid og råd til at have hest(e).
    MEN nu bor jeg også hjemme hos min far, som faktisk betaler alle andre udgifter end dem jeg har til hesten.
    Jeg har ca 5 timers arbejde om ugen, mere har jeg ikk overskud til, så derfor ville det være umuligt for mig at få til at hænge sammen som udeboende smiley
    Der er mødepligt på mit studie, det er ikk fordi vi har vildt lange dage og mange gange har vi også fridage. Men grundet tendens til depression og stress så vil jeg ikk have stress med at nå både skole,arbejde og hest.

• #8   15. aug 2014 Lykke - min plan var faktisk at vente med at købe hest, til jeg var færdig med min uddannelse. Men så står hesten der som sendt fra himlen... Jeg starter først på uddannelsen om 1-2 år, går pt i 2.hf... Det ville jo fint kunne lade sig gøre for mig nu, både økonomisk og tidsmæssigt. Til hverdag står jeg op 5.30 hvor jeg har en times kørsel til skole, og er først hjemme igen 16.30 - og det har været utrolig hårdt nogle dage at få sig slæbt ud til hesten, specielt i vinterperioderne. Så jeg kender godt til det, og der er ikke plads til ret meget andet, og det passet mig egentlig fint - er ikke ret social... Det med at det ikke er en "hård" uddannelse, beroliger mig lidt, for så kan det måske godt lade sig gøre jo. Skal ha snakket med min studievejleder - for jeg aner faktisk intet om uddannelsen, altså hvordan undervisningen foregår... Man kunne selvfølgelig også tage uddannelsen et andet sted, hvor det måske er billigere at bo.

• #9   15. aug 2014 Jeg har haft hest siden folkeskolen og i gymnasieårene stod hestene hjemme - så for mig er opstalding først blevet en udgift da jeg begyndte på uni og dét trækker virkelig tænder ud. Jeg har så også 3 heste, hvilket ikke ligefrem hjælper på dén front - men vil egentligt bare understrege at i bakspejlet var netop opstaldingen noget jeg skulle have haft mere fokus på for det er dyrt. Meget dyrt!

Så jeg ville undersøge opstaldingsmulighederne ifht hvor du kommer til at bo i fremtiden også - så du ikke lige pludselig står og ikke kan finde noget som du rent faktisk kan betale. Tænker at Århus må være et ret dyrt område at have hest i - synes Randers er rigeligt dyrt men mon ikke det kun bliver værre jo større byen er smiley

Well jeg har tre heste + 2 jobs, 3 kvarters kørsel ud til hestene og 1 times kørsel i skole. Sidste vinter stod de i boks - og ja, jeg var selv ude og lukke ud, ordne stald, fodre og lukke heste ind igen om aftenen (her er jeg streng og de kom ikke ind før end det var mørkt og tidligst kl 17). Er så heldig at jeg i år får en opstalder mere ind og stalden bliver ændret til løsdrift (hurra!) - så ja, hvis man har viljen kan man sagtens have hest selvom man er studerende. Man skal bare gøre op med sig selv hvad det er man vil - for som andre siger er mit sociale liv også lig 0 og jeg har været millimeter fra at gå ned med stress. Det er dog ikke hestene der gør at jeg ikke kan få hverdagen til at hænge sammen, men snarerer det faktum at jeg er nødt til at arbejde så meget ved siden af for at kunne betale dem smiley

- Bare nøjes med at købe én hest og så skal du nok kunne klare det smiley
    Har endvidere en veninde som læser kost og ernæring (hvilket vist er den du skal ind på så ;)?) og hun har cirka samme fritid som mig - jeg bruger den jo så bare i stalden, hvilket hun ikke gør smiley

• #10   15. aug 2014 F&F - haha, jeg tror jeg ville dø med tre heste smiley hvor meget arbejder du ved siden af? Og meget ligger dine udgifter sådan ca til hest og bolig? Ja, det er den uddannelse smiley

Lige pt får jeg rundt regnet 10.000 udbetalt om måneden, hvor jeg arbejder ca 20 timer i ugen. Jeg har ca udgifter for 4000 til boligen, net osv, og brugte ca 2000-2500 om måneden på hest (den blev aflivet i sommers pga tarmslyng), uden dyrlægeregninger. Så det fungerede jo fint. Men jeg ved ikke om jeg kan arbejde så meget når jeg skal til at læse. Ved jo ikke rigtig hvor mange lektier der er.

• #11   15. aug 2014 Der er en grænse for hvor meget du må tjene ved siden af SU.
    Derudover er husleje, opstaldning osv. ofte dyre i studiebyerne.

• #12   15. aug 2014 Det er et spørgsmål om planlægning og priotering...

jeg læser administrationsbachelor, og har 2 heste... den ene er så pensionist men han skal stadig have mad og et sted at bo... smiley

jeg arbejder hver torsdag, hver 4. fredag, hver 4. lørdag og så 2 søndage i mdr. især de 2 søndage er gode, da det er 9 timers vagter med tillæg

• #13   15. aug 2014 Jeg læser til finabsøkonom og har to heste. Jeg vil nok sige at grunden til at jeg har råd til to, er at jeg har en kæreste der tjener rimelig godt og derfor kan tage huslejen og forsikring på bilen smiley
    Jeg har også arbejde og så har jeg valgt at hver hest har fri hver anden dag (jeg rider dem skiftevis), så jeg også har tid til lektier og arbejde smiley

• #14   15. aug 2014 Nu ved jeg ikke hvor lang tid din uddannelse tager.
    Men jeg læste i Odense i 2 år og havde min hest med da jeg bare ikke kan undvær hestene og ridningen.
    jeg fandt et sted på en gård udenfor Odense som lå tæt på en rideskole, så jeg kunne trække/ride og på rideskolen. Det var hjemme hos nogen private, hvor datteren havde en pony og de havde en lille stald med to bokse. Jeg gav 700 kr om måneden for det og skulle selv sørge for kraft foder til min hest.
    Jeg fandt et job hvor jeg kun arbejdede i weekenderne som regel hver anden.
    og jeg fik det hele til at løbe rundt på min SU og det jeg kunne tjene på mit weekend job.
    Der var dog ikke råd til mærke tøj og cafe besøg og by ture hele tiden. men det var jeg også villig til at ofre for at kunne have min hest med.

Man kan hvad men vil, og hvis økonomien er stram kan du jo overveje et studie lån som suplement til din SU.

• #15   15. aug 2014 Jeg læser jura på KU og har hest ved siden af. Det fungerer fint - det handler om priortering. Skal jeg møde sent - tager jeg tidligt til hesten, hvor de andre så ville sove længe fx., og så har jeg resten af aftenen efter studie til at være med venner og veninder og læse osv. Og ellers tager jeg til hesten efter studiet.
    Jeg er ikke liiiige i seng hver aften inden kl 24, smiley men det går fint.
    Jeg arbejder hver anden weekend aftenvagt og tager lidt ekstravagter,
    Men for mig fungerer det fint kun med weekendvagterne. (Mine forældre hjælper så også med halvdelen af udgifterne (de betaler 3000 om måneden)
    DEt kan sagtens lade sig gøre smiley - og i Jylland er det også billigere at have hest end her i KBH - det skal du nok klare. Held og lykke med hesten

• #16   15. aug 2014 Makon the king:
    Jeg arbejder som tjener så det varierer meget - men en af de måneder hvor jeg havde mest arbejde jeg 60 timer ved siden af og dét var for meget, der kunne jeg slet ikke følge med. Men typisk arbejder jeg 10 timer om ugen, hvilket er fint smiley

Jeg har ca. 8.000 - 9.000 kr at gøre med om måneden (nogle måneder mere) og der går en 3.000 om måneden til hest (har latterligt billig opstalding). Der så regnet smed og fast dyrlæge med. Min hoppe har dog været meget "syg" og har haft brug for kiropraktor / bindevævsmassør månedligt det sidste år - så kan vi lige ligge mellem 1000 og 1500 kr om måneden oveni smiley

Bor med min kæreste og han betaler for bolig (3000 kr om måneden excl forbrug) og så er det mig der handler. Skal så gerne tilføje at han er sød til og hjælpe med at handle hvis jeg pludselig står med en akut syg hest og mit budget dermed smutter - boede jeg alene kunne jeg nok ikke klare det. Selvom han forbander hestene langt væk er han heldigvis meget forstående og er meget enig i at foder, dyrlæge osv til dem skal jeg under ingen omstændigheder spare på.

Har i år købt stråfoder hjem til hele vinteren i stedet for at jeg skal købe det fra måned til måned, så det håber jeg også bliver en god hjælp over vinteren + min hoppe har ikke brug for nær så mange behandlinger da hun endelig er ved at være rettet nogenlunde op igen (Y).

• #17   15. aug 2014 Katrine "DEt kan sagtens lade sig gøre - og i Jylland er det også billigere at have hest end her i KBH - det skal du nok klare. Held og lykke med hesten" hvad bygger du det på. Der er opstaldning i Aarhus fra ca. 1.500.- til 8.000.- så hvad mener du med billig smiley smiley smiley

• #18   15. aug 2014 Stutteri Haven - Nu er Århus altså ikke hele Jylland. :o)
    Så læs lige hvad hun skriver: "I Jylland er det også billigere at have hest end her i KBH" - Bemærk: Jylland. Ikke kun Århus. :o)

Så mon ikke hun bygger det på HELE Jylland, og ikke kun Århus. ;o)

Og så kan det altså også godt lade sig gøre at finde opstaldning i/omkring Århus til under 1500 kr. Om det kan lade sig gøre i KBH området ved jeg ikke.

• #19   15. aug 2014 Makong - Hvis du får perioder, hvor det slet ikke kan hænge sammen, så er der jo den mulighed, at du kan få en part til din hest, eller måske endda låne den ud i en periode. Du har også mulighed for at give hesten fri i en periode, hvis du ikke kan få tid til at ride den.

• #20   15. aug 2014 Jeg tror det med tiden, det skal jeg nok få til at hænge sammen på en eller anden måde. Jeg tænker måske mere økonomisk hvad der kan lade sig gøre. Men der er jo ikke andet for end at forhøre sig lidt rundt, og kigge løbende på nettet med opstaldningssteder osv. Der er jo alligevel to år til at "problemer" kommer, så mon ikke man kan nå at finde en god løsning inden? Hvis det går helt galt en periode økonomisk, kan man jo også tage et su-lån, det vil jeg selvfølgelig helst være fri for, men muligheden er der hvis det kommer til at sejle.

• #21   15. aug 2014 Hvis hun skal læse på uni så er Aarhus vist et aktuelt sted...... smiley Det har hun i hvert fald skrevet....

• #23   15. aug 2014 Hvis du skal have fuldpas med foder og ind og ud lukning, så ville det da være interessant at høre hvor det kan fås under 1.500.- smiley Jeg kender en der gerne vil finde til under 1.500.- hun har 3 heste, og kan ikke få mængderabat nogen steder.

Hvis Makong har dage hun ikke kan nå ud til hesten så skal den jo passes på anden vis...................

• #24   15. aug 2014 Man kunne jo også bo lidt udenfor Århus, så vil det hele måske blive lidt billigere? Eller skal man meget langt ud? No idea smiley

• #25   15. aug 2014 Ja du skal et godt stykke ud, desværre smiley

• #26   15. aug 2014 Øv smiley

• #27   15. aug 2014 Stutteri Haven - Ja, jeg er klar over, at hun vil studere i Århus. ;o)
    Jeg forklarer dig bare, at Katrine skriver at der er billigere i Jylland, og at hun altså derfor ikke udelukkende mener Århus. ;o)

• #28   15. aug 2014 Stutteri Haven - Jeg siger ikke, at man kan få fuldpas for under 1500 kr. for det kan man ikke særlig mange steder overhovedet. Jeg siger bare, at det kan lade sig gøre at finde opstaldning der er billigere end 1500 kr. Hvis man vil have det billigt, må man jo også ofre sig lidt.

En nem søgning på google viser fx denne http://xn--baskrlund-j3a.dk/

Ellers kan man jo køre en tur rundt, og gå ind til dem med heste, og spørge om man kan få sin hest opstaldet der.

• #30   16. aug 2014 Stutteri Haven - mener bare, at det generelt er billigere i Jylland - ikke specielt Århus smiley

Kommentér på:
Studie og hest

Annonce