{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når en vallak bedækker
  • #1   8. aug 2014 Smider den på fold kun med andre vallaker. Da det kan skade hoppen.

• #2   8. aug 2014
    Fjerner den fra hopper. Det er ikke sundt for hverken hoppen eller vallakken, men især ikke vallakken.

• #4   8. aug 2014 Man smider ikke hoppen på enefold altså?

(Jeg spørger måske om noget der ret indlysende, men jeg vil gerne høre hvad "man" gør, så jeg har mere at forholde mig til udover min egen mening/holdning smiley )

• #6   8. aug 2014
    Man skiller hestene ad. Og betyder det så de skal gå alene hvis man kun har to, så er det løsningen noget tid også kan man prøve igen.

Vallaken kan jo sagtens gå sammen med andre vallakker. Og hoppen med andre vallakker der ikke bedækker eller hopper.

• #7   8. aug 2014 Hvorfor skulle man smide hoppen på enefold, det er jo ikke den der er problemet?

Lad vallakken gå på fold uden hopper, så er den ged barberet

• #8   8. aug 2014 Gah - jeg har så dårlig forbindelse at alt jeg lige har skrevet er slettet >_<

Situationen er at min hoppe skal afsted på søndag, så det drejer sig om få dage, med mindre vallaken finder på at springe på mine små ponydamer, som går der altid (vallakken og min er "gæster").

I flokken er der min hoppe (som skal afsted søndag), vores to andre hopper, vores to vallakker og den bedækkende vallak + endnu en hoppe, som ejer af vallaken har (som den også har prøvet at bedække).

Vi var ude ved hestene om formiddagen hvor min hoppe viste tegn på brunst og så om aftenen hvor vallaken havde prøvet at springe på flere gange og gjorde det mens vi var der, så der blev lynhurtigt lavet en ekstra fold og der røg min hoppe og hendes "skygge" ind og gik natten og dagen efter, hvor hun hele tiden har travet frem og tilbage fordi hun var væk fra sin flok. I går kom vallak og ejers hoppe derind og de går og slapper af - men ejer er selvfølgelig ikke helt glad for at de går på den mindre fold og hun skal fylde vand i kar til dem. Og jeg kan jo godt se det fra hendes side af også jo.

Gah, det er bare så mega træls - jeg står med en hoppe der ikke kan rides fordi hun er øm og fyldt med små sår og problematikken med, hvem der har "ret" til at have sin hest i flokken.

• #9   8. aug 2014 Tja, endnu mere fordi vallakken faktisk kan gå der afslappet, mens hoppen ikke kan, ville jeg skille vallakken fra.
    Og er der kun tale om nogen få dage, burde det vel være til at overskue med vandkar osv (du kunne jo selv fylde det så den anden ejer ikke får ekstra arbejde ud af det)

• #10   8. aug 2014 Jeg fylder selvfølgelig vandkaret - for mig er det en selvfølgelig at man lige tjekker det når man alligevel er der og de får stråfoder af os også, så de mangler ikke andet end endnu mere plads og de andre i flokken.

Det er min mor der står for det at have heste der og også hende der har "sponsoreret" hegn, pæle og håndtag, balje og hø, så jeg har jo nok også dårlig samvittighed overfor hende, når nu vi alle står der gratis.

Men tak for alle jeres svar - jeg har ikke lige været i denne her situation før (heldigvis), så det er skønt man lige kan spørge herinde.

• Malene J
    Malene J Tilmeldt:
    dec 2006

Følger: 2 Emner: 11 Svar: 182
    #11   8. aug 2014 Kunne hestene ikke blive opdelt i køn?.

Selv om din hoppe, som nu er i brunst bliver rykket helt.. hvad vil i gøre, når de andre hopper kommer i brunst og den samme vallak hopper på dem? - For mig at se starter problemet bare til den til igen...

Så ja.. jeg ser lidt en løsning at opdele i køn, altså vallakker for sig og hopper for sig.. så slipper i vel også for en frustreret vallak. - Self er det surt med det mere arbejde, men nogle gange må man gå på kompromis for at hestene ikke skader hinanden smiley

• #12   8. aug 2014 Det er ikke muligt at opdele folden i to store og det har ikke interesse, ellers var det normalt den bedste løsning synes jeg smiley

Med de to "fastboende" damer er der slet ikke nogen diskussion da de bliver hos deres flok og så må den bedækkende vallak pænt være på den lille fold, det er bare nu hvor både min hoppe og vallakken er gæster at dilemmaet er opstået. I sidste ende er det min mor der bestemmer da hun står for det, men jeg synes det er rart lige at høre jer.

Egentlig synes jeg jo det er en fed ting at kunne have sine to heste stående gratis og ikke skal tænke på hvor hø og alt det andet kommer fra, selvom det ikke var den store fold.

• #13   8. aug 2014 altså hvor jeg står går alle hesten på én kæmpe fold, altså self kun hopper og vallaker, og der er rigtig mange heste.
    og det sker indimellem at nogen af valakerne forsøger at bedække hopper.. men vi skiller dem ikke ad, der er aldrig sket noget ved det. altså det er værst hvis de har for sko på så kan de komme til at lave et par rifter. men noget alvorligt eller store sår har aldrig været et problem.. så her vil de fortsat gå sammen i en stor flok.. og hestene ELSKER det! smiley

profilbillede
  • #14   8. aug 2014 Den løsning dur ikke selvom der er masser af plads og ingen sko på - Jeg står med en pony jeg pt ikke kan ride pga. af det og så vil jeg ikke risikere at stå med en uren hoppe heller.

Der er også lige den detalje at vallakken er hest (gætter på 160) og min hoppe er 141 og vores to andre er 130 og 118.

• #17   8. aug 2014 Jeg er så en af dem, der ikke farer sådan i flint over det ... min vallak har været oppe på hopperne et par gange - men kun fordi de selv lægger op til det. Ja, de har sågar jagtet ham rundt på folden, indtil han har givet op og bare gjort, som de ville have smiley Men hoppeejerne synes heller ikke, det er nogen skandale, så vi gør ikke noget ved det - for der er ingen mulig løsning, medmindre han skulle på sygefold, og det er ikke så stort et problem, at jeg ville byde ham et liv i ensomhed.
    Men hvis nogen skal skilles fra, ville jeg helt klart tage vallakken væk, det er jo trods alt den, der er problemet, og ikke hoppen.

• #18   8. aug 2014 Christina -og det lyder da ganske fantastisk. Problemet er at de faktisk kan lave ganske alvorlige skader på hinanden. vallakken fordi de jo nu engang kan være noget voldsomme når de springer på, og hoppen fordi hun kan finde på at sparke e.l. når han forsøger sig.
    Yderligere kan hoppen jo blive uren hvilket IKKE er ligegyldigt hvis man har den mindste lille overvejelse omkring avl.

Det er ikke sundt for nogen parter at de bare frit får lov at bedække. Og altefter hvilke heste der går sammen, er der jo osse en størrelsesforskel at tage højde for.

Min 3'erpony var nærmest i kronisk brunst da hun kom hjem på pension og skulle gå på fold med vores belgiervallak -og vallaken ville gerne bedække. Men det giver jo sig selv at DET ikke er en god plan, med en 3'erpony på omkring 300kg vil jeg tro, og så en belgier på 950...

• #20   8. aug 2014 Den gang min hoppe gik med en vallak det gjorde det proppede vi titure olie (mener jeg det hed) på lige over haleroden. Så var der ikke mere med dem smiley

• #22   8. aug 2014 At rende rundt efter dem og stoppe en bedækning VIL jeg bare ikke - Jeg løber ikke rundt på flere tønder land og jager rundt med dem. Dels vil flokken stresse over det og jeg vil dø af udmattelse :0)

• #24   8. aug 2014 Så sensitive er de ikke lige at jeg kan vifte med en pose eller sige "fy" på 500 meters afstand :0)

Som sagt er det en stor fold.

• #26   8. aug 2014 Lige et billede der vise en lille smule af folden.

profilbillede
  • #27   8. aug 2014 C.Sværke - Det er netop det som tydeligt forklarer at løsningen med at gå imellem dem ikke dur smiley

• #29   8. aug 2014 Hvor ser du at jeg opfatter det som at vil jeg skal gøre det? Jeg svarer blot tilbage på den teori med at det ikke er muligt i dette tilfælde smiley

• #31   8. aug 2014 Det er bare et generelt svar til forslaget, da emnet jo handler om hvad man gør i tilfældet med en bedækkende vallak.

• #33   8. aug 2014 Jeg giver det forslag videre til vallakkens ejer smiley

• #34   8. aug 2014 vil starte med at sige det ikke er min beslutning den måde de går på fold, jeg er blot opstaldet med en vallak..

og nu er det sådan at de har fået det til at fungere i rigtig mange år med denne kæmpe fold hvor alle hestene går sammen og der har aldrig været de problemer...

billedet var en meget lille del af flokken, der er heste i alle størrelser, lige fra 2'er pony til en hest på 180 cm. fjordhestene ser vi ikke rigtig hoppe på hopperne, det er mest de større heste, men alligevel aldrig nogen problemer..

• #35   9. aug 2014 Bliver lidt træls til mode, når en skriver.... Jamen det er ikke hoppen der er et problem....

Jow, det kan det faktisk godt være. Hun ved nemlig godt hvad en vallaks "dims" skal bruges til.

Og hopper kan være lige så stride som de tossede vallakker. Så lad vær og give en vallak skylden hver gang.

Sæt dig ud på folden og observer jeres flok i et stykke tid...

• #36   9. aug 2014 http://foderhallen.dk/produkter/13-mineralvitamin/892-brogaarden-perfect-gentleman-naughty-gelding/

Ejer af vallak der bedækker kan prøve at give sin hest dette, det er yderst effektivt.

jeg fik kastereret min 14 år gamle hingst, og til at begynde med viste han stadig hingsteadfærd overfor damerne, men efter 1 mdr på dette, ved han slet ikke hvad han skal med damerne, ud over at de er hans foldvenner. og når damerne er i brunst og står med måsen oppe i snuden på ham, glor han bare underligt og går væk fra dem.
    Her virkede det perfekt smiley

• #37   9. aug 2014 Persilla - skriver du det generelt eller specifikt til mig at jeg skal sætte mig ud på folden og observere? Og hvorfor så egentlig? Jeg er godt klar over at vallakken kun får lov at prøve på noget, hvis hoppen vil have det. Men uanset kan jeg ikke se hvad jeg får ud af at observere dem på hver deres fold, for de kommer ikke sammen igen - min hoppe tager afsted i morgen, så det ville være ret fjollet for mindre end én dag :o)
    (Obs - med så skønne heste i et så skønt område, så er det ret naturligt at man observerer dem, så det ER gjort også da de gik sammen smiley )

Stutteri Skovfogedstedet - det giver jeg lige videre til vallakejer. Det ville da være skønt for vallaken hvis den slipper for at skulle rende rundt og stresse pga. hopper.

• #38   9. aug 2014 Ja bestemt da, det må da være fordi hormonerne drøner rundt i kroppen på ham, og det er jo også synd for hesten smiley

jeg ved fra andre at det også har virket for dem, og her var det simpelthen perfekt, jeg har en så rolig og harmonisk hest, man kan slet ikke mærke på ham at han var hingst i 14 år og har bedækket flere gange, far til 6 føl, og vallak fra februar af i år smiley

• #39   9. aug 2014 Det er jo det - den her vallak stressede faktisk mere da min gik på den lille fold, for så var han nødt til at løbe frem og tilbage mellem hopperne, fordi flokken jo ikke blev stående det samme sted. Det er nu synd. Men jeg giver dit råd videre smiley

• #40   9. aug 2014 Ja jeg bliver en smule irriteret over dette emne... Hvorfor er det ALTID vallakken der er problemet??? smiley smiley Hvis hoppene ikke lader vallakken være i fred (som der nogle gange sker) så skal det gå ud over vallakken?? smiley Jeg mener bestemt at det er den hest der er problemet uanset køn skal flyttes. Er det vallakken så skal han flyttes men er det hoppen så skal denne flyttes! Bliver ret hidsig over de der mener at hoppene er hællige og de aldrig gør noget galt!! smiley Den sammenligning jeg nu giver er lidt voldsom men overdrivelse fremmer forståelsen. Men dette bliver næsten som de der giver pigen der melder en uskyldig fyr for voldtægt automatisk medhold fordi hun blev flov over sin handling dagen efter..... smiley

• #41   9. aug 2014 Hm, altså i det her tilfælde er det nok denne vallak, da de to andre vallakker ikke hopper på og denne vallak allerede har hoppet på to forskellige indenfor et par uger. Hopperne og to andre vallakker har det jo fint sammen.

Men jeg forstår dig godt Team Tindur - der skal to til tango, men emnet er oprettet for at høre hvad man normalt gør, ikke for at høre hvem der har skylden :o)
    Hvad ville du gøre i den her situation?

• #42   9. aug 2014 Som skrevet så ville jeg have flyttet ballademageren som i dette tilfælde er vallakken smiley Men du startet dit emne ud MEGET nøytralt, hvor du ikke lagde ud om du var hoppe/vallak ejer.(Thumbs up) smiley Og med det samme skrev 90%, ud med vallakken selv om du ikke havde skrevet hvem der var "synderen". Og det pisser mig af smiley

Mvh TT

• #43   9. aug 2014 PS - Dog skal denne IKKE gå alene men må få en vallak kammerat med smiley

• #44   9. aug 2014 Jeg kan godt lide når jeg får et objektivt svar og det får man bedst ved at være neutral smiley

• Nanna C
    Nanna C Tilmeldt:
    feb 2010

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
    #45   9. aug 2014 Jeg ville helt klart vælge at skille dem ad, gerne køns opdelt.
    Jeg måtte selv flytte min 3 års hoppe akut i starten af foråret hvor hun kom i brunst. Der hvor jeg havde hende gående gik de i en stor blandet flok, hvor der var 2 store DV vallakker på ca. 700kg stykket som synes hun var lidt for lækker. Hun vejede ca. 350 max 400 kg på daværende tidspunkt.
    De bedækkede hende skiftesvis i 1½ døgns tid og det endte desværre alligevel med trykkede ribben og skævheder i lænden,selvom jeg flyttede hende så hurtigt jeg kunne. smiley

• #46   11. aug 2014 Har selv egen pony der gør det.

Derfor har jeg aldrig vil ha en hoppe hvis nu det skete men da jeg fik freja gjorde han det ikke smiley så det handler vel om hvad hopper hesten kan med og hvem den ikke kan med? smiley

i skal jo tænke på nogen hopper nærmest tvinger hesten grundet de så skide skøre oveni deres brunst!

• #47   11. aug 2014 Persilla -jo jo, vi har skam osse en hoppe der er storslem når hun er i brunst. Men det er stadig vallakken der bedækker, og det vil han sandsynligvis osse gøre ved andre hopper i brunst, hvis de spiller lidt op til ham.
    Så problemet er altså den bedækkende vallak, og ikke det at hopper kommer i brunst.,
    Vallakken KAN flyttes så den går sammen med andre vallakker (eller i hvertfald hopper der ikke er brunst), hoppen stresser ifølge TS når den går adskilt fra sin flok.

Normalt kan en hoppe såmænd gøre sig rigtigt meget til., vallakken vil ikke ane hvad den skal stille op med det alligevel.
    Enkelte vallakker har dog ikke helt glemt det, så er hoppen ihærdig nok, jamen så springer de på... Man kan nu engang ikke forhindre samtlige hopper i at komme i brunst. Men man KAN skille vallakken fra hopperne.. og det er da i øvrigt noget mere simpelt og skaber mindre uro i flokken, end på skift at adskille de hopper der er i brunst

• #48   11. aug 2014 vi har pt en hoppe der er i brunst, og hun gør sig til overfor vallaken ( kun været vallak siden feb i år ) og han går sin vej, står hun og vil fjante, snuse muler og hvine vender han hovedet væk og igen han går væk.
    trods 14 år som hingst, ved han ikke mere hvad det vil sige, det virker som om han har fået ryddet overtagen smiley

• #49   15. aug 2014 Bliver ked af at læse at nogen stadig ikke kan se problemet og mener de skal have lov smiley de kan skade hinanden i en grad hvor de skal aflives og hoppen kan blive uren eller ødelagt indvendigt .. Derfor skal de altid skilles

Kommentér på:
Når en vallak bedækker

Annonce