Plag får lov til alt!? {{forumTopicSubject}}
God aften folkens.
Jeg står med et lille dilemma, som jeg godt vil have lidt feedback på, da jeg er lidt i vildrede..
Sagen er den, at jeg har taget nogle miniatureheste hjem som selskab til mine egne - en mor og en datter. Emnet her handler om datteren, som er 2 år gammel.
Hun er virkelig uopdragen, og de andre heste i flokken sætter hende overhovedet ikke på plads. Hun får bare lov til ALT, og de andre retter sig bare ind efter hende. Er det normalt?
Dét, at de andre ikke sætter hende på plads, gør samtidig, at hun tror, at hun også kan være strid overfor os mennesker.
Så sent som i går skulle hun flyttes fra én fold, til en anden. Hun patter stadig ved sin mor (!?!?!? hun er 2 år gammel, og hendes mor kan ikke magte at sige fra overfor hende??), og da min egen mor så forsøgte at flytte dem alle over på en anden fold, blev min plag åbenbart pludselig enig med sig selv om, at hun skulle have mælk ved sin mor. Derfor sparkede hun først ud efter min vallak (førehesten i flokken), som bare lod hende gøre det.
Dernæst trak min mor hende videre, for at få hende ordentligt ind på folden. På vejen sparkede hun efter en anden større vallak på flokken, mens min mor hårdt sagde "ah ah", men gik videre med hende, og denne vallak lod hende også bare gøre det.
Dernæst sparkede hun min mor, fordi hun ikke slap hende lige på det tidspunkt, som min plag altså mente, at hun skulle - OG HUN RAMTE ALTSÅ - ikke hårdt, men alligevel! Min skældte hende så ud og hævede stemmen, men plagen var bedøvende ligeglad og løb bare dominerende over til sin mor.
Dernæst løb hun hen til sin mor for at patte, hvilket moderen forsøgte at "sige" nej til, ved at markere med et bagben og lægge øre. Det resulterede i, at "føllet" sparkede hendes mor så hårdt i siden, at hun til sidst bare lod sin datter drikke.
Hvad sker der!? Plejer de unge ikke at blive sat på plads?
Jeg har arbejdet på flere stutterier, hvor unghestene var underst i hierarkiet, og hvor de blev sat på plads, når de gik over grænserne. Jeg har arbejdet meget med føl/plage/ungheste hos andre, men har aldrig haft min egen plag - derfor kommer dette lidt som et chok for mig.
Hun både stejler op af os, sparker ud efter os - eller bider i vores tøj, hænder og sågar i mit ansigt, hvis jeg kommer for tæt på (ikke for at true, men simpelthen i en slags leg, fordi hun ikke forstår, hvor grænserne går).
OBS: Hun er ikke ondskabsfuld og er en supercharmerende lille tøs, så det er slet ikke fordi, hun forsøger at være ond. Hun er meget imødekommende og elsker al slags opmærksomhed..
Jeg tror bare ikke, at hun har fattet, at der findes grænser hos både os mennesker, og hos andre heste.
Selv min vallak (førerhesten) har opgivet at sætte hende på plads. Hun vader bare ind i hovedet på ham, selvom han bider efter hende og markerer tydeligt, at hun skal smutte. Hun er SÅ ligeglad, at han ender med at lade hende være irriterende i stedet for at bruge krudt på at skælde hende ud - og han kan altså godt sætte de andre på plads, skal det lige siges!
Den anden dag bed min vallak hende i skulderen (efter at have lagt øre af hende længe), for at få hende til at give ham afstand (hun går SÅ tæt på, at han faktisk bliver skubbet ud af balance af hende, når han står og hviler). Da han bed hende, gav hun sig bare til at gnubbe "igen", som om hun tror, at han da ikke kan mene andet end at de skal nusse? Han bed hende flere gange for at markere, at hun altså skulle skrubbe af, men hun bliver bare stående, til han giver op?
Hvad er det, hun ikke forstår? og hvorfor gør min flok intet for at fortælle hende det?
Hvad skal jeg selv gøre? Hvor meget må jeg selv markere overfor hende? hun er jo ikke så gammel, så jeg ønsker stadig at give hende en positiv form for indlæring, men det er skisme svært, når hun ikke fatter en skid?
Jeg har kun haft hende i en måned, så jeg kender hende ikke så godt, og ved ikke helt, hvad hun har været igennem indtil nu. Derfor søger jeg råd, inden det går galt.
undskyld mit lange indlæg..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Nogle heste går bare rundt i deres egen boble og tager ikke særligt tungt at de andre er sure på dem. Og modsat så er der andre som min, der ikke tør nærme sig andre heste fordi hun er bange for de bider eller sparker.
Men nej, ikke alle hopper siger fra over for føllet og derfor kan det være nødvendigt og skille dem helt ad - her nok på hver sin ejendom, da jeg gætter på føllet er nået og blevet pænt seperationsangst.
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
Ja føllet er totalt morglad, så det kan godt blive et problem - tidligere ejer siger, at hun har forsøgt at skille dem ad og lære dem at være fra hinanden og brugt masser af tid på dette, men at de på det seneste inden flytningen blot har gået sammen igen pga. manglende tid.
Tænker du at hver sin fold er nok? Eller snakker vi HELT væk fra hinanden?
dec 2011
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 787
Har du evt. prøvet at skille moren og plagen ad, det går ikke at din plag stadig patter? Det er simpelthen synd for dens mor. Normalt fjerner man også føllet i 6-8 måneders alderen om man så beholder føllet og moren så er det meget normalt at fra vende det der da føllet ellers aldrig lærer at blive voksen.
Men prøv at være meget bestemt hvis hun gør noget som du IKKE vil have. dengang jeg arbejdede med ungheste, føl og plage fik de et ryk i tovet, et klap på bringen, en hævet stemme om en kommando på at bakke. Og sådan gør jeg stadig. Det har gjort at de heste jeg har arbejdet med har fået den respekt jeg har forlangt af dem, uden at blive bange for mig. For jeg tæsker dem ikke. Jeg markere meget tydeligt at nu skal den flytte sig, men jeg tæsker den ikke.
Har før prøvet at hesten rejste sig op af mig og der gør man bare det samme igen. Bakke, bakke, bakke. Og når hesten så ikke kan mere så bliver man ved til hesten har forstået at den skal styre sig.
Sig hvad I vil. Sådan gør JEG. Det virker og når jeg har gjort det hver gang der er kommet en meget uønsket adfærd bliver min hest let som smør at være omkring bagefter
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg tænker at du kan prøve med hver sin fold, men det lyder til de er ret knyttet så det kan være du står med to heste der kalder og evt. bryder ud fra folden.
Og derfor skal helt uden for se og hører vidde fra hinanden.
Men ja, jeg har oplevet det før - dog kun med to, men der var heller ikke rigtigt noget der fes ind overhovedet af andre hestes sure miner, bid, spark osv. - dyret vadede bare lige igennem som en tromle.
Og også ligeglad med led og andet. Det er ved plage jeg har oplevet det - så jeg ved ikke om det ændre sig når de kommer i træning og vænnes til signaler, at vige for ting osv.?
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
maj 2007
Følger: 77 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.479
Vi havde en lille en engang, som gik sammen med de større heste. Han var en lille terrorist og jagede rundt med min Arrogant som var en ældre herre men førehest på folden. Til sidst valgte arrogant at ligge sig ned på den lille, og aldrig mere var der problemer. Dette kan dog være farligt når det er stor DV vs. lille shetter. Så sæt hende i respekt, og evt fjerne hende fra mor.
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
Jeg vil forsøge mig frem.
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 61 Heste: 7 Emner: 32 Svar: 877
Fik et lille næsvis hingsteføl sidste år, han var virkelig højrøvet fra dag 1, det blev nu hurtig pillet af, da mor ikke lige var der mere.
I år har jeg så fået en lille primadonna, hvis noget ikke lige går efter hendes hoved, så nægter hun nogen former for kontakt, så står hun bare og gemmer sig bag mor og ser pisse fornærmet ud, meen den dag, mor ikke lige er skjold mere, så får piben en helt anden lyd
Pøj pøj med projektet
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Jeg kender kun islænderregi, hvor følgende er meget almindeligt, men er der ikke mulighed for at hun kan komme på unghestefold med en masse andre i en periode?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Plag får lov til alt!?