Det at hjælpe på stævnepladsen-forkert? Det at hjælpe på stævnepladsen-forkert?
Hej HG!
Jeg synes vi trænger til en lille debat, om hvorvidt man "må" hjælpe hinanden på stævnepladserne.
Her i sidste uge var jeg til stævne. Vi ankom på stævnepladsen og får hestene ud af traileren. Så snart vi stiger ud af bilen, ser vi en pige på omkring de 14 år, hun prøver at læsse hendes pony.
Hun står der i cirka en halv time, og ponyen var virkelig stresset. Vi kan se at den stang der opdeler pladsen i midten af traileren ikke er skubbet lidt til siden, så ponyen har mere plads at gå op i. Vi kan se at hun har bundet en masse snore (sådan noget som en rebgrime er lavet af) rundt omkring på ponyen, feks. Bagpå. De snore spændte ind omkring ponyen, og den syntes bestemt ikke at de var rart. Ponyen gik så ud af traileren gang på gang, og pigen gav bare slip da den gik ud.
Vi ville så tilbyde hjælp, så vi tog et longetorv med hen, og spurgte om vi skulle hjælpe. (Der havde hun forsøgt at læsse en time siden vi var kommet) pigen bliver MEGET sur, hun råber og skriger. Og hvad fanden bildte vi os ind, kunne vi ikke se at hun havde styr på det? "Skrid herfra, i skal ikke hjælpe" osv. Råbte hun. Så ja, vi gik væk uden at sige et ord.
- Var der forkert af os at tilbyde hjælp?
- Hvad ville du have gjordt?
- Var det okay at hun skreg sådan af os?
- Hvad ville du gøre hvis du havde mange problemer med at læsse din hest, og der kom nogen over for at hjælpe?
- Var det for meget at vi tilbød hjælp?
- Jeg må ærligt sige at jeg er målløs, at hun begyndte at råbe og skrige sådan af os.
feb 2011
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Svar: 1.221
Det kunne være det havde noget med hendes stolthed at gøre, at hun råbte og ikke ville have hjælp.. :))
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 743
dec 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Det du beskriver er jo egentligt helt generelt folks reaktion ofte hvis man kommer med råd uden at være bedt om det :o).
Hvis du ser en hest en hest der bukker, stejler e.l så er det også sjældent taget godt imod at du siger " jeg kunne se din heste gjorde sådan og sådan... Måske det her kunne hjælpe "
Eller en hest der går bag lod - hvad som helst.
Folk tager ikke imod råd ( eller sjældent ) medmindre de har spurgt selv.
dec 2011
dec 2011
- Men hun stod flere timer med den pony, og der var flere henne for at tilbyde hjælp.
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 86 Svar: 419
Jeg ville også have tilbudt at hjælpe hvis jeg havde haft forstand på at læsse heste. Jeg har aldrig læsset en hest før såeh.....
Jeg mener ikke det er okay at hun skriger så meget i nærheden af heste og hun kunne jo bare have sagt det pænt til jer.
Jeg havde sagt ja tak. Som jeg lige har skrevet har jeg ikke prøvet det før men jeg ville nok have hestens ejer med da jeg kun har parter. Men ellers hvis jeg var der alene og havde problemer ville jeg have sagt ja.
Det var da ikke for meget efter min mening! I ville jo bare hjælpe fordi I så hun havde så mange problemer.
Det var lige min mening om den sag.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Det med at erkende man er forkert på den og har brug for hjælp og råd, er bare ikke noget der lige er folks favorit, især ikke når de står i situationen.
dec 2011
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.403
det ville jeg også have gjort, og havde jeg fået den besked var jeg også bare gået min vej og tænkt det må hun da selv om..
enten er hun en møgkælet snotunge, der vil bestemme og gøre det hele selv, eller også var hun faktisk skide fosteret over hun ikke kunne få hesten op, at hun ikke kunne styre hendes temperament..
jeg har et par gange tilbudt min hjælp til folk til stævner, og enten takker de pænt ja tak til hjælpen, eller også afslår de det på en pæn måde
apr 2013
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 3.117
dec 2011
aug 2009
dec 2011
aug 2009
jun 2013
Følger: 40 Følgere: 32 Svar: 30
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
Jeg vil hellere end gerne ha folks hjælpe og jeg gir også gerne selv hjælp
dec 2011
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.748
Jeg synes ikke det var forkert at tilbyde hjælp, synes det var venligt af dig. Jeg havde selv tilbudt min hjælp, hvor jeg kunne. Synes ikke det var ok, at hun skreg af dig, når du pænt tilbød din hjælp. Havde det været mig, så var jeg - i den situation hvor det havde været min hest - nok også blevet rimelig vranten, hvis nogen spurgte om jeg ville have hjælp. Men jeg er også - på det punkt - lidt barnlig, kan selv xD
apr 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 231
Jeg endte med bare at sende hende et kæmpe varmt smil og prøvede at sende en masse positiv energi mod hende, og så gik jeg.
Det er helt vildt svært det der med, om man skal blande sig i, hvordan andre gør for at hjælpe. Man er jo heller ikke altid vild med det, hvis andre kommer med for mange gode råd. Især hvis man ikke er enig.
Men ja, jeg ville nok også være blevet skuffet, hvis jeg havde været dig Team Mølkjær, for man vil jo kun det bedste, når man tilbyder sin hjælp.
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 920
Hun var nok bare ret irriteret xD
Har engang hjulpet en pige, som ikke kunne læsse sin. Hun havde stået i en time og ponyen sprang jo rundt. Vi spurgte om vi skulle hjælpe og hun blev ret glad, og efter et kvarter, var den i trailer
Apropos det med trailer og stævne, så er der godt nok mange der må stå op timer før de skal afsted... Vi var til stævne for lidt tid siden, og da vi ankom stod der tre der ikke kunne få deres heste op (altså 3 forskellige heste)
Da jeg havde sadlet op og redet TO klasse (3 timer ca.) stod to af dem stadigvæk.. Da vi kørte en halv time efter uden bøvl, stod der stadigvæk en
Fatter ikke at folk ikke øver det noget mere, eller beder om hjælp eller finder noget det virker, inden de tager afsted
dec 2011
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.748
dec 2011
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 920
jun 2011
Følger: 18 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 1.153
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.729
Og synes bestemt godt hun ka svare ordentligt, for det er ik din skyld, at kræet ik vil op.
Og det er jo fair at takke nej, det har jeg selv oplevet, og sagt at hvis de sku få brug for hjælp, sku de bare sige til.
Min egen ka både være nem, og meget stædig.
Men jeg har lidt optur over, når min bare går ind, mens andre står og kæmper.
Samtid er min osse blevet "smidt" ind, fordi hun nægtede.
I en trailertræning har jeg oplevet hjælp, bare helt forkert.
Det sku være stille og roligt i hestens tempo, der kommer en og vil hjælpe, ku godt lige bruge en lille hånd/stemme bagved. (havde sagt det sku være roligt)
"hjælpen" ender med at klappe i hænderen, og hesten flyver i traileren, og flyver ud igen.
Hun blev så forskrækket, at jeg måtte gå 3 skridt tilbage.
Men men men, man ska hvert fald tale pænt!!
Det at hjælpe på stævnepladsen-forkert?