677 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Det at hjælpe på stævnepladsen-forkert? Det at hjælpe på stævnepladsen-forkert?

Hej HG!

Jeg synes vi trænger til en lille debat, om hvorvidt man "må" hjælpe hinanden på stævnepladserne.

Her i sidste uge var jeg til stævne. Vi ankom på stævnepladsen og får hestene ud af traileren. Så snart vi stiger ud af bilen, ser vi en pige på omkring de 14 år, hun prøver at læsse hendes pony.
Hun står der i cirka en halv time, og ponyen var virkelig stresset. Vi kan se at den stang der opdeler pladsen i midten af traileren ikke er skubbet lidt til siden, så ponyen har mere plads at gå op i. Vi kan se at hun har bundet en masse snore (sådan noget som en rebgrime er lavet af) rundt omkring på ponyen, feks. Bagpå. De snore spændte ind omkring ponyen, og den syntes bestemt ikke at de var rart. Ponyen gik så ud af traileren gang på gang, og pigen gav bare slip da den gik ud.

Vi ville så tilbyde hjælp, så vi tog et longetorv med hen, og spurgte om vi skulle hjælpe. (Der havde hun forsøgt at læsse en time siden vi var kommet) pigen bliver MEGET sur, hun råber og skriger. Og hvad fanden bildte vi os ind, kunne vi ikke se at hun havde styr på det? "Skrid herfra, i skal ikke hjælpe" osv. Råbte hun. Så ja, vi gik væk uden at sige et ord.

- Var der forkert af os at tilbyde hjælp?
- Hvad ville du have gjordt?
- Var det okay at hun skreg sådan af os?
- Hvad ville du gøre hvis du havde mange problemer med at læsse din hest, og der kom nogen over for at hjælpe?
- Var det for meget at vi tilbød hjælp?

- Jeg må ærligt sige at jeg er målløs, at hun begyndte at råbe og skrige sådan af os.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det at hjælpe på stævnepladsen-forkert?
  • #1   13. jul 2014 Hvis det var mig der stod i den situation at jeg ikke kunne læsse den, ville jeg ikke have noget imod hjælp...

Det kunne være det havde noget med hendes stolthed at gøre, at hun råbte og ikke ville have hjælp.. :))

• #3   13. jul 2014 Ja, det kunne godt være det var noget med hendes stolthed smiley

• #4   13. jul 2014 Hoppedullen: Det var mere om vi var gået over grænsen ved at tilbyde hjælp, og om du selv kunne finde på det? smiley

• #6   13. jul 2014
    Det du beskriver er jo egentligt helt generelt folks reaktion ofte hvis man kommer med råd uden at være bedt om det :o).

Hvis du ser en hest en hest der bukker, stejler e.l så er det også sjældent taget godt imod at du siger " jeg kunne se din heste gjorde sådan og sådan... Måske det her kunne hjælpe "
    Eller en hest der går bag lod - hvad som helst.

Folk tager ikke imod råd ( eller sjældent ) medmindre de har spurgt selv.

• #7   13. jul 2014 Der er jo mange der syntes det er for meget at hjælpe.

• #8   13. jul 2014 Netop Krikken, så måske var det for meget at tilbyde hjælp? :O)

- Men hun stod flere timer med den pony, og der var flere henne for at tilbyde hjælp.

• #9   13. jul 2014 Jeg mener ikke det var forkert da I mente at hun havde brug for hjælp og derfor tilbød at hjælpe.

Jeg ville også have tilbudt at hjælpe hvis jeg havde haft forstand på at læsse heste. Jeg har aldrig læsset en hest før såeh.....

Jeg mener ikke det er okay at hun skriger så meget i nærheden af heste og hun kunne jo bare have sagt det pænt til jer.

Jeg havde sagt ja tak. Som jeg lige har skrevet har jeg ikke prøvet det før men jeg ville nok have hestens ejer med da jeg kun har parter. Men ellers hvis jeg var der alene og havde problemer ville jeg have sagt ja.

Det var da ikke for meget efter min mening! I ville jo bare hjælpe fordi I så hun havde så mange problemer.

Det var lige min mening om den sag.

• #11   13. jul 2014 Ja det lyder da vist til at det var en fornærmet tøs smiley Det er da overhovedet ikke forkert, jeg tror alle kan være enige i, at det er helt i orden at tilbyde sin hjælp på en venlig måde.

• #13   13. jul 2014
    Det med at erkende man er forkert på den og har brug for hjælp og råd, er bare ikke noget der lige er folks favorit, især ikke når de står i situationen.

• #14   13. jul 2014 Vi kom, så gik der en time (Det kan godt være hun havde stået der i lang tid før vi kom) og så gik vi hen og spurgte om hun havde brug for hjælp. smiley

• #15   13. jul 2014 I gjorde bestemt ikk noget forkert ved at tilbyde jeres hjælp..
    det ville jeg også have gjort, og havde jeg fået den besked var jeg også bare gået min vej og tænkt det må hun da selv om..

enten er hun en møgkælet snotunge, der vil bestemme og gøre det hele selv, eller også var hun faktisk skide fosteret over hun ikke kunne få hesten op, at hun ikke kunne styre hendes temperament..

jeg har et par gange tilbudt min hjælp til folk til stævner, og enten takker de pænt ja tak til hjælpen, eller også afslår de det på en pæn måde

• #16   13. jul 2014 Det var pænt af jer at tilbyde hjælpen smiley Men tænker at hun kunne have været frustreret over enten at det gik så dårligt at få læsset hendes pony eller at det måske var gået rigtig dårligt da de red og der så ikke skulle ret meget til at slå hende ud .. (: Ikke at det er en undskyldning men det er måske en forklaring (:

• #17   13. jul 2014 Hmm.. Men kan man ikke svare folk ordenligt alligevel eller? smiley

• #18   13. jul 2014 det er desværre ikke altid folk kan finde ud af det... det kan især være svært hvis man allerede er oppe i det røde felt

• #19   13. jul 2014 Nej okay smiley

• #20   13. jul 2014 tror desværre bare du har været uheldig med hvem du støt på.. det skal du ikk tænke nærmere over, og lad det ikk afholde dig fra at tilbyde hjælp en anden gang.. de fleste folk er ret flinke

• #21   13. jul 2014 Hvis det var min pony der ikke ville ind ville jeg blive lykkelig over at få hjælp!!!

• #22   13. jul 2014 Jeg var selv her for en uge siden den der stor og ikke kunne få kræet op i traileren.... Vi stod mig, min mand og en veninde holdte vores føl. Så kom der lige 3 gutter forbi og tilbød deres hjælp. Jeg var dem meget taknemmelig og de fik min hoppe op.

Jeg vil hellere end gerne ha folks hjælpe og jeg gir også gerne selv hjælp smiley

• #23   13. jul 2014 Lyder godt, jeg tænkt pludselig bare på om vi havde gjort noget forkert? smiley

• #24   13. jul 2014 Altså....
    Jeg synes ikke det var forkert at tilbyde hjælp, synes det var venligt af dig. Jeg havde selv tilbudt min hjælp, hvor jeg kunne. Synes ikke det var ok, at hun skreg af dig, når du pænt tilbød din hjælp. Havde det været mig, så var jeg - i den situation hvor det havde været min hest - nok også blevet rimelig vranten, hvis nogen spurgte om jeg ville have hjælp. Men jeg er også - på det punkt - lidt barnlig, kan selv xD

• #25   13. jul 2014 Jeg var tilskuer til et springstævne, og der var en pige, som red en hest, der konstant refuserede. Det var helt tydeligt hvorfor. Hun drev og drev mod springet, men trak samtidig tilbage i tøjlerne umiddelbart før springet (tror hun gjorde det ubevidst, fordi hun var nervøs) Jeg havde sådan lyst til at sige noget til hende, men var godt klar over som Krikken siger, at folk bliver endnu mere frustrerede, hvis man prøver at blande sig, også selvom det er på en pæn måde.
    Jeg endte med bare at sende hende et kæmpe varmt smil og prøvede at sende en masse positiv energi mod hende, og så gik jeg.
    Det er helt vildt svært det der med, om man skal blande sig i, hvordan andre gør for at hjælpe. Man er jo heller ikke altid vild med det, hvis andre kommer med for mange gode råd. Især hvis man ikke er enig.
    Men ja, jeg ville nok også være blevet skuffet, hvis jeg havde været dig Team Mølkjær, for man vil jo kun det bedste, når man tilbyder sin hjælp.

• #26   13. jul 2014 Jeg havde gjort det samme som dig smiley
    Hun var nok bare ret irriteret xD
    Har engang hjulpet en pige, som ikke kunne læsse sin. Hun havde stået i en time og ponyen sprang jo rundt. Vi spurgte om vi skulle hjælpe og hun blev ret glad, og efter et kvarter, var den i trailer smiley
    Apropos det med trailer og stævne, så er der godt nok mange der må stå op timer før de skal afsted... Vi var til stævne for lidt tid siden, og da vi ankom stod der tre der ikke kunne få deres heste op (altså 3 forskellige heste)
    Da jeg havde sadlet op og redet TO klasse (3 timer ca.) stod to af dem stadigvæk.. Da vi kørte en halv time efter uden bøvl, stod der stadigvæk en smiley
    Fatter ikke at folk ikke øver det noget mere, eller beder om hjælp eller finder noget det virker, inden de tager afsted smiley

• #27   13. jul 2014 Enig Emma, forstår heller ikke hvorfor folk ikke træner det inden! smiley

• #28   13. jul 2014 Kan jo ske, at ens pony plejer at gå lige op, men lige pludselig ikke vil. Det er jo svært at træne sig fra, at ens pony fx stresser op ved stævner og derfor ikke vil gå i trailer smiley

• #30   13. jul 2014 Det kan godt være at ponyen stresser, ja smiley

• #32   13. jul 2014 Hippie: Det er selvfølgelig rigtigt, men hvis den går lige op hjemme, burde det ikke tage en time ude. Så må man køre ud og træne. Den er jo vant til at gå op smiley

• #33   13. jul 2014 Min far har prøvet det samme, hun havde stået med hesten da vi ankom og 1,5 time senere da vi skulle hjem stod hun der stadig. Vi havde et longetov og min kom over og spurgte om hun ville låne det eller have hjælp. Samme sure svar fik han. Jeg har selv været den pige, med en hest der gik fint op i traileren ud til stævnet, første gang vi nogensinde kører med en hest, og hesten vil bare ikke med hjem igen. Da nogen trådte til med et longetov og en hjælpende hånd lidt efter 1 time var vi lykkelige smiley Ejer havde aldrig selv oplevet problemer med læsning, så det kom helt bag på os.

• #34   13. jul 2014 Synes ik det forkert at tilbyde, for nogen har måske lidt svært ved at spørge, selv om de gerne vil ha det.
    Og synes bestemt godt hun ka svare ordentligt, for det er ik din skyld, at kræet ik vil op.
    Og det er jo fair at takke nej, det har jeg selv oplevet, og sagt at hvis de sku få brug for hjælp, sku de bare sige til.
    Min egen ka både være nem, og meget stædig.
    Men jeg har lidt optur over, når min bare går ind, mens andre står og kæmper.
    Samtid er min osse blevet "smidt" ind, fordi hun nægtede.

I en trailertræning har jeg oplevet hjælp, bare helt forkert.
    Det sku være stille og roligt i hestens tempo, der kommer en og vil hjælpe, ku godt lige bruge en lille hånd/stemme bagved. (havde sagt det sku være roligt)
    "hjælpen" ender med at klappe i hænderen, og hesten flyver i traileren, og flyver ud igen.
    Hun blev så forskrækket, at jeg måtte gå 3 skridt tilbage.

Men men men, man ska hvert fald tale pænt!!

Kommentér på:
Det at hjælpe på stævnepladsen-forkert?

Annonce