{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.073 visninger | Oprettet:

Hvordan valgte i jeres nye hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg står i den situation, at jeg er ved at lede efter min nye dressurhest.

Jeg har været ude og se på 7 heste, filmet dem osv. Der er 3 heste ud af de 7, som jeg egentlig godt kunne tænke mig.

De er alle gode på hver sin måde.
Der er 2 vallaker og en hoppe. Egentlig er jeg mest til vallakker. Men hoppen er bare den bedste ridemæssigt. Ikke at vallakkerne er dårlige - slet ikke. Vallakkerne har begge det fantastiske temperament jeg sørger i min kommende hest.

Uha, jeg synes virkelig at det er svært!

Derfor vil vil jeg gerne høre jer andre. Hvad valgte du hest ud fra? Var den perfekt på ALLE områder? Var der kun en eller var der flere heste du vaklede i mellem? Har du nogensinde fortrudt et heste køb? Ja, alt er lidt forvirret smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan valgte i jeres nye hest?
  • #1   10. jul 2014 Vælg den du har bedst kemi med. Hvis du har fundet den rigtige, er du ikke i tvivl! smiley

• #2   10. jul 2014 Du kan mærke med det samme, hvilken der er korrekt, jeg ville hvis du har mulighed for det prøve de 3 igen, og mærke hvor kemien er bedst, hvor du ikke kan få smilet væk igen, og hvor du bare er forelsket smiley

• #3   10. jul 2014 jeg fik det nærmest smidt lige i hovedet smiley men jeg er glad for det smiley

• #5   10. jul 2014 Hvis de alle tre står samme sted ville jeg ikke forvente at få prøve alle tre igen, men to kan du nok sagtens smiley Så tag den hest der er mindst perfekt. Tag ALT med..Kemi, udseende og ridelighed og vælg den ene fra. Og så koncentrer dig om de to andre og hvem der får dig til at skinne både udvendig og indvendig smiley Måske det ikke er nogle af de?? smiley

Mvh TT

• #6   10. jul 2014 Tak for svar.
    Den første hest jeg så (en af vallakkerne) have jeg super kemi med og havde den i tænkerne mens jeg prøvede de 4 efterfølgende heste. 6. hest var hoppen og hun var også rigtig sød, men følte ikke helt det samme som med den første vallak. Dog er hoppen meget lækker ridelig, er bedre bygget, bedre overlinie osv.
    Vallakken som jeg var ude og prøve igår var rigtig sød, lidt reserveret (men blev meget bedre på den korte tid vi var der) samtidig var han også dejlig og være på og fint bygget.

• #7   10. jul 2014 Jeg søgte min kommende springhest, for snart 6år siden, enten skulle den være godt redet og vant til at springe, eller os skulle den være utilredet men med masser af kapacitet til springning..

Jeg endte med at købe en utilredet vallak som aldrig havde set et spring før jeg mødte ham, og var en noget robust hest (dog med lette gangarter), og en smule mindre end jeg søgte..
    Jeg vidste det i det øjeblik jeg så hans øjne på staldgangen, der var jeg ikke i tvivl selvom han slet ikke var det jeg søgte..
    Vi har 6års dag om 19dage smiley

Min anden vallak var lidt noget spontant, var ikke mig der skulle have hest men min bror..
    Jeg skulle bare være forsøgskanin da min bror ikke har redet ret meget siden han var lille..
    Jeg kom ind og så det her kæmpe monster af en hest på 176cm og tænkte bar nu skal jeg dø, men i det øjeblik jeg sad på ham vidste jeg at jeg ville eje ham, så det endte med at jeg købte ham selvom jeg ikke søgte hest smiley

Og sådan har jeg en masse historier smiley

• #8   10. jul 2014 TS - Du har allerede bestemt dig smiley Medmindre du skal op og ride de helt store klasser og ikke tror "den valgte" kan klare det med tiden!

• #9   10. jul 2014 Jeg synes godt nok det er svært!
    Jeg søger en dressurhest, som er lidt ridelig og jeg kan komme ud og starte stævner på. Samtidig er jeg ikke til de heste som ser spøgelser alle sted og som jeg kan ride alene på tur på.

Hvis man skulle stille dem op med kvaliteter:
    Vallak 1: jordens bedste temperament og kold i røven, for at sige det mildt. Er redet rigtig meget på tur og i trafik og siger intet til det. Fin ridelig, men med lidt lavt ansat hals og mangler lidt stabilitet på trøjen og fremdrift, 9 år.
    Hoppe: udemærket temperament, har dog ikke prøvet så meget såsom tur ridning i skov og trafik. Super lækker ridelig! Flot bygget, god overlinie osv. Fin holdning, ok fremdrift. Er lidt krybbebider og har en vorte i gjordlejet, 11 år.
    Vallak 2: Sød på stald, lidt reserveret, men blødte hurtigt op. Godt temperament. Skulle være god på tur og trafik. God energi uden at være ustyrlig i ridning. Mangler lidt stabilitet på tøjlen. Fin fremdrift. 11 år

• #10   10. jul 2014 Jeg var ude at prøve mindst 25 heste over et års tid inden jeg fandt min. 3 år siden.
    Jeg faldt for ham fordi han var fuldstændig ligeglad med larm og al trafik og så var han bare rolig men kunne sagtens tændes . Alle mine kriterier var opfyldt . Nu holder jeg enormt meget af ham pga. hans kæmpe personlighed .

• #11   10. jul 2014 Jeg havde valgt vallak 1 . Uden tvivl .

• #12   10. jul 2014 Men hvor langt vil du nå i dressuren og hvilken har bedst gangarter, og har bæring nok til at kunne lave svære øvelser smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #13   10. jul 2014 Jeg vælger hest ud fra den følelse jeg får når jeg sidder på ryggen af den..

• #14   10. jul 2014 Var først ude at se min Felix med stor usikkerhed, overhovedet ikke sikker på at det skulle være ham der skulle være min nye hest, men da jeg så mødte ham, kunne jeg bare mærke at vi klikkede, og nu er han min smiley

• #15   10. jul 2014 Niveau mæssigt er det LA klasserne jeg går efter. Hvis man kun skulle vælge ud fra ridning så er hoppen den bedste og den der kan komme længst. Men omvendt så har vallakkerne og rutinen i at komme i skov/trafik og tænker frem med stævnepladserne, hvor jeg er lidt usikker på hoppen, når hun ikke er vant til den slags.

• #16   10. jul 2014 Så ville jeg vælge vallak 1 smiley

• #17   10. jul 2014 For mig lyder det som om du skal søge videre..

Jeg har flere gange købt heste som jeg ikke havde helt den der følelse af at det bare skulle være den, og de er solgt efter max 1år..

De 2 drenge jeg har nu har jeg haft den følelse ved og den ene har jeg haft i 6år, og den anden i 1år og forventer bestemt ikke han skal nogen steder de næste par år..

• #19   10. jul 2014 Var meget nemt for mig. Hun var rolig og ikke bange for noget, hun havde en rolig galop + det gjorde ikke ondt i min ryg at sidde på hende på trods af hendes store gangarter, hvilket jeg ellers normalt får. Så det var hesten for mig smiley

• #20   10. jul 2014 Du skal vælge den hest du tror, du kan komme længst med og som du kan mærke at der er en kemi med! Når du har redet på den, skal du ikke kunne få smilet væk, og bare ikke være i tvivl om at det skal være den!

Da jeg skulle finde ny hest, var jeg ude og prøve 3 forskellige! Men var slet ikke i tvivl om hvilken en af dem jeg skulle have. To af dem løb med mig, og vi fungerede ikke rigtigt sammen! Dimma, var den sødeste og den som jeg kunne udvikle og komme længst med! Så derfor valgte jeg hende smiley

• #21   10. jul 2014 Hvis du er i tvivl er det ikke den rigtige vil jeg mene.

De heste jeg har og har haft der har jeg ikke været i tvivl da jeg har taget fra stedet hvor jeg har prøvet dem, det er en mave fornemmelse man bare har ;), jeg har prøvet mange heste efterhånden og mange har sikkert været bedre egnet til det jeg skulle bruge dem til men kemien og mavefornemmelsen har bare ikke været der..

Når du prøver den perfekte hest, så er du ikke i tvivl...

• #22   10. jul 2014 Ville ikke købe en hest, bare pga. dens talent eller sådan noget. Hvis hesten er det man søger, men måske ikke lige så dygtig, så er det jo noget man kan arbejde på. Man har den vel, for at udvikle sig med den smiley

• #23   10. jul 2014 Tusind tak for svar alle sammen!

Det med at jeg ikke er i tvivl, når jeg finder den rigtige vil jeg tildels give ret i.
    Hestene jeg vakler i mellem har netop noget særligt, ellers sad de ikke så godt og grundigt fast i mit lille hovede. Jeg har fra starten af sagt til mig selv: "nu skal du ikke bare forelske dig i en hest" og tror det er det der måske holder en lidt "tilbage". Jeg kan se mig med dem alle. Men som skrevet så er det også forskellige kvalifikationer de har.

• #24   10. jul 2014 Synes helt klart du skal vælge den med den personlighed du bedst kan lide. Du kan altid træne den til at blive bedre ridemæssigt smiley

• #25   10. jul 2014 Du skal da bare vælge alle tre smiley

• #26   10. jul 2014 Jeg syntes næsten ikke at man kan være i tvivl. Jeg har ikke været i tvivl i hvertfald.
    Nu har jeg aldrig valgt hest ud fra talent og slet ikke ridemæssigt. Nu holder jeg også mest af jordtræning, men det gælder vel lidt for det samme.
    Når jeg har kigget på heste, så har de 'talt' til mig, eller også har de ikke. Der skal være en særlig følelse, som bare fortæller en om det er den rigtige, eller ikke. De heste jeg har fungeret bedst med, har jeg lige fra starten af kunne mærke var den rigtige.
    Men mon ikke det er lidt individuelt, hvor vidt man har det mht. Til 'følelse af den rigtige hest' smiley

• #27   10. jul 2014 Og ja min pige er ved at gøre mig vanvittig, fordi hun er meget generet af insekter, men jeg elsker hende nu alligevel. For på alle andre områder er hun perfekt, og det at hun er generet af insekter kan hun jo ikke rigtig gøre for smiley

• #28   10. jul 2014 Jeg havde valgt en hest med fremdrift, det er meget sjovere at ride dressur på.

• #29   10. jul 2014 ... Igen - tak alle sammen smiley
    Maja og Ida: ja tak, det ville jeg gerne. Meeen det er nok også i overkanten smiley
    Jeg har i dag siddet og kigget videoerne igennem igen og igen. Puha.

• #30   11. jul 2014 Den der passer bedst med dig personlighedsmæssigt, den som du bedst kan mærke vil samarbejde med dig smiley

• #32   11. jul 2014 Har også læst dit indlæg på HN, og jeg ville springe udenom hoppen med vorten i gjordlejet. Det bliver du virkelig træt af i længden smiley

• #33   11. jul 2014 Da jeg kiggede efter ny pony, prøvede jeg en masse smiley og kunne tilsidst bare mærke at det skulle være den, og vi passede så godt sammen og der gør vi stadig smiley

• #34   11. jul 2014 Prøv dem engang mere, og hvis du så stadig er i tvivl så tag ud at prøve nogle flere.

• #35   19. jul 2014 Først til dit valg:
    Jeg villr gå langt uden om hoppen. Vorten i gjordlejet kan komme til at geere hende voldsomt. Krybebideriet kan måske blive bedre med andet foder, ellers ville jeg frygte mavesår.

Så af de 3 valgte jeg den første.

Men SKAL det være en af de 3?
    Prøv da nogle flere og se om det stadig er de 3 du vender tilbage til.

Da jeg købte hest forige gang, prøvede jeg 27 før jeg fandt den rette.
    Sidste gang valgte hesten mig, men hun er købt med hovedet og ikke med hjertet (som jeg menet skal vælge) jeg skulle ikke have hest, men hende her var så billig og af sådan em kvalitet at der SKAL man slå til!
    Jeg fik ogås klemt mig indimellem andre interesserede og tog hesten med hjem som beset.
    Men havde jeg nu været på seriøst hestekig så havde jeg prøvet en masse andre også smiley

Følg dit hjerte, men er du i tvivl då prøv nogle flere - og prøv dem igen smiley

Kommentér på:
Hvordan valgte i jeres nye hest?

Annonce