{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
714 visninger | Oprettet:

Nogle gode råd til "nervevraget"? {{forumTopicSubject}}

Jeg er en meget nervøs rytter, som ikke tåler at hesten "teer" sig = dvs. at hesten er lidt for frisk, "hopper" og den slags når jeg er i skoven, for så går jeg oftest i panik.

Grunden til at jeg er nervøs i skoven er, at jeg mange gange har prøvet at min hest stak af med mig i skoven - tidligere parter og den slags - så jeg har længe slet ikke turde bevæge mig udenfor en indhegnet bane. Jeg er dog kommet ud igen, og kan ride i skoven på den part jeg har - som jeg dog har sagt op pr. 1. juli - nu og kun hende. Hun er unghest, men utroligt rolig og jeg stoler på at hun ikke løber nogen vegne.

Men hvordan får jeg overført den "ro" - for er jo stadigvæk urolig og utryg, men det er langt mindre og jeg tør galopere på hende i skoven fordi hun ikke løber nogen vegne - jeg har på hende til en anden hest? Handler det bare om at vænne sig til den nye hest?

For her for nogle uger siden købte jeg verdens sødeste hest. Hun vil dog gerne frem i skoven, og jeg har tænkt på at give hende martingal på, for at være sikker på at kunne holde hende i skoven + for at gøre mig selv lidt mere tryg ved det at ride hende i skoven. Men er det nu også en god idé? Det er nemlig ikke planen, at jeg altid skal ride med martingal i skoven, men at jeg skal smide den igen på et tidspunkt, når jeg er 100% tryg ved hende. Men lige nu bliver det ikke til så meget andet end skridtture og en lille bitte smule trav, fordi jeg er bange for at hun smutter.

Hvad tænker I? Har I nogle gode råd til den nervøse rytter, som elsker at ride i skoven, så vil jeg tage imod dem med kyshånd.

I forvejen sidder jeg og synger, når jeg rider i skoven, når jeg bliver nervøs/utryg. Det får mig til at stresse lidt ned, og min hest til - som regel at lytte til mig - men det hjælper desværre ikke altid smiley

- Hilsen det 17 årige nervevrag som har reddet så længe, at skovture ikke burde være et problem smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nogle gode råd til "nervevraget"?
  • #2   27. jun 2014 Problemet er bare, at jeg ikke bare kan "tage mig sammen og sætte mig i respekt", fordi jeg ganske simpelt går i panik. Har til daglig forskellige panikanfald, men de fleste af dem er på hesteryg smiley

• #3   27. jun 2014 Jeg er ligesom dig. Jeg har taget det meget med ro, og kun taget meget korte ture til at starte med, for at finde roen. Jeg synger os for mig selv, og trækker vejret tungt. Hvis jeg virkelig bliver nervøs et sted, står jeg af for at finde min indre ro igen, og ja det kan godt tage 10 min før det sker, eller jeg rider hjem igen, for at sige ok, vi kom da afsted. smiley jeg har gjort dette i 2 år nu, og jeg kan ride de fleste steder idag, dog er jeg altid nervøs stadig, men blevet bedre til at styre det. At tage ekstra udstyr på, er en god ide indtil du kender hesten, for at du får en god oplevelse af det, og du er tryg. Men. Mit råd, pres dig aldrig mere end du selv er 100% tryg ved det, så heller bruge længe tid på det.

• #4   27. jun 2014 Der gik 4 år før jeg red galop. Så ja jeg har brugt langtid, og er selv skovtur rytter.

• #6   28. jun 2014 Dragvik:
    Jeg har ingen problemer med at gå en tur i skoven med heste, det er det jeg gør hele sommeren med turister smiley

• #8   28. jun 2014 Charlotte: Maybe? Tror jeg skal prøve det smiley

• #9   28. jun 2014 Jeg er selv meget nervøs for at min hest skal stikke af og jeg kæmper meget med min angst. Det går meget bedre nu og jeg kan mærke der ikke er lang tid til at jeg er næsten er ovre det.

Det jeg gør er at jeg har en sætning som for mig til at slappe af: 'jeg kan klare det, jeg bliver siddende på og jeg kan stoppe hende'.
    Det er helt vildt så meget den hjælper. Jeg har flere gange oplevet at jeg har sagt den højt og wupti falder både hest og jeg til ro.

Ellers gør det der gør dig tryg. Normalt går jeg ikke ind for martingal, men hvis du føler dig mere tryg ved at have den på, så synes jeg det er helt ok!:)
    Jeg ridder også med ridevest, bid og sadel og lidt for korte bøjler, da det er ting der gør mig tryg smiley (inden jeg blev nervøs for min hest, red jeg uden bid og oftes uden sadel og næsten aldrig med ridevest)

Men ja, synes du skal gøre det du føler dig tryg ved, find en sætning og træk vejret dybt når du bliver nervøs smiley
    Held og lykke! smiley

Kommentér på:
Nogle gode råd til "nervevraget"?

Annonce