19. nov 2004 Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
Er vi blevet for pylrede? {{forumTopicSubject}}
Jeg undres. Jeg er medlem af diverse hestegrupper på facebook og jeg har en bruger hos HesteGalleri. Jeg synes tendensen er over-pylleri. For at komme med eksempler:
- en havde oploadet et billed af en hest med en mindre allergisk reaktion fra insektbid (hun havde skrevet at man kunne se instikstedet) og havde tilkaldt dyrlæge ASAP
- en anden spurgte til hvorfor hendes nytilredede unghest slog med hovedet i trav på buet spor og kom med diverse løsningsforslag - tænder, bid, sadel etc, hvorimod i mine øjne er det tegn på en unghest uden balance og styrke.
Jeg siger ikke, at det er forkert at tænke i tænder, bid, sadel, ryg retningen, jeg synes bare det tendeserer til det istedet for at
gå lige et spadestik dybere. Det er så fedt at der er kommet mere fokus på udstyret og at det skal passe. Jeg synes bare tit, der bliver pylret for meget istedet for at slå koldt vand i blodet og vente en dag (alt efter situation selvfølgelig ;-))
Det kan selvfølgelig være uvidenhed men så tænker jeg at man ikke er klar til at have hest? Jeg mener bare, jeg vidste allerede som 8 årig at heste kan skifte sommer/vinter pels og at det er derfor hesten på billedet ser ud som den gør. Jeg frygter lidt hvor mange forskellige præparater kan hesten ikke nå at få, fordi det har ejer læst på nettet?
Kom gerne med jeres meninger og holdninger og lad os få
en konstruktiv debat ud af det (y)
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
høre tit at hvis hesten bukker så skal der dyrelæge, kiropraktor osv osv ud ASAP før man kan klaske den en i røven så den kan holde op... self kan der være problemer men når der er en pony som kun børn kan ride eller en unghest der prøver grænser af, så kan jeg ikke se at man skal bruge så mange penge på at få flere hunderet mennesker (overdriver lidt) til at sige hesten er ok...
jeg forstår det ikke...
jul 2009
Følger: 62 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 30 Svar: 252
jeg syntes som dig også at der er mange som overreagere på hesten, for hvis man tænker sig om så er den jo faktisk lavet til at overleve, og den er lavet så den godt kan klare nogle sår og spark.
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 54
Tror det bunder i uvidenhed.
Dengang jeg var ung, brugte vi timer på rideskolen og hjalp med alt muligt, og vi læste samtlige hestebøger og blade der fandtes.
I dag bliver de unge kørt af deres forældre, og de hjælper ikke til medmindre de får løn for det. Og bøger...hvad er det for noget??? De har et år max. 2 år på rideskole, så får de egen hest eller part - og det vigtigste ved at være hestepige er jo i øvrigt også, at have det fedeste tøj, og det fedeste bling-udstyr
Eller er der noget, jeg har misforstået?
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.674
Der kommer jo flere og flere forslag på hvordan vi tær os pylret, og syntes det er ved at være lige lovligt ja ikke pylret men bare som om folk er lidt 'dumme'
Der kommer jo hele tiden flere diagnoser og med den tildens at vi skal gøre ALT perfekt for hesten og hvis den laver noget forkert er det mennesket/udstyret der er forkert, så bliver det jo nemmere at stille en diagnoser som lyder:
Hesten er bare bygget kraftig og skal arbejdes med på en anden måde, måske burde du søge en ny underviser og tjekke om hesten ikke bare har store muskler det ses ofte, har ogsp hørt at dette produkt kan hjælpe os.v
Istedet for at sige:
Hesten er for fed giv den mindre mad
Det bliver så kompliceret at jeg tror folk bliver mere forvirret over det...:)
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 439
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Efter jeg mistede min traver, så går jeg rundt og er bange for der sker min nuværende plag noget, så jeg igen skulle miste en hest.. på dét punkt er jeg 100 % sikker på jeg er blevet meget mere pylret..
Men jeg synes det er fedt hesteverdenen er blevet mere oplyst. Selvfølgelig er det efterhånden gået 3-4 tangenter over hvad godt er, og jeg savner lidt at folk stiller sig kritiske til alt - her tænker jeg både sår, skrammer, træning, konkurrenceridning osv. -
jeg er selv rigtig god til at komme med svar som "den har måske ondt i ryggen, fordi sadlen presser forkert", osv., men der er jeg også begyndt at undersøge hesten først. Prøve at gøre nøjagtig samme øvelse igen, med fx anden sadel/uden sadel, køre finger/hovrenser over ryggen som vist af kiropraktor osv., og stille mig kritisk først, lade hesten gå 1-2 dage, sker der en ændring så var det nok "bare" en dårlig dag.
Dét er jeg blevet bedre til, hvorimod lige i starten, så havde den bare ondt. Basta.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
Før i tiden var vi ikke så oplyste og der var ikke nok forskning omkring hestenes anatomi hvor man kikket på fejl og mangler. Vi skal i tillæg til dette være obs på at der desværre er blevet avlet på heste med fejl så der er rigtig mange flere heste der har fysiske problemer. Jeg synes det er rigtigt positivt for hestene at vi har fokus på deres helbred og tarv. At vi sørger for at udelukke smerter og forkert udstyr. Når dette er sagt så er der også medaljens bagside..
Da der stadigvæk findes heste der er udad reagerende når de bliver frustrerede pga. manglende forståelse, hvor de så skaber problemer for rytteren ved at stejle, bukke og vil smide rytteren ad h til så er der nogle der råber op om udstyr og smerter med det samme. Men hvis man VED at det ikke er tilfælde så er jo dette frustrerende for rytter. Jeg (nok fordi jeg er af den gamle skole) ville nok selv hvis jeg var 100% sikker det ikke var smerter klaske min hest en og tage kampen op og finde en ny underviser der kunne hjælpe os i samarbejdet, fordi jeg ikke kan lide at klaske min hest en. Men jeg ville ej hellere lade hesten få lære at den adfærd belønnes ved at slippe for at gøre det ønskede da dette bliver en ond cirkel.
I forhold til pigen om pæls skift vil jeg give dig ret. MEN.. Selv om man har åresvis af erfaring med heste, både låne/helpart og halvparter så er der stadig anderledes at have sin helt egen. Man lægger mærke til en masse ting man ikke lagde mærke til ved de andre fordi man engagerer sig på et helt andet niveau med sin egen. Så som jeg er jo meget mere pylrede med min egen end med andres.. Og lægger mere mærke til flere ting ved ham.
Og fordi jeg er så pylret, og kender min hest sit temperament har jeg valgt at han skal have osteopat på for at tjekke ham igennem så jeg ved der intet er med ham fysisk når jeg begynder tilridningen. Hun kan selvfølgelig ikke se igennem ham men hun opdager ved tryk om der skulle være noget med ryggen og andre kropsdele der kan gøre ondt. Sådan at hvis han skaber sig VED jeg at der IKKE er smerter.
Mvh TT
apr 2005
Følger: 31 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 95 Svar: 394
Min hest er ikke tjekket i hoved og røv, ligesom jeg ikke selv er. Jeg tror dyrlæger, massør, kiropraktor osv har kronet dage. Fordi folk er pylret. Jeg bruger de folk der er omkring mig, dem som har haft hest i mange år, og har oplevet lidt af hvert. Jeg gider ikke have råd af en 12 årig pige, som har haft hest 1 år.
Dog vil jeg sige at udstyr, foder og omgivelserne skal være i orden, når man har hest. Så undgår man mange problemer. Men ja brug jeres sunde fornuft.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.149
Nej i dag må den helt klar være syg.
Hesten kan i øvrigt heller ikke bare være lidt svær at håndtere/ride -jeg har en enkelt gang været så letsindig at lave en tråd om ridning af Martha (hvilket er med livet som indsats hvorfor hun ikke længere rides). Må konstatere at Martha både har KS, dårligt tilpasset sadel, ondt i munden og bliver presset for meget... nemlig ja (kan tilføje at hun i øvrigt fungerer upåklageligt til alt andet end ridning)
Jeg er slet ikke uenig i at opstår der problemer skal man sikre sig at det ikke skyldes smerter e.l.
Men forklaringen ligger altså nogengange bare ved at hesten ikke "giver noget af sig selv", måske ikke ligefrem er en pleaser og man selv er måske ikke helt dygtig nok til at håndtere dette
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Selvfølgelig er det tilladt at tænke selv. Der er ingen grund til at tilkalde dyrlæge, hestehvisker, tandlæge, kiroprakter og bla bla bla fordi hesten lavede et enkelt glædeshop sidste torsdag.
jul 2012
Følger: 16 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 398
Men det kan måske sættes i sammenhæng med at vi de seneste 30 år har formået at fremavle heste med et såkaldt perfekt eksteriør til lige præcis hvad de skal bruges til.
I den henseende tænker jeg især på Dansk Varmblod. Jeg synes tit jeg ser DV'er som er så spinkle og skrøbelige og tit hverken er fremavlet eller redet til at kunne holde til det pres der lægges på dem. For mig ser det mere ud som om at der lægges mere vægt på store gangarter og højde, frem for holdbarheden.
Og hvis der ikke fokuseres så meget på holdbarheden, men der istedet slides på hestene fra de er helt unge og der rides den der fri trav som 4-års. Ja, så kommer skaderne og der skal proppes diverse forskeligt ekstra udstyr på fordi "hesten" laver skader på sig selv.
Er det i virkeligheden avlen i dag der ikke tilgodeser holdbarhed og sundhed nok frem for wow effekt og bevægelses-10-taller??
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Når man står med sin første hest, og har en tendens til at se fare/katastrofer over alt - også hvor der ingen er... - så bliver man automatisk pylret. Dog overdriver jeg heller ikke, hvis min hests bagben er lidt hævede, så ved jeg det er pga. galle, og at hun bare skal ud på fold eller lidt ud på banen, så forsvinder hævelsen igen osv. Det handler alt sammen om at kende sig hest
Og bliver min hest halt, jamen så lader jeg den da stå en dags tid og bliver det ikke bedre, så er det med at kalde dr. dyr. Jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv, hvis jeg lod den stå i flere dage og det så var noget alvorligt, som havde forvoldt den mange smerter. Tror det handler om at lære sin hest at kende, og jeg er da glad for at vi er så oplyste nu, at vi da får ringet til dr. Dyr hvis vi mener der er noget galt med hesten.
Jeg kan ikke forstå hvordan man kan få ondt i røven over, at andre bruger deres EGNE penge på at passe hesten så godt som muligt. Det kan jeg virkelig, virkelig ikke
- Hende der pylre om sin elskede hest, men stadigvæk lader hende leve et hesteliv, fordi hun kender grænsen =)
apr 2007
Følger: 82 Følgere: 84 Heste: 18 Emner: 166 Svar: 1.729
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Det prøvede jeg sidste år. Havde lige købt hesten, red den i en måned hvor den bukkede nærmest hele tiden når jeg galopperede, men folk blev ved med at sige at den skal bare rides ordentligt osv, det sagde selv den gamle ejer.
Så vi blev ved ind til en underviser jeg havde redet ved 1 gang siger til mig at enten har den ondt eller så er det uforklarligt at den opfører sig sådan, for bad den på ingen måder om noget urimeligt.
Så vi tog den til dyrlæge, og fik lavet røntgen (hvilket vi skulle have gjort inden vi købte) og hesten viser sig at have ondt flere steder, og bør slet ikke rides på. Den blev heldigvis sendt tilbage.
Siger ikke at du er helt forkert på den! For er delvist enig. Men siger bare at det skader ikke at få doktor dyr til at kigge en ekstra gang, og det ved man især efter sådan en oplevelse som vi var igennem
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
Hvorfor tror I at dyrlægerne har kronede dage?
apr 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 294
Det handler om uvidenhed og I de fleste tilfælde er det ejeren og ikke hesten som dyrlægen kommer ud for at behandle.
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.271
jun 2009
Følger: 62 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 25 Svar: 370
Men jeg er enig!
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
jul 2012
Følger: 16 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 398
Er vi blevet for pylrede?