701 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

jeg kan ikke få ham hjemmefra? jeg kan ikke få ham hjemmefra?

Det er sådan, at jeg er igang med denne flotte fyr, han er 9 år gammel. Da han var 6 år blev han redet i 1½ måned, og det er ligesom det han har lavet i sit liv - dertil følger der også mange meninger med, om det at være blevet ridehest smiley
I starten var det et helvede bare det at tage ham ind i boksen alene, det er han dog blevet god til nu, så var der jo ridebanen, den ligger altså bagved, så kan man jo hverken se mor eller brormand, kun hører dem og hører dem kan man i hvert fald for de kalder i den grad. Men det er også blevet fint nu, han løber ikke længere ned til leddet, eller låser ved leddet. Så nu er han jo begyndt at skulle på ture, for tur skal han kunne gå på, ellers bliver jeg sindsyg!

Ejeren har gået med mig 4 gange, hvor hun har haft fat i kapsunen, mens jeg har redet ham. Det har været meget blandet, de første 500 m. går han fint, men så vil han også hjem.
Sidst vi var afsted hele vejen rundt, der havde jeg en anden rytter og hendes hest med, igen de første 500 m. gik fint, men så begynder han at stoppe, men der kan jeg godt få ham lidt endnu, så når vi et par hundrede meter sådan og så begynder han at vende om og løbe, jeg kan til dels stoppe ham igen og vende ham rundt, sådan foregår det en 4 gange, alt i mens han også småhopper lidt, altså ligger an til at rejse sig. Og jeg er rædselslagen for et stejl, heller 20 buk end et stejl, så jeg begynder at bliver nervøs og er godt klar over at enten så går vi eller også går turen hjemad. Næste gang han skabte sig, skældte jeg ham ud og "sparkede" til ham, han blev godt gal men gik efterfølgende turen uden nogen form for stop eller det at vende om.

I torsdags gik jeg så hjem til mig selv med ham (1 km. væk) jeg havde ham i kapsun, så havde jeg massere af godbidder med og når han begyndte at blive lidt "jeg vil hjem" så fik han en godbid og lov til, at tage en sjat græs, på den måde fik jeg ham faktisk hjem til mig uden større uenigheder og det var faktisk en rigtig hyggelig tur.
fredag ville jeg prøve at ride samme tur, igen havde jeg taget godbidder med og så havde han fået et næsebånd på (det store, har ellers redet uden) Denne gang kom vi ikke ret langt før han bare vendte om og løb og denne gang havde jeg svært ved, at stoppe ham, godbidderne var han ligeglad med og græsset havde han heller ikke tid til, jeg fik dog stoppet ham og igen vendt ham om, alle de gange han vendte om. Men så prøver jeg igen at skælde ham ud, hvilket han ellers er meget lydhør for, ingen reaktion. Så prøvede jeg igen at sparke til ham, og så rejser han sig, formentlig ikke mere end 30 cm. men nok til jeg ikke tør forsætte når jeg er ude helt alene med ham, vi ender med at vende om og ride hjem

Hende der red med mig har ikke tid til at ride tur med mig særlig ofte og ejeren har fået problemer med knæet, så her står jeg og skal lærer fyren at gå på tur, helt alene. det går åbenbart meget godt når jeg går sammen med ham, men det er ligesom om, at når han går der alene (når jeg sidder på ham) så tør han ikke rigtig. Jeg føler ikke at han endnu er helt styrebar, hvilket er et jævnt stort problem når han bare vender om og render sin vej, så ejer han forresten ingen balance, så jeg er også bange for at han falder når han koger rundt.

Jeg ved det blev langt, men jeg håber der sidder nogle som har kendskab til hvad jeg kan gøre ved ham.
er det 10 skridt baglængs og så gå de 400 m. med ham og så hjem, gør det igen, igen og på den måde og få rykket grænsen?
eller hvad kan jeg gøre?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  jeg kan ikke få ham hjemmefra?
  • #1   2. jun 2014 Det skal lige siges, at både ros og mad er kæmpe motivationer for ham, dog er det som om, at når han vil hjem, så vil han hjem, så kan ros og godbidder være ligemeget.

• #2   2. jun 2014 Jeg ville gå mange flere ture og vente med at ride ture. Hvis han kan blive HELT tryg ved turene med dig ved siden, så kan man så småt begynde at ride igen.

• #3   2. jun 2014 Jeg ville nok tage de ti skridt tilbage og starte på et punkt, hvor han kan være med. Muligvis ikke kun ride ud, men lidt frem og tilbage, så han ser, at det ikke kun er vøk fra hjemmet i går, men også hjem. Nogle gange kan dette give bagslag, og de vil ikke afsted igen samme dag, men det er forsøget værd. Træk en masse ture med ham også, så han lærer ruten at kende, muligvis kan du finde en rute der ikke hedder ud og hjem ad samme vej, men en rute, så i kun går den ene vej. Til sidst finder han ud af, at hjem er den vej, altså hvis man går den vej, kommer man hjem til sidst.

Dette er bare råd, ikke noget jeg har yderligere erfaring med.

• #4   2. jun 2014 så du ville slet ikke ride ham ud, før han uden problemer kan gå den sammen med mig?

rideahorse, vores normale tur er en rute, altså hvor vi rider rundt, vi skal ikke tilbage den samme vej smiley

det der jo er med ham er, at han rigtig gerne vil afsted på tur, han traver nærmest i starten, lige indtil han syntes, at nu har vi nået grænsen. De første gange vi havde været afsted, var jeg helt sikker på at jeg skulle rende folden rundt dagen efter for, at få fat i ham, men når jeg kommer dagen efter en tur for at hente ham, kommer han altid løbende i fuld galop hen til mig, ligemeget hvordan turen er gået.

Kommentér på:
jeg kan ikke få ham hjemmefra?

Annonce