Dilemma. Mundkurv eller ej? {{forumTopicSubject}}
Hej alle. Har en hoppe som dyrlægen troede havde knusninger i begge forhove, da smeden var her i går mente han der ingen knusninger var men at den 90 % sikkert er forfangen. Han sagde jeg skulle putte mundkurv på da vi kun har græsfolde.
Hoppen er min svigerfars, men jeg har ansvar for smed/dyrlæge, altså ikke betale men at tilkalde og holde opsyn med hestene da svigerfar ikke længere kigger til hestene.
MEN da jeg så fortalte ham at hoppen skulle have mundkurv og jeg ville købe en i dag, pga. Forfangenhed, så mente han at det skulle den ikke fordi vi skulle bare passe på med det nye græs lige nu.. Og så havde hoppen jo intet sul på kroppen?( hoppen er næsten overvægtig hvilket smed og dyrlæge også påpegede) men det mener svigerfar altså ikke. Han mener den bare skal gå som normalt.
Min samvittighed siger til mig jeg skal købe den mundkurv til hende for at sikre hende mod at have så ondt igen, for det er kun en uge siden hun ikke ville gå på sine forben pga hovene.
Men på den anden side er det jo hans hest? Og jeg kan jo ikke tillade mig at trodse ham og smide mundkurv på alligevel?
Eller hvad skal jeg gøre?
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
I hvert fald syntes jeg du skal give den mundkurv på for det andet er på ingen måde fair over for hesten.
jan 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 8 Emner: 132 Svar: 455
Tror jeg køber en for har ikke samvittighed til det andet, og så må jeg bare tage den med ham, vil ikke trodse ham, men syntes det er synd for hesten hvis den skal have så ondt og måske aflives pga. Han ikke ved så meget om sygdommen og har en mening om det.
maj 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 19 Svar: 389
Min hoppe er overvægtig. Hun er af den gamle oldenborgrace, hvor de nærmest tager på af at drikke vand Hun har nu gået med sin mundkurv i tre uger og har tabt sig lidt Så længe græsset er som det er, så går hun med mundkurv. Jeg tør ikke andet. Vil nødig komme ud til min hest, og den så er forfangen.
Ved ikke lige o. Dette indlæg hører emnet til, men hvis du har lidt at kunne berette for sådan svigerfar, så er det vel en lille hjælp Held og lykke med det.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Også vil jeg ligesom Urtehesten anbefaler, få fagpersonerne til at tage en snak med ham, så han forstår det ikke er dig som får de idéer, men faktisk er anbefalet af fagpersonerne.
jan 2007
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 8 Emner: 132 Svar: 455
Hun står heldigvis ikke fremme med forbenene.
Hun var torsdag sidste uge stok halt og ville ikke gå når man drejede hende var det med små trip i stedet for at krydse benene. Dyrlægen troede jo det var knusninger i begge forhove der gjorde det så hun fik boksro 3 dage med bandage på begge hove. Og smertestillende herefter har hun kun gået lidt ømt. Men smeden kunne afkræfte i går at der var tale om knusninger, da hun ingen tegn havde på dem. Også var hun øm i tåen og når han kiggede på hende lignede hun lidt en der var forfangen. Men som han sagde må han ikke diagnosticere så han ville nøjes med at give mig gode råd og sige at han var 90 % sikker på det var forfangenhed. Det kom også fra den ene dag til den anden efter de havde løbet ud på en ny græsfold de ikke skulle have været på i 3 dage i træk.
Så ville smeden ringe til dyrlægen og snakke med dem om det.
Jeg smider mundkurv på hende, har simpelthen ikke samvittighed til andet
Dilemma. Mundkurv eller ej?