22. maj 2011 Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Stresser fuldstændig op over LYDE {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg står med lidt af et svært problem synes jeg selv...
Min hoppe stresser op over lyde.
Hun stresser MEGET op når hun står i stalden og min far er der og arbejder på noget. Dvs hvis han banker, hamre, skære, eller andet. Det kan hun blive meget nervøs over og nogle gange trave rundt om sig selv i boksen.
Det er selvom hun har stået hos os i 4 år og har oplevet at disse lyde altså ikke kommer og bider hende i numsen eller gør hende ondt. Men hun stresser stadigvæk op.
Her i forgårs skulle vi prøve at klippe hende. Klipperen var HELT fin uden lyd, vi kunne køre den rundt på kroppen af hende og hun var helt ligeglad med den.
Ligeså snart der kom lyd på så var ALT farligt, og hun blev med ét en virkelig ængstelig hest. Hun lyttede ingengang til mig, og selvom klipperen var slukket ville hun helst ikke op i den ende hvor min mor stod med den og hvis hun absolut skulle så stressede hun rundt og travede afsted.
Det endte med at min mor prøvede at stå med hende, uden at gøre noget, og så stå med klipperen tændt. Hvergang hun stod stille så slukkede min mor for klipperen. Men det fik hun kun lov til én gang, da det endte med at min hoppe stejlede og rev sig løs af ren panik.
Bagefter tog det sådan cirka 20 minutter før hun var trygge ved os igen, og turde gå rundt oppe i den ende hvor klipperen havde larmet. Også vel og mærke selvom klipperen var slukket igen.
Så mit spørgsmål er: hvordan dælen skal jeg gøre hende vant til de her lyde? Jeg er bange for at det bare er noget jeg skal lære at leve med, da hun som sagt efter 4 år stadigvæk er nervøs når min far står og arbejder, også selvom at hun kan se ham...
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 1 Svar: 95
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Men det er bankelyde, skærelyde, klippelyde og sådan som hun stresser rigtig meget op over.
jun 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 47 Svar: 387
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Blogger
Følger: 296 Følgere: 341 Heste: 3 Emner: 378 Svar: 1.420
Så bare lad lyden være tændt ved lav lav volumen, så det bare bliver ´baggrundsstøj'. Når hun har vænnet sig til det kan man skrue gradvist mere op, så hun langsomt vænner sig til at det bare er en konstant baggrundsstøj.
Ellers kan I måske klikkertræne hende til det? Fx. at din mor står med klipperen hele nede i den anden ende af ridebanen. Du trækker hende frem og stopper, lige inden hun bliver utryg. Der hygger i og hun får godbidder osv. Så kan du bede om et skridt frem. Når hun træder frem ros og godbidder, til hun er tryg der - så man hele tiden kan flytte hende tryghedszone? Derudover skal vi selv møde alle ting med fuldstændig ro og ingen forventning om, at hesten er bange for genstanden/lyden. Bare en tanke. Du må endelig skrive, hvis du finder en metode.
Stresser fuldstændig op over LYDE