28. jul 2005 Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
Der er noget befriende ved diagnoser {{forumTopicSubject}}
Jeg havde lagt mærke til alle de små ting. De var der hele tiden i hverdagen og forhindrede mig i at nyde skønne Asmun. Han stresser meget let op. Især på tur er det fuldstændig umulig at ride uden hele tiden at skulle stoppe. Jeg kan ikke drive uden han sætter takten op, han bliver ved med at gå hurtigere. Han kan ikke stå stille i parader, hans hovede kører rundt, han ruller med øjenene, skraber i jorden, sparker bagud og pisker med halen. Han spænder vildt op i halsen og hele ryggen, hvilket resulterer i at det er absolut umuligt at ride trav på tur. Han er utrolig bange for mange ting, han vil ikke ud af stalden. Han viser konstant bange adfærd. Ikke kun på tur, også i stalden og i alle mulige situationer.
I to år troede jeg at det var fordi, han bare var en "vild" hest. Efter to år var han mere tryg ved mig end ved andre mennesker, dermed ikke sagt at jeg havde let ved at indvirke på ham overhovedet. Men så begyndte det hele at give højere mening. Jeg læste en artikel om stress hos heste, og måtte indrømme at den ramte plet. ALTING passede. Prikket over i'et var Asmuns øjne. Jeg har altid syntes, de ser smukke men bekymrede ud. De er trekantede og nogle gange med rynker over. Der stod i artiklen at INGEN hest naturligt havde trekantede øjne. Det var et tegn på stress. At Asmun konstant har de øjne - trekantede med rynker over (bekymrede) er åbenbart et tegn på kronisk stress.
Så nu er diagnosen stillet, Asmun er simpelthen en stresset hest. Jeg kan forestille mig at det stille og roligt er kommet i løbet af hans opvækst og hans liv. Asmun er en ekstremt følsom hest, han er virkelig fintfølende. Problemet med ham er, at han ikke ligner en arabisk fuldblod udenpå. Han er kraftig, han er frederiksborger - og sådan tror jeg, han er blevet behandlet hele sit liv. Som sit ydre, ikke sit indre.
Det var denne artikel jeg læste: (link fjernet)
Nu håber jeg virkelig at kunne gøre noget ved det. At kunne få ham til at slappe af og falde ned, så han kan nyde sit liv i stedet for konstant at være bange. Han slapper vist ikke engang af på folden, der skal virkelig gøres noget nu.
Nogen med gode råd?
Kh Røsle.
mar 2008
Følger: 75 Følgere: 79 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.479
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
Det lyder da som en god idé. Det vil jeg prøve!
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Han er tydeligt forvirret over alt da han ikke har lært de korrekte signaler.
feb 2006
Men svaret vil desværre ofte pege på det menneske der omgår hesten.
Så er det op til os mennesker at indse vores fejl og mangler, i stedet for at lege man er fejlfri og ikke dummer sig.
det gør vi alle, anerkender man sine fejl, vil man langt nemmere kunne lære at sig selv.
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 142 Svar: 889
jul 2005
Ja, det har jeg jo så været i gang med i et stykke tid nu
hvilke signaler mener du med indlæring? Jeg har brugt lang tid fra jorden af for fx at lære ham stop, bak, stå... er det det, du mener?
jul 2005
ja!
feb 2006
feb 2006
Prøv at film dig selv og hesten, jeres træning, ridning osv osv... Læs om adfærd og indlæring.
Måske du belønner på de forkerte tidspunkter og forstårker den uønskede adfærd, uden du ved det...
feb 2006
jul 2005
som sagt tror jeg det er kommet ved at han er født i den forkerte hestekrop og er blevet behandlet hårdere end nødvendigt - og jeg har helt sikkert bare taget over hvor de andre slap. Derfor ser jeg det som MIN opgave at lave en rolig og afslappet hest ud af ham. Han er på ingen måde passiv, hvilket nok egentlig er meget godt.
Han er nok født en lille smule med dem. Tror du nogensinde, han bliver "drømmehest"-agtig - typen af hest, man bare kan slappe af på? Uden stressymptomer overhovedet?
jeg ved det kommer til at trække tænder ud.
Har du nogle forslag til bøger eller artikler på nettet eller sådan noget?
feb 2006
En heste bliver problem heste i det den møder mennesker som ingen heste forståelse besidder.
Skriv PB..... Jeg er ejeren af en såkaldt problem heste, som har været udsat for problem mennesker rettere sagt
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
jul 2005
årh for en historie
utroligt at heste kan være så ufine overfor hinanden!
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Røsle - Det må være svært at finde en løsning på det, jeg har desværre ikke nogen råd, men held og lykke med det da
jul 2005
Der er noget befriende ved diagnoser