3.037 visninger
|
Oprettet:
Hvorfor vegetar, veganer, kødæder? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg ender nok med at blive vegetar, tror jeg... Jeg har ikke noget helt vildt behov for kød, og så vil jeg ligeså gerne lade de dyr være i fred.
Er I vegetarer? Veganere måske endda? Eller er I kødædere? OG HVORFOR, vil jeg rigtig gerne vide. Kom med alle jeres meninger og viden!
Hilzzzen Ane
mar 2013
Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
Men jeg skal bare se et stykke bacon så falder jeg i….
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Så jeg måtte begynde på kød igen, holdte mig dog til 'frit' kød, dvs vores egne slagtede høns som har ført godt liv, eller naboens fritgående køer osv.
Og efter dengang er jeg også blevet så frygtelig glad for kød igen, mest oksekød, at jeg ikke ønsker leve uden mere alligevel
Jeg er dog ikke dobbeltmoralsk og sætter noget 'kød' som vigtigere end andet kød. Så længe dyret har haft et godt liv inden slagtning, ser jeg ingen vigtigheds forskel på en ko eller kat. Har selv kæle høns, gris og snart and, samt hest. Alligevel ville jeg spise kødet fra de dyr, hvis jeg syntes det smagte godt.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
okt 2012
Følger: 116 Følgere: 91 Heste: 20 Emner: 31 Svar: 633
aug 2008
Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
Gås f.eks. køber vi har nogle vi kender der har deres egne lille gåse-flok
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Jeg synes, at man som forbruger skal gøre sig nogle tanker om, hvilke fødevarer man propper i kurven. Men det skal man uanset om man er vegetar eller ej. Hvis flere folk satte sig ind i kødproduktionen, så kunne man håbe på, at folk træffede klogere valg, når de står foran køledisken i Netto. Fx. ved ikke at købe udenlandsk kød
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Jeg er kødspiser. Har dog ikke det store behov for det og vil hellere have pasta- og kartoffelretter med nogen lækre grøntsager til. Men jeg vil have min forlorne hare, og jeg vil have min fiskefilet.
Det eneste kød jeg ikke spiser er hund og kat. - Nok mere fordi det ikke er noget man gør her i DK (as far as I know?) men har smagt lidt forskelligt og lækkert kød på Flammen og jeg spiser gerne hest og kanin.
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
Jeg spiser ikke kødet fordi jeg kan lide smagen, men grundet proteinindholdet og fordi det giver et ekstra pift til retten Går ikke så meget op i hvor kødet er fra, selvom min samvittighed siger jeg burde. Men forsøger ikke at tænke over det
jan 2013
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 138
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Frederikke - Fiskene bliver ikke særligt tit fanget i havet, fx laks/ørred er fra store farme tit ;o). Og det er indholdet i fiskefrikadeller mm. også tit.
nov 2008
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Jeg elsker en stor bøf, og vil ikke leve uden
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 119 Svar: 693
da hun første gang blev indlagt på psykiatrisk hospital på grund af det troede hun at regeringen hælder stoffer i drikkevandet i danmark for at bedøve os så de bedre kunne styre os, og at hun skulle gå med søvlapapirshat for at satelitter som regeringen har sat op ikke kunne opfange hendes private tanker.
da hun blev udskrevet stak hun afsted ud af danmark. afsted fra sine små børn og det hele.
jeg spiser en varieret kost! kød, fisk og grønt. jeg har fået en vis respekt for at sortere en essentlel fødevare fra.
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
aug 2013
Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 39
mar 2007
Følger: 491 Følgere: 544 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 226
Jeg er vegetar,har dog spist kød
men det kan erstattes af meget andet.
Har også oplevet efter at jeg holdt op
at spise kød,er mit forhold til heste blevet
endnu tættere og stærkere da jeg ikke mere
lugter a kød som et rovdyr jo gør,og det gør
vi mennesker også når vi spiser kød.
Vi er nu heller ikke bestemt til at spise kød
fra naturens side,da vi jo heller ikke har rovdyr
tænder,men flade tænder til at tygge bla. planter.
Ville gerne være veganer.men det er jo nærmest
umuligt i vores samfund
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Jeg har aldrig brudt mig om kød og har aldrig spist særlig meget kød - havde altid gerne villet være vegetar, spurgte min mor i 7. klasse og hun sagde "nej". Derfra stoppede jeg mere eller mindre med at spise kød, men spiste stadig en smule kød (når jeg fik besked på at jeg skulle tage noget), sovs osv. Da så jeg begyndte på gymnasiet besluttede jeg at nu skulle hun ikke bestemme det mere og jeg blev vegetar. I starten spiste jeg stadig lidt fisk og kylling men endte som regel med at jeg spyttede det ud, fik kvalme eller ligefrem kastede op - så det nåede kun at vare et par måneder. Havde ellers besluttet at spise fisk og kylling i en kort periode for at vænne min krop til ikke at få kød - forstår jeg ikke helt i dag, men havde læst at det skulle være sundt somehow.
Så jeg blev vegetar fordi jeg ikke havde behov for kød - kunne ikke lide at røre ved det, kunne ikke lide smagen, kunne ikke lide konsistensen og kunne ikke lide hele etikken bag. Jeg kan på ingen måder <b>forstå</b> eller acceptere at man slår et levende individ ihjel udelukkende for at partere det og spise resterne. Når jeg ser kød ser jeg ikke noget spiseligt, jeg ser muskler, sener, knogler - jeg ser <b>funktion</b>. Jeg ser ikke et dyr og tænker "mad" jeg ser et dyr og tænker "liv".
Så <i>for mig</i> giver det ingen mening at spise kød, jeg har ikke lyst til kød og jeg forstår ikke at man spiser kød.
*** Denne del har ikke så meget med dit indlæg at gøre, men synes alligevel at det er vigtigt (for mig personligt i hvert fald)...
Det er dog utrolig vigtigt for mig og understrege at jeg ikke har noget problem med at folk spiser kød (så længe folk accepterer at jeg ikke spiser kød). For mig er det vigtigste at man har taget stilling: at man har overvejet <b>hvorfor</b> man spiser kød eller hvorfor man ikke gør. Jeg har ingen respekt for folk som "bare flyder med strømmen" og det argument i verden som kan gøre mig aller mest arrig er "det gør man jo bare", for nej det gør man ikke - man sætter sig ind i tingene og tager stilling. Halvdelen af dem som går ind i en debat med mig omkring kød tror at ALLE grise og ALLE køer står på folde om sommeren (eller hele året), mange ved slet ikke at dyrene står i en stald det meste af deres liv (for de fleste hele deres liv..) og dét pisser mig af. Jeg synes det er vigtigt at man tager stilling til tingene - hvad enten det er kød / ikke kød, økologi / ikke økologi, ryger / ikke ryger.
Har man overvejet tingene og sat sig ind i sit valg respekterer jeg selvfølgelig dette valg - uanset hvad valget måtte være og denne tolerance er utroligt vigtigt for mig.
... Så thumps up for at du gerne vil høre argumenterne og fedt at du overvejer og blive vegetar - synes det er vigtigt at du sætter dig ind i vitaminer, mineraler og specielle sammenhænge. Det er nemt at være vegetar hvis bare man lige starter med at bruge god energi på at sætte sig ind i hvad man gerne skal have ekstra af, hvad der er i forskellige ting osv. <i>(det gør det også nemmere når folk stiller spørgsmålet "nøh så får du da ikke dine proteiner, gør du?")</i>
Held og lykke med beslutningen, håber du finder det rigtige for dig
jun 2010
Følger: 33 Følgere: 69 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.092
Jeg kumme sagtens undvære kødet, men jeg mener at naturen må gå sin gang:-)
jun 2009
vil råde jer til at læse denne artikel. Vi er omnivore/kødædere, ikke planteædere!
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-er-nogen-kodaedere-og-andre-planteaedere
sep 2008
apr 2008
jun 2010
Desuden mener jeg også at man lige så godt kan lægge penge i det, så man kan prøve at forbedre forholdene for dyrene, i stedet for at vende sig væk fra:-)
sep 2008
nov 2008
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Jeg ELSKER kød og kunne simpelthen ikke forstille mig et liv uden kød.
Min eks-svigerfar er semi-vegetar (kan ikke lige huske hvad det hedder, men han spiser kun fisk), så det var simpelthen frygtelig at være hjemme ved svigerfamilien og spise, for vi fik næsten altid laks, og jeg HADER laks. xD
Og så fungere min krop simpelthen bare ikke uden kød, jeg kan SÅ tydeligt mærke hvis jeg i en periode har spist for lidt kød, så for mig at være vegetar (eller veganer for den sags skyld), ville nok bare være en rigtig dum idé, især også fordi jeg er total kræsen.. Det eneste kogte/stegte/bagte grønsager også sådan jeg kan lide er kartofler, og af ikke tilberet er det agurk, tomater, løg, guleroder og hvidløg, så det ville være en ret kedelig middag. xD
jun 2009
jun 2009
jun 2010
Sacha; Nej selvfølgelig er det ikke perfekt, men hvis man skal vælge så kan man da vel lige så godt vælge det, der har den største sandsynlighed for st støtte dyrevelfærd.
nov 2008
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2170 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
nov 2008
apr 2008
Og helt personligt læser jeg anatomi og kan sige at <b>hvis</b> mennesket er et rovdyr, så har vi et yderst interessant kranium sammenlignet med andre rovdyr. Vi kan lave en sideversbevægelse "malebevægelse" som hos rovdyr er utroligt upraktisk da de skal holde kødet fast og kunne tygge med større kraft. Planeædere har denne funktion da ders kød ikke kræver samme kræft.
... jeg må dog også indrømme at hvad der er mest "naturligt" ikke siger mig så meget. Når jeg ser mennesker løbe ind til en koflok (som går løst) og nedlægger en ko med de bare næver og spiser den med det samme, så er "naturligt" et argument jeg køber. Realiteten er dog at råt kød ikke er sundt for os.
apr 2008
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.598
Jeg er selv kød æder og jeg elsker det
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Dog er jeg 98% fri fra fisk! De eneste fisk jeg nogensinde vil putte i munden er makrel salat, netop fordi det ikke smager af fisk Men ALT andet fisk rører jeg IKKE!!
aug 2011
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
Også er jeg så uenig i hvordan dyrene bliver holdt, så det gider jeg faktisk ikke at støtte..
Jeg arbejder på at blive veganer
maj 2007
Følger: 133 Følgere: 137 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 542
jun 2008
Følger: 90 Følgere: 82 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 878
Min begrundelse ^^
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.148
aug 2009
jan 2014
Følger: 55 Følgere: 43 Emner: 41 Svar: 385
Min mening er at det er godt at spise ØKOLOGISK kød da man derved støtter det økologiske, så ikke det hele går hen til det konventionelle. Jeg har lige skrevet en 4 siders rapport om økologisk vs konventionelt og hold da kæft jeg var ved at brække mig da jeg så hvor forfærdeligt dyrene har det i konventionelt, blandt andet under filmen "det store svinerige" som jeg kan henlede til, til jer der mener at dyrene har det fint... Hvis i stadig synes det efter den film, bør i virkelig sætte jer mere ind i dyrevelfærd og deres natur...
Og nej, alle landmænd er ikke gode mod deres dyr, nogle ser dem som en industrivarer og en penge maskine. Kom ikke her med dårlige undskyldninger om at de økologiske ikke er en skid bedre, for JO det er det! Jeg har været ude på en økologisk og konventionel gård. Jeg kunne gå fra den økologiske gård med et smil på læben og det var en særdeles anden oplevelse med det konventionelle.
Her ser i forskellen:
Konventionelle grise:
[IMG] http://i61.tinypic.com/293wq9t.jpg[/IMG]
Forhold.
Slagtesvin 100 kg:
Pladskrav i alt: 0,65 m2 pr gris
Pladskrav inde: 0,65 m2 pr gris
Pladskrav ude: nej
Drægtige søer: på stald.
Søer med pattegrise: på stald, fiksering i farebokse tilladt.
Pattegrise.
Halekupering: tilladt ved problemer med halebid (ikke tilladt regelmæssigt men dette gøres på stortset alle konventionelle.. Præcis ligesom at stramme næsebåndet ind på heste, man skjuler problemet istedet for at løse det)
Alder ved fravænning fra soen/moren: minimum 21 dage.
Foder:
Krav om økologisk foder: nej
Krav om grovfoder: nej
Gensplejset foder: tilladt.
Økologiske grise
[IMG] http://i59.tinypic.com/2a8m8m1.jpg[/IMG]
Slagtesvin 100kg
Pladskrav i alt: 2,3 m2 pr gris.
Pladskrav inde: 1,3 m2 pr gris
Pladskrav ude: 1,0 m2 pr gris
Søer.
Drægtige søer: adgang til udeareal på græs i sommerhalvåret.
Søer med pattegrise: friland med adgang til hytter.
Pattegrise.
Halekupering: FORBUDT.
Alder ved fravænding fra soen/moren: minimum 49 dage.
Foder.
Krav om økologisk foder: ja.
Krav om grovfoder: ja, fri adgang til grovfoder.
Gensplejset foder: forbudt.
Vi skulle skamme os her i Danmark, der er 7 ud af 10 grise der er uøkologiske/konventionelle og ingen af dem har hø at lege med, adgang til udeareal, bliver stressede over den sølle plads og bider derved hinanden i halerne som de for fjernet, en stor del for medicin de ikke behøver for at "forebygge sygdomme" og søerne er blevet avlet sådan at de for flere unger end de kan passe, derved dør halvdelen af ungerne og jeg kunne jo blive ved med at remse alle de ting op.
Jeg er MEGET imod konventionelt og selvom det er nemt at snuppe den billige og uøkologiske nede i supermarkedet er det knapt så sjovt for de dyr der lider under den behandling vi byder dem. Man kan tænke sådan, at hver gang man tager nogle uøkologiske bøffer, noget hakkekød eller andet mishandler man en ko, gris, høne eller andet...
Tænk jer godt om før i vælger at tage det uøkologiske...
aug 2009
jan 2014
sep 2008
nov 2008
Desuden så er det IKKE mishandling at købe andet end økologisk. Jeg gider virkelig ikke blive kaldt mishandler eller dyreplager, fordi jeg ikke køber økologisk.
jan 2014
sep 2008
Jeg vil altså have æg og fisk... Og pølser..? xD
jan 2014
jan 2014
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.930
Jeg spiser kød. Mennesket er ikke bygget til at jage - nej. Men vi har en intelligens, der gør, at vi slet ikke har behov for at jagte et bytte, på samme måde. Jeg synes kød smager godt. Jeg kan helt ærligt ikke smage meget forskel på hvordan dyret har haft det. Men jeg foretrækker stadig at dyrene har det godt, indtil de skal slagtes. Et dødt væsen, lider ikke..
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.086
Det er dejligt man vil dyrene det bedste, men start i det realistiske og støt frilandsproduktionen, den lokale bondemand osv...
Jeg ELSKER kød, lige fra reje til stor fed hestebøf.... Det stopper jeg aldrig med at spise..... Og så er jeg ret ligeglad med om jeg er beregnet til at spise det eller ej
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
nov 2011
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Jeg er kødspiser. Dog er det kun økologisk (også økologiske mælkeprodukter og skal vi have fisk så så vidt muligt fra en fiskehandler, hvor de er fanget fra havet), og skal jeg spise ude et sted prøver jeg at vælge de retter, hvor mindst muligt med dyr indgår.
Økologisk er bedre en konventionelt. Dyrene har bedre forhold. Ikke nok med at de spiser mad der ikke er gift i (godt for miljøet, at det foder ikke er sprøjtet osv), så har dyrene også haft et bedre liv. De går længere ude og på større arealer fx.. Man kan desuden også smage det! Økologisk smager bare langt bedre, når de ikke har været så stressede.
Jeg nægter simpelthen at købe mad lavet af dyr, der ikke har haft et godt liv. Det gider jeg ikke støtte. Og har de ikke det jeg leder efter, så må jeg spise nogle grøntsager, jeg går ikke på kompromis med dyrevelfærd.
Dog er det kun sådan jeg spiser herhjemme. Jeg har taget kampen op med min mor om hvorvidt det skal være øko, og jeg har da også vundet i og med mine argumenter er gode nok, men jeg vil ikke tage den yderligere op om at droppe kødet helt i respekt for min familie...
Men når jeg nu engang flytter hjemmefra, regner jeg med at blive vegetar og i sidste ende også veganer, men jeg skal lige finde ud af lidt mere om den levestil
Jeg synes det ikke er helt etisk korrekt at producere dyr, kun med det formål at de skal blive til mad, så vores behov kan blive tilfredstillet, når vi sagtens kan undvære.
Og så regner jeg måske med efter 9. at tage på en EUX med HTX samt øko landmand Så kan jeg holde dyr for hyggens skyld og producere godt foder til dem engang i fremtiden
nov 2011
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
okt 2005
Følger: 22 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 81
Jeg syntes også det er fint at være enten vegetar eller veganer, men man skal vide meget om det kost man indtager og planlægge sin kost meget for at være sikker på man får alt det man har brug for! Man kan sagtnes leve uden kød, men ja, man skal altså tænke meget over at man får nok proteiner, vitaminer osv.
Men go for it, køb evt nogle bøger om vegetar mad så du kan komme godt i gang, og hvis du overvejer at bilve veganer er det nok en god idé at være vegetar først for du ikke giver din krop et chok
nov 2010
Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 991
nov 2008
Vi spiser kød herhjemme. Færdig. Jeg er opvokset med kød, min far er opvokset med kød, min mor er opvokset med kød. Så vi går ikke bare hen og 'køber noget andet'.
Det er ikke ALLE ikke-økologiske landbrug som har dyrene under kummerlige forhold. Bl.a. derfor jeg bliver pissed of når jeg bliver kaldt mishandler, bare fordi jeg ikke køber økologisk kød eller andet.
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.408
Ikke på grund af dyrenes velfærd, jeg kommer selv fra landet.
Jeg kan bare ikke lide konsistensen af kød. Kan hele ikke li at rører ved det.
Jeg er 21 år - fylder 22 i år og har ikke rigtigt rørt kød (jo på pizza der er lavet ordentligt) og har været vegetar siden jeg var 6-7 år. Underligt nok spiste jeg kød indtil da.
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
Jeg har før været vegetar i 5 mdr, men det var for besværligt og min mor var bange for at jeg ikke fik nok af "alt det gode som der er i kød"
Nu bor jeg alene med min far, og jeg er derfor tit oppe at handle og laver selv mad nogle dage. Når jeg laver mad er det derfor vegetariske (og nogle gange veganske) retter som bliver serveret. Når min far laver mad, prøver jeg at undgå kød. Jeg sørger selvfølgelig for at jeg får en sund og varieret kost igennem grøntsager osv. Jeg kalder mig dog kun for 'semi-vegetar' eftersom jeg godt kan finde på at købe en happy meal på mcdonalds osv..
Hvorfor?
Tjoo.. jeg synes generelt at kød er ulækkert. Tanken om at spise et dødt væsen, kan jeg ikke holde ud. Jeg føler mig som en kannibal eller en ådselsæder eller noget der er værre. Jeg får det direkte dårligt, når jeg tænker på, at jeg spiser noget dødt, som engang var levende.
Derudover kan jeg slet ikke forsvare eller acceptere, at dyr bliver fremavlet, kun med det formål at blive slået ihjel igen.
For mig er det ikke levevilkårene dyrene har, der afholder mig fra kød - det er det faktum at millioner af levende individer bliver dræbt hver dag, for at vi kan spise dem - på trods af at vi slet ikke har behov for kød.
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 30
For det virker jo lidt mærkeligt at ikke ville spise kød pga. at det er synd for dyrene, men alligevel bruge produkter der stammer fra slagtet dyr.
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Jeg gør hvad jeg er designet til fra naturens side, og det må man jo så synes om hvad man vil.
Dog betyder det ikke automatisk at jeg er for eller ligeglad med den måde vores produktions dyr bliver holdt på - Slet ikke.
jul 2012
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 489
jul 2010
Følger: 101 Følgere: 97 Emner: 124 Svar: 1.995
Til gengæld vil jeg, når jeg flytter hjemmefra, være meget opmærksom på hvor det, jeg spiser, kommer fra
aug 2011
Ej undrede mig bare lige hurtigt xD
jan 2014
aug 2011
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 249 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
Jeg spiser dog ALDRIG kød der ikke er økologisk. Jeg kan ikke få mig selv til at spise det uden at mine tanker bliver ved med at forestille sig hvor dårligt de har haft det.
Jeg er dog så heldig at bo på en økologisk går hvor vi nærmest kun spiser vore eget kød. Det i sig selv har været død hamrende svært. At side med et stykke kød på gaflen, velvidende om, at det er et af mine elskede får, jeg har trænet tricks med og haft fra de blev født.. Min far har nu lært mig ikke at bryde grædende sammen når vi spiser vores eget kød, ved at huske mig på, at de dyr har haft det bedste liv i verden..
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 87 Svar: 2.405
Jeg blev det efter en camp, hvor jeg kun havde spist vegetarisk. (Havde overvejet det i lang tid), og havde bare ikke lyst til at begynde igen.
Er dog pescotar i øjeblikket.
Så er jeg fan af økologi og fairtrade
nov 2012
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 1 Emner: 169 Svar: 582
dec 2011
Hvis det er pga. dyre velfærd tænker jeg bare:
1. Kyllinger går ikke under bedre vilkår end køer og svin
2. Fisk bliver langsomt kvalt ihjel
aug 2011
dec 2011
Ja det gør jeg, men tvivler på at alle der kun spiser kylling og fisk, avler deres fjerkræ selv.
En anden ting er, hjemmeavl og hjemmeslagtning foregår hos køer og svin, såvel som fjerkræ - Samme med økologi osv. Det er under samme vilkår, altså på både godt og ondt.
Og så bider jeg mærke i "fanger deres egne fisk". Dvs. med fiskestang og krog? Hvor den stadig hives ovenvande, hvor den kvæles?
Jeg er ikke selv nogen helgen - Jeg spiser fint kød. Synes bare det er sjovt at nogen siger det er fint med kylling, men ikke med kvæg/svin. Siger ikke at alle er grundet dyre velfærd, men der er nok mange der er.
Hvorfor vegetar, veganer, kødæder?