{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.647 visninger | Oprettet:

Kastration af hingst pris? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg står og nok ska have en hest mere en pony, som ska bruges til min grandkusine.
Men det er en hingst den er lige hva jeg søger da jeg selv kan forme den til hende, dermed bygge godt bånd til den også, super smuk, flot gang, godt sind og det hele.

Det eneste er det er en hingst, og selvom jeg synes hingste er så flotte, så er foldtid osv meget begrænset der hvor jeg står hvis man har en hingst hvilket jeg synes er så syndt.

Derfor vil jeg høre hva prisen omkring er på kastration af en hingst det er en pony som kommer til at holde 3'er målene smiley

Håber i kan hjælpe lidt

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration af hingst pris?
  • #1   9. apr 2014 Prøv og ring rundt til de forskellige dyrelæger og hør ad. smiley

• #2   9. apr 2014 hej
    ja ring rundt de har tit forskellige priser, nogen gange kan man få lavet en rimelig pris aftale smiley held og lykke med den

• #3   9. apr 2014 Jeg ahr givet 1500 hver gang smiley

• #4   9. apr 2014 Jeg tænkte lidt på folk der har fået deres hest til det hva de har givet smiley

Ved godt men kan ringe rundt smiley

• #5   9. apr 2014 Jeg har lige fået mit plag kastereret det kostede knap 1600 stående, men der er så gået betændelse i så det løber længere op desværre.

• #6   9. apr 2014 Og mine var liggende. Det eneste jeg vil have.

• #9   9. apr 2014 Gav 4000 på kvl, med nogen dages ophold bagefter med pencillin. Det var liggende (;

• #11   9. apr 2014 Jeg er forundret smiley DD - hvorfor vil du, med en faglig begrundelse, hellere have en liggende kastration? smiley O_o

Alt mellem 1200 og 3000 kr for en almindelig kastration - selvfølgeligt stående!

• #12   9. apr 2014 Fordi der er flere risikoer for sædstrængs (hvad er det nu hele ordet hedder?) ved stående. Samt har aldrig mødt en i real life hvor der ikke har været efterproblemer med stående.
    Alle mine 3 har derfor været liggende og er også det eneste min dyrelæge udføre af samme grund og oplæring. Og jeg skal personligt derfor aldrig have stående hvis jeg skulle få kastreret flere, ved mindre jeg ikke skulle kunne komme udenom det.

I bund og grund er det vel hvad man selv mest er til, jeg er og bliver uenig i at stående er bedst, på baggrund af risikoerne og det skal aldrig i nærheden af mine dyr, hvor andre vel har det omvendt smiley

• #13   9. apr 2014 Nej, nej, nej - det bør ikke være en smagssag. Der er jo en faglig årsag til hvorfor dyrlægerne udfører deres procedurer, som de gør. Det er en procedurer, som man på baggrund af viden og forskning bør udføre - ikke pga hesteejerens ønske (og iøvrigt langt lavere vidensgrundlag - dyrlægen er trods alt eksperten).

At lægge en hest er generelt langt mere risikabelt end ved behandling i stående tilstand - men jeg vil meget gerne høre, hvorfor din dyrlæge anbefaler som han gør ved kastration?

• #14   9. apr 2014 Louise

Jamen uha jeg må ærlig indrømme jeg hørte grunden ved første kastration for nu snart 5 år siden. Og det eneste jeg husker tydelig er bl.a den sædstrængs 'ord jeg ikke kan huske' er mere risikabel ved at gå galt ved stående. Jeg ved han nævnte en hel masse da han går meget op i jeg (den gang mest min mor self) fik alle oplysninger, risikoer osv at vide til punkt og prikke. Men jeg husker ærlig talt ikke alt længere og har aldrig sat spørgsmål ved det efter den gang både fordi, som du siger, har han megen mere viden end jeg samt jeg i personlig omkreds kun kender heste fra stående kastration der efterfølgende skulle opereres pga fen der sædstræng 'ord'.

Jeg ved det i DK er mest normalt at gøre det stående. I Tyskland derimod er det mest normale liggende. Jeg indrømmer ligeledes jeg har en rigtig grim fordom mod danske dyrelæger, og jeg derfor aldrig vil lytte mere til dem end til de 3 tyske jeg har kastet min tiltro til.

Da jeg netop er 'oplært' med stående er det med flest risikoer, valgte jeg at skrive smagssag da jeg bestemt ikke ønsker nedgøre eller fremstille dem der vælger stående for mindre kritiske eller lign, da jeg ligeledes ikke selv ønsker stilles sådan hen blot fordi jeg er af anden mening og oplæring mhs til stående og liggende.

Jeg vil meget gerne forhøre ham af igen hvorfor han kun udføre liggende hvis det har interesse, nu jeg kun husker den den ene risiko selv og har glemt alt andet smiley

• #15   9. apr 2014 Jeg synes faktisk, det er en vildt spændende diskussion - det kunne være spændende at få lidt fagfolk på banen smiley det er kontrols alt dem, der bestemmer procedurerne smiley

• #16   9. apr 2014 Jamen hvis jeg ikke glemmer det af ren bekymring i mirgen når han kommer, så høre jeg ham af smiley og ellers kan man heldigvis ringe til ham igen hihi

• #17   9. apr 2014 Hehe. Super - så beder jeg også min(e) dyrlæge(r) om en udredning for stående og liggende, så sammenligner vi bagefter smiley

• #18   10. apr 2014 Louise K : Det kunne virkelig være spændende at høre udfaldet også hva jeg så mere ska vælge stående eller liggende smiley

Daydreamer:Det kunne virkelig være spændende at høre udfaldet også hva jeg så mere ska vælge stående eller liggende smiley

• #19   10. apr 2014 Maria - vi skal nok give information, men uanset hvad, så er det ikke noget "du" skal vælge. Din dyrlæge udfører den procedure, som han mener er den rigtige - om han så vil foretage den ene eller anden, må så være den procedure, din hest skal under.

Hvis en dyrlæge fx vil foretage indgrebet stående, ville jeg ALDRIG gå ind og sige at han skal foretage den liggende. Dyrlægen bør vide bedst (om det så er baseret på hans egenskaber eller mangel på samme er vel knap så vigtigt HVIS det er netop den dyrlæge, der skal foretage indgrebet).

• #20   10. apr 2014 Louise K: Ligemeget hva er det vel lidt et valg, fordi man vælger dyrlæge, og hvis jeg hører der er mindst risiko på det ene så hælder man da nemt til det.

Men self hvis den dyrlæge jeg vælger, siger de kun gør det ja så er det jo det der bliver gjordt.

• #21   10. apr 2014 Så skal jeg se om jeg kan huske alt, så hæng mig virkelig ikke op på det, hvis jeg kommer til at skrive noget forkert smiley

Altså han sagde de eneste ulemper han kan nævne ved liggende er risikoen for et brækket ben når hesten rejser sig, eller at den slet ikke vågner igen. Og det er samtidig også de eneste fordele han kan nævne ved stående.

Han har flere grunde til han kun udføre liggende, bl.a hans egen sikkerhed. Det er en upraktisk arbejdsholdning, med risiko for at få en knæ eller hov i hovedet, når der skal lokalbedøves. Samtidig er det nemmere at komme til ved liggende, end det er ved stående, du kan nemmere se hvad du foretager dig 'der nede'.

En anden grund er i fald af noget skulle gå galt, har man ved liggende muligheden for at forlængere narkosen, samt har et bedre arbejds felt, for at kunne komme hurtigt til og korrigere de risikoer der skulle ske.

Han nævnte bl.a at nogle heste f.eks har deformeret klunker hvor det pludselig kan kræve større snit eller større indgreb med forlængelse af narkosen, som ikke bare er lige til ved stående og nogle heste forsøger presse helle tarmen med ud. I stående tilstand ville man ikke have en chance, da tarmen bare ville smutte ud og så er det løb kørt. Ved liggende, har man muligheden for at vende dem mere om, og kunne syg de ekstra sting der skal til eller foretage det ekstra snit der skal til, uden noget 'falder ud' eller forbløder på stedet.

Og så nævne han igen den der sædstrængs blabla, som jeg igen har glemt ordet på. Der er der ved stående risiko for der senere hen skal operation til.

Og så nævnte han igen helt til sidst at han personligt ser en kastration som en operation, og han ville aldrig udføre en operation kun ved lokalbedøvelse, i fald af komplikationer. For ham var stående kastration en metode man brugte i 50'er, og så er nogle blevet hængene uden at have moderniseret sig, nu vi har de muligheder for liggende som vi har.

De eneste grunde han kunne nævne for at vælge stående var: Det er billigere, du ved hesten er vågen og du riskere ikke brækkede ben når hesten skal rejse sig, da den allerede står. Og så nævnte han de minimale % chancer for at overnævnte sker, hvorimod % chancen for komplikationer såsom sædstrengs blabla, eller tarmer der presser sig på og falder ud er langt større.

Jeg TROR jeg fik hele hans grund med. Han sagde dog det samme som mig, at det i DK hyppigste valgte er stående, dels grundet prisen og dels grundet, ifølge ham, fejlinformationer. Hvor i mod de i Tyskland hyppigst udføre liggende, selvom det er dyrere end stående smiley

Håber dælme i kunne bruge det, for jeg aner ikke om det er skrevet i en rækkefølge der udviser vulapyk, har båret det i hovedet siden kl 11 nu og har virkelig forsøgt at huske hele rækkefølgen xD

• #22   11. apr 2014 Du kan sagtens forlænge ´bedøvelsen selvom hesten er stående - hvor kom den fra? Du kan jo injicere igen og igen og igen (faktisk indtil den får en overdosis), men virkningstiden, som også er en utrolig stor fordel, er kortere, og hesten har altså hurtigere medicinen ude af kroppen.

Nu er jeg indenfor det danske sundhedsvæsen, og der laver man også indgreb (operationer) under lokalbedøvelse. Så den forklaring forstår jeg ikke - altså at man ikke vil operere i lokalbedøvelse, bare fordi at ---- det er en operation?

Jeg har faktisk ikkehørt den med tarmene før, men den med arbejdssstillingen kan jeg følge din dyrlæge fuldt ud i. At have det store overblik er klart nemmere ved liggende.

Jeg har ikke snakket med dyrlægerne endnu (arbeit arbeit).

• #23   11. apr 2014 Louise

Jeg videre giver bare det sagte, jeg vil ikke afslå jeg måske har glemt nogle punkter i en sammenhæng, for han forklarede virkelig længe og jeg stod ikke lige og skrev alt ned, så har virkelig bare prøvet at skrive det ind så godt som muligt og slt det jeg husker smiley

Det med tarmerne har jeg faktisk selv haft en bekendt der oplevede. Hesten blev selvfølgelig aflivet på stedet da der intet var at gøre.

Det var bare ikke lige noget jeg huskede pånigen før min dyrelæge nævnte det kan ske og så slog det mig at 'det vidste jeg da egentlig godt' smiley

Men nu har jeg da ihvertfald fået mit skrevet, så vil jeg glæde mig til at høre din dyrelæges udtalelse smiley

Kommentér på:
Kastration af hingst pris?

Annonce