Kastration af "gammel hingst". {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lige et spørgsmål, hvor jeg gerne vil hører jeres erfaringer.
Jeg har en hoppe og islænder hingst gående sammen ?? Hingsten er rigtig sød og medgørlig, men stadig HINGST! Min hoppe og ham kan rigtig godt sammen. De har kun gået sammen i en uge nu, og vi er modtagelige hvis du skulle komme en føl ud af det
Men vi vil gerne have ham kastreret på et tidspunkt, så er spørgsmålet egentligt. Han er 23 år - vil han kunne komme af med det hingstesind han har, som f.eks. at han er meget interesseret i hoppen pt. fordi han vil "hoppe" må hende eller vil det ikke gå væk? Det lille problem der er, er at når jeg tager hoppen fra ham og skal træne med hende eller andet, så bliver han egentlig en smule urolig og prøver han hoppe ud af hans boks. Vil en kastration hjælpe på det eller vil en anden hest i flokken hjælpe så de er tre?
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
mar 2013
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 14
mar 2013
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.929
mar 2013
Jeg har snakket med forholdsvis mange omkring kastration af hingsten, og har ikke hørt nogle sige at han er for gammel til at blive kastreret. Kun at han nok ikke ville komme af med hingste-adfærden.
Men hvad kan der gå galt ved at kastrerer ham? Vil gerne have lidt viden omkring det hele
mar 2013
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Jeg synes måske også at det er lidt sent at kastrere ham.
mar 2013
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Så desværre - tror efter 23 år, at du ikke vil få det store ud af at kastrere Jeg ville smække et hegn op mellem dem og se, om ikke det er nok
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Jeg HAR mødt hopper, der havde dyrlæge ude, fordi deres ryg havde taget skade og bagsiden også... Det er fanme også synd
Men kan se, du også selv skriver, du vil finde en anden løsning. Fornuftigt
mar 2013
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Men når hun så har folet skal du nok finde en anden løsning.
apr 2004
Følger: 87 Følgere: 105 Heste: 13 Emner: 21 Svar: 435
Dels er det uansynligt, at den vil ændre adfærd efter en kasteration, du opnår bare at han stadig vil bedække dine hoppe og at de så bare bliver urene i stedet for som nu ifol.
Dels er det forbundet også med langt større risiko at kasterere en ældre hingst - det skal laves på klinik, da tarmudfald m.m. er i højrisiko på en ældre avlsaktiv hingst.
Jeg ville nok vælge ikke at kasterere ham, men evt. at lukke ham sammen med yngre hingsteplage, så han måske kan opdrage dem, hvis ellers at han er sød ved dem. De kan ofte trives godt med åringer og toårshingste - sådan nogen ældre drenge.
Kastration af "gammel hingst".