{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.337 visninger | Oprettet:

Klippe hest nu {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Står med et lille problem. Har en haflinger der blev klippet på halsen i vinters fordi han svedte så meget når vi red.
Nu har jeg så fået samme problem igen. Han sveder meget og efter 15 min på ridebanen render hans energi ud. Skal jeg skridte ham tør ville det tage alt i mellem 20 min til en halv time.

Spørgsmål:
Ville i klippe ham på halsen igen?

Mvh
Sara.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klippe hest nu
  • #1   31. mar 2014 Altså.. JEg overvejer klippe vores pony over alt og han sveder ikke.. Der sker ikke noget ved at klippe ham over alt men du kan sagtens klippe ham smiley

• #2   31. mar 2014 Ville ikke gøre det, min sveder også efter end ridt lige nu, men eftersom hub er ved at fælde af venter jeg i stedet til hun har fældet færdig. smiley
    Hun er været jagt klippet smiley

• #3   31. mar 2014 Jeg havde klippet den uden tvivl smiley

• #4   31. mar 2014 Jeg havde gjort det..
    Specielt hvis den sveder så meget!
    Sublime jeg godt forstille mig at når vejret os er så ustabilt som det er, så kan det da umuligt være sundt for den.. smiley

• #5   31. mar 2014 Jeg ville slet ikke klippe min nu, du klipper spidserne af den nye sommer pels, så den kommer til at se så grim og ødelagt ud i sin pels til sommer.. så hellere vente til den selv fælder

• #6   31. mar 2014 Min hest blev også klippet i vinters og har fået længere pels på halsen igen, men jeg klipper den IKKE, da det ødelægger sommerpelsen og det ville være synd smiley Din hest fælder jo vinterpelsen af snart, så vent da til den er væk og den har fået en lækker sommerpels i stedet for at ødelægge pelsen nu smiley

• #7   31. mar 2014 Ville helst han også bare kom af med det selv. Er bare træt af han er ødelagt efter 15 min på banen og der er vi jo nærmest stadig i skridt. Ja også vejer han jo nok 80 kg for meget og det er efter han har tabt de første 40 kg. Det stakkels pus er jo helt ødelagt.

• #8   31. mar 2014 Jeg har godt nok ogzå overvejet det, min blev klippet i vinters på hals og noget af kroppen, og nu er hun begyndt at kampsvede under ridning. hun er slet ikke begyndt at fælde endnu. men er bange for hun kommer til at fryse... men ser lige tiden an 14 dage endnu.
    men kan godt forstå du overvejer det, og jeg ville ikke være så bange for det.

• #9   31. mar 2014 Hesten er nok i dårlig form.. Plus den vejer for meget..
    jeg ville ikke klippe den. for den smule pels den må have er ikke det som gør den mindster alt sin energi efter 15 min.. Måske i skal have fat i noget andet fodre med mere energi derud over så er mange heste lidt mere energi forladte her om foråret nå de skrifter pels da det kræver en del.. Prøv og giv den b vitamin tilskud så kommer den nemmre ag med pelsen og få burde vågne lidt mere op. altså ikke blive så hurtig træt

• #10   31. mar 2014 Jo jo selvfølgelig er det også dårlig form men nu har han jo ikke svedt så meget før og hans form burde da være blevet bedre da han laver noget 7 dage i ugen og hans foder er som det skal være. B vita har han fået det hjalp ikke overhovedet. Han er nok bare en haflinger med for meget pels. Må se tiden an om det bliver bedre.

• #11   31. mar 2014 Jeg havde præcis samme problem med min haffer, han svedte også efter 15-20 minutters ridning.
    jeg skulle skridte ham 30 minutter før at han bare var lidt tør.
    Jeg klippede min for en uge siden, jeg klippet det hele af ham, så han går med dækken.
    det har hjulpet så meget, kan ride ham en time nu, uden tegn på at han sveder:

• #12   31. mar 2014
    Prøvet og træne hver anden dag? Teknisk set nedbryder man muskler ved og træne hver dag.

Skal du absolut klippe så nøjes med og klippe på halsen fx :o). Og stik ham en b vitamin kur.

• #14   31. mar 2014 Har forsøgt med en furminator der kommer bare ikke noget af på halsen. På røven gør der men det er ikke der han er våd. Jeg må se om det går over ellers må jeg jo klippe ham så han også har en chance for ikke at koge over..:-)

• #15   31. mar 2014 Jeg ville aldrig klippe min hest nu. Det er april måned? Så må du koordinere din træning efter hvad hesten kan holde til. Den bliver jo ikke i dårligere form af ikke at blive klippet

• #16   31. mar 2014 Min gamle pony på 27 taber ikke selv sin vinterpels. Så han bliver klippet ved alle årstider. Også om sommeren. Synes han får en fin pels alligevel! Så jeg ville ikke tøve med at klippe, hvis det kan hjælpe hesten.
    Sådan ser min gamle Prins ud om sommeren:

profilbillede
  • #17   31. mar 2014
    EBP - er han tjekket for crushing? :o)

• #19   31. mar 2014 Nej det er han ikke. Og han bliver det heller ikke...
    Så længe han har det så godt som han har det, vil jeg ikke bruge en formue på dyrlæge og medicin. Han er frisk og glad, og har masser af energi under ridning.
    Så længe hans eneste problem er, at han ikke selv får en god sommerpels, så vil jeg hjælpe ham af med pelsen.
    Den dag han ikke kan rides mere, tager vi den tunge beslutning og får ham aflivet.

• #20   31. mar 2014
    Det er egentligt mest fordi at man kan sætte ind på kost fronten fx :o)
    Også koster testen vist iøvrigt pt. ingenting - jeg ved ikke med medicin.

• #21   31. mar 2014 Det koster to dyrlægebesøg og medicin... Medicinen skulle være ret dyr.
    Og han er jo som en unghest, frisk og glad. Kosten har vi styr på, han har fin huld og god energi. Han får ikke krøller som cushing-heste normalt gør. Heller ikke om vinteren.
    Tænker at hans manglende fældning også bare kan være pga alderdom, 27 år er en del.

• #22   31. mar 2014 Fandt dette på hestenettet om cushing medicin (dvs det koster ca 6000kr om året i medicin):

Pergolid er dog fra årsskiftet i år blevet væsentligt dyrere dels pga. af at producenten der lavede kopiproduktet er holdt op med at lave det og dels pga. nye regler indenfor medicinalindustrien, så nu koster en pakke med 100 tabletter kr. 1900,- og der skal desuden søges om udleveringstilladelse til den enkelte hest (dette skal dyrlægen søge om og tilladelsen holder i et år).

Min hoppe går pt. på en dosis på en tablet dagligt så en pakke holder altså i 100 dage...

• #23   31. mar 2014
    De behøver ikke have andre problemer/tegn end at have svært ved at fælde - de behøver ikke have hele listen for at have det :o).
    Men det var så men bare ment som en hjælp ;o).

( Det er iøvrigt "bare" en blodprøve dyrlægen skal tage ).

Super link her iøvrigt.
    http://www.heste-nettet.dk/forum/5/659843/659843/

• #24   31. mar 2014 Min haflinger, er også meget langtid om at smide vinter pelsen, han er 21.

• #25   31. mar 2014 Nej det ved jeg, Krikken.
    Det var også sødt tænkt at du ville hjælpe;-)
    Men jeg har selv tænkt tanken om cushing, men vil ikke gøre mere ved det når han er så gammel. Vi er bare blevet enige om at værne om ham mens han har det godt. Og den dag han ikke er ovenpå mere, hjælper vi ham herfra på en værdig måde:-)

• #26   31. mar 2014 Selvfølgelig er det aldrig godt a klippe en hest nu pga det ødelægger sommerpelsen, men igen det jo hellere ik fedt for ponyen a svede så meget under træning.. Jeg havde klippet den smiley

• #27   31. mar 2014 Jeg havde også klippet den. Har set heste der bliver klippet hele året rundt og man kan altså ikke se at sommerpelsen bliver ødelagt smiley

• #28   31. mar 2014 Tak for alle jeres svar. Han er her til aften blevet klippet på det nederste stykke af halsen og på bringen. Starter langsomt ud. Håber det er nok men det kan jeg se i morgen når han skal på banen.

• #29   31. mar 2014 Sådan :)!

Kommentér på:
Klippe hest nu

Annonce