Hest stresser og skaber sig når den er alene? {{forumTopicSubject}}
Jeg var i dag ude ved min part og sidder nu med en oplevelse jeg lige skal ud med og have hjælp til at håndtere.
Jeg var ude ved min part og problemet kom allerede da jeg skulle hente hende på fold. Jeg gik op for at hente hende da det regnede og jeg derfor ville vente lidt med at muge (hun står i udeboks) og ville derfor arbejde med hesten i hallen først for at undgå regnvejret. Hun står sammen med en vallak som hun ikke rigtigt enes med (ikke begejstreret for at stå med vallak generelt) de slår ikke hinanden ihjel eller noget hun er bare lidt irretreret på ham (vi håber på anden foldmakker når de sidste bokse står færdige om 1-2 uger). Vallakken bliver lidt midsundelig og er ikke mega godt opdraget så han maser jo bare ind foran og skaber sig der. Min part prøver at skubbe ham væk så jeg står midt mellem to store heste der ikke bryder sig om hinanden.. Så det opgav jeg og gik ned og mugede ud. Jeg fik så hjælp til at tage de to ind da jeg havde muget ud.
Jeg går ind på udendørsbanen da vejret var fint men så snart jeg kommer der ind er hesten helt ude af den. Den anden hest går videre og kommer over til boksen. Min part bliver ved mig ude på banen så jeg vil tage dæknet af men allerede der var der et problem. Min part sormede rundt om mig, skrev efter de andre, jeg forholdte mig så rolig som jeg nu lige engang kunne på daværende tidspunkt. Jeg må løsne et spænde af gangen mens min part løber rundt om mig, jeg prøver at stoppe hende op og få ro på inden jeg fortsætter men min part fortsætter rundt og rundt om mig. Hun laver et lille stejl og fortsætter rundt mens hun løber. Jeg får dækkenet af og smit hende i longen for at få afstand til hesten og for at lade hesten krudte af. Det virkede men jeg har aldrig oplevet hun har reageret så voldsomt på at være alene. Hun har aldrig været begejsteret for det og kaldte ofte men at hun ligefrem blev farlig at være nær har jeg aldrig oplevet.
Så nu er jeg træt af det og vil virkelig komme problemet til livs. Jeg ved dog ikke hvordan jeg lige skal gribe det an og mangler råd til dette?
Hesten er 19 til maj og er tidligere millitary hest så der burde ikke være et problem men det er der. Jeg vil rigtig gerne ride ture til sommer og gerne på stubmark men det kræver jo så også bare at hesten ikke bliver farlig at side på eller være i nærheden af.
Det skal også lige nævnes at hun er flyttet to gange inden for de sidste 5 uger, stod 2 uger et sted og har nu stået i 22 dage hvor hun er nu, på andet foder. Der ud over har hun stået stille da hun blev ved med at smide sko. Der er jo grund til hun har så meget energi men jeg vil gerne hjælpe hende af med den energi uden hun er farlig
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
Selvfølgelig kan hun godt stresse lidt op efterfølgende. Jeg er bare overresket over hvor voldsom hun var idag
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvis hesten generelt har noget imod at være alene kaldes det seperations angst og tager lang tid og træne. Hesten skal vænnes til at være alene, først måske kun 2 meter væk fra flokken, så 10 meter osv. - hvor hesten i mellemtiden ikke skal presses ud hvor den stresser op, da den så bare bliver bekræftet i at det er farligt og være alene.
Hest stresser og skaber sig når den er alene?