{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.215 visninger | Oprettet:

Rollkur vs. LDR. Hvad syntes du? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Vi (Mie skovdal) og jeg er igang med at skrive et debatinlæg om forskellen mellem rollkur og LDR og vi vil gerne høre jeres mening! smiley

Så hvad syntes i?

Hvad er forskellen?

Syntes i Rollkur og/eller LDR er okay?

Hvilke problemstillinger opstår når vi snakker om rollkur, hyperflexion og LDR?

Kendte mennesker, hvem bruger forkerte metoder? Hvem bruger de rigtige, eller er der overhovedet en skurk og en helt?

Og i må selvfølgelig gerne skrive hvad i syntes i det hele taget, komme med billeder/videoer osv.

//Olivia! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rollkur vs. LDR. Hvad syntes du?
  • #1   13. mar 2014 Jeg synes at Rollkur og LDR ligger så tæt op af hinanden, af lighederne er større end forskellene.

• #2   13. mar 2014 Måske ville det være et godt udgangspunkt at læse sig klog på de to ting før man spørger om folks meninger og starter en debat.. Just a suggestion

• #3   13. mar 2014 Mette: Flabet.

• #4   13. mar 2014 Bidløse: Kan du begrunde det? smiley

• #5   13. mar 2014 Faktisk har vi læst en del, men vi vil gerne vide mere om hvordan folk forholder sig til dette, da vi har tænkt os at vinkle den anderledes end bare ''STOP ROLLKUR''.

• #6   13. mar 2014 rollkur og LDR ligge ikke tæt på hinanden dem som siger det gør aner ikke hvad de snakker om. !
    rollkur er en tvungen holdning hvor de er helt inde og kysse bringen. den korrekte LDR holdning er slet ikke derinde. søg evt en clinic anky holde på youtube. der for det lidt kort viden.

OBS LDR er IKKE noget man forsøger sig ud i medmindre man ved 100 % hvad man laver!

• #7   13. mar 2014
    LDR = Frem og ned, men bag lod. Man rider med vilje hesten lang og bag lod.
    Roll kur = en "kortere" form for LDR, hesten har ikke nær så lang hals, kan afhængig af hvor meget man korter ind komme ind og røre bringen. Man flexer halsen rundt til skulderen.

Forvirringen opstår fordi Roll kur er blevet forbudt. FEI definere roll kur som at man tvinger hesten. Dette vil ingen slf. forbindes med.
    Derfor kalder de ryttere der før red Roll kur, nu deres ridemetode for LDR.

Men de som så "kun" rider LDR, bliver sat i forbindelse med roll kur, selvom de ikke er okay med det og ikke kunne finde på og bruge det.

Jeg er ikke for nogen af delene, men det er sådan jeg opfatter det .

• #8   13. mar 2014 Jeg er hverken for LDR eller Rollkür. i min verden skal hesten altid have næsen foran lod, hvilket jeg devsærre syntes alt for mange ikke er obs på.
    Men jeg foretrækker LDR frem for Rollkür, da denne giver større frihed til hesten, fordi den han mulighed for at strække halsen. Rollkur er helt bandlyst i min verden! Jeg syntes det er så synd for hesten. Den har ingen mulighed for at 'undslippe', og den får overstrukket sine sener i alt for høj grad. Selvfølgelig løfter det ryggen på hesten, men bevægelsen sker fordi senerne i halsen løfter ryggen 'mekanisk' når de strækkes på den måde = ingen muskler arbejder.
    Hesten bruger sig forkert, ender med slidgigt m.m. Der er vel en grund til at så mange af de unge heste man hører om som 4-års og 5-års aldrig bliver omtalt på grand prix banerne. Mange af dem ender med skaber pga. overbelastning, og det er på ingen måde ok. En hest burde ikke være slidt ned i en alder af 6 år!

• #9   13. mar 2014 For mig er LDR og rollkur meget ens, en forskel er dog, at i LDR går man efter at hesten er "long, deep, round", dvs. den søger ned, men er bag lod og herved bliver rund i kroppen (af hvad jeg har forstået). Hvor man i rollkur krænger hesten ind i en holdning ind til bringen, uden den søger ned.

Så vidt jeg er informeret, så er begge dårlige for hesten, da man (ved at ride hesten bag lod), belaster nakkehvirvlerne kraftigt og dette kan give kroniske problemer i fremtiden.

Jeg synes det at bruge LDR og rollkur er at tage den lette vej over gærdet og tage den letteste vej udenom, og derfor ikke får hele hesten med. Når jeg ser LDR og rollukur i brug, så ser jeg aldrig en hest der bruger sig korrekt. Den smider altid ryggen og har aldrig bagbenene med sig - jeg venter stadig på at se en hest rides med ryggen med sig og bagbenene med sig, mens den rides i rollkur og LDR - jeg tror aldrig det sker.

• #10   13. mar 2014 Popcorn, Chips og Sodavand. smiley

Piger, der er 1.000.0000.000 indlæg om dette, det ville være oplagt at læse dem først. Dog er det nok ikke det rette forum at spøger i, da de fleste der svare i de her emner er engle ryttere der kun rider uden sadel og bidløst, og synes at spore og pisk at noget fanden har skabt, så i vil måske få de samme meninger. (Smiler)

Jeg er helt af samme mening, som Bornhøft.

• #11   13. mar 2014
    Det er ski noget af en fordom... At folk er uden sadel og bidløse.
    Så har man vist ikke kigge på de mange profiler der er herinde :o).

• #12   13. mar 2014 Krikken: sådan snakker folk her inde i grove træk.... "Reb grime en snor om halsen og et kg guffer i lommen er vejen til den perfekte glade korrekt trænet hest".. Tror bestemt ikke jeg er alene om denne opfattelse af mange af folk her inde. Alle mener de ved bedst og den eneste måde som på ingen måde er korrekt uanset hvad er den måde vi i konkurrence delen af sporten rider på! smiley vores heste er faktisk alle sammen mishandlet og ingen af os burde ride.. Det er virkelig sådan jeg høre mange af jer sige her inde smiley det fint i rider med en snor om halsen og et kg guffer i lommen! Er sikker på det super hyggeligt og at i får en masse glæde sammen med jeres heste smiley men vi er bare nogen i dette forum der træner anderledes og bruger vores heste en del hårdere end mange andre her inde. smiley

Ikke fordi der er noget galt med nogen af delene men synes meget ofte folk glemmer at alle gør det aller bedste for deres heste og alle elsker deres heste HELT op til stjernerne.. Ingen af os kan leve uden de dejlige dyr uanset hvilken trænings form vi har dem for smiley men helt klart er flertallet her inde og i sær dem i forummet "hygge ryttere" som måske rider små klub stævner og hygger sig med det hvilket er cool smiley sporten er heldigvis for alle uanset om man har 20 millioner at købe hest for og rejser hele verden rundt eller om man har 5000kr og futter i skoven smiley

Min pointe er at folk her inde er SUPER dårlige til at acceptere andres ride og træning form. smiley bare fordi man ikke selv anvender træningsmuligheden behøver den nødvendigvis ikke være forkert smiley

(Beskeden er ikke kun myntet på krikken men generelt alle her inde!)

• #13   13. mar 2014 Ok.

• #14   13. mar 2014 Stine - Du har forklaret min tanke omkring dette helt perfekt. smiley

• #16   13. mar 2014 Det største problem herinde er, at folk har for travlt med at brokke sig højt og lavt om andres træning i stedet for at interessere sig for sin egen, og det gælder dressurfanatikerne, springnørderne, jordtræningsfanatikere, avlsmenneskerne osv., hvilket er synd! Folk har så utroligt travlt med at kommentere andres ting, men glemmer at se på helhedsindtrykket. Nej, det er ikke pænt at en hest går rollkur, nej det er ikke pænt at en ung hest på 1-2 år stejler på kommando uden at have balancen, teknikken og musklerne i orden (det er så slet ikke i orden, udviklingsmæssigt i den alder, da vokseværk osv. har en stor rolle at spille i dette eksempel).

Jeg er af den overbevisning, at alle herinde vil deres heste det bedste, og eftersom vi ikke alle er ens, så har vi forskellige definitioner af hvad dette er. Jeg synes fx min hest har bedre af jordtræning og centreret ridning og akademisk (både fra jord og ryg) - fordi det er her mine interesser ligger, så jeg vil aldrig kunne sætte mig ind i, og uddanne en dressurhest. Fordi jeg har de interesser som jeg har omkring ridning, så synes jeg en mand som Andreas Helgstrand rider grimt, fordi han (i min verden) ikke forstår at ride hesten som jeg mener er korrekt, mens andre ser op til ham og synes han rider super fantastisk! Og dette skal der også være plads til.

Jeg synes bare tit folk glemmer at lytte til andres træning, observere den og se det som en helhed. Der er pæne og grimme ting ved alt. Jeg kan finde konfliktadfærd og mindre pæne ting under træningen ved en topatlet, men jeg kan finde ligeså mange ting ved en frihedsdressør. Det handler bare om hvordan man ser på tingene..

Jeg ved ikke helt hvor jeg vil hen med dette, men jeg oplever ofte folk som yderst snæversynede (heraf også mig selv - jeg tager ofte mig selv i at sidde og brokke mig over hvoran en eller anden topatlet rider sin hest, fordi jeg aldrig selv ville gøre det på samme måde). Man glemmer ofte at tænke på hvilke interesser rytteren har indenfor hestesporten. Man koncentrerer sig kun om sit eget emne og tager skyklapper på, hvor man totalt lukker ned for kritik og hjælp og viden fra de andre grene af ridningen/heste træningen
    Man kan lære så meget af andre, og dét synes jeg tit bliver glemt, specielt på et virtuelt forum, som hestegalleri.

• #18   13. mar 2014 Jeg er meget enig i Jeanette & Kaliber - Med en skytsengel i det hun skriver i sit første indlæg..

Og vil da godt nok blive lidt mopset hvis jeg skulle omtales i gruppen af "bidløse og bareback, hygge tanter" som nogen højere oppe generalisere med...

Skal lige siges at jeg intet hat i mod det, syntes det er helt fair at nogen hellere vil gå op i det.

Jeg er skam seriøs dressur-(tidligere spring rytter), Med starter i op til sværhedsgrad 2 til C-stævner, med et mål om M-dressur i fremtiden.
    Men det ændre da ikke på at jeg ikke syntes at det at ride hesten bag lod er nogen gavnlig trænings metode, og bestemt ikke er noget jeg vil udsætte min egen eller andre heste jeg rider for.

Der kommer flere og flere gode undersøgelser der viser at det ikke har en positiv effekt overfor hestens biomekanik, og har til dato ikke set nogen beviser for at det modsatte, altså hvad bag lod gavner?

Jeg vil ikke blande mig i hvordan andre gør, man kan sagtens føle med hesten og blive ked af det på dens vegne når jeg ser det,
    Men spørger nogen om min mening i forhold til det skal jeg skam gerne sige det som jeg ser på det... smiley

• #19   13. mar 2014 Så flot skrevet Jeanette!

• #20   14. mar 2014 Dressage: Hvorfor skal det her laves til endnu en Bid/bidløs diskussion? smiley
    Ja, der er andre emne der omhandler dette, og? Hvid det genrer dig, så lad være med at kommentere, så let er det smiley

Jeanette(første kommentar): Vil ikke mene at LDR ødelægger hesten på samme måde som rollkur.En af formålene med LDR er jo at de skal bruge ryggen og er ikke sikker, men mener at man kan ride LDR uden at hesten er bag lod? smiley

• #21   14. mar 2014 Man kan ikke ride LDR uden at hesten er bag lod. Det hedder jo Low, Deep and Round.
    Mener det er LDF der er hvor hesten har næsen foran lod :).

• #22   14. mar 2014
    Det kan du ikke. Formålet med LDR er at hesten er bag lod :o).

Er hesten ikke det, så hedder det frem og ned. Hvor fokus altid er på at næsen skal være foran lod, aldrig nogensinde bag.

Personligt, så holder jeg mig fra bag lod når man nu ved hvad det gør i hestens krop. Så ser jeg ingen grund til at gøre i det, når man uden problemer kan undgå det :o).

• #23   14. mar 2014 Formålet med LDR er at den er bag lod, så snart næsen er foran lod er det ikke LDR (:

• #24   14. mar 2014 Årh okay, tak! smiley Var ikke sikker..

• #25   14. mar 2014 Jeg er helt enig med de fleste af de andre. smiley
    Med hensyn til toprytterne. Husk på at I ikke kan bedømme ud fra et billed. Jeg ved ikke om det kun er mig, men f.eks. Anna Kasperzak. Jeg har set et billed hvor hun har hestens hoved helt ind til kroppen. De billeder der kom ud for nogle måndedet siden var, så vidt jeg forstod, taget af en privat person på opvarmningen. De her ryttere havde for meget fat i hesten men forstil dig at du er til et kæmpe stævne. Hestene har måske været meget nervøse og det samme med rytteren. At de så tager for meget fat er noget vi alle kan komme til. Så længe I ikke har set dem ride derhjemme synes jeg ikke man kan bedømme det 100%
    Jeg siger ikke det er okay, men tag det lige op til overvejelse. smiley

• #26   14. mar 2014 Det er skam helt i orden, hihi! (:
    I lavede jo emnet for at blive klogere på emnet, samt det er menneskeligt at tage fejl smiley
    - held og lykke med opgaven! Spændende emne I har valgt.

• #27   14. mar 2014
    Billederne var taget til DM under opvarmning, hvor der var mere end et billed og i serier - dvs. ikek et moment :o).

• #28   14. mar 2014 Okay der havde jeg så ikke set, tak Krikken. smiley
    Men det ændrer ikke på at jeg synes man skal passe på med at dømme før man kender situationen helt præcist. smiley

• #29   14. mar 2014
    Der ligger en tråd fyldt med en masse billeder der fra på HN, hvis man skulle ha' lyst. Tror dog ikke man kan finde det med mindre det er efter klokken 23.

• #30   14. mar 2014 Har du et link? Hvordan ikke finde den før efter kl. 23?

• #31   14. mar 2014
    Fordi tråden er fra i sommers, gamle emner på HN kan kun findes efter klokken 23 :o). Fandt den dog alligevel ;o)
    http://www.heste-nettet.dk/forum/14/1107424/1107424/

• #33   14. mar 2014 Underligt men tak. smiley
    Det ændrer bare stadig ikke på min holdning. smiley

Kommentér på:
Rollkur vs. LDR. Hvad syntes du?

Annonce