{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.861 visninger | Oprettet:

Er bange for hesten er meget syg :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Allerførste vil jeg lige sige at dyrlægen er tilkaldt og kommer i eftermiddag, dette indlæg er fordi jeg gerne vil have nogen bud og evt. Høre om andre har været ude for lignende. Det er ikke min hest men min svigerfars som jeg har ansvaret for.
Hoppen er 6 år gammel og har de sidste to måneder hostet slim op en gang imellem(ca. Hver 3 dag) derudover hoster hun hver dag sådan noget der ligner tynd mave op. Altså det er små høstykker der er tygget og ligger i en masse nøjagtig som tynd afføring. Det er noget der sker højst sandsynligt om natten. Jeg har kun set hende hoste det op to gange og derfor ved jeg hun hoster det op. På fold hoster hun ikke, heller ikke under longering(er kun lige afprøvet) hun bliver ikke redet da jeg er bange for at hun fejler noget. Hun virker rask og frisk og løber også på folden uden problemer. Har lagt mærke til de sidste dage at hun ikke spiste helt op og spildte halvdelen af maden når hun spiste, tænker straks tænder og derfor er dyrlæge tilkaldt her til morgen. Her til morgen er det så at hun ikke virker frisk, har varme ører og sveder på bringer(de går uden dækken) hun har ikke tyk vinterpels eller noget og ingen af de andre i stalden som har tykkere pels end hende sveder. Hun har til morgen haft både hostet slim og "mad" op. Hun er blevet lukket på fold med de andre da hun bliver skør af at stå inde. Men hun er ikke frisk og løber på folden som hun plejer. Jeg prøvede at tage temperatur men mit termometer har selvfølgelig valgt at strejke smiley
Er virkelig bange for at noget er helt galt med hende smiley
Er der andre der har oplevet noget lignende?
Har vedlagt billede af slim og tager lige et af "maden" og ligger ind også.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er bange for hesten er meget syg :(
  • #1   7. mar 2014 Her er "maden"

profilbillede
  • #3   7. mar 2014 Han sagde mellem 13 og 16 men ville ringe en halv time før. Håber på 13 for kan ikke lide at hun har det sådan her smiley men tænderne bliver tjekket i dag.

• #6   7. mar 2014 ville smutte ud og købe et nyt termometer og få taget hendes temperatur!
    men det er fint at dyrlægen kommer

jeg har (heldigvis) ingen er erfaringer med det, men håber det bedste for jer og at det bare er tænderne
    men måske hun har noget fejlsynkning af en art?

• #7   7. mar 2014 hej
    det kan også være hø allergi min hostede frygteligt og både hø og slim op den kom i sin tid til grundig tjek hos falk rønne og det var støv/ hø allergi så nu står hun på piller og får wrap og har det fint men held og lykke med din lille pru smiley håber ikke det noget alvorligt

• #8   7. mar 2014 Håber også det "bare" er tænderne. Jeg kører ud og køber et her om en halv time så har jeg bilen igen.
    Men hørte for et stykke tid om en hvis hest havde de samme symptomer og den endte med aflivning, de fandt vist aldrig ud af hvad den fejlede smiley

• #9   7. mar 2014 Tror ikke du umiddelbart skal være nervøs. Jeg havde samme problem med min hest, han havde slimet en uges tid til to i stedet for at skumme, når jeg red ham. Så den ene dag ville han ikke spise sit mad, og det han tog i munden, kom bare ud med en masse slim. Jeg ringede til dyrelægen, og hun mente det var tænderne eller noget der skal i klemme inde i munden, som så gjorde at det var smertefuldt når han skulle tygge/synke, hun ville komme dagen efter, men hvis han gerne ville spise sin morgenmad skulle jeg bare ringe. Det ville han så gerne, så det endte med at det var et stykke pind eller noget, der havde siddet i klemme, som så var faldet ud smiley

• Anine S
    Anine S Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 3 Emner: 3 Svar: 31
    #10   7. mar 2014 For mig lyder det som støv allergi har ikke selv set det men min farmor havde en hest med det der hjalp det at ikke ryste hø og halm op.
    Håber du finder ud af hvad der er galt men tror næppe det ender med aflivning

• #11   7. mar 2014 Min hest døde af noget lignede det, da dyrlægen først bagefter at have aflivet hende fandt ud af det var kræft i spiserøret.
    Det startede også med hun blev lidt sløv, hun hostede og snottede mad ud. Vi troede først det var forstoppelse osv.. iiih det var et sejt og trist sygdomsforløb..
    -Men tror dog ikke det er tilfældet for din hest, da det vist kun sker i meget sjældne tilfælde smiley

• #12   7. mar 2014 hej
    men skriv hvad din dyrlæge fandt ud af smiley

• #13   7. mar 2014 Min hest hostede sådan klatter op om vinteren. Fordi der var for støvet i ridehallen og høet. smiley
    Det kan evt være derfor.
    Og med hensyn til ''maden''. Heste kan jo ikke kaste op. Så jeg tænker at det er noget med hendes tænder, så hun ikke kan tykke maden ordenligt nok. Og at hun så bliver ''kvalt'' i det. Og der ved hoster det op. smiley

• #14   7. mar 2014 Hej

Jeg tror bestemt ikke du skal være nervøs.

Ud fra din beskrivelse tror jeg også, som de andre, at det er tænderne.

Prøv at give hende en hel gulerod og se om hun vil/kan tygge den.

Det har været galt med tænderne længe og jeg tror hun nu har fået "betændelse i tænderne/tandkødet" / tandpine, derfor har hun fået feber og er lidt sløj.

Så doktor dyr giver hende sikkert noget peniclin og så skal du have fat i en hestetandlæge.

Vil gerne høre det vidre forløb.

Held og lykke smiley

• #15   7. mar 2014 Update.
    Dyrlægen har været her og mener at grunden til at hun har hostet op er at hun ikke har kunnet spise ordentligt. Hun havde tandkroge på fortænderne så hun ikke kunne tygge rigtigt, og havde tandspidser på alle kindtænderne, også var hendes tænder slidt helt skævt. Hun har rettet det hele op, og så siger hun at problemet brude være løst, men hun skal have tandlæge tjek hvert halve år, gerne oftere.
    Så nu håber jeg hun får det godt igen smiley der var ingen feber :kr

• #16   9. mar 2014 Godt at høre smiley

• #17   9. mar 2014 super for dig smiley

Kommentér på:
Er bange for hesten er meget syg :(

Annonce