{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der bliver bange..Stopsignal!
  • #1   2. mar 2014
    Når hun bliver skræmt; ja. Dvs. hopper til siden, giver et sæt, traver sidelæns forbi, trutter e.l

Endnu ikke oplevet hende stikke af. Men de heste jeg har oplevet blive bange så de stak af, var der ingen kontakt. Og her snakker vi bange alla skræmt fra vid og sans, hvor hesten flygter for at ligge afstand mellem det den er blevet skræmt af og mentalt ikke er tilstede :o).

Så jeg må indrømme jeg ikke tror det kan indlæres, fordi hestens trang til og ligge afstand mellem det den er bange for og den selv er så stor at det overskygger alt andet.

• #2   2. mar 2014 Synes egentligt mest jeg har oplevet med Stjarni, at når han bliver bange, går han i baglås. Han løber ikke eller noget, han vil bare ikke frem. - Medmindre man går ned på jorden og trækker ham. smiley

Selvfølgelig kan han lige lave en skarp vending eller noget, men ikke noget der ikke stopper lige bagefter. smiley

• #3   2. mar 2014 Min hest er 5 år.
    Hmm, lad mig sige det sådan at han ikke løber afsted med mig. Han tripper meget sidelæns, men han løber ikke.. Så nej, teoretisk set stopper han ikke, men han reagere på mit signal, og spæner ikke væk med mig. Men det han stiller sig altså heller ikke bare dumt og glor. smiley

• #4   2. mar 2014 Min hoppe er 16 og hvis hun bliver bange kan jeg ikke få hende til at stå stille, men hun løber ikke væk fra det, men tripper og vil ikke stå stille.. Nu er jeg så heller ikke den type der beder hende stå stille hvis hun bliver bange, så beder jeg hende om at tænke på noget andet, fx ved at stille hende væk fra det og/eller beder hende flytte sig for mine ben smiley

• #5   2. mar 2014 HUn løber ikke, kan sagtens stoppe hende.
    Hun tripper højst lidt, men bliver meget sjældent skræmt, har redet i århus c med hende.. hun er 6

• #6   2. mar 2014 hvis min finder noget farligt stopper hun, giver et sæt (et lille hop) eller fnyser, men hun løber aldrig

vi kan ride forbi motorsave, lastbiler, busser m.m
    det er altid et græsstrå eller et dæksel der skræmmer hende mest smiley

• #7   2. mar 2014 hov, hun er 12 men har været sådan alle de år vi har redet tur smiley hun løb 2 gange på de første ture, men med ros har hun lært at det er ok at blive forskrækket og nervøs, men at der ingen grund er til at løbe smiley

• #8   2. mar 2014 Ja, min hest reagerer på stopsignalet i alle situationer. Han er 7. Han har altid været ret nem at stoppe, hvilket er godt, da hans reaktion, når han bliver forskrækket eller bange er at løbe væk i fuld fart smiley Har dog heldigvis aldrig været ude for at jeg ikke kunne stoppe ham med et træk i tøjlen.
    Så jo man kan godt lære en hest, der har tendens til at løbe, at stoppe selvom den er bange.

• #9   2. mar 2014 Har to gange oplevet at min part blev bange når vi var ude at gå tur.
    Den eneste gang var hun virkeligt svær at få til at falde ned og vi travede hele vejen hjem.
    Jeg har efter den episode trænet det rigtig meget også det med pludselige lyde og nu er hun meget nemmere at få til at falde til ro og stoppe igen smiley
    Tror bare det handler om træning ^^

• #10   2. mar 2014 Mine løber aldrig, det kan så godt finde på at gå i vejret, men de bliver på stedet eller går i skridt.

• #11   2. mar 2014 Min fjordhest er 22. Hvis han stikker af, eller løber løbsk, så er det fordi at instinkterne har overtaget, og nej så kan jeg ikke stoppe ham via stopsignalet, da han er lukket helt af. Dog de gange han har gjort det, har jeg fået stoppet ham. Mit ærlige svar smiley

• M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
    #12   2. mar 2014 Uanset graden af træning, er enhver hest et flugtdyr og dens instinkter kan potentielt set overskygge enhver træning lagt i den, i en presset situation. Derfor eksisterer begrebet trafikSIKKER ikke i min verden, men kun trafikVANT. Bare til eksempel. I en situation hvor hesten er styret af instinkter tror jeg bestemt ikke et stopsignal vil gå igennem, uanset hvor veltrænet hesten ellers er.

• #13   2. mar 2014 Min er 10 år . Og når han bliver skræmt laver han elevator hop væk fra faren . Heldigvis kun et par stykker for han er så nysgerrig at han vil undersøge det han egentlig blev bange for . Det er nu kun sket 2 gange i de snart 3 år jeg har haft ham, 1 gang pga. pludseligt skrigende grise fra en stald . 2 gang da ponyerne pludseligt kom galoperende mod os fra siden, ellers sidder bremsen hvor den skal smiley .

• #14   2. mar 2014 MK - Der er jeg fulstendig enig med dig! Men det er bare en tendens til at folk siger de har en hest der altid reagerer på stopsignalet så derfor ville jeg finde ud af hvor mange stopsignalet ALTID virket på da jeg personlig ikke tror det er mulig smiley

• #15   2. mar 2014 Team Tindur:
    Min hest er, som jeg skriver, typen som løber, når han synes noget er farligt.. Og han er løbet af med mig en del gange efterhånden. Men jeg kan altid stoppe ham uden undtagelse og det længste han nogensinde er løbet før jeg fik ham stoppet er en kortside i et ridehus. Den dag jeg ikke kan stoppe ham, skal jeg nok æde mine ord igen. Men har haft ham i 4 år og stopsignalet har aldrig slået fejl ved ham.

Ofte gælder det jo om at få hestens fokus igen, for når man har den, kan man også styre hesten. Og det er noget man kan træne, at hesten altid skal fokusere på en uanset om himlen så faldt ned.

• #16   2. mar 2014 Han plejer bare at tage 7-10 gallopskridt eller at hoppe til siden og han stopper rigig nemt og det er jeg glad for smiley han er nemlig typen der er bange hele tiden nemlig -.-

• #17   2. mar 2014 Min Canella på 8 løber ikke væk med mig, men er nok nød til at indrømme at stopsignalet ikke virker 100% i de situationer hvor hun bliver bange. Hvis hun bliver bange eller ser noget nyt bliver hun stiv og står bare og stirrer på det indtil hun tager sig sammen til at snuse til det smiley Men altså er nok nød til at give M K ret, de er jo et dyr der 100 gange hellere tager flugten, har bare været så heldig at vores aldrig sådan for alvor er blevet bange for noget :

• #18   2. mar 2014 både og, hun stopper men bagparten går 'forvirret' rundt.
    Er dog god til og rose hende så hun falder til ro smiley

• #19   2. mar 2014 Har en enkelt gang prøvet hvor at stopsignalet slet ikke virkede og der var han ikke skræmt. Han løb ganske enkelt bare, men kontakten var helt væk.

Har endnu ikke prøvet at han har løbet, fordi han var skræmt, har dog været i nogle situationer hvor han har været lidt fremadgående, mens han har været lidt nervøs, hvor stopsignalet ikke virkede helt optimalt.

• #20   2. mar 2014 Dejligt at høre at I ikke er bange for at indrømme at det ikke altid fungerer smiley For jeg tænker at selv om stopsignalet fungerer 99% af gangene men smutter i de situationer så betyder det ikke at hesten ikke har et godt nok stopsignal smiley
    Mvh TT

• #22   2. mar 2014 Ts , syntes ikke helt du kan dele det op som du gør, eller sammenligne, for der er da forskel på at hoppe/ trippe lidt, til virkelig at stikke af og ignorere stopsignalet fuldstændigt . Hvis jeg skulle lave en beskrivelse på min, ville jeg da sige at stopsignalet er 100% ok . Men måske jeg har misforstået noget smiley .

• #23   2. mar 2014 Hyggerytteren - Ja du har misforstået.. smiley Hoppe, trippe lidt betyder ikke at hesten løber og at stopsignalet ikke virker... smiley Men hvis hesten løber..virker stopsignalet ALTID og 100%? smiley

• #24   2. mar 2014 Mit stopsignal virker okay hvis min pony bliver bange, men bliver han rigtig bange kan jeg godt spare energien til det værste angst har lagt så, så virker det igen;-)

• #25   2. mar 2014 Jeg har lige købt min, men har redet den et halt års tid før. Jeg føler jeg kender ham ok og han kender mig ok.
    En af vores første gange i hallen i Esbjerg blev han møg forskrækket og for afsted. Han nåede at løbe en 20 m. og så valgte han at stoppe for mit signal. Det er selvfølgelig ikke godtaget, så jeg valgte at bede om bak da han havde stoppet. Jeg red lidt frem, stoppede og bakkede, red lidt frem, stoppede og bakkede ind til han igen lå let på signalet. Jeg håber at dette har fået signalet til at virke næste gang han panikker.
    Han er 5 og fylder 6 til sommer og jeg synes egentlig ikke at det er noget alarmerende ved det smiley

Kommentér på:
Hest der bliver bange..Stopsignal!

Annonce