{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.580 visninger | Oprettet:

ponyen bukker {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg rider pt. på min venindes pony og han har nemlig med tidligere fundet ud af at han kan bukke og har fået lov at vinde med dette, og det er først efter jeg er kommet op at han er bleven sat på plads og han har ikke kunnet bukke mig af endnu, da jeg har sugekopper i røven og bliver på hesten. Når nok om det, jeg ville hører om der nogle som har nogle forskellige råd til hvordan jeg for ham til at stoppe med bukke, han er så småt begyndt ikke at gøre det så meget mere. Mangler nogle små fif til hvordan jeg kan få ham til at stoppe med at bukke?

Mvh.

Louise Mortensen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ponyen bukker
  • #1   27. feb 2014 Har i overvejet han kan have ondt?

Vi havde en der hvor jeg red før der bukkede med alt og alle, man skulle "bare sætte ham på plads" det stod på i et halvt år, det blev mindre hen af vejen fordi han jo bare blev sparket videre (også selvom han viste alle tegn på at have ondt). Nu er han aflivet, han bukkede grundet nyresvigt - altså ondt. Det behøver ikke være lige så dramatisk men en sund og rask velfungernede hest bukker ikke. Så jeg tænker smerte.

Passer sadlen? Det kan godt påvirke det. jeg ville få tjekket hesten OG sadlen igennem af fagpersoenr for at se om det skulle være det

• #2   27. feb 2014 Altså han har netop fået ny sadel, for at se om det var det, men har overvejet at få en massør ud på ham smiley men tænker os det er fordi han trænger til at blive sat på plads, men har brug for nogle små fif til hvordan smiley

• #3   27. feb 2014
    Jeg må indrømme jeg aldrig har mødt en hest der bukkede uden at det gjorde ondt, eller før i tiden havde gjort ondt :o)

• #4   27. feb 2014 Hesten skal ikke 'sættes på plads' men lære at dens adfærd ikke var svaret på spørgsmålet. Find ud af præcis hvornår han gør det, og find så problemet.
    Hvis han eksempelvis bukker når du beder ham om at trave, kan det være fordi:
    1. hesten har ondt
    2. Hesten har før haft ondt og endnu ikke lært at adfæren ikke var korrekt
    3. Hesten er blevet belønnet for at bukke (viser sig også i 1 og 2)

Når hesten bukker er det et tegn på smerte eller 'fustration' (i starten). Hvis din veninde har bedt om trav og hesten så har lavet et lille bukspring fordi den måske havde lidt ondt i ryggen, så har hun med det samme holdt op med at drive på hesten, måske fordi hun blev forskrækket. Derved har hun belønnet bukkeriet og hesten er nu igang med at lære at tryk med shenklen ikke betyder frem, men buk - Det er simpel træning.
    Det er så blevet forstærket flere gange, trykket forsvinder når hesten bukker, altså var det det rigtige svar. Den ved ikke at trykket forsvinder fordi rytteren for travlt med at hænge fast, det ved bare at det forsvinder.

Læs dette, for det forklarer meget godt hvordan hesten lærer når du træner:
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/35-signalforvirret - ved godt det er lidt langt, men det er en rigtig god forklaring smiley

Nå, men din veninde har altså fået lavet en sti der hedder 'buk' og den benyttes ved tryk for shenklen. Hver gang hesten bukker, bliver stien tydligere og hesten vil være mere motiveret for at bruge den igen.
    Din opgave er så nu at du skal have etableret en tydelig 'stop sti' og en tydelig 'frem sti'. Gå stille og roligt til vækrs og sørg for at stoppe inden hesten bukker, så den ikke bliver trænet mere i at bukke smiley

• #5   27. feb 2014 Min hest bukkede uden at det gjorde ondt, vi har stadig ingen anelse om hvorfor han gjorde det, men han gære det ikke længere efter 3-4 års kamp..

Men syntes klart i skal få undersøgt om han har ondt for i begynder på en hård kamp! smiley

• #6   27. feb 2014 Mange tak smiley jeg ville lige læse mig igennem det, men altid dejlig med nogle gode råd til at afhjælpe bukkeriet, men han bukker hver gang jeg sparker til ham med mine ben, den første gang var oppe på ham bukkede han hver gang jeg bare lagde benet til ham, dog gør han ikke det mere efter han fandt ud af at det ikke gjorde ondt, så nu bukker han kun når jeg sparker til ham med benene ?

• #7   27. feb 2014 Sparker du som i sparker eller kalder du det bare sparke? for så bukker han pga. smarte (smarte fra spark) smiley

• #8   27. feb 2014 Altså sparke med hælene, ved ellers ikke hvad jeg skal kalde det, og det var også min første tanke, at han tror det gør ondt at blive sparket til med benene altså når jeg sidder på ham smiley

• #9   27. feb 2014 Prøv at trykke med hælene i stedet, og se om probleet er det samme. Hvis det er, så skal du begynde at øve dit fremsignal og det skal trænes uendeligt meget. Stopsignalet skal nok også have en omgang så temposkift og den slags, bare husk også at lave noget andet og både at gøre det på tur og på bane smiley

• #10   27. feb 2014 Han gør det ikke så meget når jeg bare trykker med hælene, han gør det ikke så tit mere ihvertfald, men han er 7 år, blev hingst som 5 års og blev tilredet som 4 års og har stået stille i 2 år indtil for 5 mdr. Hvor min veninde købte ham smiley

• #11   27. feb 2014 blev hingst som 5 års? smiley Det lyder på mig som en tillært adfærd... Du skriver jo tydeligt i din tekst at den gør det fordi den har lært det kan betale sig. Så jeg ser ikke anden udvej end at blive hængende og personligt så når min gør noget den bestemt ikke må siger jeg bestemt "nej", men det virker jo kun hvis det er sådan I sætter grænser

• #12   27. feb 2014 Er han kilden? Hvis du står ved jorden og rører ham der hvor du "sparker" hvordan reagerer han så?

• #13   27. feb 2014
    Min sparkede, blev sur , bukkede og en enkelt gang stejlede når jeg ville have hende frem. Hvorfor? Hun var pil skæv og låst i hele kroppen.

Lyt til hesten, den forsøger at fortælle dig noget - eller rettere skrige.

• #14   27. feb 2014 Han er ikke kilden, da han ikke siger eller gør noget når jeg rør ham der, men tror det er fordi han ved han og tidligere fået lov og vundet ved at gøre det, og efter jeg har redet ham 3 gange nu, gør han det kun for jeg ville sparke lidt til ham, og han er stadigvæk ung i sin ridning, så mange af de sinaler jeg giver ham, fatter han jo ikke, så tror han har taget bukning som jeg fatter ikke hvad du siger, han bukker kun, og kan mærke han ikke er låst, da han er utrolig nem på tøjlen, han er meget selv gående, han bukker kun?

• #15   27. feb 2014 Synes altså helt ærligt ikke man kan tillade sig at sige "men en sund og rask velfungernede hest bukker ikke"

Jeg er enig i at man lige skal holde for øje om den har smerter - om sadlen passer mm - men der er altså masser af heste og ponyer der bukker fordi de er forårskåde eller uopdragne eller har fået det som tillært adfærd......

fif ? skæld ud når den gør det og fortsæt din fremdrift så den ikke belønnes cved at trykket forsvinder, se om du kan komme den i forkøbet som en anden skriver

• #16   27. feb 2014
    Jeg kan så men godt forstå hesten bukker når du sparker til den, det er møg ubehagelig :o) Frem skal ikke indlæres ved spark.

Min gik så men også fint frem, ingenting på tur og kunne også godt rides fint i trav og gå fint, ind til et vis punkt, så ville hun ikke fint.

• #17   27. feb 2014 Det jeg mener med spark er, at jeg giver et lille spark med mine hælene for at be ham om at gå frem ad. Det er ikke sådan at jeg sidder og over sparker ham, og sparke er et lidt voldsom ord og bruge, men kan ikke rigtig forklar det på en anden måde?

• #18   27. feb 2014 Heste trænger ikke til at blive sat på plads, den bukker ikke for at drille eller genere dig.. Bukker den kun ved bestemte ting eller bare generelt ?

• #19   27. feb 2014 Heste trænger nogle gange til at få at vide hvad de må og ikke må. Det er ikke en sort/hvid verden vi lever i. Hvorfor er det folk ikke synes man kan "sætte en hest på plads" (sige højt nej fx, vise det er uacceptabel adfærd) samtidig med at man leder efter årsagen?

Jeg vil godt vædde med at hvis en hest begynder at bukke fordi det gør ondt, får smidt rytteren af nogle gange og får fri når den gør det, så når du for en ny sadel og hesten ikke længere har ondt så stopper adfæren sgu ikke, så skal den have at vide at den opførsel er uacceptabel (igen sige højt nej og fortsætte med at ride frem fx)

• #20   27. feb 2014 Hesten bukker ikke kun fordi den har ondt folkens!
    Det kan godt være derfor, ja. Men heste kan også bukke fordi der er usikre på situationen, derfor kan de have brug for en rytter der fortæller dem, at de ikke skal bukke og er bestemt over for dem, så de er sikker på, hvad de skal! De kan jo godt blive forvirret.

Så jeg vil råde dig til først at se om den har ondt, og når du har udelukket det, så vis den, hvad den skal på en tydelig måde, for når den bukker kan det godt være et tegn på usikkerhed og forvirring smiley

• #21   27. feb 2014 Som sagt kan det være mange ting - den kan sagtens bare være fræk, men sandsynligheden for at den har ondt, er også til stede. Min begyndte at bukke voldsomt her da det blev vinter. Jeg troede, han bare var fuld af energi og lidt vinterglad. Han fik så i går erklæret kissing spines 4 stedet i rygraden, og det er ikke sikkert, at han nogensinde bliver ridehest igen.

• #22   27. feb 2014 Folksen kan nu fortælle at pony dyret ikke har ondt nogen steder.

Da jeg har været ude og ride han idag for 4 gang og idag bukkede han overhovedet ikke med mig, hverken i skridt, trav og galop, er så stolt at ponydyret, så jeg er overbevist om at de har været fordi de han kan og været en smule forvirret over hvad jeg mente med mine signaler, da han stadigvæk er ung i sin ridning smiley det har været den bedste ride tur på ham også kun 4 gang jeg er på ham smiley

• #23   27. feb 2014 Når du "sparker til ham" hvad gør du så med din tøjlehjælp?

For hvis du sidder og trykker på speederen samtidig med at du har trukket håndbremsen(tøjlen) så skyldes hans buk altså at du giver modstridende signaler..

Lidt lige som at biler også skaber sig hvis man laver samme nummer med at trykke på speeder og bremse samtidig smiley

Prøv at google konfliktadfærd og modstridende signaler.. Kan anbefale at læse på Blue berry Hills nye hjemmeside.

• #24   27. feb 2014 Når jeg "sparker" til ham, giver jeg ham tøjlen så han kan komme fremad, og har stort set ikke fat i tøjlen, da han er utrolig selv gående, men som sagt i dag bukkede han overhovedet IKKE ? Er meget stolt af ham også er det jo kun 4 gang jeg er på ham smiley

• #25   27. feb 2014 Nikita: Man skal ikke sætte en hest på plads fordi den ikke gør det for at genere/drille/være strid/fræk, men kommer jo også an på hvad man mener med det.. For mig betyder at sætte på plads, at man straffer/skælder ud fordi man mener hesten er uartig/fræk..
    Det kan sagtens være indlært adfærd (endda uden den nogensinde har haft ondt) har selv haft en der bukkede ved anspring fordi den gjorde det af forvirring første gang og jeg kom til at fjerne presset, men jo min fejl, så man aflære adfærden frem for at sætte på plads..

Blondinerne: ja de kan sagtens være forvirret og så fortæller man den roligt (ved at fastholde signalet) at det var ikke den respons jeg ønskede.. Det vil jeg ikke mene er at sætte på plads..

Malene: Nej den kan ikke bare være fræk, heste er ikke frække..

Louise: Dejligt med fremskridt smiley når den ikke er redet så meget, mon så ikke den bare er lidt forvirret over signalere, måske endda tror den skal bukke hvis den har opnået noget med det

• #26   27. feb 2014 Jeg staffer/skælder min hest ud på de før beskrevne måder når han har en adfærd jeg ikke ønsker. Jeg tillægger ham ikke at han gør det for at være fræk, jeg ønsker blot at gøre opmærksom på at det ikke er acceptabelt.
    Jeg gør det ikke hvis han blot misforstår et signal, men hvis han bukker eller bider fx. Og som jeg også siger så ser jeg samtidig på hvorfor han udviste denne adfærd og forsøge selvfølgelig at løse dette

• #27   27. feb 2014 Nikita:Tror ikke et højt nej gør en stor forskel, hesten forstår ikke vores sprog, men en følsom hest kan blive ret forskrækket hvis man råber op.. Men vil ikke kalde det at sætte hesten på plads at sige nej og ride videre

• #28   27. feb 2014 Hesten forstår tonefald, kunne lige så godt sige kage, men det er jo ikke pointen

• #29   28. feb 2014 Signe, hvorfor er det nødvendigt at tage alle på ordet???

• #30   28. feb 2014 Malene: Når man ikke kender folk og kun har hvad de skriver at gå ud fra, så kan man da netop kun tage folk på ordet.. man har jo ingen mulighed for at vide hvis de mener noget helt andet end de skriver..

• #31   28. feb 2014 "Heste kan ikke være frække"
    Det er heller ikke det jeg mener? Jeg prøver at belyse to sider at sagen. Om ordet "fræk" bliver taget i brug kan vel være lige gyldigt. Det var ikke pointen.

• #32   28. feb 2014 Malene: Hvis du ikke mener den kan være/muligvis er fræk hvorfor så skrive "den kan sagtens bare være fræk" .. Igen man kan jo kun gå ud fra hvad du skriver

Kommentér på:
ponyen bukker

Annonce