Ponyen bukker/loeber hjaelp {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften siger - dette er dog den pony min veninde laaner som det handler om. Naar Han er I skoven f.eks kan Han finde paa at stikke af med en og bukke, dette er isaer naar det gaar nedad bakke. Han kan ogsaa finde paa at goere det paa banen. her er spoergsmaalet bare, om I har nogle forslag til at faa ponyen til at lade vaere med det - da Han for det meste foerst stopper med at bukke enten naar Han har faaet rytteren af, eller til Han bliver sat paa plads - hvilket ikke har hjulpet paa, at Han ikke goer det igen. Ved I hvad man kan goere evt? Han er forresten fjordhest og meget staerk, saa man kan ikke lige hive hans hoved op naar det er. Haaber paa svar, og beklager eventuelle stavefejl eller andet, da jeg skriver fra min iPod, hvilket jeg er rimelig daarlig til
sep 2007
Følger: 136 Følgere: 185 Heste: 9 Emner: 57 Svar: 693
dec 2007
Følger: 91 Følgere: 88 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 1.199
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 40 Svar: 311
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
1) Man skal ikke drive hesten når den løber/bukker , så TRÆNER man blot "løb" og "buk" - det er meget ukorrekt for hesten at udføre en øvelse man i virkeligheden vil have den til at stoppe med.
(link fjernet)
2) Hesten skal ikke domineres - desuden er det i mine øjne yderst uektisk at slå sin hest eller råbe af den . - Den ved ikke hvad man vil have den til bare fordi man slår den . Tænk på at hesten kan mærke en FLUE sætte sig p¨å dens krop - hvilken smerte må det være at få klasket en pisk i r*ven ?? (Dernæst prøv at tænke på hvor mange man selv ville blive hvis en person hævede hånden eller en pisk mod sig selv?) http://www.magasinethest.dk/Artikler/Tidligere+numre/2006/4/Heste+har+ikke+brug+for+at+blive+domineret.htm
3) Kan du uddybe? Er det når hesten er på tur alene? Når den er på tur med andre? Er det kun hvis ejeren rider på den - eller også hvis andre rider den? Har vejret indflydelse på hesten? (Flicka bliver kåd om vinteren - det er noget man skal TRÆNE væk, som man ikke bare kan forvente forsvinder). Hvordan er hesten i det daglige - har hun nogle problemer med den på banen eller andre steder?
Knus F&F
(link fjernet) - den burde de fleste læse herinde..
jul 2007
Følger: 286 Følgere: 238 Heste: 3 Emner: 386 Svar: 2.518
Men en dag der adlyder den jer sku ikke, få tjekket sadlen, og ryggen.
jul 2007
Ja det er self syndt for hesten at man hiver den i munden, men du har selv skrevet, som du så har slettet igen, at man skal give den en i røven :b
jul 2007
jul 2007
dec 2007
Følger: 91 Følgere: 88 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 1.199
Den holder ikke i længden.. Og man skal ikke drive en hest fremad,
som der bukker og løber.
Som F&F skriver, så er det fuldstændig forkert at råbe og slå en hest/piske hesten. Træn noget rolig grundridning. Måske sætter den dig bare på en prøve. Sæt dig i respekt på den rigtige måde - eventuelt med arbejde fra jorden af, også kan du jo arbejde stille og roligt fremad, men stadigvæk vise at det er dig der bestemmer med din kropshandlinger.
sep 2007
Dette forum var ikke for at starte diskutioner, men for at få hjælp.. Det kan godt passe at hesten sætter rytteren på prøve, men den bliver jo ved med det.
F&F
Det er nogle gange på banen, ellers både når den er alene i skoven, og man skal galopere, eller nå man er flere, og den er for langt bagude - det er først når han er et godt stykke væk, men så sætter han pludselig farten op. Det er mest om vinteren, hvor han bliver kåd, men han kan også godt finde på det om sommeren, eks. da han var til springstævne engang i sommers, hvor han pludselig tog tøjlen og løb + bukkede - rytteren blev dog også siddende her, men han har gjort det meget efter også. Han viser ikke tegn på at have ondt nogle steder.
P.S - Det vil være meget svært at få hovedet op på ham, da han er meget stærk som sagt...
Ellers nogle fine forslag fra mange af jer
apr 2008
Først skal hesten lære et super godt "stop-signal" - stop signalet ligger i tøjlen (og dette kommer fra en høj-hellig bidløs rytter der ikke rører ved tøjlen!) men det er vigtigt, vigtigt at tøjlen IKKE bliver brugt til intet andet end STOP , tøjlen må ikke få hesten "til biddet" / "samlet". Tøjlen er KUN til pynt og til STOP, ellers kan hesten ikke finde ud af det.
Desuden må man aldrig bruge dine ben når man tager i tøjlen - så giver man to modskridende signaler, nemlig "stop/bak" og "fremad" - og hesten kan altså ikke gøre begge dele på én gang, derfor gør den sit bedst for at finde en løsning - mange heste vælger at bukke eller løbe.
I er allerede ved "step one" - i har nemlig indset at det er et problem og at i skal gøre noget ved det ;o) !
Synes du skal læse disse link (eller give dem til din veninde) for de fortæller SÅ godt om hestens anatomi og indlæringsteori - og de uddyber det jeg lige har forklaret.
http://www.blueberryhill.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=96
(link fjernet)
http://www.magasinethest.dk/Artikler/Tidligere+numre/2006/5/Saadan+fungerer+hestens+hjerne.htm
(link fjernet)
http://www.magasinethest.dk/Artikler/Tidligere+numre/2006/9/Grundlaeggende+traening+i+sadlen.htm
(link fjernet)
Nogle af dem har jeg linket til før i denne tråd - men man kan aldrig få for meget indlæringsteori ;o) !
Knus F&F
sep 2007
Mange gange tak, du har nok fat i noget :D!
Sender linkene til min veninde ;D
apr 2008
Håber det kunne hjælpe jer i hvert fald - Flicka bukkser stadigvæk utroligt meget fordi jeg brugte den "moderne metode" med at drive i starten - og jeg fortryder inderligt at jeg ikke havde læst dette inden jeg fik hest ;o) ...
Ponyen bukker/loeber hjaelp
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside