{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.264 visninger | Oprettet:

depositum ret?? {{forumTopicSubject}}

Hej HGér

Jeg blev spurgt i dag om:

en familie har solgt en hest til en anden familie der så har lagt er depositum for hesten, fordi købere skulle på ferie, nu efter ferien melder køber at de ikke vil ha hesten alligevel.

er der nogen lov/ret for hvad man gør med depositumet...?
får køber hvert en krone tilbage eller har sælger ret til en procent del af det beløb?

skriv meget gerne HVIS i VED noget:)

jeg aner det ikke og syns faktisk det ret int at vide mere om:)

derfor spørg jeg her og håber nogen ved det.

jeg søger ikke råd bare et svar smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  depositum ret??
  • #1   19. feb 2014 Jeg er ret sikker på at man ikke får det tilbage, men håber da at der er lavet kontrakt på det.
    Men nej, nu står sælger jo og skal finde nu køber, så de har ikke krav på at få pengene tilbage.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #2   19. feb 2014 Mener også at depositum ikke tilbage betales smiley

• Nadia A
    Nadia A Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 15
    #3   19. feb 2014 Et depositum skal altid tilbagebetales såfremt handlen/aftalen går tilbage.

Vil man ikke dette skal man kalde det et reservationgebyr eller lignende.

• #4   19. feb 2014 Depositum skal ikke betales tilbage, da det er en garanti for at køber henter hesten og hvis ikke de henter den, så er depositum gået tabt hos køberne og sælger beholder dem, da sælgeren har holdt hesten tilbage.

• #5   19. feb 2014 Mja, nu spurgte du jo godt nok om svar hvis man ved noget.

Det gør jeg desværre ikke, men jeg ved, at hvis det nu havde været en hundehvalp, de havde lagt et depositum på og de så fortryder, så går depositummet tabt og man får ikke sine penge tilbage... Mon ikke det gælder ved heste også? Men jeg må være svar skyldig, jeg har aldrig selv været ude for det og har vist heller ikke hørt om det før....

• #6   19. feb 2014 Hvis depositum skal betales tilbage, hvad er så meningen med det?
    Depositum er vel for at "reservere" hesten (købers tryghed) og for at sikre at køber er seriøs (sælgers sikkerhed). Hvis man bare får pengene tilbage, hvad skal sælger så have for sit besvær/tid?
    Men forhåbentlig står det i kontrakten hvad man har aftalt, så der ikke bliver problemer.

• #7   19. feb 2014 Må være det samme som da jeg købte hund? lagde et depositum på en hvalp, som jeg så betalte restbeløbet på da den var gammel nok til afhentning. Hvis jeg fortrød ville der ikke blive returneret depositum... Jeg VED det smiley stod nemlig i den knibe at sælger havde solgt samme hvalp til os og til en anden familie, som havde afhentet den to timer før... Jeg fik valget at betale og tage den hvalp der var tilbage eller miste mit depositum:-/ (Her ville jeg dog have haft retten på min side, men det var hurtigt løbet op i advokat hvis jeg havde gjort noget ud af det....)

• #8   19. feb 2014 Ved føl er det jo ikke unormalt, at de bliver solgt, før de kan tages fra deres mor. Alle jeg kender der sælger føl, alt fra hobby avler, til store stutterier, tager 50+% af købs summen i depositum. Hopper køber fra, så er depositum tabt. Skulle føllet gå hen og dø, så får man heller ikke depositum fra, men man slipper for at betale det fulde beløb.

Men hvis der ikke er kontrakt på noget, så er det svært at sige, hvad der skal ske, når køber hopper fra.

• #9   19. feb 2014 skal lige sige at det med depositummet selvfølgelig stod udspecificeret i vores kontrakt, jeg ved ikke om reglerne kan bøjes ol. hvis det ikke står der...

• Nadia A
    Nadia A Tilmeldt:
    sep 2012

#10   19. feb 2014 Jeg er godt klar over der tit laves den fejl at tro depositum ikke betales tilbage, men juridisk set er et depositum noget der som udgangspunkt skal tilbagebetales (undtagelser kan være hvis aftalen fx bliver misligholdt).

At flere opdrættere både inden for heste/hunde/katte og hvad man ellers kan komme i tanke om tager et depositum, som de påstår ikke skal betales tilbage er forkert!, hvis man vil have den sikkerhed som sælger skal det kaldes et (reserverings)gebyr.

• #11   19. feb 2014 Nadia:
    Hvad begrunder du dine udtalelser på?
    Advokater med heste i speciale kalder det for et depositum (som ikke betales tilbage) når de skriver kontrakter, både standart kontrakter og individuel kontrakter.

Men når man har en kontrakt omkring køb af en hest, så er det at køber hopper fra, da så bestemt også mislighold af kontrakten.

• Nadia A
    Nadia A Tilmeldt:
    sep 2012

#12   19. feb 2014 Min undervisning på 1. År på jura studiet og definitionen i min juridiske ordbog

Kommentér på:
depositum ret??

Annonce