1.264 visninger
|
Oprettet:
depositum ret?? {{forumTopicSubject}}
Hej HGér
Jeg blev spurgt i dag om:
en familie har solgt en hest til en anden familie der så har lagt er depositum for hesten, fordi købere skulle på ferie, nu efter ferien melder køber at de ikke vil ha hesten alligevel.
er der nogen lov/ret for hvad man gør med depositumet...?
får køber hvert en krone tilbage eller har sælger ret til en procent del af det beløb?
skriv meget gerne HVIS i VED noget:)
jeg aner det ikke og syns faktisk det ret int at vide mere om:)
derfor spørg jeg her og håber nogen ved det.
jeg søger ikke råd bare et svar
maj 2004
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 70 Svar: 906
Men nej, nu står sælger jo og skal finde nu køber, så de har ikke krav på at få pengene tilbage.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
sep 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 15
Vil man ikke dette skal man kalde det et reservationgebyr eller lignende.
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 296
dec 2007
Følger: 43 Følgere: 61 Heste: 7 Emner: 32 Svar: 877
Det gør jeg desværre ikke, men jeg ved, at hvis det nu havde været en hundehvalp, de havde lagt et depositum på og de så fortryder, så går depositummet tabt og man får ikke sine penge tilbage... Mon ikke det gælder ved heste også? Men jeg må være svar skyldig, jeg har aldrig selv været ude for det og har vist heller ikke hørt om det før....
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 453
Depositum er vel for at "reservere" hesten (købers tryghed) og for at sikre at køber er seriøs (sælgers sikkerhed). Hvis man bare får pengene tilbage, hvad skal sælger så have for sit besvær/tid?
Men forhåbentlig står det i kontrakten hvad man har aftalt, så der ikke bliver problemer.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Men hvis der ikke er kontrakt på noget, så er det svært at sige, hvad der skal ske, når køber hopper fra.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
sep 2012
At flere opdrættere både inden for heste/hunde/katte og hvad man ellers kan komme i tanke om tager et depositum, som de påstår ikke skal betales tilbage er forkert!, hvis man vil have den sikkerhed som sælger skal det kaldes et (reserverings)gebyr.
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Hvad begrunder du dine udtalelser på?
Advokater med heste i speciale kalder det for et depositum (som ikke betales tilbage) når de skriver kontrakter, både standart kontrakter og individuel kontrakter.
Men når man har en kontrakt omkring køb af en hest, så er det at køber hopper fra, da så bestemt også mislighold af kontrakten.
sep 2012
depositum ret??