Trailerlæsning {{forumTopicSubject}}
Jeg fik en hestetrailer for et par måneder siden og så var det meningen jeg skulle ned på den lokale rideskole et par gange i ugen og rigtig træne med min hest. Desværre er hun endnu ikke trailervant, selvom jeg øver 4-5 gange om ugen. Har prøvet næsten alt. Lokkemad, tove om rumpen af hende, en ven ved siden af osv. men lige lidt hjælper det. Hun går næsten helt ind, men styrter så baglæns igen så hurtigt at man umuligt kan nå at sætte bommen på. Hun virker egentlig ikke bange for traileren, bare stædig, og jo mere jeg presser hende jo mere umulig bliver hun. Nogen som har et godt råd? Eller evt. kan anbefale en ekspert som kan komme ud og hjælpe mig? Jeg bor i Haderslev i Sønderjylland
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
okt 2006
Følger: 165 Følgere: 266 Heste: 1 Emner: 1.006 Svar: 3.893
-Det vi gjorde var at fjerne alt hvad der hed tvang. Ingen longer, ingen skubben, ingen trækker - intet. Nu var det Amigo, der selv skulle finde vejen op i traileren ved at stole på os, og selv sætte hans grænser.
Vi, mig og min far, sad ned inde i traileren, og havde et langt træktov i Amigo - ene alene for at være sikre på at han blev hos os vis han pludselig løb - men dette var helt slabt hele tiden. Så tog vi det dag for dag, og bare én hov på var i starten nok til at han kunne stå der - med hoven på ladet - og spise sit foder.
Og sådan gik vi langsomt frem. Han skal have lov at snuse, lov at være nysgerrig. Ingen tvang eller anden form for træk/skub for at 'hjælpe'. Kun dig selv.
I dag går han lige op i trailer.
Så mit råd er, at du prøver på samme måde - bare sæt dig helt ned inde i traileren, med noget guf når hesten kommer hend, og så lad den stå og nyde det på stedet.
Og husk, kun en stille og rolig stemme, ingen nej eller hård toner. Og så snart hesten bakker, så sig "Bakke, bakke, bakke", og gå mod hesten på vej ud. Så lærer den også den kommando..
okt 2006
Følger: 165 Følgere: 266 Heste: 1 Emner: 1.006 Svar: 3.893
apr 2005
Følger: 33 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 18 Svar: 442
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 283 Svar: 4.597
apr 2005
Følger: 33 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 18 Svar: 442
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
Men første gang da vi prøvede, så kom jannie, min venindes mor ud og sagde at hvis vi ville ha hende op så skulle vi hente et torv og ligge om rumpen på hende. Fair nok, jeg har aldrig læsset en hest, så stolede på hende. men hver gang orvet bare snittede det mindste sprang hun til siden og blev nervøs... g jeg tænkte bare "nej nej , det kan gå galt" .. så kom nogen af deres gæster og han sagde at vi skulle stoppe, for ellers ville hun ende med at blive bange... Så sagde han at en skulle gå op i traileren og torvet skulle være slapt, personen skulle kun sørge for at hesten kigger op i traileren.. så tog han stille og løftede hendes ben op et for et og nussede hende på siden... Så kom hun op og fik en masse ros...
2. gang regnede jeg ik med hun ville op første gang jeg gik hende til traileren. så ville bare lige lade hende kigge op i den og snuse, men så begyndte hun selv at gå op af rampen, så jeg måtte jo skynde mig op inden hende.. heeh...
3. gang havde hun ik lige så meget lyst, men op kom hun da. og ud igen.... Så åber hun bliver nem at få op næste gang.. for der skal hun også ud og køre... så hun kan blive flyttet hjem
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Hun stoler simpelthen ikke nok på mig endnu, til og ville blive deroppe. Jeg skal have hjælp fra Ute Lehmann www.horseinharmony.dk - det kan jeg helt klart anbefale dig.
Nå men, hun har været oppe i trailen mange gange, problemt er bare hun ikke er tryg ved at blive deroppe.
Jeg gjorde først det, at jeg tog et par skridt hen mod trailen, stoppe og bakkede igen (=Ros), sådan gjorde jeg hele tiden - frem, bak - frem, bak - til sidst stod hun deroppe. Husk hele tiden at have løst torv, hesten må ikke føle sig presset men skal gøre det af sig selv :O)
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 890
Tænk på hvad det er du beder den om - den skal gå op i et lukket , mørkt rum uden nogen chancer for flugt... det er noget af det farligste vi kan bede vores heste om!
Det skal foregå med ro og tillid - ikke press og stress.
Mit bedste råd er forberedelse!
Uden trsiler skal du øve din hest i trygt at følge dig. Først uden opgaver og senere med opgaver. Den skal kunne gå over noget, igennem noget og under noget. Lærer ikke at gå igennem din hånd og stole trygt på hvad du beder den om.
Lærer at noget rykkes mod den osv. osv. Alle øvelser der skal bruges til trailer bør øves uden først.
Dernæst er det vigtigt ikke at fokusere på at gå lige op og ud. hesten skal have et "helle" punkt som så langsomt rykkes. Du må aldrig hive hesten derop!
Jeg ville bestemt også bruge positiv forstærkning (ros og godbidder), klikkertræning kunne også være en god hjælp.
Ligesom Zandra går jeg også lidt op og ud igen. Punktet rykkes så lidt efterhånden som hesten er klar.
den må aldrig tvinges og træn kun kort tid af gangen, hesten skal have tid til opgaven.
held og lykke
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 668
Trailerlæsning