Tricks; ja det flot.. {{forumTopicSubject}}
Godaften HG,
har bare lige et lille indskud her til aften.
Er selv stor tilhænger af jordarbejde, er faktisk helt stoppet med at ride. Udøver selv tricks, og i må endelig ikke misforstå mig når jeg skriver det her; men hvor synes jeg efterhånden at jeg ser mange heste-mennesker der ikke har en afslappet hest under jordarbejde/trickstræning. Der har været åh så meget snak om at hvis man vil have en afslappet hest, så skal man lave jordarbejde. Det tror jeg også selv på, hvis man ved hvad man har gang i. Ser efterhånden så mange blogge inde på Facebook hvor vedkommende lærer hesten(e) tricks, men bare er startet lige på og hårdt hvilken har resulteret i en anspændt hest. Heste der vifter med halen, spænder i ryggen osv., mens de laver tricks som fx. sideways.
Jeg synes at trickstræning skal bygges på ro og afslappethed og det skal tages skridt for skridt.
Folk bruger tit den der med: "Dressur/spring-ryttere presser deres hest ud i ting, vi øver tricks det er meget bedre for hesten." <- måske, hvis du kan have en afslappet hest imens. Ellers kan det da være ligeså slemt som en anspændt hest med rytter på ryggen end en anspændt hest uden.
Men jeg ved ikke om det bare er mig der tænker det. Hvad er jeres mening?
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
nov 2011
Følger: 161 Følgere: 125 Heste: 8 Emner: 89 Svar: 2.262
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Er det ikke bare ren logik at anspændte/stressede heste ikke er dejlige at se på, ligegyldigt hvad der bliver udøvet?
Selv lære jeg mine lidt i hygge, ingen af mine er stressede eller anspændte, ved mindre de ikke forstår mig og så må jeg jo gå 3 trin tilbage. Hvad folk så tolker ud fra billeder osv, er jo deres sag. Jeg ser f.eks ikke det at ørene er bagudvendte som 'anspændt' men jeg står så også og kender dyret, hvorimod andre som udestående kun kan bedømme på det de ser og så kan jeg sagtens forstå folks tankegang.
Har også selv været for hurtig til at dømme et par trænere engang, men så lærte jeg det
nov 2012
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 2.001
nov 2009
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 531
Er helt enig med dig i, at man skal gå 3 skridt tilbage hvis noget ikke går som det skal istedet for bare at presse hesten igennem i den tro at det i sidste ende vil komme til at se godt ud
dec 2007
Følger: 96 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 82
Jeg lære selv min forskellige tricks, da han er en hest hvor der skal skiftes en del imellem træningen, og så længe han ikke viser tegn på at det bliver for stressende eller noget, jamen så bliver vi da ved
Men jeg vil give de andre ret, der er kommet for meget 'se lige mig' - agtigt ud over det hele
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Med det sagt; første gang jeg træner et trick/noget nyt, så har min ofte ørerne tilbage (ikke aggressivt, mere som om han tænker eller er lidt frustreret over ikke at forstå hvad han skal gøre for at fjerne presset), men lige så snart han får bare lidt styr på det, så kommer ørerne frem og han bliver væsentlig mere afslappet.
Jeg tror ikke det er muligt at træne fuldstændig uden pres, men det skal være på et fornuftigt niveau, og så man aldrig forlanger mere af hesten end den med rimelig lethed kan honorere.
Men enig; jord/trickarbejde er ikke en universalløsning; hvis det udføres forkert er det ligemeget om det er fra ryggen eller jorden, så har du en frustreret hest.
Godt skrevet
nov 2009
nov 2009
Synes slet ikke folk sætter sig nok ind i det når de starter på sådan noget. Folk tænker bare "Tricks? - det' sku da nemt nok!". De glemmer helt at læse, måske få undervisning eller bare søge på Google om hvad det går ud på. De springer bare ud i det og grunden bliver ikke "stabil" nok i træningen.
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Jeg må dog indrømme jeg også syntes det er gået en del på mode det hele. Jeg er selv bakket lidt ud med at skrive om diverse tricks på min blog, eftersom jeg føler jeg så er medskyld i alle de 'jeg vil også være sej og gør det nu med lille Lotte' typer begynder..
feb 2012
Følger: 34 Følgere: 31 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 14
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Heller en afslappet dressur hest med bid end en spændt og forvirret trick hest eller "uden udstyr" hest
nov 2009
Djarfur: En gåde der aldrig vil blive løst... Synes du har helt ret!
Signe: Nemlig, og det er lige netop det som jeg synes der burde blive rettet op på. Men det kan man jo kun gøre hver især.
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 48
jeg har derfor også jævnligt en dygtig underviser indeover, netop for at øjne udefra kan vurdere om det jeg træner fungere eller ej,, det kan kun anbefales!
tænker med indlæring generelt at det er vigitg at man har en stor tryhedszone i form af ting hesten kender og er tryg ved, og at man derudover kune arbejde med enkelte ny ting ad gang for så at vende tilbage til noget hesten kender og er tryg ved
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
De fleste jordtræningsheste ligner nogen der har lyst til at æde træneren. Jeg ved ikke hvorfor med alle ting; men fx. med følge et menneske eller target minder det om en hest der jagter en anden hest, hvor de derfor tit er sure.
Tricks er glimerende, hvis folk så ind imellem også havde fokus på resten af opdragelsen af hesten. Lidt som med ridning så ville jeg ikke begynde på en schenkelvigning hvis ikke hesten kunne stoppe ordentligt eller før man kunne sidde roligt i nedsidning fx. - grundtingene på plads. Derfor forstår jeg heller ikke folks trang til at lære hesten 117 tricks, imens den er uopdragen på andre punkter; om det er stikke af, bide osv.
Tricks er heller ikke raket videnskab, hverken dårligere eller bedre end andet man kan lave med hesten. Det gør ikke en til en dårligere eller bedre heste ejer at man luller rundt på jorden end hvis man kun sad på ryggen.
nov 2009
Blogger
Følger: 71 Følgere: 1987 Heste: 5 Emner: 71 Svar: 930
Tricks; ja det flot..