Hvilken hest ville du ride? {{forumTopicSubject}}
åååh ja, endnu et luksus dilemma er nu dukket op hos mig.
Det er sådan at jeg kun har et halvt år tilbage før jeg forhåbentlig skal til jylland i et halvt år (sabbat år) her vil jeg mulgivis kunne få en hest med.
Jeg red en hoppe fra 2008-2011, i 2011 skiftede jeg over til en anden hest, som desværre blev aflivet i novembers. Efter han blev aflivet begyndte jeg igen at ride hoppen. Jeg har nu redet den i 4 måneder og det har været med lidt blandede følelser. Jeg har jo været rigtig glad for, at have noget at ride på, men samtidig er den slet ikke hvad jeg søger i en hest nu. Den har for tykke luftrør, altså derfor en lungekapacitet på kun 75% den rækker derfor tunge og hoster en del under ridning med bid, derfor er vi gået over til bidløst. I og med at vi nu rider bidløst har jeg jo så også måtte vinke farvel til dressurstævnerne, men det er jeg nu rimelig afklaret med. Så er den også kun 163 og helt ærligt føler jeg mig ikke super tilpas på den, da den er så lille. Den har i nogen tid nu gået mærkeligt bagtil, der var derfor kiropraktor ude i dag, den har hanetrit og var meget spændt bagtil og i nakken, det har vi fået nogle øvelser til. Kiropraktoren mente at det endnu var for tidligt at springe den og lavede jeg de øvelser samt longerede den i køreliner ville man kunne snakke om, at springe den om 3 måneder.
Jeg er for en måned tids siden begyndt at ride en vallak på 170 på 8 år, meget mere passende størrelse til mig. Den blev ryttervant som 6 års og har siden da ikke været redet. Det går godt med den, den er begyndt at reagere rigtig godt på stopsignalet samt forstå hvad det her ridning går ud på. I går var den på tur for første gang, hvilket den også tog i stiv arm.
Jajaaa, røvforkælet, sådan at have 2 heste at ride på, men alligevel ikke være tilfreds tænker i måske. Men jeg går i 3.g, har nogle laaange dage og arbejder, så jeg har ikke tid til at ride 2 seriøst.
Men ved hoppen har jeg allerede lagt den helt seriøse dressur og dressurstævnerne på hylden grundet hendes lunger jo. Nu skal jeg så også lægge springningen på hylden, og helt ærligt så syntes jeg, at der er ved at være lidt lange udsigter. Den står derfor i hvert fald de næste 3 måneder på skridtture, longering og lidt småt dressur. Men ejeren er verdens sødeste dame og jeg nænner simpelthen ikke endnu en gang sige til hende at jeg igen ikke vil ride hendes hest mere. btw. så er hoppen 18 år og der skal derfor tages lidt ekstra hensyn og jeg tvivler på om jeg overhovedet når at springe det jeg gerne vil på den.
På vallakken er det jo sådan set det samme, lange udsigter, men størrelsmæssigt føler jeg mig mere tilpas på den, jeg føler at jeg har mere fremtid sammen med den. Den kan både begå sig på dressur samt springbanen, formentlig. Ligeledes er jeg også pjattet med jagter og det kan jeg jo godt se på det hele at det vil hoppen nok ikke kunne klare, hvor vallakken her har større chancer for at klare det.
Det er ikke fordi at det er stævnerne det skal vuderes på, for det skal det ikke. Jeg starter stævner/jagter ca. 5 gange om året, men jeg nyder de 5 gange utrolig meget, og for mig syntes jeg det er vigtigt at have noget at træne hen i mod.
Ligeledes, vil jeg, ud fra hvad ejerne har sagt indtil videre, godt kunne tage hesten med mig, i det halve år.
Så jeg sidder her og kan ikke vælge og er meget i tvivl, jeg ved jo godt det kun er mig der skal vælge, men jeg kunne godt bruge nogle andre synspunkter, hvad i havde valgt, hvis i stod i denne situation
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Det kan godt være at der er lange fremtidsudsigter på begge, men når arbejdet er lagt i dem vil det jo være vallakken der passer bedst på dine ønsker, hvilket jeg mener betyder en del
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Men jeg vil bare være så ked igen, at skuffe damen, hun nævner ofte hvor glad hun er for, at jeg er kommet igen og rider hoppen. Og jeg er da ikke i tvivl om, at jeg på sigt også vil være rigtig glad for den igen, og være tilfreds med den og det vi nu kan lave.
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 885 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
Jeg tror jeg ville vælge hvad jeg føler det det bedste, hvad der passer bedst til dig og dine mål
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
okt 2006
Fjordaraberen. Ja jeg ved det ser sådan ud af teksten, og ofte når der kommer emner op som disse, plejer jeg også at fyre noget at i retning af din kommentar, for det er jo rigtigt, at det er sådan jeg har skrevet det. Men åh det er langt værre at stå i situationen
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
jan 2008
okt 2006
jan 2008
okt 2006
altså det ville jeg nok ja. Hun er simpelthen så sød og rar en dame, så jeg tror ikke på at der ville blive nogle hard feelings overhovedet.
sidst sagde hun at det kunne hun sagtens forstå, han kunne gå en Mb0 i dressur og spring LB, så hun kunne sagtens forstå at jeg ville rykke skridtet videre og blive det dygtigere. Og da jeg fortalte hende, at jeg var begyndt på vallakken, så sagde jeg også at det kun var når jeg havde tid, så det ikke gik ud over hoppen, hvor hun så sagde at det måtte jeg jo selv om.
Men jeg syntes bare ikke lige min samvittighed har det til at sige ellers take endnu en gang
dec 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 7 Svar: 45
Men jeg tror du skal gå efter din mavefornemmelse, som jo lyder tydeligt på, at du helst vil have vallakken med. Ellers bliver du måske ærgerlig over din beslutning senere hen. I sær hvis hoppen ikke kommer til at kunne springes igen osv
okt 2006
en sjat bedøvelse skulle der også til under kiropraktorbesøget, da den kære dame have alt for travlt med alt muligt andet. Den er mægtig frisk og tager gerne ture på 10-15 km, hvor den glemmer at blive træt
Den har sommeren over også været udlånt som selvskabshest, den tager pænt at blive flyttet og komme hjem igen. så det er ikke så meget det.
Det er også det, at beslutter jeg mig for at det er hoppen, så bliver jeg ikke ærgerlig efterfølgende, tror jeg da ikke. Vælger jeg den, så må jeg også indstille mig efter hendes behov, hvilket jeg jo har gjort før, og det vil jeg så også være afklaret med.
Men det ville da helt sikkert være et plus hvis jeg ikke skulle tage hensyn på den måde.
jan 2008
dec 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 7 Svar: 45
Efter at jeg ved, at hun er så frisk, så synes jeg kun beslutningen er endnu sværere
Men held og lykke med at vælge!
jul 2012
Følger: 13 Følgere: 23 Heste: 5 Svar: 363
okt 2006
Cecilie, altså nu har vallakken jo ikke så god balance eller kondi endnu, så det kan være det kommer, men ellers vil jeg nu sige, at der er mere spræl i hoppen end i vallakken Og det er jo det, hun er nemlig ikke ligeså god som vallakken, så havde jeg jo blevet på hende 100% Jeg ved nu heller ej ligefrem om hun har godt, af at komme til jylland, men ærligt tror jeg ikke det ville 'skade' hende
Jeg kan selvfølgelig godt ride hende til bidet, men at pakke sammen som i en LA, kan man godt glemme alt om, så lukker man simpelthen af for luften, så lige på det punkt vil vallakken jo være langt bedre for mig med henblik på, at blive bedre.
okt 2006
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Hvis damen er så sød som du siger, så forstår og accepterer hun også at du vil noget andet med din ridning end hoppen kan tilbyde dig. hun vil måske ærge sig, men det kan du jo afhjælpe ved at have en anden rytter klar.
okt 2006
Jeg er sikker på at hun vil forstå det, i hvert fald acceptere det uden nogle sure miner. Men jeg ved hvor glad hun er for, at jeg er kommet igen og så er det jo min kære samvittighed der er problemet
Jeg kender ikke nogle, jeg er den eneste ridepige herude på lars tyndskids mark og der aaalt for mange hestedamer der ikke har tid til alle deres heste til at jeg kan følge med Flere af dem har søgt part men uden held. Hende damen jeg rider hos har så været så heldig at få en part til hendes anden hest.
Problemet er også at man skal have bil for at komme herud, eller ville gide cykle et godt stykke
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
okt 2006
Jeg må godt nok have sat den øverste på arbejde de næste dage.
Det var også meget nemmere dengang man havde tid til, ar ride flere på én gang
Hvilken hest ville du ride?