{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Hvilken hest ville du ride? {{forumTopicSubject}}

åååh ja, endnu et luksus dilemma er nu dukket op hos mig.
Det er sådan at jeg kun har et halvt år tilbage før jeg forhåbentlig skal til jylland i et halvt år (sabbat år) her vil jeg mulgivis kunne få en hest med.

Jeg red en hoppe fra 2008-2011, i 2011 skiftede jeg over til en anden hest, som desværre blev aflivet i novembers. Efter han blev aflivet begyndte jeg igen at ride hoppen. Jeg har nu redet den i 4 måneder og det har været med lidt blandede følelser. Jeg har jo været rigtig glad for, at have noget at ride på, men samtidig er den slet ikke hvad jeg søger i en hest nu. Den har for tykke luftrør, altså derfor en lungekapacitet på kun 75% den rækker derfor tunge og hoster en del under ridning med bid, derfor er vi gået over til bidløst. I og med at vi nu rider bidløst har jeg jo så også måtte vinke farvel til dressurstævnerne, men det er jeg nu rimelig afklaret med. Så er den også kun 163 og helt ærligt føler jeg mig ikke super tilpas på den, da den er så lille. Den har i nogen tid nu gået mærkeligt bagtil, der var derfor kiropraktor ude i dag, den har hanetrit og var meget spændt bagtil og i nakken, det har vi fået nogle øvelser til. Kiropraktoren mente at det endnu var for tidligt at springe den og lavede jeg de øvelser samt longerede den i køreliner ville man kunne snakke om, at springe den om 3 måneder.

Jeg er for en måned tids siden begyndt at ride en vallak på 170 på 8 år, meget mere passende størrelse til mig. Den blev ryttervant som 6 års og har siden da ikke været redet. Det går godt med den, den er begyndt at reagere rigtig godt på stopsignalet samt forstå hvad det her ridning går ud på. I går var den på tur for første gang, hvilket den også tog i stiv arm.

Jajaaa, røvforkælet, sådan at have 2 heste at ride på, men alligevel ikke være tilfreds tænker i måske. Men jeg går i 3.g, har nogle laaange dage og arbejder, så jeg har ikke tid til at ride 2 seriøst.

Men ved hoppen har jeg allerede lagt den helt seriøse dressur og dressurstævnerne på hylden grundet hendes lunger jo. Nu skal jeg så også lægge springningen på hylden, og helt ærligt så syntes jeg, at der er ved at være lidt lange udsigter. Den står derfor i hvert fald de næste 3 måneder på skridtture, longering og lidt småt dressur. Men ejeren er verdens sødeste dame og jeg nænner simpelthen ikke endnu en gang sige til hende at jeg igen ikke vil ride hendes hest mere. btw. så er hoppen 18 år og der skal derfor tages lidt ekstra hensyn og jeg tvivler på om jeg overhovedet når at springe det jeg gerne vil på den.
På vallakken er det jo sådan set det samme, lange udsigter, men størrelsmæssigt føler jeg mig mere tilpas på den, jeg føler at jeg har mere fremtid sammen med den. Den kan både begå sig på dressur samt springbanen, formentlig. Ligeledes er jeg også pjattet med jagter og det kan jeg jo godt se på det hele at det vil hoppen nok ikke kunne klare, hvor vallakken her har større chancer for at klare det.

Det er ikke fordi at det er stævnerne det skal vuderes på, for det skal det ikke. Jeg starter stævner/jagter ca. 5 gange om året, men jeg nyder de 5 gange utrolig meget, og for mig syntes jeg det er vigtigt at have noget at træne hen i mod.
Ligeledes, vil jeg, ud fra hvad ejerne har sagt indtil videre, godt kunne tage hesten med mig, i det halve år.

Så jeg sidder her og kan ikke vælge og er meget i tvivl, jeg ved jo godt det kun er mig der skal vælge, men jeg kunne godt bruge nogle andre synspunkter, hvad i havde valgt, hvis i stod i denne situation smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hest ville du ride?
  • #2   13. feb 2014 Jeg ville selvfølgelig tage den på 170... smiley Med frygt for at skuffe damen..

• #4   13. feb 2014 Jeg havde valgt vallakken - bare det at du føler dig BEDRE tilpas på ham fremfor hoppen, synes jeg siger en del.
    Det kan godt være at der er lange fremtidsudsigter på begge, men når arbejdet er lagt i dem vil det jo være vallakken der passer bedst på dine ønsker, hvilket jeg mener betyder en del smiley

• #5   13. feb 2014 Ja jeg indrømmer jeg gerne at heller mest til vallakken, i hvert fald lige for tiden.
    Men jeg vil bare være så ked igen, at skuffe damen, hun nævner ofte hvor glad hun er for, at jeg er kommet igen og rider hoppen. Og jeg er da ikke i tvivl om, at jeg på sigt også vil være rigtig glad for den igen, og være tilfreds med den og det vi nu kan lave.

• #6   13. feb 2014 jeg synes også det åbenlys hvad du mest er til, vallakken smiley

• #7   13. feb 2014 Hvis du læser din tekst igennem virker det til du hælder mest til vallaken. Der er mange 'mangler' beskrevet i din tekst om hoppen hvor vallaken virker til at fungere..

Jeg tror jeg ville vælge hvad jeg føler det det bedste, hvad der passer bedst til dig og dine mål

• #8   13. feb 2014 Tror allerede du har taget din beslutning smiley

• #9   13. feb 2014 Emma, du har ret, for fremtiden vil det nok være vallakken det kan opfylde min 'ønsker' mest. Jeg har ikke redet vallakken så meget endnu og derfor heller ikke fundet de her mangler, hvis der overhovedet er nogle. Men den ville jo sagtens kunne gå den dressur som jeg gerne vil og ligeledes måske også igen gøre at jeg igen kan komme til jagter.

Fjordaraberen. Ja jeg ved det ser sådan ud af teksten, og ofte når der kommer emner op som disse, plejer jeg også at fyre noget at i retning af din kommentar, for det er jo rigtigt, at det er sådan jeg har skrevet det. Men åh det er langt værre at stå i situationen smiley

• #10   13. feb 2014 Spørgsmålet er vel: hvordan takker du nej til hoppen og "afviser" damen på den mildeste måde? smiley

• #11   13. feb 2014 For, af hvad jeg lige har opfattet, så lyder det til, at hvis du kunne sige nej til hoppen, mens der var no bad feelings, så ville du helt 100 gå efter vallakken smiley

• #12   13. feb 2014 fünke, det var sådan set ikke det mit emne gik ud på, men du har måske nok ret, for det er jo nok lidt det der er problemet smiley

• #13   13. feb 2014 Nej, du opretter nok heller ikke emnet hvis du vidste, at du allerede havde taget en beslutning, selvfølgelig er man da i tvivl smiley Men - hvis du havde chancen for at stoppe på hoppen og skifte over til vallakken, og hvis ejeren til hoppen ikke blev skuffet, ville du så gøre det? Jeg kan godt sætte mig ind i det dér med at skuffe folk, generelt bare sådanne konfrontationer er ikke særligt rare, men hvordan reagerede hun, da du sidst stoppede? Og, måske er det mig der bare er lidt forvirret og ikke fik helt fat i det, men kunne du også tage vallakken med til Jylland?

• #14   13. feb 2014 smiley smiley

altså det ville jeg nok ja. Hun er simpelthen så sød og rar en dame, så jeg tror ikke på at der ville blive nogle hard feelings overhovedet.
    sidst sagde hun at det kunne hun sagtens forstå, han kunne gå en Mb0 i dressur og spring LB, så hun kunne sagtens forstå at jeg ville rykke skridtet videre og blive det dygtigere. Og da jeg fortalte hende, at jeg var begyndt på vallakken, så sagde jeg også at det kun var når jeg havde tid, så det ikke gik ud over hoppen, hvor hun så sagde at det måtte jeg jo selv om.

Men jeg syntes bare ikke lige min samvittighed har det til at sige ellers take endnu en gang smiley

• #15   13. feb 2014 Synes nu også at det lyder til at være en svær beslutning. Jeg ved ikke noget om hvor frisk hoppen er, men siden at hun er 18 år og har de to 'skavanker', så synes jeg måske kun det er godt, hvis hun bare får lov til at blive ved sin ejer og få lidt ro. Fordi hvis du først kommer afsted til Jylland med hoppen, og du så bliver lidt ærgerlig over alle de ting du ikke kan med hende, så vil du måske gå og ønske, at du havde vallakken med. For vallakken kan du med god samvittighed tage med til en masse, og I kan udvikle jer sammen. Hoppen skal der nok tages langt mere hensyn til. Og du har jo sagt farvel til hoppen én gang før, så du må jo være afklaret med, at du kommer til at skulle undvære hende. Dog synes jeg, at det er godt, at dig og hoppen kender hinanden. Og det er næsten synd for hoppen og ejeren, at de skal undvære din hjælp, da det virker til, at du har helt styr på, hvordan hoppen skal rides og passes efter dens behov.
    Men jeg tror du skal gå efter din mavefornemmelse, som jo lyder tydeligt på, at du helst vil have vallakken med. Ellers bliver du måske ærgerlig over din beslutning senere hen. I sær hvis hoppen ikke kommer til at kunne springes igen osv smiley

• #16   13. feb 2014 Cecilie, den er vist ikke klar over den er 18 år smiley
    en sjat bedøvelse skulle der også til under kiropraktorbesøget, da den kære dame have alt for travlt med alt muligt andet. Den er mægtig frisk og tager gerne ture på 10-15 km, hvor den glemmer at blive træt smiley
    Den har sommeren over også været udlånt som selvskabshest, den tager pænt at blive flyttet og komme hjem igen. så det er ikke så meget det.

Det er også det, at beslutter jeg mig for at det er hoppen, så bliver jeg ikke ærgerlig efterfølgende, tror jeg da ikke. Vælger jeg den, så må jeg også indstille mig efter hendes behov, hvilket jeg jo har gjort før, og det vil jeg så også være afklaret med.

Men det ville da helt sikkert være et plus hvis jeg ikke skulle tage hensyn på den måde.

• #17   13. feb 2014 Øv, ja, kender godt det med samvittigheden smiley jeg tror ikke rigtig jeg har nogle supergode råd, for at være ærlig.. men hvis du vælger vallakken, kan du sætte dig ned og snakke med hende, og så bare være super ærlig og fortælle, at du altså har svært ved at gå endnu en gang, og at du håber at hun kan forstå, hvorfor du vælger vallakken (hun lyder også til at være en super rar dame). Hvis vi snakker om at vælge mellem hestene, så ville jeg også helt klart tage vallakken, når det er dén, man føler sig bedst på smiley men det er selvfølgelig mere nuanceret end bare at sige "jeg føler mig bedre tilpas ved den hest" smiley men i bund og grund er det jo dét, det handler om - hvad får du mest glæde ud af?

• #18   13. feb 2014 Ja okay. Jeg havde bare gået ud fra at hun måske var lidt mærket af sin alder, men hun som du beskriver hende der, så kan jeg da godt se, at hun kun ville have godt af at komme med dig til Jylland smiley Synes også at det er en fordel, at du kender hoppen så godt, men tror ikke, at jeg har så meget andet at sige. Hvis hoppen er så frisk og skøn, så kan hun være ligeså god som vallakken. Selvfølgelig lige bortset fra det med hendes luftrør osv, men du har jo allerede lært at ride bidløst på hende. Så som du selv siger, så er du jo indstillet på hendes behov.
    Efter at jeg ved, at hun er så frisk, så synes jeg kun beslutningen er endnu sværere smiley
    Men held og lykke med at vælge!

• #19   13. feb 2014 du kunne sige til damen at du er nød til at stoppe fordi du skal have vallakken med til Jylland, altså fordi du "rejser"? smiley

• #20   13. feb 2014 Fünke, det er jo lige præcis det, det havde været nemmere hvis man var født uden samvittighed smiley Men ja tak, jeg må lige have tænkt det igennem lidt mere smiley

Cecilie, altså nu har vallakken jo ikke så god balance eller kondi endnu, så det kan være det kommer, men ellers vil jeg nu sige, at der er mere spræl i hoppen end i vallakken smiley Og det er jo det, hun er nemlig ikke ligeså god som vallakken, så havde jeg jo blevet på hende 100% Jeg ved nu heller ej ligefrem om hun har godt, af at komme til jylland, men ærligt tror jeg ikke det ville 'skade' hende smiley
    Jeg kan selvfølgelig godt ride hende til bidet, men at pakke sammen som i en LA, kan man godt glemme alt om, så lukker man simpelthen af for luften, så lige på det punkt vil vallakken jo være langt bedre for mig med henblik på, at blive bedre.

• #21   13. feb 2014 Kiki og mille. Nu er er det først til august jeg skal afsted og hos hende har jeg jo også tilbuddet om, at få den med mig smiley

• #22   13. feb 2014 Kender du ikke nogen der kunne være interesseret i at overtage hoppen? Jeg tænker på at det måske vil være bedre, også for damen, at du finder nogen der rent faktisk gerne VIL det der med hygge og skridtture, uden at føle at de tager specielle hensyn. Hvis du gør det, tror jeg at det vil være nemmere. "Hey dame, jeg kender X som leder en hest ligesom din. Det tror jeg kunne være godt, og det ville passe mig fint, fordi jeg synes at jeg savner at ride dressur/spring"... Eller noget i den dur.

Hvis damen er så sød som du siger, så forstår og accepterer hun også at du vil noget andet med din ridning end hoppen kan tilbyde dig. hun vil måske ærge sig, men det kan du jo afhjælpe ved at have en anden rytter klar. smiley

• #23   13. feb 2014 søster.
    Jeg er sikker på at hun vil forstå det, i hvert fald acceptere det uden nogle sure miner. Men jeg ved hvor glad hun er for, at jeg er kommet igen og så er det jo min kære samvittighed der er problemet smiley
    Jeg kender ikke nogle, jeg er den eneste ridepige herude på lars tyndskids mark og der aaalt for mange hestedamer der ikke har tid til alle deres heste til at jeg kan følge med smiley Flere af dem har søgt part men uden held. Hende damen jeg rider hos har så været så heldig at få en part til hendes anden hest.
    Problemet er også at man skal have bil for at komme herud, eller ville gide cykle et godt stykke smiley

• #26   13. feb 2014 Tine - Hvad med at skrive et brev til damen hvor du får forklaret hende hvordan du har det og hvor ked af det, det hele gør dig. Men hvor du fortæller at det ikke ville være fair for den gamle hoppe at flytte hende m.m. Så afleverer du brevet og besøger hende nogle dage efter hvor du har en buket blomster med og også får talt med hende..Så er man nemlig sikker på at få sagt alt man gerne vil sige uden at der afbrydes osv. smiley

• #27   13. feb 2014 TT, hamrende god ide faktisk, men skal det være, så vil jeg helst sige det til hende. Det ikke fordi jeg ikke tør sige det til hende, mere fordi at, ja det er bare dumt altså! Jeg føler bare jeg skylder hende, at ride den, når hun nu endnu en gang, har været så sød, at lade mig ride hesten igen, og når jeg ved at hun er glad for at jeg rider den igen. Ligeledes har hun også lige brugt penge på en hackamore-kapsun til 600 kr. for at jeg kunne ride den på bedst mulig vis, samt lige en omgang kiropraktor.
    Jeg må godt nok have sat den øverste på arbejde de næste dage.
    Det var også meget nemmere dengang man havde tid til, ar ride flere på én gang smiley

Kommentér på:
Hvilken hest ville du ride?

Annonce